Khamis, 23 Disember 2010

Aku dan Kebahagiaan.....

Khamis, 23 Disember 2010
Semua orng inginkan BAHAGIA....mndngar perkataan bahagia saja boleh mmbuatkan kita TERSENYUMMMM......Apatah lagi jika kta brada dlm lingkungan bahagia...Sbagai manusia normal, kita semua mmerlukan bahagia..Kita snggup mlakukan apa saja tuk dptkan KEBAHAGIAAN...Apabila ssorang itu merasa tidak bahagia, mreka psti akan kcewa....

Trdapat pelbagai persepsi bahagia di hati kita..ada yg mngatakan kbhagiaan boleh dicapai sekiranya kita kaya-raya. Ada juga yg brpndapat kbhagiaan dikaitkan dngan kecantikan..Sbnrnya apakah prsepsi bahagia di hati kita????????

Kebahagiaan bgi aku ckup subjektif....Ia sukar dicari ttapi mudah didapti..Entahlah...kadang aku merasakan cukup bahagia apabila dikurniakan klurga yg smpurna walau hidup scra sdrhana...Namun aku juga kdang cemburu dng khidupan orang lain yg aku rasakan lebih bahagia dari aku..

Mari kita slongkar..Apa itu bahagia????.Bahagia adalah perasaan senang, tenteram atau lepas dr sgala yg mnyusahkan..Trdapat pelbagai faktor yg mmpengruhi kebahagiaan.Aristotles mmbhgikan kbhagian kpd 3 faktor..

1. Faktor luaran : kejyaan, pangkat, keluarga dan kturunan.
2. Faktor jasmani : kesihatan, kekuatan dan kecntikan.
3. Faktor dalaman :kebijaksanaan, keadilan dan keberanian.

Namun bgtu, tiada pnduan yg trbaik untuk mnikmati bahagia..kecuali mngikut pnduan yg telah diberikan oleh agama..Kbhgiaan berkait rapat dgn hati. Hidup bukanlah lama untuk kita warnai dgn rasa tdk bahagia,benci, sakit hati dendam dan sbagainya...Kita akan mnjadi lebih bahagia jika kita mmpu bersyukur untuk hal2 yg baik dan mlupakan yg buruk..Jangan biarkan diri kita berglumung dgn derita yg kita sndiri cipta..Wrnailah diri dan hati kita dengn warna2 pelangi yg indah...smoga kita semua mnemui kebahagiaan yg hakiki...Bahagia di dunia dan akhirat...

0 ulasan:

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang