Khamis, 1 Disember 2011

JADIKANLAH AKU PETI TELEVISYEN

Khamis, 1 Disember 2011

 gmbr google

Ya Allah, Malam ini aku memohon sesuatu yg istimwa bagiku...jadikanlah aku telvsyen di dalam rumahku sndri..seluruh keluarga sntiasa dekat dgnku..Semua orng mndgr penuh perhatian bila aku bersuara..Tiada siapa memotong atau mngganggu apabila aku bercakap..Dijaga sbaiknya walaupaun ketika rosak..Bila ayah balik kerja dalam keletihan, dia tetap menemaniku.Ibu tdk mnggalkanku brsndirian walaupaun dia marah atau sedih...

Adik-beradik berebut2 utk bersamaku..Keluargaku ketepikan hal lain semata2 utk bersamaku...Aku ingin mnghiburkan hati mereka supaya semua gembira...
Ya Allah...Ini shaja yg aku harapkan..jadikanlah aku peti tlvsyen..berikanlah aku kehidupan sprti sebuah peti televisyen.......

Doa yang ditulis oleh seorang kanak2 sekolah rendah sbgai tugasan drpada gurunya...Murid2 belajar berdoa dan diminta menulis doa tntang apa yg ingin dipohon dari Allah..Butiran air mata bergenang di mata si guru apabila membaca tugasan si kecil...Suaminya pelik melihat isterinya menangis...
"Kenapa sedih ni....apa yg berlaku?" si suami bertanya..
"Awak bacalah apa yang ditulis ni...." kata si isteri...
Selepas membaca apa yg ditulis di kertas, si suami berkata dgn nada marah.:
"Ya Allah!!!! Kasihannya budak ni...Anak siapalah ni. Teruk betul ibu bapanya......"
Si isteri memandang tajam ke wajah suaminya sambil berkata...


"Abang, ini tugasan anak kita....................."
Si suami tergamam..................
Petikan :Disebalik rasa: Sofiyah@Satuyah Rasin (Maj MIDI)    

Hasrat si anak utk mnjadi televsyen mngkin kelakar...tapi itulah harapannya...Dia inginkan perhatian dri seluruh keluarganya.....Sbgai ibu bapa, kadang2 kita merasakan kita sudah beri yg terbaik untuk anak2...Namun dalam tidak sedar ada anak yg terguris rasa.....Perhatian dan kasih sayang yg diharapkan mngkin tidak kesampaian apabila semuanya sibuk dgn urusan masing2......
Kesibukan bekerja mnjdikan anak2 merasa terasing...Luangkanlah masa bersama anak2 biarpun seketika...dengarlah rintihan dan luahan hati mereka...berikanlah perhatian utk mereka...
 Sesungguhnya...merekalah permata hati kita...Jangan biarkan jiwa mereka kosong tnpa perhatian...Semoga kita mnjadi ibu bapa yg penyayang dan disayangi oleh anak2......

28 ulasan:

Aishah Jahirah(cik aisha) berkata...

kesiannya....sangup dia berdoa utk jadi sebuah televisyen utk dekat dan bahagia dgn family....tp anak2 yg terabai mmg kesian sbb xrasa disayangi....

eRiNsZ berkata...

alahai... daku plak yg sadis-sadis d sni huhuhu

ikatankasihku berkata...

mula2 baca tak faham, baca sekali lagi baru faham....
anak2 ni, kita kene selami jiwa diaorg baru tau perasaan dia mcmne...

eh2 dah mcm pakar motivasi pulak..hehehe

Jendela Hati berkata...

huhu sedihnyeee.... akan selalulah dekati ank2 kite isk2...

ainnoraini berkata...

sedih...hiba semua ada...

ajumohit berkata...

teringat anak2 di rumah, pasni nak kurangkan masa ngadap hp huhuhuu

Hanis Azla berkata...

besar betul harga sebuah perhatian itu kan..

zul permatang badak berkata...

Riuh anak2.....riuh juga kita..
dgn bebel dan pesan
mengadili suasana sengketa anak2...
kita juga tempat adu dan omelnya...

suasana kekeluargaan perlu diperkemas senantiasa.....sibuk bukan alasan......
biarlah kita sibuk2 dengan kasih anak2,
sibuk2 menagambil tahu hal mereka....
itu yg utama........

abah khalisha berkata...

mendalam betul maksudnya

EmbunRosaliza berkata...

Assalam MP, semoga kita menjadi ibu bapa yg baik terhadap anak2. Kesian dia

NzA berkata...

terkedu seketika membaca tulisan tu...bertapa kreatifnya anak ini dan bertapa besarnya harapan si anak...mungkin kita dh memberikan yg terbaik ttp kita sbgai manusia lemah tidak mampu memuaskan semua hati2 insan trsyg disekeliling kita......

missgee berkata...

Sibuk mana pun ibu bapa..
Anak2 jgn diabaikan..
kang jadi macam nie pulak..
Sampai nak jadi tv..
Ngeriiii..huhuhu

LIPISLADY berkata...

Sallam kenal,

Betul tu kekosongan jiwa anak2 akan membawa mereka mengalih perhatian kepada perkara yang lebih menyeronokkan, tetapi membahayakan.

Totie@Tomy berkata...

ya Allah kadang2 sebagai ibubapa kita kena banyak berkomunikasi dengan anak kita..

aNIe berkata...

Semoga anak kita bukanlah diantara anak2 yang ingin menjadi seperti anak tadi...sedih kan...? Kadang2 kita terlepas pandang apa yang sepatutnya kita utamakan...

Yan berkata...

alahaiii..sedih alh pulakkk..

ieda berkata...

aduhh kak ..
besar bteul erti pengorbanan kan ..
kita memang kena selalu berkomunikasi dgn anak2 kan kak :)

MOBYDICK berkata...

Salam ziarah wahai tuan rumah,ambo pun turut rasa sedeh jugoklah dengan m3 ni...sabor la yer...

S..U..D..@..I..S berkata...

iktibar untuk ibu bapa
hati anak2 juga perlu dijaga...tq MP nice n3

Maya Mayana berkata...

bijaknya budak tu...menulis dgn sinikal tp mksudnya jelas dan sampai...kdg2 kita terlupa perasaan anak2


hmmm rasa sedih baca entry budak tu...

Dalila Hamid berkata...

sedih dela baca... :(

sal berkata...

subahanaAllah..trkesan menghayati doa tersebut..kreatif dan imaginatif..moga ALLAH mengabulkan permintaannya..amin..

Rozita berkata...

Terpikir sejenak... bagaimana budak kecik boleh berfikir macam tu? Maknanya.. memang dia terasa diri diabaikan lah tuuu...

Ros berkata...

Salam Mulut payau,

Betoi tu Kak Ros setuju sangat...anak2 adalah anugerah allah yang tak ternilai buat kita,jadi beri lah perhatian dan kasih sayang sepenuhnya kat depa ...

Ucu Faridah berkata...

moga2 kita sebagi ibubapa tidak tergolong dlm golongan yg selalu leka dgn kesibukan sendiri..Anak tu anugerah Allah yg sangat2 perlu diberi perhatian..

Puan Kutu berkata...

sebak bila sy baca ayat..abg ini tugasan anak kita..speechless

Acik Erna berkata...

MP..siapa sangka..nudak sekolah rendah lagi boleh terfikir untuk menjadi tv..semata2 untuk mendapat perhatian.

Yati berkata...

Sedih pula. Sebab kita pun rasanya takde bagi perhatian pada anak sangat. Tapi sekurang-kurangnya, makan sama-sama la, kalau waktu lain sibuk.

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang