Selasa, 13 Disember 2011

GARA-GARA MASTER CHEF ....

Selasa, 13 Disember 2011


Anak2 Mp mmng minat menonton m/chef..si adik dah berangan2 nak jadi chef bila besar nnti..tapi nak masuk dapur bawa pnggan sndiri pun punya lah seksa...

Tiba-tiba semalam si kakak ngan si abang minta Mp beli sotong di pasar..Pelik pulak..sebab Mp jarang beli spesis sotong, udang dan ketam..Bila maknya tak makan..alamak anak2 pun tak dapat makan...
Bila ditnya utk buat apa..kedua2nya jawab RAHSIA!!!!!!

Untk tidak mnghmpakan harapan dia orang..Mp beli jugak sotong stgh kilo yg sederhana besar...Malam tadi, dia orang buat operasi memasak sotong tersebut...Bila ditnya.dia orng kata ambik resepi dari Rancngan Master Chef...Mp jadi pemerhati jer...tengok apa yg dia orang buat...

Setelah bertungkus lumus selama stgh jam..siaplah masakan dia orang..Boleh tahan jugak dua orang ni kat dapur...tak dgr pun mulut pot pet pot pet...senyap jer di dapur tu....

Apa yg dia orang buat?????
^
^
^
^
^
^
^
^
^

sotong sumbat meggi tiruan (hasil tgn anak2)

Hasil tngan kakak dan abang....tapi nmpak pelik sikit..tak tahu kat mana kurangnya...dah siap potong dan dihidangkan depan Mp..

Jadi Mp trpksa cari kat google masakan ni...nak tahu jugak mcm mana rupa sbenarnya...coz Mp jarang2 tengok m/chef ni...
Ini rupanya air tangan chef meggi tu...
^
^
^
^
^
^
^
sotong sumbat meggi dalam m/chef

Dihidangkan dgn sambal tumis petai...tapi anak2 Mp makan ngan pencicah jer...
Rupanya baru Mp perasan...kenapa sotong anak2 Mp buat tu jadi hitam...hehehhehe. Dia orang tak buang kulit luar sotong tu....

Sedap ke tidak????? Mp tak pasti pulak sebab Mp tak makan sotong...Tapi sekejap jer dia orang makan sotong2 tu..licinnnnn....

Rupa-rupanya Rancangan Master chef ni ok jugak...gara2 MC nilah anak2 Mp minat masuk dapur...Alhmdulillah...selama ni kakak ( anak sulung Mp) punyalah liat nak masuk dapur..Nak kupas bawang pun kena berleter...Tapi si abang selalu jugak menolong di dapur...

Dia orang dah bisik2 nak buat resepi lain pulak lepas ni...tak tahulah apa dia...

Tapi si abang (11 thun) baru jer Mp hantar ke kursus Pemantapan BM (khas utk pidato)
Empat hari kursus harap2 lepas ni dia tak lagi malu2 utk bercakap di khlayak..

39 ulasan:

ainnoraini berkata...

wahh..pandainya dan rajin anak-anak MP yee...berani mencuba...

saya pun sebenar peminat setia MC ni...mmg mengadap depan jer la tengok diaorang ni masak...

Sharifah Nadzarah berkata...

MP..nampak sedap jek...
sy suka tgok m/chef tu...

missgee berkata...

Wah!!Gigih tue..
Tapi nampak agak pelik
sotong tue..
Takpe kalo dah licin sure
sedap :)

azi berkata...

MP...
Saya rasa semua orang minat tengok "MC" sekarang ni...saya dan anak2 pun sama...masa penyingkiran Saiful dan Puan Zuraidah...Adik Aishaa (5 Tahun)sampai menangis...memang bagus bila tengok rancangan ni...banyak ilmu yang kita dapat...

Lepas ni, seronoklah MP...dah ada tukang masak baru kat dapur...ringanlah sikit kerja tu....he..he..

missSenget berkata...

waaaah...

sedapnye..!!!


kite pn xpndai buat mcm ni..

=___=

Ucu Faridah berkata...

biar kan diorg selalu kt dapur..masa ni la kita ambik peluang utk rehat...

Amie berkata...

MP,
eloklah beri sokongan moral kat anak2... Kak Amie sebelum ni tak berminat dengan tepung and the gang, tahunya hanya buat lempeng & cekodok je tapi si bongsu suka bendA2 begini..jadi kakak pun mula berjinak2 dengan resepi berasaskan tepun sebab bongsu suka tolong buat...

sal berkata...

alhamdulillah...
rancangan tu dapat memberi inisiatif untuk ank2 mencuba..tak rugi melayan kerenah diaorang membelikan apa yg mereka hendak..

kadang2 bukannya senang nak suruh anak2 bejinak2 ke dapur..

ajumohit berkata...

Alahai kretip Dan rajinnya anak2 Akak ye, anak2 Aju pon suke nonton MC ni, baguslah reality tv mcm ni kan kak

Acik Erna berkata...

MP..sama lah dengan hero acik minat betul tengok MC ni..

WuMing berkata...

Hah... bakal tukang masak terkenal nii...

Tahniah.. teruskan beri galakan pada mereka...

Cho Zila berkata...

okeler tu rancangan gini memberikan kesan yang baik... elok sesangatler tu... tak kisahler kalau diaorang rajinn masak dan rajin mengemasnyer balik.. lepastu rajin makannyer... nanti rajin masak tak rajin makan jenuh kita yang kena makankan...

Pn Kartini berkata...

Terror terror terror..
sekali try anakanda sis tuu...terus menjadi & yang ptg licinnnn pinggan:)
mesti best bangat nihh..leh try gakk..hehe..

Rozita berkata...

Dahsat gak pengangan master chef ye ! Saya memang minat rancangan tu...Bukan la minat masak sangat tapi minat cara depa menghias kat dalam pinggan masa nak serve tu.

Dalila Hamid berkata...

amboi... tgok tv fell chef smpai ke rumah..... dasyat tu.... ;)

MulutPayau berkata...

Ain...
pertama kali dia orang kat dapur...boleh tahan jugak..bila tgk anak2 minat..skrang ni saya pun tgk sama...seronok rupanya tengok MC ni..


Sharifah..
mngkin sedap kot sampai licinnnn....hehehe

Gee...
Itu laa..akak pelik tgk sotong tu hitam..kalau buat lain kali mmng kena buang kulit sotong tu..

Azi...
Betul tu...saya yg tak brapa minat pun mnjadi minat skrang ni gara2 anak...seronok jugak ada tukang masak ni..nasib baik dia orang pndai kemaskan dapur tu...kalau tak maunya kena leter...hehehhe

MulutPayau berkata...

Miss...
tengok anak2 akak buat senang jer...tapi akak pun tak berapa rajin nak buat....

Ucu...
Betul jugak tu...bagi peluang pada dia orang...kita cuma pantau jer...

Amie...
Baguskan kak..kalau anak2 minat kat dapur....dia orang boleh blajar bnyak perkara...


Sal..
memang susah nak suruh dia orang ke dapur...macam2 alasan...sekarang ni saya ikut jer kehendak dia orang...asalkan dia orang suka buat...

MulutPayau berkata...

Aju...
mngkin sebab resepi ni mudah sangat..tu yg dia orang boleh buat...

Acik...
yer lah Acik...mngkin sebab ramai chef2 yg tersohor lelaki...sbb tu dia orang minat.....anak2 saya siap berangan2 nak jadi chef...

WuMing..
harap2 dia orang akak terus minat utk berada di dapur...

Cho Zila...
nasib baik dia orang buat dan kemas dapur tu...dan licinn dimakannya masakan tu...kalau tak, haru jugak akak dibuatnya...

MulutPayau berkata...

Tini...
Mngkin sedap kot sbb tu licinn..hihihi..bangga dia orang bila dapat makan hasil tangan sndiri..

Rozita...
Betul tu...kalau diingat kembali macam tak percaya, gara2 MC dia orang boleh berada di dapur...

Dela...
hebat jugak MC ni yer...boleh jadi tarikan utk budak2...hehhehe

Puan Kutu berkata...

baguslah klu anak2 akk ambik impak positif dr rancangan tv macam tu.suka dengar budak2 msk..teringin nak makan masakan mereka.ruginya akk tak mkn sotong..hehe

Teenager Housemaid berkata...

wahh pandainya budak2 ni masak..bagus tu pengaruh masterchef..
saya mase umur 11 tahun pun tak pandai masak megi lagi, apatah lg nak pegang pisau or sudip..hehehe

ikatankasihku berkata...

kak, so sweettt bila anak dah mula masuk dapur....makne umur kita pon dah makin meningkat..sob sob sob....huhuhuhu T____T

tapi mmg betullah, tak semua program kat tv tu membawa keburukan,kebaikan juga tak di nafikan.....bangga bila anak2 dah mampu berdikari sendiri :)

Wak Gelas™ berkata...

wak pon X pandey masak2 jugakkk... eeeeE wak dh dateng niiii nk komen komennnnn..........

Totie@Tomy berkata...

hehe wah kak mp pun boleh masuk master chef ni..

Gen2Merah berkata...

wahh, ada gunanya juga rancanagn Masterchef tu ya...sekurang2nya anak2 pun dah pandai belajar masak melalui TV....

teringin lak nak rasa maggie yg d sumbat dalam sootong.. nyummii

LAici KAng Ais berkata...

masterchef junior nih. haha

S..U..D..@..I..S berkata...

ada bakat jadi chef..minat perlu dipupuk

CETUSAN SEIKHLAS RASA berkata...

Percubaan pertama dah ada iras2... kali kedua buat pasti menjadi...hihihihihi

Alin Marlini berkata...

wah..pandainyer...

Pia berkata...

"akak dulu2 ms baru2 kawin siang sotong siap buang kulit luar tu sekali..tp suami akak tk kasi dia kata tk payah buang...lama2 dah biasa tk buang dah...eh,baguslah diorang ni...rajin mencuba.."

Hanis Azla berkata...

saya pun teringin nak cuba menu tu lps tgk masterchef.. he..he.. hebat anak2 akak dah mencuba dulu.. tahniah utk mereka.. anak2 buah saya pun gitu juga kak.. masing sibuk mencuba resepi baru sejak tgk masterchef.. he..he.. anak2 saya pula suka tgk aje..

MulutPayau berkata...

Puan kutu...
Betul tu dik..ada jugak bagusnya rancngan MC ni..akak mmng dari kecik anti sotong dik..hihihi

TH..
mngkin resepi senang ...tu yg dia orang boleh buat...Dik, akak tngkatan 5 baru masuk dapur...lagi teruk...

Ikin...
umur makin mngkat...tapi jiwa tetap muda..hihihi

Wak...
lepas ni kena masuk dapur....

Totie..
Anak akak sllu tanya..kenapa akak tak masuk MC..hehhehe...adoiiii nak masak kat umah pun tak brapa rajin...

Gen2...
Betul tu..masa anak2 ngdap MC ..akak mmbebel jugak...tapi rupanya dia orang dapat blajar...
Tengok di oarng buat senang jer...

MulutPayau berkata...

Laici kang ais...
Harap2 minat tu sampai ke besar...

Sudais...
Nampk dia orng minat...harap2 berterusan..dia orang dah berangan nak jadi MC..

CSR...
Dia orang dapat blajar dari ksilapan pertama...InsyaAllah..kalau buat kali kedua...harap2 mnjadi..

Alin...
Boleh tahan jugklah hasil tngan dia orang ni...

MulutPayau berkata...

Pia...
Kalau buang kulit luar tu..putih jerkan...Saya tak berapa pndai pasal sotong ni...gara2 Mc tu kak...kalau tak, jgn harap nak masak...hihihi

Hanis...
Terima kasih dik..Mngkin resepi tu senang kot...tu yg dia orang boleh buat...tapi bagus jgk Rncngn MC ni...boleh dia orang cuba masak..

Yati berkata...

Wow... ok la tu kak. Lama-lama Kak Ina tak perlu masak. Anak yang masakkan. :)

Aishah Jahirah(cik aisha) berkata...

oke la tu kak..diaorg tiba2 berminat nk mencuba...nanti lma2 dah terbisa msti rajin ke dapur selalu,slap2 maknye xpyh msk dah...hehee

EmbunRosaliza berkata...

Assalam Mp, bagus juga rancangan MC ni, menggalakkan anak2 rajin kedapur, anak2 akk pun kalo tgk rancangan msk2, bila kedapur selalu verangan heheh nak jadi chef. Akk rasa pas ni tentu anak2 Mp makin rajin n pandai msk2 dan lagi kreatif

MulutPayau berkata...

yati..
harap2 pun macam tu jugaklah...

Cik Aisya...
seronoknya kalau maknya dapat goyang kaki...heheheheh...tnggu anak2 yg masak....

Kak Rosa...
w'salam kak...betul tu..diao rng sllu brangan2 nak jadi chef...konon dapat masak dan makan yg sedap2...harap2 dia orang lebih rajin lepas ni...

Hanih Borhan berkata...

Walaupun banyak jugak orang dok bising pasal show Masterchef Malaysia ni, tak sama standard lah, apa lah, tapi saya suka rancangan ni... Buat saya yg tak reti memasak ni rasa nak p memasak :D

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang