Ahad, 26 Disember 2010

Aku dan Stres (Tekanan)

Ahad, 26 Disember 2010
Adakan stres baik utk kita????????? Mendngar prktaan stres kdang mnakutkan....Trfikir di minda kita gejala ngatif dri stres.Stres ibarat titik hitam dalam hati kita...Aku percaya, semua orang prnah mngalami stres smada di tmpat krja @ di rumah.....Tpi realitinya stres adalah baik utk kita krana kita bleh brhati2, fokus dan kreatif dlm hidup.........

Realitinya khidupan kita sndiri yg mngundang stres....aku sndiri tdk dpat lari dri mngalami stres..cuma mngkin cara mnangani stres antara kita tdk sama...apa yg aku lakukan jika stres????? makan, tdur, lepak, baca buku,atau soping...???cara yg biasa aku lakukan jika stres ialah tdur dan soping...tapi bab soping yg didahulukan..tak taulah..stres mnggila mcam manapun..akan trubat bila dpat soping ..kdang apa yg aku beli bukannya brang yg aku prlukan...dan sllunya stres dtang kmbali bila mlihat duit dlam smpanan habis!!!!!!!!huhuhu....

OK..Setiap orng mmpunyai persepsi brbza tntang stres.. Menurut risalah Kem.Kesihatan,antara punca stres ialah bbn kwngan, msalah r/tngga,mnunggu trlalu lama, mngsa buli, bbn krja,suasana prskitaran yg tdk sihat,rendah diri, ksskan j/raya dn tragedi..Seorang yg mngalami stres akan gelisah,risau ktrlaluan dan gangguan emosi,imsomnia,kurang fokus,resah dan cepat marah..Apakah kita prnah mngalami gejala demikian????????? tepuk dada tnya hati...hati psti akan kata YA...Jangan tipu diri sndiri yer.

Sekiranya kita stres...apa yg perlu kita lakukan??? Amaran..Jngan ikut cara aku..tak brbaloi....
1. Bertenang selalu...trbaik SOLAT..
2. Bernafas dgn dlam...tarik nfas dalam2 7 saat,smpan di dda 7 saat,lepas skligus dlam tmpoh 7 saat. lkukan
    brturut2 sbnyak 3 kali (kaedah DR TUAH -snman prnafasan 3E)
3. Bercakap..carilah ssorang tuk meluahkan perasaan...jngn TERSILAP orang sudah laaa....
4. Berurut....
5. Minda Positif..sntiasa brbaik sangka, yakin dngan hidup dan bebaskan diri dari masalah trutama dgn
    manusia...(SARANAN DR HM TUAH)..

Jadi..skiranya kita stres....cuba2lah bwa brtenang....jngan lepaskan tekanan pda orang yg tdk sptutnya..ketua kpada pkrja, suami kpada istri, ibu bpa kpada anak2..guru kpd murid2....kita juga yg akan mnggung risiko dan implikasinya nnti.. Semuanya trletak di hati kita....skiranya hati kita putih bersih..maka SYURGAlah di hati kita..ttpi skiranya hati kita dipenuhi wrna hitam..tntu akan trcipta NERAKA di hati kita...


.

0 ulasan:

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang