Sabtu, 6 April 2013

Naik Sekali Ganda....

Sabtu, 6 April 2013
Assalamualaikum dan salam sayang utk semua...

Pejam celik, pejam celik...Dah pun masuk bulan April..kejap jer masa berlalu...Rasanya terlalu bnyak yg perlu dilakukan...Ruang waktu cukup padat...Namun adakalanya dalam mengejar waktu, diri hampir tersungkur...cuba untuk bngkit kembali walau diri amat lemah....
Apakan daya, semuanya terpaksa dihadapi jua....

Balik dari kerja semalam...mngintai dalam peti surat..Ada sekeping bil di dalamnya..Bil yg wajib dibayar setiap bulan..Tapi bila tengok angka di bil tersebut, hampir terkeluar biji mata...
Alamak kenapa bnyak sangat?????












Adakah pihak TNB telah menaikkan caj tambahan?????
Adakah salah buat pengiraan????

Tapi setelah dikaji dan diselidik, kenaikan sekali ganda tu mmng ada betulnya....
1. Penggunaan econ...Cuaca yg begitu membahang mnyabbkan penggunaan econ mancapai tahap maksima..dari balik sekolah hingga ke malam dan terus ke pagi..Rumah ada 4 econ.Tiga yg sntiasa berfungsi..Kalau dulu, pasang econ kejap jer...malam akan ditutup dan ditukar kpada kipas...tapi sekarang ni terus menerus dgn econ..

2. Penggunaan alatan di dapur....hampir semua peralatan di dapur mnggunakan elektrik..Dari periuk nasi, pembakar roti, peti sejuk ,pemanas air, penapis air, blender,m/wave,dapur elektrik dan sebagainya mnggunkan tenaga elektrik...dan semua benda tu memang digunakan..

3. Penggunaan alatan dobi ...memang sedia maklum pnggunaan seterika memerlukan tenaga elektrik yg bnyak.Rasanya Mp dah berjimat bab yg ni.Mp akan gosok baju smnggu sekali utk Mp sndiri, laling dan si bongsu..Tapi si abang dan kakak, setiap hari iron baju...aduhhhhhhh, dah berbuih mulut pesan..Tapi biasalah budak remaja, pntang baju berkedut sikit...mulalah nak iron baju tu...Mesin basuh pulak 2 hari sekali berputar(yg ni jimat sikit)

4. Penggunaan lampu dan kipas.....Pernah tak kita hitung lampu di rumah??? Opssss Mp tak pernah hitung ada berapa biji lampu di rumah...Pada waktu malam sebelum tidur, lampu halaman rumah, blkang tingkat atas dan bawah, lampu ruang tamu tngkat bawah dan atas dibuka..Tapi kalau laling terjaga malam...dia akan buka hampir semua lampu..macam pesta lampu di rumah.Itulah perangainya!!!!Kipas pulak, adakalany dibiarkan berpusing walau tak de makhluk di tempat tersebut...Kadang2 balik kerja, tengok lampu dan kipas terpasang....Bukan kes lupa tapi lalai...betapa bnyaknya pembaziran berlaku...

5. Penggunaan elektrik utk mngecas...Walaupun kami hanya berlima..tapi telepon setiap seorang ada dua.Jadi, 10 buah telepon yg terpaksa dicas...tak termasuk Ipad dan 2 buah laptop lagi....memakan tenaga elektrik jugak tu...

6. Penggunaan tv, vcd/dvd dan astro...Balik sekolah jer, anak2 akan terus on tv...tak tengok tapi wajib pasang..(itu kerja si adik di tingkat bawah) si abang pulak...akan merekod cerita(astro)(Ditingkat atas )sepanjang dia ke sekolah.Jadi astro sntiasa on walau tuan tak de...

7. Dalam bilik air..Walau hujan ke, panas ke, anak2 akan sntiasa mnggunkan air panas utk mandi...Dia orang macam duduk di kutub pulak..

Mp rasa mmng logik bil api melambung sekali ganda..Yg paling nyata, pnggunaan econ yg mncapai tahap maksima...Susah jugak rumah bertingkat ni. Nak kontrol  anak2 pasal elektrik agak susah sebab maknya malas mendaki tangga.
Tapi Mp dah tanamkan azam baru....nak jimatkan elektrik kat rumah...Kali ni tak de kompromi utk anak2..Biar mereka bersusah2 sikit...tak perlu membazir dgn benda2 yg tak berfaedah....
Harap2 bulan depan jumlah yg perlu dibayar semakin berkurangan...Rasanya harapan tnggl harapan coz skrang ni pnggunaan econ terus menerus..Tak pe lah...kita tnggu dan lihat......mungkin akan ada keajaiban!!!

44 ulasan:

intanfirdaus247 berkata...

xperlah kak..nak wat cemana..huhu

maria firdz berkata...

hmm.. guna econ mmg bil bergnda kan... hmm... sy pkai kipas je.. sbb x thn sejuk... hehe...

nurbijen berkata...

Wah, tinggi nyer penggunaan letrik.. tapi yea la kan, bila pakai econ kena redho aje la.. mcm saya kat sini kena pasal heater seharian... sejuk sangat, dan sah2 bil gas juga melambung.. nasib baik pakai prepaid, so boleh la kawal sikit :)

Marya Yusof berkata...

As salam Kak,

Penggunaan aircond, heater & iron mmg buatkan caj elektrik yg tinggi... Cerita pengalaman kami di sini, pernah bil mencecah S/.800 lebih kurang RM900 bil elektrik! Garu kepala nak byr...puncanya adalah sb musim sejuk guna heater lagipun kat sini tarifnya berbeza2 setiap tmpt! Skrg ni kami suruh owner rumah tukar lampu yg low consumption... tgk mcmana nnt... heater tak guna beberapa bulan ni sebab musim panas... nnt musim sejuk startlah balik penggunaannya tu...hikhik rumah di Msia dulu beberapa kali kami dpt bil elektrik free... Sb caj below RM20... alahai...bandingkan bil di sini dgn di sana beratus kali ganda! huhuhuuu

umi alya berkata...

jika kawal aircond lak, sian kat anak2, mklm le musim anas, jadi redha jelah..

Puan Kutu berkata...

tu dia terbeliak bijik mata tgok.dh boleh bayar keta sy setiap bulan.haha..

anak2 nie kena didik dr kecik pasal penjimatan.mak sy dulu sgt pentingkan pasal penjimatan elektrik nie semua.sbb tu sy pantang bab bazir ni.smp skang pun sy didik aiman jgn suka membazir.klu tak guna tutup suis semua.tp tu la kan,en suami pulak penyumbang kepada pembaziran.yg tu dh tua bgka mmg ssh nak bentuk.boleh bising dengan mulut jer la.hiks..

NzA berkata...

Fuh!!!! makin panaz bila tgk bil tu MP...rasanya yg plg byk menyumbang tenaga tu ialah econ la..kalau yg lain tu masih bawah RM200 kot....

pinky berkata...

fuhhhh....boleh tahan jgk bil tu...=P

Jendela Hati berkata...

salam kak
tu la bil elektrk bln tiga tinggi sikit sbb faktor ekon..kesian bdk2 balik sekolah panas..lgpun cuaca pun panas n terik sgt smenjak dua menjak nie...huhu

Zefa NorAsmara berkata...

Salah satu kelemahan sy ialah sy tak pernah ambik tahu bp bil rumah ni. Kdg2 je tgk tu pun kalau kebetulan sy yg ambik di peti surat.. Huhu.. mentang2 suami yg byr. Tp lepas baca entry kak MP ni rasa terus nak ambik tau..

Harith Iskandar berkata...

mmm dh tahu cara kawal letrik tu elok ler kawal sikit2...ehehe :)

Jemarisuri berkata...

kalau guna aircond mmg bil tinggi...gud luck MP

Acik Erna berkata...

Assalam mp semoga azam nak mengurangkan penggunAn eletrik berjaya

CeqGu berkata...

Uiiii byk jugak tu mp. Umah cikgu mmg xder ekon. Itu pun rm40 sebulan huhu

EmbunRosaliza berkata...

Assalam MP, faktor utama biltinggi ada lah ekon, sbb yg lain2 tu mmg dah biasa kita guna, bila semua on ekon mmg bil melambung. Nasib baik akk jenis penyejuk, kalo ekon lama2 akk mengigil pulak heheh, sudahnya pasang kipas je. Lagi satu air panas n sterika la yg nampak ketara, akk pun tak kira panas ke hujan ke tetap mandi air panas,mmg tak tahan sejuk heheh

MystoryPic berkata...

makkk aiii.... banyak bil elektrik rumah MP... tapi sekarang ni memang musim panas... berkipas memang tak boleh tahan, nak aircond juga... tapi nasib baik rumah bujang saya takder aircond... selamat bil elektrik

syiela berkata...

mak aii.. .mmg melambung tu.. kalau saya kena camtu jenuh termenung berminggu

❤Kamsiah❤ berkata...

masa panas...byk guna ekon...kipas..masa musim hujan..byk guna air panas...hmm mcm mana nak jimat..:)

Chic Na berkata...

ada la tu kot terguna tp tak perasan. hehe.. tp mmg banyak tu. -_-

Tihara berkata...

boleh tahan bil api ni..takpe slow nanti dia turun balik :)

m.u.l.a.n berkata...

dah cakap dgn hubby, bulan depan siap sedia la bil letrik tinggi sikit... tapi bulan nov, dec, jan, feb bil letrik rendah.. sbb hujan..

QA's ~ mamapapa berkata...

hrrmmmm..mmg melambung2 bil tukn..stress jgk nk mbayor :(

yan's cottage berkata...

mak oiiii....banyaknya MP....bersamaan bil 4 bulan untuk rumah yan nie.....

S..U..D..@..I..S berkata...

huwaa mau pengsan...tulah kan terpaksa guna musim panas membahang

nea lopah berkata...

musim panas ni mmg smpai ke pagi aircond kak. mmg part tu mmg tk bole nk jimat.

Kamariah Awang berkata...

Rumah ma pun bulan ni meningkat jugak dari biasa. Semuanya berpunca dari cuaca panas dan penggunaan jadi meningkat.

ummiross berkata...

Ye lah MP, kalau dihitung semua tu, memang logik kan, semua kita ni sangat bergantung kepada elektrik. Aircond tu satu kemestian pula sejak cuaca panas ni.

Cho Zila berkata...

kalau dah rumah besar giniler kan... tapi kalau dapat pantaukan kena pantauler jugakkan.. tapi mendadak naik gitu terasa gak yerk..

Zaitun berkata...

Bil letrik dirumah kak Zai pun sama duduk rumah teres aje tapi mencecah lebih rm300 sebulan.

missSenget berkata...

banyak tu..
mcm ni punya gaya bil api, mmg takleh kumpul sampai 2-3bulan.. pengsan nk bayar selepuk gitu..

BUNDA a.k.a KN berkata...

memang betul tu latih anak2 dari awal hidup bersederhana...jangan membazir..

Kakzakie berkata...

Tapi kakak rasa bill kita paling banyak pada aircond sebab sekarang ni cuaca panas mana tak 24 jam kena on aircond kan...

Hanis Azla berkata...

Salam MP..

bil letrik rumah saya pun meningkat 2,3 bulan ni.. mmg kes masuk aje rumah on aircond sampai ke pagi.. bab lalai pun iye juga.. selalu terlupa tutup lampu dan kipas bila tidak digunakan.. yg tu pun berbuih juga mulut dok ingatkan anak2-anak he..he..

Rinna berkata...

Rumah saya..sejak tukar meter elektrik yang baru nie..bil melambung tinggi.. adoiyai.. sabo je laa.

Rozita berkata...

Uiii banyak betul tu MP. Mungkin sebab aircond kutt...Saya pun selalu on timer kat aircond tu..kalau dulu 2-3 jam lepas aircond off baru terasa panas dan bangun on kan kipas pulak. Tapi sekarang ni...lepas off aircond tu, dlm setengah jam dah rasa bahang panas. Terus on aircond semula. Nak buat camne MP...

ieja amieja berkata...

mak oii!!byknya bil tu..ieja punya suku je dr tu..al maklum je la econ ada dua je..ank2 plk lbh suka guna kipas..yg len bese je..lampu ieja rajin tutup mana yg x diguna..selalunya org pompuan lah yg kena prihatin ckit kan..bukan apa bila bil lbh ckit mesti hbby tanya kenapa..hurmm dah malas nak jwb..

makchaq berkata...

Banyak tu... Rasanya sebab bulan ni dah tak de subsudi kerajaan persekutuan kot... Bil makchaq pun banyak..

intanfirdaus247 berkata...

hai kak mp..selamat petang

Ena's Palace berkata...

fuhhh byknyee MP..tapi mmg betul pun skrg tiap masa nak berecon kan MP..panas sgt skrg nih
kalau la 4ratus tu di bawa bersoping...mesti byk yg bole dibelikan kak...

Shidah Rasid berkata...

masalah sama yang saya alami.....sabar ajelah.

Nur-nba berkata...

Memang panas sekarang ni.. Tak boleh kalau tak pasang air-cond..

whitecappuccino berkata...

banyak tu! kami dlm 200.

Aishah Jahirah berkata...

mak aih naik sekali ganda....tapi kak kalau rumah 2tngkat mmg xterkawal....letrik mmg melambung tetambah kalau de aircond...

Ibu Lala berkata...

wow banyak jugak tu. bil kat umah kiter pun dlm 200 henggit gak.

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang