Ahad, 20 November 2011

JOMMMM UKUR PINGGANG.....

Ahad, 20 November 2011
GARIS PNDUAN DARI AHA-NHLBI (KESATUAN JANTUNG AMERIKA)

WANITA
Normal : Tidak boleh lebih dari 35 inci (88 sm)
Nota  : Risiko diserang penyakit jantung lebih tinggi jika pita ukur lilit anda mngesahkan yang ukur lilit pnggang anda lebih dari itu...

LELAKI 
Normal  : Tidak boleh lebih dari 40 inci (102 sm)
Nota  : Risiko diserang penyakit jantung lebih tinggi jika pita ukur lilit anda lebih dari itu..

GARIS PANDUAN DARI IDF (KESATUAN DIABETES ANTARABNGSA)

WANITA
Normal  : Tidak boleh lebih dari 32 inci (80 sm)
Nota  : Risiko diserang kencing manis lebih tinggi jika pita ukur anda mngesahkan yang ukuran lilit pinggang anda lebih dari itu...


LELAKI 
Normal  : Tidak boleh lebih dari 38 inci ( 94 sm)
Nota : Risiko diserang penyakit kencing manis lebih tinggi jika ukur lilit pnggang anda mngesahkan lebih dari itu....
                                                                  sumber majalah Rapi

gambar pakcik google

Agak2 kalau badan macam tu..berapa lilitan ukur pnggang???????


39 ulasan:

Rozita berkata...

Mak aiiii...takutnya tengok orang tu ? Ngeriii..bukan menghina tapi rasa tak sanggup nak bayangkan macam mana dia membawa badan tu

ikatankasihku berkata...

ya ampon....x dapek nk kira bape lilitan pinggang dia,,fengsan

Yati berkata...

Aiyak! Saya 34 inci. Risiko diserang kencing manis. Kena lebih jogging ini macam.

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum MP,

Wah kak ani dah lebih dari ukuran tu. Memang risau jugak ni apalagi kilang gula pun dah ada dalam badan ni.

ajumohit berkata...

Hmmm skrg 31 inch, skit lg hihi... Mmg penting jg kshtan kan kak, Mak saya Ada skt jntung n darah tggi, hmmm risau saya

Acik Erna berkata...

Assalam MP..takutnya acik..sampai tak berani nak ukur lilit pinggang acik ni ha..

Amie berkata...

tak tahu berapa ukur lilit pinggang terkini....takut jugak ni...

Totie@Tomy berkata...

alamak sekarang tengah mengandung ukuran dah terlebih ni..hehe

Jendela Hati berkata...

serius nie xtau ukuran pinggang nie, ukuran bahu je tau huhu

MulutPayau berkata...

Rozita...
Mmng betulkan...susahnya dia nak bergerak....

Ikin..
hehehhe...kena sambung pita pngukur...sian dia..

Yati...
Akak pun rancang nak berjogging jugak..takut ngan macam2 pnyakit skrang ni..

MulutPayau berkata...

Kunang-kunang..
W'salam kak Ani...saya pun risau jugak..ukuran pnggng mngkin terlebih...

Acik....
W'salam...samalah kita...tak berani nak ukur...

Amie..
Yelah...rasa mcm tak nak tahu jer kan...walau pita pngukur ada depan mata..heheh

MulutPayau berkata...

Totie...
Ukuran tu dah terlebihhhhhh...heheheheh..tak pe, lepas brsalin nnti, boleh ukur...


Jendela Hati..
Akak pun sama, tak tahu dan tak berani nak hadapi knyataan nnti...

Aishah Jahirah(cik aisha) berkata...

bawah 34 inci....tp kena berjaga2 gak kan kak,xsemestinya xblh terkena jugak...

azi berkata...

MP..
Adoi!!!!!...takut nak ukur ni...he..he..tapi rasa2 sekarang ni dah kurang seinci kot...saya kencing manis tu tak ade le...tapi takut jugak dengan penyakit jantung...minta-minta le dijauhkan.

ainnoraini berkata...

Makoii...tak mau la jd mcm tu....takutttt....nk jln pun susah...

Pinggang sekarang ni 32...tapi rase mcm dh naik jer sikit..

Puan Kutu berkata...

uwaa takutnya..yg pic tu ntah 100cm apa ukur lilit.hahaha..

MulutPayau berkata...

Aisya....kalau dah terkena susah nnti...mmng kena sntiasa berjaga2...akak pun risau jugak ni...

Azi..
Wahhhh...syoknya kalau dah kurang..jelesssssnya..(apa rahsianya)?????...tu laaa...pykit jantung paling ditakuti...

Ain..
Tengok badan Ain kecik jer...saya tak berani nak ukur pnggang...cuma tgk saiz seluar jer..hehhehe

Puan Kutu...
Hahhahaha....dik, kena jaga2...jangn jadi mcm tu...

Kamariah Awang berkata...

Alamak... ma dah sampai sempadan ni... Kena kuruskanlah sikit.. Hehehe...

missSenget berkata...

pakai seluar size 32..

tp bukan size sbnr..kekekeke..

sal berkata...

semakin berusia semakin bnyk penyakit nak datang yee..
berhati2 dan berjaga2 moga dpt mengurangkan risiko penyakit merbahaya..

MulutPayau berkata...

Ma....
samalah tu ma...jom kita pakat kuruskan badan...

Miss..
Saiz sbnr lebih kecil ke atau besar???? heheheh

Sal..
Betul tu...semoga kita semua terhndar drpda pnyakit merbahaya tersebut...

Totie@Tomy berkata...

betul kak lepas bersalin kena berkerja keras nak kembalikan bentuk badan asal..

Papa Mifz berkata...

alhamdulillah..papa mifz masih belum lobih dari ukuran2 tuh..harap dijauhkan penyakit2 tuh semuo..amin...

Pn Kartini berkata...

Assalamualaikum...:)

aduhaii...lepas ni kena cari tali ukur niih..nak ukur saiz pinggang gakk:)
Tq sis utk info;)

wak gelas berkata...

teringat wak penah tengok gambar dugong macam begitu... weeee wak dah datang ni nak komen komennnn...

Ros berkata...

salam Muput Payau,

Baik Info ni...Kak Ros lama dah tak ukur pinggang ni...Yang kat bawah ni rasanya tali tak cukup panjang kut nak ukur...

Ros berkata...

Salam Mulut payau,

Maaf la Kak Ros tersilap eja nama...jangan marah ya...

Yan berkata...

adoiiii..nak kena kurus ni nak kena kurus...

محمد رازيق berkata...

susah kalau terlebih berat ni.. huhu.. kena diet ni...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

alamak saya pinggang 31 ok tak?

eMMe berkata...

setengah org leh kontrol berat badan dowang...cam saya kalo tak kontrol mmg leh jadi badan cam dlm gambar atas tu, uhuhuhuhuh...

NzA berkata...

nk kena p ukur nie.....

wahida berkata...

huwaaaaaaaa!! takutnya baca n3 ni....dah la pinggang makin melebar ni...huhu...

MulutPayau berkata...

totie....kalau berpntang betul2 ...grenti dapat bntuk badan asal...

Papa Mifz...
Alhmdulillah...ya, harap2 kita semua dijauhkan pnyakit merbahaya tersbut

Tinie..
w'salam dik...jommmm kita pakat ukur..

Wak gelas..
terima kasih sudi snggah...

MulutPayau berkata...

Kak Ros..
mmng betul..kena smbung pita pengukur..
Tak pe Kak Ros..silap sikit jer tu...tak marah pun...

Yan...samalah tu..saya pun nak kurus jugak...

Raz...
okehhhh jom kita diet...

BSB...
Okey lagi tu...jngn terlebih sudah ya...

MulutPayau berkata...

NzA...
jomm ukur..tapi Saya masih tak berani nak ukur..hehhe

eMMe...
akak pun sama..kena kntrol..kalau tak mmng brmhrajalela ler lemak kat badan...

Wahida...
Samalah ngan akak...huhuhu

WuMing berkata...

Ukur lilit pinggang WuMing pun dah naik...Tension betul...

S..U..D..@..I..S berkata...

tension tengok pic last tuh....
ni time kenduri nasi briani hari2...

MulutPayau berkata...

wuming...kena jaga2..jngn terlebih pulak ya.....

Sudais...
kalau pergi knduri..mmng semua nak dimakan......heheheh

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang