Isnin, 14 November 2011

HINDARI 5 PERKARA SELEPAS MAKAN........

Isnin, 14 November 2011
                                           gambar pak cik google


Jangan Minum Teh
Daun teh ternyata mngandungi asid yang boleh mngakibatkan kandungan protein yg terkandung dalam makanan yang dimakan segera mngeras.Akibatnya, protein tersebut sukar dicernakan. Jadi, minum air putih sahaja...

Jangan Terus Makan Buah
Makan buah sebaik sahaja selepas makan menjadikan perut kembung kerana terlalu bnyak air. Oleh itu, lebih baik memakan buah satu hingga dua jam setelah makan atau satu jam sebelum makan...

Jangan Mandi
Mandi setelah makan ternyata mampu meningkatkan aliran darah pada tangan, kaki dan tubuh sehingga jumlah darah di kawasan perut dan sekitarnya akan menurun. Keadaan ini akan melemahkan sistem pencernaan dalam perut kita.

Elakkan Terlalu Banyak Berjalan
Berjalan yang terlalu bnyak selepas makan akan mngakibatkan sistem pencernaan tidak dapat menyerap nutrisi drpada makanan yang dimakan.

Jangan Terus Tidur
Makanan yang kita makan tidak boleh diterima oleh sistem pencernaan dengan baik.Akibatnya, usus kita akan luka atau terkena jngkitan.
                                                               SUMBER MAJALAH MIDI

Sebenarnya, dalam menjalani kehidupan seharian, Mp bnyak melakukan perkara di atas...Bila dan baca artikel macam ni...Tahulah rupanya, bnyak kesilapan yang dilakukan..Makan  buah sejurus selepas makan adalah amalan biasa yang dilkukan....Mandi selepas makan pun biasa dilakukan...walaupun dah tahu tak elok....Rasanya susah utk mndisiplinkan diri bila  dah biasa melakukannya....Tapi tak apa....cuba lakukan yang TERBAIK supaya KESIHATAN TERJAGA.....
Boleh ke?????????Tepuk dada tanya hati....


30 ulasan:

Aleeyaah Darn berkata...

mesti lah nak yg terbaik untuk badan.
tapi . . . mndi lepas mkn tu selalu buat . . heheh . kne tmbah disiplin niy .

ainnoraini berkata...

macamana ni...mandi selapas makan...tido selapas makan...selalu gak buat tu...

pas ni nak kurangkan tu semua laa...

Yati berkata...

Yati pun sama. Tau tak elok, tapi kadang buat juga. Macam mandi tu. Tapi ada kala tertidor juga lepas makan. Mana lah tak gemuk kan. :)

Zefa NorAsmara berkata...

Suka minum teh.. Huhu..

yan berkata...

Thanks for sharing..

ajumohit berkata...

Selalunya mmg mkn buah pas mkn nasi, susah kkdg nk tukar habit ni, perlukan masa Dan kekuatan mental hihihi

MR . ORLANDO AHMAD berkata...

dah kenyang mata ngantok je kan hahaha

missSenget berkata...

yg terus tido tu best la kak MP..


ekekeke..

EmbunRosaliza berkata...

assalam mp, tq bagi info yg sangat berguna, kdg2 kita dh tau tapi buat juga. akk la tu

kak ina kl berkata...

salam ziarah..ada yang akak amalkan dan ada gak yang terlupa..
skrg ni fesyen beg tangan besarlah..cam nak gi ke pasarlah pulak rasanya

Acik Erna berkata...

MP..mandi selepas makan tu dalam bulan puasa je acik tak boleh nak elak,,

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum MP,

Terima kasih berkongsi tips yang penting ni.

Kalau mengikut cara makan islam, buah-buah hendaklah dimakan sebelum makan. Makan buah dulu baru diikuti dengan makanan lain (nasi).

Zaitun berkata...

Terima kasih kongsi info,harap2 lain kali tak buat lagi.

Ucu Faridah berkata...

alamak aii..baru minum teh tadi...nk kena cover dgn air putih ni..tapi boleh ke cikgu..main cover2 ni...?

Papa Mifz berkata...

betul la kak...baru tau bendo2 tuh semuo...huhu

~ Cik Azz Abu Bakar ~ berkata...

Betul la kan... Dah tau benda tu tak elok tp buat jugak.. Sama la dgn saya ni haa... huhuhu..

Lepas makan je mesti rasa nak tidor.. Kadang2 jenuh nak kontrol mata tu jgn bagi lelap...

Tapi kena kontrol jugak... Kalau setiap masa buat camtu, alamatnya jadi tilam air la badan ni nanti.. huhu..

Ros berkata...

Salam Mulut payau,

Kak Ros ingat sapa tadi ni,puas dok merenung la jugak,rupanya Mp tukar gambar,ayu ja....terimakasih lah dengan info2 ni...memang baik untuk pengetahuan kita semua...

hani@debumelukut berkata...

yang jangan tu lah yg selalu rasa nak buat...

ikatankasihku berkata...

nasib 5 perkara tu ikin tak buat lepas makan...anyway, thanks 4 sharing :)

WuMing berkata...

Info paling berguna nii... Perut smaikin kembang dah skarang....

lizz berkata...

bagus artikel ni sekurangnyer dapat mengingatkan kiter...tidur lepas makan kena tinggalkan dah lepas ni...

ieda berkata...

oh gud tips akak ..
saya selalu elakkan lepas makan minum air .. selalu 1 jam selepas tuu baru minum :)

Hanis Azla berkata...

Ya Allah kak, banyak perkara yg tak boleh saya lakukan selepas makan.. terima kasih atas perkongsian yg baik ini.. mudah2an memberi manfaat..

sal berkata...

terbaik..
bagus dikongsi..
terimakasih berkongsi maklumat..
maklumlah dah berusia, kena banyak tau tentang tip2 kesihatan untuk sihat..

azi berkata...

Salam Rindu MP..
MP..semua tu menjadi amalan saya...suka minum teh...lepas makan, makan buah..minum banyak air,pastu mandi...patutlah perut saya ni makin kedepan...he..he..
apapun MP..TQ ye sebab sudi kongsi info ni...patutlah MP cantik...amalkan petua rupanya...:)

Totie@Tomy berkata...

amalan saya lepas makan tido..tp time hari minggu ar time kerja kena marah dengan bos buat mcm tu..hehe

Aishah Jahirah(cik aisha) berkata...

selalu org kita makan buah slps mkn sbg pencuci mulut sedgkn ikut sunnah mmg sblm mkn...info yg baik ni...kena amalkan utk kesihatan....

NzA berkata...

yg xtahannya, bila lepas mkn mata mula ngantuk....he.he.he....

Dalila Hamid berkata...

lepas makan suka minum teo ais ... kena stop la camni...:(

Puan Kutu berkata...

Bab tido selepas makan tu jarang dapat elak.pas makan mesti mengantuk.hehe..

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang