Rabu, 5 September 2012

Pantun ICT....

Rabu, 5 September 2012
Dah lama tak berpantun...masa sekolah dulu mmng terlibat jugak dgn acara berbalas pantun kat sekolah....Tapi itu citer dulu2....okehhhh jommm layan pantun di bawah....

Anak ayam makan kuih,
Tersedak makan minta ais,
Takde guna punya telefon canggih, 
Kalau tak reti nak balas sms.

Bapak kambing disengat tebuan,
Lintang pukang mencari kandang,
Terketar-ketar nak buat pnggilan, 
Takut kredit makin berkurang.

Duduk bersimpuh si anak  gajah,
 Menangis meraung ibunya hilang,
Nak jawab panggilan punya ler susah, 
Risau  ceti nak minta hutang.

Tersengih-sengih si anak kuda,
Melihat itik makan lada,
Komputer ada, laptop pun ada,
Malangnya masih tak reti guna,

Terkencing lembu melihat hantu,
Terus terjun ke dalam perigi,
Hari-hari buka mukabuku, 
Malangnya nak update status pun tak reti.

Jalan-jalan jumpa si katak,  
Tersnyum simpul di dalam paya,
Orang berblog kita pun nak jugak,
Tapi selalau kekeringan idea,


Soalan cepu emas...
Berapa ekorkah binatang dalam pantun di atas?????

Sebenarnya dan memang benar.....Mp tensen sekarang ni....
Minggu depan, anak2 didik dan anak sndiri akan mnghadapi UPSR...
Terasa cepat masa berlalu...
Takut utk mnghadapi situasi tersebut...
Walhal dah berbelas tahun mnghadapi situasi yg sama..
Risau..memang risau...
Harapan terlalu tinggi pada mereka....
Kejayaan mereka, kejayaan bersama...

 
Setiap detik dan waktu, Mp mendoakan kejayaan mereka ....

p/s....Mp minta maaf tak sempat nak jenguk rumah kawan2..
Lepas dia orang exam nanti...Mp akan kembali bw sprti biasa....

opssss....harap2 ada yg tak marah ya pasal pantun di atas..Kalau terkena batang hidung, nasib ler...........itu cuma gurauan semata....Yang pastinya BINTANG itu sntiasa BERSINAR menerangi maya walau bintang itu bukan milikku.....

 






40 ulasan:

..::..aRe-Na..::.. berkata...

beraya ke umah cik ton..
wah..wah..kemain MP berpantun..


hahaha....ana x reti nk bpntun segala
MP..kira yg ni pon blh lah ehh hahaha..

Gen2Merah berkata...

pat pat siku lipat,
binatang kat atas rasanya ada empat.
Hehehehe

ye cikgu,.. kami pun risau gak melihatkan persiapan murid2 tahun 6 sekolah kami yang bakal meduduki UPSR kelak.. semoga mereka berjaya

missSenget berkata...

tensen2 pn sempat berpantun..

hihihi..comel je sis MP..


moga anak2 murid semua berjaya dlm upsr mereka..

kite pn debar gak..ade anak sdara nk upsr thun ni..

dwaty berkata...

dah nak upsr ker???

semoga para murid MP berjaya mengharungi dengan jayanya...

azi berkata...

MP...
jangan tension2 ye...tabahkan hati. Saya pasti "anak-anak" MP akan dapat melalui exam UPSR dengan mudah. Tengoklah cikgu dia dulu...:)

Tanpa Nama berkata...

Ada enam ekor binatang....he betul ke

Kesuma Angsana berkata...

aduhai melas benor nak mengira ler pulak hehehe

Mak Wardah berkata...

Mulut Payau SiCantik Bistari
Mendidik anak bangsa sendiri
ICT penting untuk dipelajari
Si Cerdik Pandai Bijak Dicari

fadh leyanie berkata...

xpe MP laksanakan yg penting dahulu,mak kat rmh pn tgh risau dgn adik yg nak UPSR ni..:P

Rozita berkata...

Sempat mengarang pantun MP ye... alahai saya tak pandai lah berpantun ni..harapkan pantun kat bawah ni jer..

Pecah kaca pecah gelas
Sudah baca harap balas...

Hehehe...teringat time sekolah dolu dolu...

MamaEma berkata...

ada 4 binatang semuanya....muga anak akak dan anak-anak murid akak akan dapat menjawab dgn tenang..

NzA berkata...

sama la kita MP...brdebar2 antara anak didik n anak sndiri...sama2 kita doakan agar mampu meeaih kecemerlangan...InsyaAllah.

LYAfrina berkata...

hehhe.. tersenyum lya baca ni..

insyallah..moga mereka semua berjaya ye

ummiross berkata...

ummi pun tak pandai berpantun, tapi bagi pantun zaman sekolah dulu2 jugaklah;

Pen merah, pen biru
Jangan marah, I love u

hehehe..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

semoga semua nyer mendapat kejayaan yg cemerlang.insyaallah

MystoryPic berkata...

dah lama tak berpantun... zaman sekolah dulu jer berpantun tu pun sebab cikgu suruh reka pantun

ieda berkata...

alamakk akk fail bab pantun2 nie
baca leh aar ekeke

harap2 semua berjalan lancar
memang lah debar dikk .. kalau akk punn .. insyaallahh kita sama2 doakan ;)

Zaitun berkata...

Semua ibu macam MP, bila anak nak exam risau dan macam2 perasaan.InsyaAllah kalau anak dah berusaha kita iringi dengan doa.

syiela berkata...

bila anak nak exam mula la kita ssh hato kan.. moga amak MP dapat jawab dgn tenang..

sama2 kita doakan

Kasih Salina berkata...

tu dia kak MP pandai berpantun.. sekarang ni musim demam UPSR..

Totie@Tomy berkata...

adik saya pun deman upsr...hehe

Puan Kutu berkata...

ada 6 rangkap,makanya 6ekor binatang kesemuanya.haha..

sy pun suka pantun,tp juara dlm kelas jer la.huhu

Kamariah Awang berkata...

Hahaha.. hebat MP berpantun. Ma bab pantun2 ni, amek bagian membaca ajelah yeer.. Nak jawab ada lembab sikit. Apapun ma tetap mendoakan kejayaan anak dan anak2 didik MP/ Semoga berjaya. Berjaya mereka bererti berjaya buat seorang pendidik seperti MP. Amiin..

xamthone plus berkata...

hi,,,salam kemal ya,,, kunjungan pertama nih,,,

Mak Wardah berkata...

Semoga semuanya berjaya...

Cikgu Ma berkata...

ada 8 ekor binantang...tp konpius la..hantu nak kira x?? hehehe

adik saya pun amik upsr...

ieja amieja berkata...

semoga ank2 yg menduduki upsr dpt menjawab soalan2 dgn tenang dan yakin..
ank buah sy pun ada 3 org yg amik peksa ni..semoga dipermudahkan buat mereka

Deru Ombak berkata...

Assalamualaikum Cikgu..

Selamat menjalankan tugas sebagai ibu Dan guru. Moga anak2 didik Cikgu cemerlang dalam peperiksaan. Insyaallah . :)

sal berkata...

insyaAllah moga berjaya dalam peperiksaan tersebut....

Ros berkata...

Assalamualaikum MP,

Jangan dok tensen2,nanti jatuh sakit pulak..Doa Kak Ros semoga semuanya dapat menjawab soalan dengan baik..
Ni tengok jawapan Kak Ros pulak,betoi ka dak he.he...?

Tiap2 hari diet pasai nak kurus,
hanya makan pisang dan buah kurma,
kalau tak silap mata Kak Ros,
ada lapan binatang semuanya.

insan marhaen berkata...

ingatkan IM sorang je yang tiap-tiap tahun tension.

Tension adalah lumrah hidup rupanya...

Kak Imun berkata...

Salam, MP. Kak paling suka pantun yang akhir tu. Memang kena dengan keadaan kak sekarang ni, hehehe...

Scarlett O'Hara berkata...

Hantu kira binatang ke tak? :D

Nor Salmi berkata...

Alhamdulillah, dah selesaipun UPSR.. Moga anak MP dan anak2 didik kita akan beroleh kejayaan..

kak tini (umialya) berkata...

pantun bawah sekali terkena kat batang hidung akak, hihihi

Mg anak2 didik MP berjaya, amin..

azi berkata...

MP...
rindu betul saya nak baca N3 baru MP....:)

yoon da-hyun berkata...

follow this site .

visit me @ appledahyun.blogspot.com

Nur-nba berkata...

Memang tak pandai berpantun.. maklumlah cikgu Sains.

Moga anak2 didik akak dapat menjawab dengan baik.. :)

Mama Gee berkata...

memang mcm tu kan kak..
anak2 yg nak exam...ibu yg nervess...
InsyaAllah anak akak ok tu...

Aishah Jahirah berkata...

rindu pulak zaman berpantun ni...heheh.Insyaallah mereka akan berjaya,sama2 kita doakan...

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang