Ahad, 4 Disember 2011

sekadar berkongsi cerita.........

Ahad, 4 Disember 2011
Tahun 2007-2008 merupakan tahun yang menyeksakan bagi Mp..Bayangkan masa tu badan Mp bagai dipam2...naik mendadak...Berat badan masa tu mncecah hngga 73kg..Dahla tak berapa tnggi...macam bonsai..Biasanya kalau makan bnyak pun paling berat cuma 60kg ....Mngkin kerana tahun tu trlalu bnyak dugaan yg Mp hadapi..Jadi utk hilangkan stress, makanan lah puncanya...Tak sedar saiz baju dah mnjdi XXL...Masa tu susah betul mencari baju....Seluar pun trpksa ditempah...

Cuba lihat gambar2 tersebut...montel jer...
Memang malu tgk gmbar sndiri..... 
Bila dah ditegur oleh suami...mulalah susah hati...Mp menyrtai program slimming....Itupun kerana dipaksa rela oleh suami...Kos dia yg tanggung..memang program slimming mmrlukan belanja yang agak bnyak bergantung pakej yg kita ambil.....
Rupanya mngkuti program slimming memang mnyeksakan....Setiap kali g ke sana..ambil masa skurang2nya 2 jam..trpksa korbankan masa tdor
Kalau orng yg dah pergi program slimming...pasti taukan mcm mana....
Kena pulak diet ikut menu yg diberi....tgk menu mcm nak pengsan..Tapi bila ingatkan suami yg keluarkan duit....terpksa jugaklah ikut...
Tapi hari2 rasa mcm nak mnjerit..melaung jer bila tgk orang makan nasi...Mp hanya makan nasi smnggu sekali jer...Makan pulak hnya dgn ikan bakar dan sup sayur..nasi lemak dan roti canai jngn harap boleh makan.....Roti pun kena makan roti perang...hehehehhe..dasyat betul!!!!
Tapi dalam tempoh 5 bulan, Mp boleh kurangkan 15 kg...serius..suka yg teramat!!!!
Mulalah melaram mencari baju yg cantik2.... baju2 lama yg brsaiz besar semuanya dah tak de dlm almari....
Bila dah turun, Mp brhnti dari program tersebut...(sian suami trpksa blnja beribu2 lemon).
Mp diet sndiri, tapi masih gunakan menu yg diberi di samping buat senaman sndiri..Hasilnya badan Mp menten........tapi hmpir sthun lebih Mp tak jamah roti canai, pisang goreng dan nasi lemak....Mmng diet tahap giler....!!!!!



Masa ni mmng suka sangat ambik gambar coz nmpk kecik dan muda...perasan jap..!!!

Dan tahun 2011...menjadi tahun yg menakutkan bila badan Mp kembali berlemak biarpun tak seprti dulu...Dah dgr suami perli.."nak kena seksa macam dulu ke?????"....Ampun....!!!!!!!!mmng dah serik ikut program slimming..........Nak bersenam skrang ni pun agak malasssss......Makan pulak main hentam jer...asal nmpak depan mata..terus telan....





Gmbar tahun 2011......Memang dah nmpak makin montel....Tahun 2012..nak kembalikan semula berat badan macam dulu...boleh ke????? boleh ke????Tengh pikir nak buat macam mana....

45 ulasan:

~ yus ~ berkata...

wah akak. Program slimming tu menyeksakan juga ya...

yus pun rasa badan makin montel nak diet. Tapi susahnya...huhu

norh berkata...

kak, tabik laturun 15 kg..

saya ni 1kg pun susah nak turun..hu hu

zino berkata...

nak keluar beribu lemon lagi ke...kena bertindak segera tu.. hehe

Zefa NorAsmara berkata...

Tabik la sama akak.. hanya yg bersemangat tinggi je boleh diet mcm tu. Sy ni bila nak insaf.. lemak dah bermaharajalela, tp makan ngap2 juga.. huhu..

Zareda Norman berkata...

yakin boleh.. kak zar dulu 4 bulan turun 12 kg.. memang tak makan nasi... makan buah dan lebihkan senaman.. sekarang nijaga makan jer.. makan ansi tapi tak bertambah, malam makan buah aje.. menten jerlah berat sekarang

Pn Kartini berkata...

Assalamualaikum my dear sis MP:)

dulu2 tini memang rajin juge berpantang dari nasi...makan mellilea organik..tapi makin lama..bila jemu tu bertandang...dah malas nak diet2 sakan tuu..

Cuma bila terasa terlebih makan..mula laa start berdiet jap...aduhaii..
pompuan..pompuan..heheh;)

Acik Erna berkata...

MP..acik berdiet sekarang ni untuk jaga kesihatan je..tapi dah mula malas dah.bila pi klinik..doktor kata tak diet ke..tak bersenam ke..acik kata..dah tak larat doktor.dah tua2 ni lutut pun dah sakit..
nasib baik doktor tu tak bising..malas agaknya..nak layan he he

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...

wah berjaya jugak kurus. saya lum penah kurus balik kecuali lepas pantang pastu naik alik hehe

missSenget berkata...

best laa dpt suami yg care n memberi sokongan..

hihihi..

EmbunRosaliza berkata...

Assalam MP, tq berkongsi cerita kat sini, wow bestnya dapat turun 15kg, kira mmg berjaya lah program slimming tu, tak apa habis beribu2 lemon pun hasilnya jelas nyata hehe. Rasanya berat badan ni agak senang naik mengikut umur kita ku, akk pun rasa semakin naik ni, la ni akk minum cuka apple takut gak naik terlebih pulak

Puan Kutu berkata...

sy pernah turun paling kuat 5kg jer.tu pun diet sendiri..15kg tu byk gila..tp siksanya semua tak boleh mkn.hehe..

skang badan makin mengembang jugak,tp takde azam nak turunkan berat.ntah bila nak insaf.keke..

Jendela Hati berkata...

huhuhu takmoh gi slimming tu walau badan bagai dipam2 dah nie, tensi je mkn tensi je mkn

Pia berkata...

"syabaslah boleh turun 15 kilo tu w/pun agak 'seksa' dan suami kena kuar duit ribu2 lemon..tp berbaloi tak per..thn dpn azam baru..jom pakat diet demi utk kesihatan..."

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ berkata...

adess, sy pun tgk pikir camane nk menten blk badan..makin naek la..
abes suar ketat² dh.. huhuhuhu

MulutPayau berkata...

Yus...
program tu mmng mnyeksakan...kalau kita tak ikut menu yg diberi..mmng susah jugak nak turun berat badan..


Norh...kalau akak tak buat betul2...1kg pun susah nak turun..heheh

Zino..
Sian jugak kat suami...mmng kena brtindak segera ni spya beribu2 lemon tu tak payah dikeluarkan..

MulutPayau berkata...

Zefa...mmng kena ikut betul2 masa tu...tapi sbnrnya kesian kat suami yg keluar duit tu....kalau ikutkan mahu mngis...tapi nak cntik punya pasal...hehehe


Zareda..
Kak zar..betulkan..kalau kita tak makan nasi, mmng cepat jer turun berat badan....tapi nak brsenam malas sikit...baguslah kalau kak zar dapat menten...tapi saya dah terbabas...

Tini..
w'salam dik...mmng susah nak diet..akak dulu pun terpksa..skrang ni rasanya tak snggup...tapi nak cantik...

Acik...
Betul tu..diet utk jaga kesihatan...saya pun malas jugak nak bersenam......adoiiii tu yg susah sikit...lepas ni kita pakat2 jaga kesihatan yer Acik...

MulutPayau berkata...

Baby..
Berjaya kerana terpksa dik...heheheh..tapi dah naik balik...

Miss...
Nak suruh istrinya cantik...heheheh

Kak Rosa,
W'salam...program tu mmng ok kalau kita ikut betul2 saranannya...bab diet tu yg mmng tak tahan....setuju ngan akak..berat bdn mudah naik ikut fktor umur....cuka apple brkesan ke kak????nak cuba lah jugak..

Puan Kutu..
5kg tu pun dah bnyak kalau diet sndiri...tak payah susah2 macam akak....seksa dik tahan nafsu makan...hehehh

MulutPayau berkata...

Jendela hati...
Puan Zai..mmng tensen kalau g slimming..tak ikut saranan mereka, duit bnyak keluar..nak tak nak..kena ikut jugaklah...


Pia...
memang betul2 mnyeksakan....kesian kat suami tu yg mnybabkan smngat terlebih...hehehhe..ok, lepas ni kita pakat diet yer...

Leily..
Jom dik, kita pakat diet....akak pun dah terbabas jugak ni...

eRiNsZ berkata...

gile kntang boolat kak n adolu.. cam x caya... skarang da bole jdik model bju kbaya aper...

kasihibu berkata...

sya memang pecinta makanan, jadinya memang tak dapatlah berdisiplin ikut menu menu yg seksa tu
sebab tu jadi mcm nih..(,")

Yati berkata...

Kak MP boleh! Sebab pernah buat dulu, kan. Caya la, setahun tu tak makan roti canai dan nasi lemak. Yati sama dengan Norh kat atas. Agak susah sikit nak turun, walau 1 kg. :)

budak penjara berkata...

wahh..akk jogging tiap2 ari ke ni??hehe

Teenager Housemaid berkata...

OMG!! akak bestnye dapat turunkan berat badan..huhu...
saya pun nak turunkan berat badan jugak!! waaa... hehehe..
aduh..saya ni namanya diet..
tapi baru lepas call McD..err.takla diet ye takj? hehe

Teenager Housemaid berkata...

akak, skinfood ni product dari korea..tapi kat malaysia ni memang dah banyak kedai dia..kebanyakan shopping complex memang dah ade kedai skinfood ni..;)

ainnoraini berkata...

saya tak pernah dpt turun sebanyak tu...
skrg ni pun dah makin membesar dan memlebar jer... ada hati tak mau mkn nasik tp tu laaa... kene kuat iman bile tengok nasik ni...

Aishah Jahirah(cik aisha) berkata...

projek slimming tu mengabeskan duwet je kak...tetap kena diet.cuma diaorg guna alat utk cepatkan pembakaran lemak jekn.akak beli la sauna sendiri, boleh bersauna kat rumah...tapi dgn syarat makan kena jaga la.xpyh keluar joging...hehee...insyaallah kak, boleh back to slim balik next year..:)

Ucu Faridah berkata...

kalau rasa2 menyeksakan badan dan menyeksakan orang yg keluar duit tu....baik diet ikut cara yg betul,mcm ci aisha ckp tu...yg penting x de penyakit...

Kamariah Awang berkata...

Tahniah dapat turunkan 15kg.. Insya Allah, kalau cepat rasanya boleh kembalikan berat badan dulu... Seronoklah ma baca entri ni, mudah2an MP berjaya yer, jangan sampai suami komplen lagi... takuuuuuut.. Hehehe...

Zaitun berkata...

Kak Zai sejak dapat anak ke 4 badan dah mengembang sampailah sekarang,dah malas nak diet tapi nasib baik hubby tak bising cuma dia pesan jaga kesihatan.

Maya Mayana berkata...

berisi dan montok kan seksi ahkak? wahhh abang taja tu ke slimming program...baiknya dia...

yana pun skrg anak baru 2 dah berisi,baju pun dh sendat...tp emmm malas nk pkir diet ni kak,hehe...

Totie@Tomy berkata...

saya pun pk nak diet lepas bersalin ni..badan dah mcm kena pam jugak ni..hehe

ikatankasihku berkata...

wah..berkat usaha....
dah slim gitu...

MulutPayau berkata...

Erin...
memang bulaattt masa tu....skrang ni boleh lah jugak nak melaram ngan baju kebaya...hehheh

MulutPayau berkata...

Yati...
Rasa mcm tak snggup nak diet macam dulu..kena pelan2....mng susah nak turun kalau tak diet betul2...

Budak penjara...
Joging dk..heheheh malas yg teramat..tapimmng kena joging utk turunkan berat tu..

TH.
Dik...turun lepas tu naik semula...mngkin sbb akak bedal semua makanan...heheheh
Akak nak cari jugaklah skinfood tu..

MulutPayau berkata...

Ain..
Saya tgk bdn ain okey jer...tak gemuk pun....jelesss jugak ni..

Cik aisya...
betul tu dik...prgram slimming tu mmng mmprcepat jer..selebihnya kena diet...bab perabih duit tu mmng akak sokong...ada jugak yg habis duit beribu2 lemon tapi berat tak turun2....beli sauna..cadangan yg baik..thnks..

Ucu..
memang mnyeksakan.....sbnrnya kesihatan tu lebih pntingkan..

Puan Kamariah..
Terima kasih ma...dah tak mau dgr suami kmplen lagi....kena buat sesuatu utk kmblikan berat smula..

MulutPayau berkata...

Kak Zai...
Betul jugak tu..yg pnting kesihatan kita terjaga....

Yana...
hehehe mmng kadang2 perasan seksi bila badan berisi...suami taja nak suruh isterinya cantiklah tu....dah tak snggup nak tengok...hihihi..bab diet ni mmng malaskan....

Totei...
Lepas bersalin nnti terus pntang tau...kena jaga bab makan...jgn jai mcm akak...

Ikatan kasihku...
Ikin....slim kejap jer...huhuhu

Papa Mifz berkata...

papa mifz nak join la program slimmimg mcm akak tuh...hehe

Totie@Tomy berkata...

kak mp;tq saya akan dengar nasihat akak..kata mak saya kalau menyusu badan..berat cepat turun..

Teenager Housemaid berkata...

tapikan kak, ada orang kata,
makan je apa yang dimakan...tapi lepas tu kena excercise lebih and kalau boleh setiap hari..dgn cara itu lemak takkan terkumpul..tapi, nak excercise hari2 tu, adeihh malasnye..haha

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum MP,

Pengorbanan yang berhasil. Yerlah dah suami sound kenalah ambik perhatiankan.

Tahniah kuat disiplin MP menjaga makan.

Rozita berkata...

Dahsat U boleh turun sampai 15 kg.
Tapi U memang nampak muda 10 tahun le lepas slimm tu

MulutPayau berkata...

papa mifz...
Boleh...tapi tahan bab diet tu lah..akak mmng dah serik rasanya..hehhe

Totie..
kalau buat btul2...grnti slim balik...betul jugak apa yg mak Totie cakap tu...

T.Housemaid..
Akak nak makan...tapi tak nak excse...dulu2 rajin jer brsnm..tapi skrang ni nth knpa pnykit 'm' tu melanda...

MulutPayau berkata...

Kunang-kunang..
w'salam kak...terasa hati bila suami dop perli..hehehhe jadi kena kuatkan smngat nak diet....


Rozita....
Bersemngat nak diet semula bila nmpak lebih muda...Thnks...

missgee berkata...

Nak jadikan MP idola sayalah..
tapi guna diet sendiri..
takde suami nak bayarkan
beribu2 lemon nie :P

MulutPayau berkata...

Gee...
badan akak dah kembali berlemak...tu yg tengah susah hati ni..tak pe, rasanya diet sndiri lagi baik....tapi akak tgk badan Gee ok jer..tak gemuk pun...

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang