Jumaat, 28 Januari 2011

Aku Dan Catatan

Jumaat, 28 Januari 2011
Sempurnakah Kita?????
 
 Seringkali kita merasakan diri cukup Sempurna....
Namun realitinya kita masih mmpunyai sifat2 Tercela..

Menurut Imam al-Ghazali, antara sifat2 Tercela (Mazmumah) sprti brikut  :

1. Gemar makan dan minum.
       ~ Mereka yg selalu kknyangan akibat gemar makan dan mnum akan trhndar drpada mlkukan ibadah krana sntiasa trdorong utk istrehat dan tdur~
                                                                 
 
2. Banyak berkata2 (yg sia-sia)
    ~ tlah mnjadi lumrah manusia suka brcakap yg sia2, yg boleh ditkrifkan sbagai bencana lisan sprti mngumpat,berdusta dan brtengkar~


3. Marah
   ~ Sifat marah brpunca drpada krang kesabaran dlm mnghadapi sbarang keadaan. Orng yg brsikap sdmikian didorong oleh pengaruh syaitan yg ingin merosakkan dirinya.~

4. Hasad dengki dan iri hati.
   ~ rasa kurang senang dgn nikmat yg dikecapi orang lain iaitu mngharapkan nikmat itu trhpus drpdnya~


5. Kasih pada Hrta
    ~ Tiada slah mmliki hrta dan kmwahan hidup...Tetapi sifat bkhil, tamak haloba dan mmbazir dbnci Islam.Hendaklah bersedekah, berzakat  dan berbelanja harta di jalan Allah.


6. Takbur..(mnyombong diri)
    ~ Bnyak sbb ssorang itu takbur. Antaranya nasab kturunan, kuasa pmrintahan,kecantikan, kkyaan,klebihan ilmu, bnyak pengikut dan bnyak ibadat~

7. Riyak..
  ~ Sifat utk menarik pndangan orang dgn mnmpakkan plbagai amalan baik yg dilakukan smata2 inginkan pujian, pngkat dan kedudukan. Sifat riyak yg nyata sprti mnunjuk2 dlam amal ibadah..iaitu beratnya hati ssorang utk bramal sendirian ttpi akan berbuat dmkian bila ada yg mnyaksikan~



8. Ujub..
    ~ Berasa hairan dgn keistmwaan dan klebihan diri sndiri..Ini brkait rapat dng kelebihan dari segi kecantikan, kepandaian, kekayaan dan lain2.

9. Kasih akan dunia..
  ~ Hati yg sntiasa berpaut kpda khdupan dan ksenangan duniawi . Segala yg dijadikan di bumi adalah perhiasan dan cubaan kpada manusia untk menilai  baik dan buruknya amalan sseorang.

### Muhasabah diri.....Semoga kita semua mndapat kebahagiaan di dunia dan akhirat  ###

10 ulasan:

white rose berkata...

Masya'Allah, begitu detailnya masalah dalam kehidupan kita kan...

kadang2 benda yg sekecil zarah pun kita masih nak besarkan sebesar matahari...


*SALAM PERKENALAN...

MulutPayau berkata...

White Rose....btul tu...dlam khdupan sharian kita tak trlepas dlam mlkukan ksilapan...yg pnting kita sedar dan muhasabah diri sndri...

TQ..Salam perkenalan juga....

Tengku Muhammad berkata...

alhamdulillah, kena cuba perbaiki diri lagi untuk menjadi muslim sejati.

zmah berkata...

Betul,kita bukannya sempurna pun itu sebabnya kita kena banyak belajar dari individu yang lain.

SyafiqRidhwan berkata...

salam kak,

kenape prmpuan mesti tinggalkan lelaki ya. :'(

MulutPayau berkata...

TM....ya..sama2 kita baiki diri kita..

zmah....btul tu..

MulutPayau berkata...

Syafiq....W'salam dik..
lelaki pun boleh tnggalkan pompuan kan..

Ezay Hadry berkata...

aha sebab tu kite slalu kene muhasabah diri..

Mr. TN_SkY berkata...

Hurm..hampir semua sifat ni..senang gila dijumpai dekat semua orang..nauuzubillah..sama2 kita memperbaik diri..nice entry ok?

JELAS SAHABAT BUKAN SEBARANG SAHABAT, SAYANG SEMUA

MulutPayau berkata...

Ezay...mmng kena sllu muhasabah diri..

Mr. Sky......TQ..sama2 lah kita baiki mana yg kurang...

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang