Selasa, 1 November 2011

FOBIAKAH KITA????????

Selasa, 1 November 2011
Adakah kita salah seorang yg mngalami masalah fobia?????
Fobia adalah gngguan psikologi paling lazim yg dialami oleh indvdu.Fobia boleh dicetuskan oleh pelbagai perkara. salah satunya faktor biologi.Ada juga fobia yg disebabkan oleh trauma masa lalu..contohnya jika seorang kanak2 dicakar kucing ketika kecil..dia akan terus fobia terhadap haiwan tersebut.

Mereka yg mngalami fobia sbnrnya tahu ketakutan terhadap sesuatu adalah sangat TIDAK MASUK AKAL..Namun mereka GAGAL mngawal rasa takut tersebut.Biasanya apabila serangan fobia hadir, indvidu berkenaan akan merasa takut, susah utk bernafas dan berpeluh-peluh, panik, rasa sprti tercekik, dada berdebar2 dan ada juga sehingga muntah.

Secara umumnya, trdapat beratus2 jenis fobia namun dibahagikan kpda 3 ktegori utama.

1. Fobia spesifik --fobia pada haiwan atau alam semulajadi sprti petir, air gelap dan sbgainya)
2. Fobia situasi--takut jmpa dr gigi, takut tempat tertutup dan sbgainya
3. Fobia sosial--fobia pada kematian, sakit dan sbgainya.

Fobia jika tidak diatasi mampu memberikan kesan negatif kepada mental kita..

Sebenarnya, hidup ini memang indah...Jadi jngn mendera perasaan atau jiwa kita dgn rasa yg tidak menentu ini..
Namun jika kita mngalami masalah fobia yg teruk..jngn takut atau panik utk mndapatkan bantuan pakar psikologi. Buang jauh2 stigma bahawa bertemu pakar psikologi atau psikiatrik membawa petanda bahawa kita adalah GILA..
                                                                                                                                 sumber:Majalah Rapi

Anak Mp yg bongsu pun mngalami fobia terhadap gelap..Senang jer kalau nak suruh dia tidur pada waktu malam..tutup jer semua lampu, dia akan bersembunyi dalam kain selimut dan tutup mata...memang dia takut pada gelap...

Dan anak sulung Mp juga fobia terhadap kucing..mngkin pngalaman masa lalu mnyebabkan dia mmng takut pada kucing....sehingga skrang Mp tak pernah pelihara kucing di rumah..

gambar pakcik google

Dan sekarang ni Mp sendiri fobia pada kertas periksa budak2.....Banyaknya nak kena tanda...kena masukkan markah secara online lagi...SAPS punya angkara......harap2 line tak menyiksa jiwa raga...

23 ulasan:

Kak Aya berkata...

mak kak aya fobia dengan hospital,klinik, doktor dan nurse.

Acik Erna berkata...

MP..acik fobia pada semua tu..susah nak hilangkan..cuma berkurangan an.
kalau tinggal sorang..lagi lah..
kalau ramai dirumah..kurang sikit..

ikatankasihku berkata...

ikin fobia ngan eksiden, penah eksiden sampai kete terbalik..mengigil 1 badan..huhuhu

*teknologi makin canggih, sabar je la..hehehe

Hanis Azla berkata...

akak fobia dgn kertas periksa yer.. saya pun dulu fobia dgn kertas periksa time nak ambil periksa.. he..he..
ada perkara juga yang saya fobia.. fobia pada tempat tinggi salah satu drpdnya..

Jendela Hati berkata...

MP, sy skrg fobia situasi, penah accident kecil masa drive dua tahun lepas... smpai skrg teringat2...

Pia berkata...

"akak lak fobia kalau naik keta waktu malam(tp akk tk de fobia dgn gelap..)..w/pun bkn akak yg drive sbb dulu penah eksident ms otw balik kg...ms gelap dn hujan lebat..sejak hari tu akk tk kan bertolak balik kg waktu mlm kecuali pagi2...kalau suami akk nak juga bertolak malam..akak suruh dia balik sorang ngan ank2..nk tak nak kenalah dia tunggu esok siang..."

Ros berkata...

Salam Mulut Payau,

Kak Ros pun ada masaalah dengan fobia ni jugak,Kak Ros tak boleh berada kat tempat yang tinggi,gayat..kalau Kak Ros dok kat tempat yang tinggi,Kak Ros akan pening dan tak boleh nak jalan..

Ucu Faridah berkata...

Ucu fobia sangat2 dgn ank kucing dari kecik sampai skrang

Kunang-Kunang berkata...

Agaknya semua orang ada fobianyakan.

azi berkata...

MP..alhamdulillah..saya tak de fobia dengan apa2..cumaaa..takut dengan kilat ajer...kalau bawa keta tengah hujan dan kilat...takut betul saya...

Puan Kutu berkata...

tak teruksgtlah fobia akk tu.meh sy tolong masukkan markah tu.hehe..

sy fobia terhadap ular..mmg ada kena mengena dengan masa lampau.sy takkan dekat klu pergi zoo or tmpt yg ada ular sawa utk bergambar..

dulu lg teruk fobia sy sampai tgok gambar ular pun tak boleh,tgok kt tv pun fobia..

skang sy dah cuba atasinya sikit-sikit.dah ok..boleh tgok tv dan gambar ular..cuma secara realiti masih menjauhkan diri dengan makhluk penyebab fobia itu.hehe..

S..U..D..@..I..S berkata...

fobia dengan polis roblok

NzA berkata...

samalah, tgh fobia nk tanda kertas n pastu fobia nk masukkan markah dlm sistem SAPS......hu.hu.hu...

nuwairani ismail berkata...

alamak! kite fobia kalau dh hujung tahun! banyak laporan nak kene siapkan.

zul permatang badak berkata...

fobia ....tak ada fobia kut...
eh ada....
resah bila berurusan dengan orang yg tak dikenali.......

lebih2 lagi org yg tak dikenali itu minta dibantu.....

menghadapi saat seperti ini.....congakkan dan andaian.....ligat menguasai fikiran......
pelbagai pransangka............

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

saya fobia kalau anak2 start selsema...

WuMing berkata...

Memang ada orang yang fobia tahap kritikal... Nasib baik WuMing tak tau WuMing fobia pada apa..

Ada kot tapi tak pasti....

Maya Mayana berkata...

saya fobia dan gayat pd tempat tinggi...ingatkan anak murid je fobia dgn kertas peksa..ahaks :)

EmbunRosaliza berkata...

Assalam Mp, akk ni kalo ada org ketuk pintu tanpa salam mmg teramat fobia. Selagi tak ckp sapa mmg tak buka pintu, tgk kat tingkap je

Totie@Tomy berkata...

saya pun fobia jugak tp kat tempat tinggi tp sekarang dah ilang..sbb rumah saya ting 10..hehe

sal berkata...

fobia gelap tu biasalah pd budak2..
fobia kertas soalan..hik2...

Yati berkata...

Yati fobia dengan tempat tinggi. Kalau dalam bangunan tak lah, tapi dulu pernah kena paksa buat abseiling tu, turun bukit pakai tali, terketor-ketor lutut. Hehhe...

cik aisha berkata...

kak fobia dgn kertas periksa pn kena hadap jugak 2..hehee.saya dulu fobia tgk darah sbb ayh sy meninggal xcdent.skang dah ok..:)

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang