Khamis, 29 Disember 2011

Jawapan Pendek Wanita...LELAKI PERLU TAHU DAN FAHAM....

Khamis, 29 Disember 2011
1. LIMA MINIT
Jika wanita cakap 5 minit...itu tandanya anda perlu tunggu setengah jam.

2. TIADA APA-APA
Hati2 bila wanita menuturkan kata2 ini...Ia mngkin kedengaran selamat namun sebenarnya dia sedang memendam perasaan...Biasanya perkataan ini boleh mencetuskan pergaduhan kecil antara kedua belah pihak.

3.FINE
Perkataan yang paling digemari oleh wanita jika ingin mnghentikan pergaduhan.Walau bgimana pun itu tidak bermaksud dia mengaku kalah sebaliknya hanya ingin menutup mulut anda sahaja.

4.OKLAH
Lelaki harus berjaga2 jika wanita menuturkan prkataan ini kerana ia melambangkan situasi berbahaya....Pada masa yg sama wanita akan berfikir utk membalas perbuatan anda mnyakiti hatinya...

5.TOLONGLAH
Wanita memberikan peluang utk anda.Jadi jngn mensia-siakannya.Berikan penjelasan dan alasan tentang apa yg telah terjadi.

6.TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK
Perkataan ini amat berbeza dgn ucapan terima kasih saja.Lelaki harus sedar betapa marahnya wanita tatkala melontarkan perkataan ini.Pada ketika ini wanita tersinggung dgn perbuatan atau kata2 yg anda ucapkan.

7.PERGILAH
Ada 2 intonasi yg boleh dilontarkan melalui perkataan ini.Pertama, jika wanita mngucapkan dgn suara yg agak keras sambil angkat kening, tandanya dia marah.Sebaliknya jika dgn suara perlahan, itu tandanya dia pasrah dan tidak mengambil kisah akan apa yg anda mahu lakukan.
                                                                                                 sumber

Isnin, 26 Disember 2011

Tak Kisah Walau Dia Suami Orang........

Isnin, 26 Disember 2011
Bila hati dah suka,tak peduli walau siapa dia....Memang dia suami orang...Namun hati tetap suka..sukar utk mngikis perasaan ini...Siapa dia?????????
 
Memang ramai yg meminati beliau... Tapi jng pulak salah faham...Mp meminati setiap tulisan beliau.Memang betul2 minat...Cukup kagum dgn perjalanan hidup beliau dan kisah bersama keluarga   yg sntiasa dikongsi dalam stiap tulisan.Tulisannya memang santai dan mnghiburkan...Memang seronok utk dibaca.Bnyak yang boleh dijadikan pengajaran dan kadang2 mmng TERKENA batang hidung sndiri...
Setiap bulan Mp memang katgih utk membaca setiap tulisan beliau...
Setiap majalah yg ada tulisan beliau, pastinya akan dicari...

Dan setiap bulan jugaklah majalah ini menjadi tatapan semata2 kerana ada tulisan beliau..

Berulang kali baca buku2 ni...tapi tak pernah jemu2....

Siapa dia?????

gmbar pakcik google

Wajah yg sntiasa dinanti kemunculannya..Tapi tulisannya yg diminati.........

Khamis, 22 Disember 2011

CUKUP SETAHUN....

Khamis, 22 Disember 2011

BARU SETAHUN JAGUNG...
  MASIH LAGI BERTATIH...
BNYAK KEKURANGAN...
BNYAK  JUGA YANG PERLU DIBAIKI..

KADANG DIHAMBAT MASA...
KADANG BERSENGKANG MATA...
KADANG DUKA MENYAPA....
KADANG TAWA GEMBIRA...

NAMUN..
MASIH LAGI TERISI...
ADA JUGAK CERITA BASI...
TETAP INGIN DIKONGSI...

HARI INI....
CUKUP SETAHUN BERKONGSI RASA...
BERKONGSI CERITA...
BERKONGSI GEMBIRA...


Terima kasih kepada kawan2 yang sudi menyapa...sudi memberikan pendapat jua nasihat, sudi menitipkan
doa,sudi menjadi kawan alam maya....yang cukup baik, ikhlas walau tidak pernah bersua muka...yang sntiasa bersama saat suka dan duka...yang menjadi penghibur saat lara di jiwa......Sesungguhnya hanya ucapan terima kasih yang mampu dilafazkan....

Dan hari ini jugak...setelah genap setahun, rumah ini bertukar cat agar lebih ceria..(harap2 suka ya..hehehe ini pun  seseorang yg tolong buatkan..terima kasih daun keladi)

SEMOGA PERSAHABATAN ALAM MAYA INI BERTERUSAN...
SAYANG KAMU SEMUA...!!!!!


Selasa, 20 Disember 2011

BUAT-BUAT SIBUK......

Selasa, 20 Disember 2011
Sibuk....??????? Tak jugak...tapi nak buat ntry baru punyalah ambik masa....
Sebenarnya Mp dan anak2 ikut suami msyuarat di KL...

 lepak ngan anak2 smtara tnggu suami habis meeting...punyalah lama...

Selepas tu berkejar ke Melaka..Suami terlibat dgn program MAYC Peringkat Kebngsaan di Ayer Keroh selama 3 hari..

ambik gmbar ngn tepon cap ayam..beginilah jadinya..

Aturcaranya mmng padat...Jadi Mp ambik ksmpatan ngan anak dara lepak jer dalam bilik.Makan dan tidor selama 3 hari..hahahaha.....(tmbah lemak lagi kat badan)...Dua hero Mp ikut ayahnya dalam setiap program...Nak ikut sama..rasanya mmng tak larat, jadi mmng Mp tak brksmpatan melawat tempat2 menarik di sana walaupun dalam aturcara penuh dgn lawatan dan karnival sukan.

anak dara Mp dan hero dihdpn tmpat kami mnginap  D'Village Melaka

Hari terakhir..punyalah terkejut Mp tengok muka sndiri...dgn mata yg sembab...(bnyak sngat tdor)..muka yg agak pucat...


Itu pun setelah ditegur oleh suami dan anak2....Dah lah mata sepet..lagilah bertambah sepet...Nak keluar makan pun agak malu....

Tapi nasib baik makan tidor selama 3 hari timbangan tak naik....legaaaaaa....!!!!!

Habis jer program di Melaka, ke KL lagi.....

Dan balik jer rumah.....aduhhhhhh bnyaknya kerja yg mennti..kain baju berlambak nak dibasuh.(.kesian mesin basuh tu)....dgn rumah berhabuk...dgn bunga2 yg tak disiram...kerja sekolah yg masih lagi tertngguh, mnyiapkan buku pengurusan tahun 2012.....

gmbr google

Dan bermulalah rutin biasa ...tapi bukan sibuk tau.....saja buat2 sibuk.......

Khamis, 15 Disember 2011

TAK BERANI SENTUH....!!!!!!!

Khamis, 15 Disember 2011
Dah 15 tahun bawa kereta...
Ke hulu...ke hilir...
120kmj perkara biasa...kadang sehingga 140km/j...
kadang2 pecut tak ingat dunia...
Tapi ada satu perkara yang paling ditakuti...
Pegang meggeletar tangan...
Bila nak masukkan...muka berpeluh...
Dada berdegup kencang...
Takut........tak berani....
Dah banyak kali cuba...
Masih lagi mnggeletar....masih lagi berpeluh....masih lagi berdegup kencang...
Gagal lagi...dan lagi...
Dan hari ini...untk kali yg tak tahu keberapa...gagal lagi...
Kenapa jadi pnakut sangat...!!!!
Bukannya susah pun...
Tapi hati tak dapat dibohongi...
Dah bnyak kali suami jeling...
Dah banyak kali cuba buat bersamanya....
Namun tetap gagal......
*
*
*
*
*
*
*
*
Dan hingga ke hari ini...Mp masih lagi takut....
Tak berani sentuh..
tak berani lagi nak.........
^
^
^
^
^
ISI MINYAK KE DALAM KERETA.....TAKUTTTTTTT......
sape boleh tolong ni????




Selasa, 13 Disember 2011

GARA-GARA MASTER CHEF ....

Selasa, 13 Disember 2011


Anak2 Mp mmng minat menonton m/chef..si adik dah berangan2 nak jadi chef bila besar nnti..tapi nak masuk dapur bawa pnggan sndiri pun punya lah seksa...

Tiba-tiba semalam si kakak ngan si abang minta Mp beli sotong di pasar..Pelik pulak..sebab Mp jarang beli spesis sotong, udang dan ketam..Bila maknya tak makan..alamak anak2 pun tak dapat makan...
Bila ditnya utk buat apa..kedua2nya jawab RAHSIA!!!!!!

Untk tidak mnghmpakan harapan dia orang..Mp beli jugak sotong stgh kilo yg sederhana besar...Malam tadi, dia orang buat operasi memasak sotong tersebut...Bila ditnya.dia orng kata ambik resepi dari Rancngan Master Chef...Mp jadi pemerhati jer...tengok apa yg dia orang buat...

Setelah bertungkus lumus selama stgh jam..siaplah masakan dia orang..Boleh tahan jugak dua orang ni kat dapur...tak dgr pun mulut pot pet pot pet...senyap jer di dapur tu....

Apa yg dia orang buat?????
^
^
^
^
^
^
^
^
^

sotong sumbat meggi tiruan (hasil tgn anak2)

Hasil tngan kakak dan abang....tapi nmpak pelik sikit..tak tahu kat mana kurangnya...dah siap potong dan dihidangkan depan Mp..

Jadi Mp trpksa cari kat google masakan ni...nak tahu jugak mcm mana rupa sbenarnya...coz Mp jarang2 tengok m/chef ni...
Ini rupanya air tangan chef meggi tu...
^
^
^
^
^
^
^
sotong sumbat meggi dalam m/chef

Dihidangkan dgn sambal tumis petai...tapi anak2 Mp makan ngan pencicah jer...
Rupanya baru Mp perasan...kenapa sotong anak2 Mp buat tu jadi hitam...hehehhehe. Dia orang tak buang kulit luar sotong tu....

Sedap ke tidak????? Mp tak pasti pulak sebab Mp tak makan sotong...Tapi sekejap jer dia orang makan sotong2 tu..licinnnnn....

Rupa-rupanya Rancangan Master chef ni ok jugak...gara2 MC nilah anak2 Mp minat masuk dapur...Alhmdulillah...selama ni kakak ( anak sulung Mp) punyalah liat nak masuk dapur..Nak kupas bawang pun kena berleter...Tapi si abang selalu jugak menolong di dapur...

Dia orang dah bisik2 nak buat resepi lain pulak lepas ni...tak tahulah apa dia...

Tapi si abang (11 thun) baru jer Mp hantar ke kursus Pemantapan BM (khas utk pidato)
Empat hari kursus harap2 lepas ni dia tak lagi malu2 utk bercakap di khlayak..

Sabtu, 10 Disember 2011

SEMUANYA KERANA FB.....

Sabtu, 10 Disember 2011


Hampir 2 tahun lebih ada akaun Fb..macam2 yang telah terjadi dalam hidup Mp..namun, terlalu bnyak duka yg tersimpul...luka yang terpalit dalam setiap snyuman yang dilemparkan....Berjumpa kawan2 lama, dari sekolah rendah hnggalah kawan sekerja...kawan yang hanya dikenali di alam maya tapi cukup mnghiburkan....semuanya bersatu menjadi lukisan  abstrak yg sukar dimngertikan  dalam diari hidup...dan kadang2 ia mnghuru harakan hidup..!!!!

Reunion bersama kawan2 semasa belajar dulu menjadi momen yg paling menggembirakan...cukup mngujakan...Itupun kerana adanya Fb..semuanya bersatu..gembira melihat perubahan diri masing2 bersama kelurga tersayang.....Bayangkan setelah hampir berbelas tahun terpisah....macam2 yg ingin dikongsi bersama.....dan kenangan itu terus terpahat di hati...Bila agaknya dapat berjumpa kembali...????Mngkin suatu hari nanti...tapi tak pasti...


semuanya gembira....bercerita apa saja....

Namun kerana FB jugaklah....persahabatn yg terjalin begitu lama terpksa diputuskan ...Itu yg trjadi pada Mp..Terlalu mempercayai sahabat yg selayaknya dipnggil sahabat hngga menjerat diri sndiri...Dan sehingga hari ini...sesalan sntiasa bertandang dihati...Kata2 maaf cuma dibibir..tapi jauh disudut hati amat sukar utk Mp memaafkannya...Bila kepercayaan yg diberi telah dicerobohi..tidak ada apa lagi yg perlu dikongsi.......Impaknya amat mendalam...Namun shngga kini masih belum impas segalanya....Biarlah masa dan keadaan yg mnentukan hala tuju prsahabatan ini..Cukup memeritkan utk dikenang kembali....

Dan kerana Fb lah..Mp menemui  sahabat yang betul2 mngmbil berat...memahami erti sebuah prsahabatan...sanggup mnghulurkan tangan saat terjatuh...memberi semangat saat tersungkur..sanggup berkongsi saat duka..sama2 tertawa saat gembira....Namun sampai bila ia akan terus bertahan????Rasanya mmng tidak snggup kehilangan sahabat sprti ini...Ia  ibarat bntang...dan Mp berharap kerdipannya akan terus bersinar biarpun malam semakin kelam.....



Rabu, 7 Disember 2011

Lepak di Pusat Servis TOYOTA....

Rabu, 7 Disember 2011
Malang tidak berbau.....kereta suami dirempuh ketika keluar dari simpang...nasib baik tak de apa2 yg berlaku..Cuma kedaaan keta yg remuk sikit dan terpaksa dibawa ke 'hospital' utk dirawat...
Jadi Mp trpksa konvoi dng suami utk hntar ketanya ke Pusat Servis Toyota Ipoh...Suami brsama dgn kakak (anak dara Mp) dan Mp trpksa mnculik salah seorang staf suami utk menemani Mp ke Ipoh..Tak berani nak drive sorang2....walaupun keta suami kat depan...



Nampak sikit jer....tapi nak baiki sndiri..bnyak jugak yg habis...klim insrn jer lah....
Dua mnggu jugak trpksa ditahan dlm 'wad'..

si biru Mp turut menerima rawatan...

Sebenarnya Mp suka sngat berada di Pusat Srvs Toyota Ipoh ni...kenapa????
Jommm layan gambar di bawah...
Ni tingkat atas....luas dan selesa..ada tmpat utk kanak2 bermain ...sorri uncle, ambik gmbar tak mnta izin....

cantik dan selesa..ada intrnet lagi..apa lagi layan fb ler 2 orang tu....hehehhe

memang cukup selesa...tak perlu risau kalau dahaga....macam2 air ada disediakan....

Dah datang ke Ipoh...jommm soping jap...

kakak brsama staf suami ..si manis Ira..



Layan makanan di Johnny's.....
Dua orng hero Mp dah dibawa lari pulang ke kg oleh bapa saudaranya...sunyi pulak tanpa mereka berdua.....

Ahad, 4 Disember 2011

sekadar berkongsi cerita.........

Ahad, 4 Disember 2011
Tahun 2007-2008 merupakan tahun yang menyeksakan bagi Mp..Bayangkan masa tu badan Mp bagai dipam2...naik mendadak...Berat badan masa tu mncecah hngga 73kg..Dahla tak berapa tnggi...macam bonsai..Biasanya kalau makan bnyak pun paling berat cuma 60kg ....Mngkin kerana tahun tu trlalu bnyak dugaan yg Mp hadapi..Jadi utk hilangkan stress, makanan lah puncanya...Tak sedar saiz baju dah mnjdi XXL...Masa tu susah betul mencari baju....Seluar pun trpksa ditempah...

Cuba lihat gambar2 tersebut...montel jer...
Memang malu tgk gmbar sndiri..... 
Bila dah ditegur oleh suami...mulalah susah hati...Mp menyrtai program slimming....Itupun kerana dipaksa rela oleh suami...Kos dia yg tanggung..memang program slimming mmrlukan belanja yang agak bnyak bergantung pakej yg kita ambil.....
Rupanya mngkuti program slimming memang mnyeksakan....Setiap kali g ke sana..ambil masa skurang2nya 2 jam..trpksa korbankan masa tdor
Kalau orng yg dah pergi program slimming...pasti taukan mcm mana....
Kena pulak diet ikut menu yg diberi....tgk menu mcm nak pengsan..Tapi bila ingatkan suami yg keluarkan duit....terpksa jugaklah ikut...
Tapi hari2 rasa mcm nak mnjerit..melaung jer bila tgk orang makan nasi...Mp hanya makan nasi smnggu sekali jer...Makan pulak hnya dgn ikan bakar dan sup sayur..nasi lemak dan roti canai jngn harap boleh makan.....Roti pun kena makan roti perang...hehehehhe..dasyat betul!!!!
Tapi dalam tempoh 5 bulan, Mp boleh kurangkan 15 kg...serius..suka yg teramat!!!!
Mulalah melaram mencari baju yg cantik2.... baju2 lama yg brsaiz besar semuanya dah tak de dlm almari....
Bila dah turun, Mp brhnti dari program tersebut...(sian suami trpksa blnja beribu2 lemon).
Mp diet sndiri, tapi masih gunakan menu yg diberi di samping buat senaman sndiri..Hasilnya badan Mp menten........tapi hmpir sthun lebih Mp tak jamah roti canai, pisang goreng dan nasi lemak....Mmng diet tahap giler....!!!!!



Masa ni mmng suka sangat ambik gambar coz nmpk kecik dan muda...perasan jap..!!!

Dan tahun 2011...menjadi tahun yg menakutkan bila badan Mp kembali berlemak biarpun tak seprti dulu...Dah dgr suami perli.."nak kena seksa macam dulu ke?????"....Ampun....!!!!!!!!mmng dah serik ikut program slimming..........Nak bersenam skrang ni pun agak malasssss......Makan pulak main hentam jer...asal nmpak depan mata..terus telan....





Gmbar tahun 2011......Memang dah nmpak makin montel....Tahun 2012..nak kembalikan semula berat badan macam dulu...boleh ke????? boleh ke????Tengh pikir nak buat macam mana....

Sabtu, 3 Disember 2011

ERTI SEBUAH TANGISAN

Sabtu, 3 Disember 2011
GMBR GOOGLE

Kata Ibnu Qayyim, terdapat sepuluh jenis tangisan :

1. MENANGIS KERANA KASIH SAYANG DAN KELEMBUTAN HATI.

2. MENANGIS KERANA RASA TAKUT.

3. MENANGIS KERANA RASA CINTA.

4. MENANGIS KERANA GEMBIRA.

5. MENANGIS KERANA MENGHADAPI PENDERITAAN.

6. MENANGIS KERANA TERLALU SEDIH.

7. MENANGIS KERANA TERASA HINA DAN LEMAH.

8. MENANGIS UNTUK MENDAPAT BELAS KASIHAN ORANG.

9. MENANGIS KERANA MNGIKUT-IKUT ORANG MENANGIS.

10. MENANGIS ORANG MUNAFIK >>>PURA-PURA MENANGIS
                                                                                sumber


Bilakah kali terakhir kita menangis...dan kenapa kita menangis??????????Kita menangis bukan kerana saja2 suka kerana air mata kita amat bernilai harganya....Biasanya wanita sinonim dgn air mata.....mudah snsitif dan mudah sangat mengalirkan air mata....Namun setiap air mata yang menitis pastinya ada cerita disebaliknya.....Hanya kita yang tahu......

Kalau dulu, Mp mudah sangat menangis...kdng2 kerana hal yg kecil..air mata mngalir laju..Namun seiring dgn usia....air mata kini mnjadi amat mahal nilainya....Mngkin krana pngalaman lalu bnyak mngajar erti tabah....Sedaya-upaya sntiasa cuba menahan air mata dan biarlah hati yg menangis...Seboleh2nya, air mata tak ingin ditumpahkan di hadapan suami dan anak2.....

".....dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis." (AnNajm :43)


Khamis, 1 Disember 2011

JADIKANLAH AKU PETI TELEVISYEN

Khamis, 1 Disember 2011

 gmbr google

Ya Allah, Malam ini aku memohon sesuatu yg istimwa bagiku...jadikanlah aku telvsyen di dalam rumahku sndri..seluruh keluarga sntiasa dekat dgnku..Semua orng mndgr penuh perhatian bila aku bersuara..Tiada siapa memotong atau mngganggu apabila aku bercakap..Dijaga sbaiknya walaupaun ketika rosak..Bila ayah balik kerja dalam keletihan, dia tetap menemaniku.Ibu tdk mnggalkanku brsndirian walaupaun dia marah atau sedih...

Adik-beradik berebut2 utk bersamaku..Keluargaku ketepikan hal lain semata2 utk bersamaku...Aku ingin mnghiburkan hati mereka supaya semua gembira...
Ya Allah...Ini shaja yg aku harapkan..jadikanlah aku peti tlvsyen..berikanlah aku kehidupan sprti sebuah peti televisyen.......

Doa yang ditulis oleh seorang kanak2 sekolah rendah sbgai tugasan drpada gurunya...Murid2 belajar berdoa dan diminta menulis doa tntang apa yg ingin dipohon dari Allah..Butiran air mata bergenang di mata si guru apabila membaca tugasan si kecil...Suaminya pelik melihat isterinya menangis...
"Kenapa sedih ni....apa yg berlaku?" si suami bertanya..
"Awak bacalah apa yang ditulis ni...." kata si isteri...
Selepas membaca apa yg ditulis di kertas, si suami berkata dgn nada marah.:
"Ya Allah!!!! Kasihannya budak ni...Anak siapalah ni. Teruk betul ibu bapanya......"
Si isteri memandang tajam ke wajah suaminya sambil berkata...


"Abang, ini tugasan anak kita....................."
Si suami tergamam..................
Petikan :Disebalik rasa: Sofiyah@Satuyah Rasin (Maj MIDI)    

Hasrat si anak utk mnjadi televsyen mngkin kelakar...tapi itulah harapannya...Dia inginkan perhatian dri seluruh keluarganya.....Sbgai ibu bapa, kadang2 kita merasakan kita sudah beri yg terbaik untuk anak2...Namun dalam tidak sedar ada anak yg terguris rasa.....Perhatian dan kasih sayang yg diharapkan mngkin tidak kesampaian apabila semuanya sibuk dgn urusan masing2......
Kesibukan bekerja mnjdikan anak2 merasa terasing...Luangkanlah masa bersama anak2 biarpun seketika...dengarlah rintihan dan luahan hati mereka...berikanlah perhatian utk mereka...
 Sesungguhnya...merekalah permata hati kita...Jangan biarkan jiwa mereka kosong tnpa perhatian...Semoga kita mnjadi ibu bapa yg penyayang dan disayangi oleh anak2......

Rabu, 30 November 2011

~~~~~~~~WW~~~~~~~

Rabu, 30 November 2011


gambar pakcik google

Selasa, 29 November 2011

TERIMA KASIH TIDAK TERHINGGA......

Selasa, 29 November 2011
MALAM TADI, BILA MP BUKA JER BLOG...ADUHHHHH TIBA2 JER KELUAR BLOG TIDAK ADA DALAM SENARAI ...MEMANG TERKEJUT BETUL.....KEMANA PULAK BLOG MP DIBAWA LARI.....??????

BIASANYA MP BACA JER KISAH KAWAN2 PASAL NI...BILA TERJADI PADA DIRI SENDIRI...MULALAH MENGGELABAH....TMBAH PULAK MP BUKAN  PAKAR BAB MACAM NI....

NAK BIARKAN BLOG MP BERKUBUR BEGITU SAJA..RASANYA MACAM TAK SNGGUP!!!!!!!!

SYUKUR ALHAMDULILLAH DNG BNTUAN  ADIK SHARIFUL  DAN KAKAKNYA DARI
SINI BLOG MP DAPAT DIBAWA BALIK....

UNTUK YUSDIAWATI TERIMA KASIH TIDAK TERHINGGA KERANA BERSUSAH PAYAH MENOLONG. WALAUPUN KITA TIDAK PERNAH BERSUA MUKA...AKAK AMAT MNGHARGAINYA........

Isnin, 28 November 2011

BERCUTI DALAM KEADAAN YANG KELAM KABUT......

Isnin, 28 November 2011
Walaupun cuti sekolah dah hampir 2 mnggu....Tapi Mp masih lagi sibuk...Setiap hari terpaksa ke sekolah untk mnyiapkan pelbagai tugasan....Bila dah diberi t/jawab terpaksa diselesaikan walau dgn apa cara sekalipun...
Anak2 pun dah bersungut..mengajak utk bercuti (sbnarnya utk soping)...Tapi bila lihat jadual kerja si ayah yang terlalu padat....semuanya terpaksa mendiamkan diri....Namun  cuba jugak curi2 masa bawa diaorang bercuti/berjalan2...Alhmdulillah, suami masih sempat meluangkan masa bersama walau dalam keadaan yang tergesa2 ...yang penting dapat bawak isteri dan anak2 shoping.......(Mp dah kemaruk shoping bila jualan akhir tahun bermula)
Percutian bermula di CH....Tapi kali ini mood utk ambik gambar ghaib entah ke mana..Apatah lagi dgn keadaan cuaca yang tidak menentu...Hajat hati ingin berjumpa dgn seorang sahabat yg brkursus di sana....Namun apakan daya, atas sbb2 tertntu...hasrat tdk dapat ditunaikan..memng terlalu kecewa...


gambar pak cik google

Perjalanan diteruskan ke Ipoh...Suami cuba melayan keinginan anak2 utk bershoping sambil bercuti...Dan tempat yg biasa dituju ialah Ipoh Parade....Gembira bila melihat wajah riang anak2 dapat apa yg diingini....Masing2 mencari barang2 kesukaan....Si adik dah berangan2 utk ke Lost World..(walau dah bnyak kali ke sana) main air...Tapi jawapan si ayah..'cuti sekolah ramai orang, tak seronok'...

Dari Ipoh, kami terpaksa bergegas ke Puchong kerana suami mndapat pnggilan drpada pekerjanya di sana......Hasrat utk bercuti dalam keadaan yang tenang nmpaknya tak kesampaian...Bila masalah kerja timbul..jngn harap kami dapat bercuti dgn aman....Tapi mujur jugak suami masih sempat melayan karenah kami...

Kami bermalam di Puchong...suami pulak sibuk mngruskan pasal pekerjanya dan perniagaannya...Tak tahu pukul berapa suami balik ke hotel...Keesokannya, suami mngajak ke premisnya....menyelesaikan apa2 yang patut......Kalau ikutkan hati, mmng tak nak ikut suami kalau dia ada urusan kerja..melihat dia ke hulu ke hilir, mmng memenatkan.....

gambar pak cik google

Apabila semuanya selesai, dari Puchong, kami terus ke Bukit Bintang....Menunaikan hasrat anak2 yang masih lagi tak puas hati pasal shoping...Sebenarnya, Mp paling tak suka ke BB....tambah pulak kalau hari mnggu..orang terlalu ramai...Tapi ralit jugak lihat gelagat manusia yg macam2 kat BB..Macam2 ada...Badan memang penat...Namun  bila dapat shoping...badan yg penat kembali bertenaga....Tapi pelik jugak lihat anak2..tak de sorang pun yng merungut keletihan......Si abang merengek minta dibawa ke KLCC..Dan si kakak pulak sibuk nak ke Shah Alam....Jawapan si ayah..'lain kali'  ........

Tiga hari yang terlalu memenatkan.....tapi berbaloi bila masing2 dapat apa yg diingini.....Mungkin bila ada masa nnti.....kami boleh bercuti dalam keadaan yang tenang dan aman.....Tanpa ganguan kerja....Opppssss bercuti ya...bukan bershoping......hehehheeh.....



Selasa, 22 November 2011

Cerita yang dah basi......

Selasa, 22 November 2011
Sebenarnya Mp nak tayang gambar yang dah 'basi'...gambar ni masa dinnner sebelum cuti sekolah ari tu..Tema 'Arabian Night' yang tak berapa menjadi..Ada kawan2 yg cukup sporting mngenakan pakaian arab...ada juga yg tak bertema langsung....Ada jugak yang pakai entah apa2.....termasuklah Mp sendiri......Bukannya tak nak cari, tapi kesibukan membataskan segalanya....jumpa pun tak berkenan dihati....

gambar pak arab..saudagar minyak yang tersesat....


yang ni tak tahulah fesyen jenis apa....nak kata saudagar unta...macam miskin pulak...

macam2 ada....temanya hilang entah ke mana....

yang ni pulak terlebih glemer.....bila sapu mcm2 warna kat muka..rasa pelik pulak tengok muka sendiri...

Dengan mata sepet dan hidung 'buah jambu'...mmg tak boleh jadi mak arab....hehehheh
Jadi, bantai jerlah baju 'ikut suka hati aku'...

Yang pastinya pada malam tu semuanya happy sakan.....hilang segala keserabutan yang melanda otak..
Namun dalam suka terselit juga wajah2 duka.....Adat hidup..setiap pertemuan pastinya ada perpisahan..Walau di mana kita berada, tugas dan t/jwab kita tetap sama...

p/s Rasa pelik pulak tengok gambar di atas....ambik gambar guna tepon cap ayam...lepas tu di kucar-kacirkan dgn pelbagai warna oleh my anak dara.....

Ahad, 20 November 2011

JOMMMM UKUR PINGGANG.....

Ahad, 20 November 2011
GARIS PNDUAN DARI AHA-NHLBI (KESATUAN JANTUNG AMERIKA)

WANITA
Normal : Tidak boleh lebih dari 35 inci (88 sm)
Nota  : Risiko diserang penyakit jantung lebih tinggi jika pita ukur lilit anda mngesahkan yang ukur lilit pnggang anda lebih dari itu...

LELAKI 
Normal  : Tidak boleh lebih dari 40 inci (102 sm)
Nota  : Risiko diserang penyakit jantung lebih tinggi jika pita ukur lilit anda lebih dari itu..

GARIS PANDUAN DARI IDF (KESATUAN DIABETES ANTARABNGSA)

WANITA
Normal  : Tidak boleh lebih dari 32 inci (80 sm)
Nota  : Risiko diserang kencing manis lebih tinggi jika pita ukur anda mngesahkan yang ukuran lilit pinggang anda lebih dari itu...


LELAKI 
Normal  : Tidak boleh lebih dari 38 inci ( 94 sm)
Nota : Risiko diserang penyakit kencing manis lebih tinggi jika ukur lilit pnggang anda mngesahkan lebih dari itu....
                                                                  sumber majalah Rapi

gambar pakcik google

Agak2 kalau badan macam tu..berapa lilitan ukur pnggang???????


Rabu, 16 November 2011

KERANA RM100....KAMI DISERBU...

Rabu, 16 November 2011
Hari ini, sekolah Mp telah mngagihkan RM100 kepada semua murid spti yg telah dinyatakan dalam bajet baru2 ni...Sejak awal pagi lagi, ramai ibu bapa yg hadir ke sekolah...Bersemngat betul......Duit hnya boleh diagihkan sekitar jam 11pagi...Sabar betul dia orang tunggu...

Pihak pentadbir ke bank sekitar jam 9.30 pagi..Lepas tu duit diagihkan kepada guru kelas mngikut bilangan murid dalam kelas...

Pihak pentadbir sedang mngira duit utk diagihkan kepada guru kelas.....

Seronoknya dapat pegang duit orang.....

Kaunter yng dibuka mula diserbu oleh ibu bapa....guru kelas yg brtnggjwab mngagihkan kpada ibu bapa..

Kena tunjuk i/c sbgai bukti dan kena isi borang jugak....

Body grd Mp yg setia....tgk badan pun boleh tahan  jugak.....

Hari ni mmng penat betul...nak makan pun tak sempat...Mp intai2 jugak mana tahu ada penolakan drpda ibu bapa...terutama yg berduit ...tapi tak de sorang pun menolak RM100 tu...Tapi utk yang kurang mmpu, RM100 tu amat bernilai..boleh beli kelengkapan persekolahan anak2 utk tahun 2012..
Kalau anak bersekolah ada 4 orang...dapat lah RM400...Bnyak jugak tu..Cuma jangan pulak duit yang diberi oleh kerajaan disalahgunakan dgn membeli barang peribadi utk ibu bapa dan berjoli sakan....Mp pun dapat jugak...Anak2 dah minta duit tu utk beli buku......hak mereka....

Muka yg dah memang terlalu penat....tapi sempat lagi  SENYUMMMMM....

Isnin, 14 November 2011

HINDARI 5 PERKARA SELEPAS MAKAN........

Isnin, 14 November 2011
                                           gambar pak cik google


Jangan Minum Teh
Daun teh ternyata mngandungi asid yang boleh mngakibatkan kandungan protein yg terkandung dalam makanan yang dimakan segera mngeras.Akibatnya, protein tersebut sukar dicernakan. Jadi, minum air putih sahaja...

Jangan Terus Makan Buah
Makan buah sebaik sahaja selepas makan menjadikan perut kembung kerana terlalu bnyak air. Oleh itu, lebih baik memakan buah satu hingga dua jam setelah makan atau satu jam sebelum makan...

Jangan Mandi
Mandi setelah makan ternyata mampu meningkatkan aliran darah pada tangan, kaki dan tubuh sehingga jumlah darah di kawasan perut dan sekitarnya akan menurun. Keadaan ini akan melemahkan sistem pencernaan dalam perut kita.

Elakkan Terlalu Banyak Berjalan
Berjalan yang terlalu bnyak selepas makan akan mngakibatkan sistem pencernaan tidak dapat menyerap nutrisi drpada makanan yang dimakan.

Jangan Terus Tidur
Makanan yang kita makan tidak boleh diterima oleh sistem pencernaan dengan baik.Akibatnya, usus kita akan luka atau terkena jngkitan.
                                                               SUMBER MAJALAH MIDI

Sebenarnya, dalam menjalani kehidupan seharian, Mp bnyak melakukan perkara di atas...Bila dan baca artikel macam ni...Tahulah rupanya, bnyak kesilapan yang dilakukan..Makan  buah sejurus selepas makan adalah amalan biasa yang dilkukan....Mandi selepas makan pun biasa dilakukan...walaupun dah tahu tak elok....Rasanya susah utk mndisiplinkan diri bila  dah biasa melakukannya....Tapi tak apa....cuba lakukan yang TERBAIK supaya KESIHATAN TERJAGA.....
Boleh ke?????????Tepuk dada tanya hati....


Jumaat, 11 November 2011

Semua Yang Dirancang Tak Menjadi.....

Jumaat, 11 November 2011
Hari ini sepatutnya Mp dan keluarga ke Sutera Beach Resort kerana Hari Keluarga diadakan di sana selama 2 hari...Namun di saat2 akhir, suami terpaksa ke luar daerah atas urusan kerja utk beberapa hari..Dah terbayang keseronokan bersama keluarga dan kawan2 di sana.Namun apakan daya.....Suami mngizinkan Mp dan anak2 ke sana..tapi rasa pelik pulak bila pergi tanpa suami....Akhirnya, Mp dan anak2 hnya lepak di rumah shaja...

Seorang kawan menelefon mngajak Mp keluar mencari tudung dan baju utk dipakai pada mlm dinner mnggu depan yg bertemakan arabic...Punyalah susah mencri tudung dan baju...dan akhirnya pulang dgn tangan yang kosong...semua tak berkenan di hati.....Aduhhhhh...susah betul!!!!!...kenapa laaaa tema arabic yang dipilih.....???

Balik rumah, keluarkan tulang dari peti sejuk...kononnya nak buat singgang tulang....tgk singgang tulang dari blog nani...terliur pulak...resepi mak bonda yg selalu Mp buat sama ngan resepi nani...Tapi entah mcm mana terlelap sampai ke petang....Bila bngun jer, terkejut tgk jam...hampir pukul 5 ptang..Sepi jer rumah..rupa2nya, semua anak Mp jugak tidur...Patutlah tak de sorang pun kejutkan Mp pasal nak makan.....Kesian tgk anak2, Mp goreng mee jer, cepat dan ringkas....singgang entah ke mana...

Malam ni  Mp mula mnyelongkar almari mencari novel yang masih belum dibaca...memang kebiasaannya, Mp akan borong novel bnyak2..dan baca time free..rasanya masih berbaki 10 buah novel yang belum dibaca......Boleh habiskan masa 2 hari cuti dgn mngadap novel nnti..taklah boring sangat....Ketika memilih novel utk dibaca, Mp terpandang sebuah buku..Buku ni Mp beli ketika mngjungi Pesta Buku di KL bbrapa bulan lepas....Masih belum terusik dan masih berbalut dgn plstik...macam mana Mp boleh terlupa dgn buku ni????????
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^

Sempat ke nak habiskan buku yg setebal 562 m/surat ni dalam temph 2 hari???? Mp yakin boleh habiskannya sbgaimana Mp boleh habiskan baca novel.......Mp tak boleh ulas lagi pasal buku ni coz baru jer belek dan baca sepintas lalu....Tapi rasanya buku ni memang tidak mngecewakan......Buku ini merupakan Kompilasi Tiga Buah Buku Best Seller...(3 dalam 1) dgn kulit yang tebal dan menarik...






Selasa, 8 November 2011

BESAR ATAU KECIL YG JADI PILIHAN???????

Selasa, 8 November 2011
Wanita tanpa beg tangan ibarat irama tanpa lagu...Susah utk mencari wanita yg TIDAK memakai beg tangan...Sekarang ni, beg tangan besar menjadi pilihan wanita sama ada yg dah kawin ataupun masih remaja...Beg tangan besar seolah2 satu trend...Bahkan ia sangat POPULAR...Berjalanlah di mana2 pun, kita akan melihat fenomena yang sama...jarang sekali melihat wanita membawa beg tangan kecil...kecuali utk dinner...

Wanita yg mnggayakan beg tangan besar dilihat sbgai wanita yg aktif dan berkarisma.Tambah pulak ia mudah, semua barang boleh dimuatkan dalam satu beg...Dan pelbagai baranglah yg dicampak ke dalam beg tersebut...Kadang2 kalau nak cepat, barang dalam beg tak dapat dicari kerana BERSEMBNYI di celah barang2 lain...Mulalah menggelabah...Itulah yg selalu berlaku pada Mp....

Teringat Mp pada zaman remaja dulu...beg tangan yang dibawa kecil sahaja..tu pun jarang2 bawak...Biasanya kalau nak berjalan, masukkan i/c dan duit dalam poket seluar ..senang!!!!Tak perlu risau beg kena ragut ke...hilang ke....

Bila dah kawin dan ada  anak,Mp  terpaksa bawa beg tangan besar...biar muat utk letak pempes anak, tuala kecil dan botol susu...Tapi kini, setelah anak2 besar...beg tangan makin besar pulak...dalam beg tu MACAM2 ADA....telefon (wajib)..dompet kecil,buku nota,pen,  bedak, lipstik,losyen, keronsang dan macam2 lagi...enth apa2 lagi yg kadang2 tak masuk akal...main sumbat jer...

bukan main besar beg tngan tu...kalau boleh nak yang lagi besar.....

Mp pernah berura2 utk tukar beg tangan kecil...tapi rasa mcm tak sesuai pulak bila umur dah makin tua....Mp pernah trbaca artikel yng mnyatakan membawa beg tangan besar TIDAK BAIK utk tulang bahu kerana kita cenderung utk membawa barang2 berat dalam beg....Dan kini, Mp terasa kesannya..bahu kadang2 rasa sengal dan sakit...bila mngadu pada suami...jawabnya.."bawak beg plastik".....


 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang