Sabtu, 26 Mac 2011

AKU DAN CATATAN

Sabtu, 26 Mac 2011
 BUNUH DIRI!!!!!!!!!!!!!!!!



Sebut saja bunuh diri..rasanya dah mnggigil tubuh kita, ada yg mngikat tali pada pokok,terjun dari bngunan dan pelbagai cara lagi yg dilakukan untuk bunuh diri. Kejadian BUNUH DIRI atau cubaan bunuh diri makin menjadi2 pulak....Boleh dikatakan setiap mnggu kita disajikan dngan berita ini...Menurut Perangkaan dari Pendaftar Bunuh Diri Nasiaonal (NRSM) antara Jan- Ogos 2010,  425 kejadian bunuh diri telah direkodkan iaitu lebih kurang 60 kjadian stiap tahun atau 2 kejadian setiap hari.

Menurut pakar psikologi UKM. Prof Dr. T.Maniam, kadar bunuh diri di negara kita dianggarkan antara 10-13 bagi 100,000 orang dan ini hampir sama dgn kadar di Amerika Syarikat. Manakala kadar di Jepun ialah 30 dlam setiap 100,000.

Seorang pelajar prmpuan berusia 17tahun dari Melaka telah mmbuat gempar apabila terjun dari tingkat dua bngunan sebuah sekolah.Manakala di Kuala Lumpur, seorang prempuan mencampakkan anak prempuannya berusia 5 tahun dari tingkat empat sebuah pngsapuri. Dia kmudian trjun untuk mati bersama anaknya.

Bangi, Selangor, seorang ibu mmbunuh dua orang anak prempuannya berumur 4 dan setahun dgn memberi mreka minum racun.Dia kmudian mnghirirs pergelangan tangannya sbagai percubaan bunuh diri...Namun dia berjaya diselamatkan.

Dan yg trebaru,  kita digemparkan dng berita seorang prmpuan berusia 20-an yg cuba trjun dari tingkat 3 sebuah pusat beli-belah (KB Mall) di Kota Bharu. Namun cubaannya gagal walau pun dia sempat terjun.Panjang umur lagi!!!!!!

Tekanan hidup merupakan salah satu punca sseorang membunuh diri...Masalah keharmonian rumahtangga, masalah peribadi sprti putus cinta, gagal dlam periksa, dikhianat dan sebagainya mnyebabkan sseorang hilang pertimbangan dan tidak dapat berfikir secara rasional.Terlalu kecewa dan mnganggap orang persekitaran tidak mempedulikannya mnybbkan mereka mencari jalan mudah!!!!!

Emosi yang tidak stabil myebabkan mereka nekad membunuh diri tanpa berfikir pnjang bila berdepan dgn pelbagai masalah.....



Semua orang mnghadapi masalah....dan semua orang diuji oleh Allah dgn ujian yg berbeza...Mengapa kita mesti mencari jalan mudah dgn menamatkan riwayat kita sendiri dan anak2 yg tidak berdosa...????????Apa saja masalah yg datang..tentu ada jlan pnyelesainnya....Sebagai umat Islam, kita sepatutnya tabah dan sabar serta berusaha mencari jalan keluar.......Apapun, sbgai orang Islam, tiada pegangan agama yg kukuh menjadi punca sebenar sseorang membunuh diri.....
                                                                                                     sumber rujukan: majalah i

4 ulasan:

Kak Mahh berkata...

Jangan terlalu mudah mengambil nyawa sendiri.

MulutPayau berkata...

tu laa....memang tak sayang nyawa!!!!

Nur berkata...

Sokongan keluarga juga penting kan. Kena tunjuk sifat ambil berat dan sayang sesama keluarga. Jangan cuma tahu mengutuk tanpa membantu bila ada ahli keluarga ditimpa masalah.

MulutPayau berkata...

Yati....btul tu..kadang2 bila kita ada masalah, semuanya melarikan diri...lepas tu pakat kutuk..

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang