Ahad, 2 September 2012

Dalam manis ada pahitnya....

Ahad, 2 September 2012
Terkedu bila Mp baca komen dari seseorang pada ntry Mp yg lepas  ..Bahagiakah Hidup Bermadu .Semoga Tnpa Nama (biarlah Mp pnggil sahabat) tabah mnghadapi segalanya..Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul bebanan....Kita hnya merancang namun DIA yg menentukan........Pasti ada hikmah disebalik semua tu...terima kasih sahabat kerana berkongsi cerita......semoga kesabaran membuahkan hasil yang amat manis utk sahabat...
 
 
Tanpa Nama berkata...
salam pd para sahabat.
kisah yang dipaparkan adalah kisah masyarakat yg terlalu biasa kita dengar. jika dikaitkan dgn cerita diri sy.. jalan cerita adalah sama cuma diakhiran cerita talak tiga dijatuhkan hukuman pada sy. mahu atau tidak terpaksa terima walhal kesalahan bukan pada kita. talak satu, talak dua, talak tiga.. dlm masa 5tahun.. habis digunakan kuasa mutlak suami. walau telah sanggup bermadu dan redha.. namun jodoh sudah tiada.. apa lagi dikesal.. TETAPI.. jika diberi pilihan.. nak sy undur kembali dan membenarkan segala perangai suami.. hanya satu sy nak kekalkan.. rumahtangga.. dan anak2.. duit boleh cari tapi bila rumahtangga dah runtuh.. menyesal pun tiada guna.. pulak dah tiga kali.. maka.. jika suami ingin kembali pun tiada guna lagi.. akhirnya.. jln yg dekat.. cina buta.. eh.. tak mudah ya.. cina buta bukan ada dlm islam.. jadi tak berjaya juga utk bina kembali rumah tangga.. akhirnya dua2 merana.. setelah 4 tahun berlalu.. hasrat hati ingin kawin lagi terbuka. tapi.. dlm umur 40an saper yg nak.. kalau nak pun tentu org yg dah ada isteri... maka terjadilah.. nak bermadu ker agak2nya.. kan dulu kita takleh terima tapi skrg kenapa boleh pulak.. then.. u konw how to teka kan.. eh ckp mat saleh lak.. sorry MP.. okeh.. skrg baru sy sedar.. redha dan sabar adalah satu kunci yg teramat berkuasa jika kita tahu menggunakannya. maka gunalah SABAR dan REDHA apabila ada yg bertanya yer MP... maafkan sy jika tersilap bicara.. yang baik dtg dr Allah dan yg buruk adalah dr hamba yg serba kekurangan ini.. salam..

26 ulasan:

NoorVictory berkata...

*touched

Sedihhhhhhhhhhhh~~~ :(

Nur-nba berkata...

Begitulah ujian dan dugaan dalam alam rumahtangga.. Tersentuh dengan kisah "sahabat" ni.. Moga rumahtangga yg beliau bina, beroleh kebahagiaan dan berkekalan hendaknya hingga ke akhir hayat.

aizamia3 berkata...

walaupun kuasa mutlak tu milik penuh suami tapi janganlah menggunakannya sesuka hati.. dah lupakah susah senang nak bina hidup berkeluarga.. bila dah senang lupakan yang lama.. kenapa mesti ianya berlaku.. :(

Acik Erna berkata...

assalam MP..semoga menjadi pengajaran apa yang sahabat ini kongsikan..nasib dan takdir kita belum tau bagaimana kan

mama sara nur berkata...

andai ditempat spt itu entah punya kekuatan dan kesabaran atau tidak
sama2 jdkan pengajaran sb hanya Allah mengetahui..

Nor Salmi berkata...

Moga kisah yang dikongsikan menjadi pengajaran buat kita..
Walau bagaimanapun, melalui pengalaman bersama anak murid, kadang2 SABAR dan REDHA yang tidak bertempat memberikan kesan yang negatif kepada anak2..

sal berkata...

tabahkan hati menerima ujian..
terimakasih kongsikan bersama, moga ianya jadi ikhtibar..

zino berkata...

kisah kehidupan...

pinky berkata...

dugaan hidup kak...

ieda berkata...

ye dikk
setiap org ujiannya x sama
selagi kita hidup .. kita belajar dan terus belajar untuk tabah dlm apa jua dugaan dan cabaran dari allah , dia yg menentukan segalanya , percaturan di tangannya ...

memang kita kena sabar dan redha dlm segalanya selagi mana kita mampu .. jika tidak pasti allah akan berikan kita jalan penyelesaiannya ..
insyaallah dikk ;)

MamaEma berkata...

tak sangka dengan situasi tanpa nama itu...

Kamariah Awang berkata...

Dah nasib dialah agaknya. Retaknya bermadu, yer MP.

Amie berkata...

Hmmm... Islam itu indah, tapi penganutnya yang kurang berilmu yang mejadikannya adakalanya dipandang serong oleh penganut agama lain... benar, talak itu hak suami tapi isteri pun ada hak juga...khuluk. Apa pun talak itu... halal tapi paling dibenci Allah.

Chekpid berkata...

ujian Allah..sama-sama kita beringat. mengingatkan diri sendiri juga, jgn mudah provoke/mendesak suami. adat juga bergaduh dalam rumah tangga, cuma kena ada tempoh bertenang. biasanya mendiamkan diri ketika marah lebih baik, insyaallah. kita manusia biasa. baik suami atau isteri masing-masing ada kekurangan---pandangan peribadi saya

eMMe berkata...

moga sahabat MP tabah hadapi dugaan dan ujian dari Allah swt, tak mudah hidup bermadu... walaupun manis tapi akan pahit jua rasanya...

eRiNsZ berkata...

smoga saya TIDAK diduga dan terduga... mode: SEBAK dan SESAK..

syiela berkata...

moga saya tak terduga sehingga sebegitu sekali... SEBAK!

Cho Zila berkata...

ehm... gitu .. kita cuma manusia biasa janganlah hendaknya kita mengeluarkan kata2 yang menguriskan hati.. suatu hari nanti kita tidak tahu lagikan...

Knor berkata...

salam kenal..selalu kita dgr kisah rmtgga yg,selalunya mmg nampak suami yg slah,jarang kita dgr isteri yg salah kan...

ada lg kisah,yg isteri curang,tapi masih ego,dan tak pernah menyesal dgn perbuatannya.semoga dia di beri hidayah.

sebak,sedih...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

sy telerpas entri akak yg lps so sy baca dulu td..


kisah sahabat akak tu mmg dh selalu kita baca kan..mula-mula susah..si isteri pon sesama susah dgn suami..bantu suami tp bila dh senang suami mulala buat hal


ujian Allah kpd 'sahabat' akak tu dan juga 'sahabat' tanpa nama ni..


harap-harap suami kita tergolong dlm insan yg ada hati..nk bermadu x salah tp pastikan adil dan tahu nk jaga hati semua isteri..


yg jd isteri kedua pula pandai-pandaila nk bawak diri dan ambil hati isteri pertama kan..jgn nak control suami pulak..ingt balasan Allah je la..

Puteri Nurhayati berkata...

Setuju. Memang kena sabor banyak-banyak dalam rumahtangga ni.

Cikgu Ma berkata...

dugaan hdup mmg berbeza2...

cikceriacorner berkata...

ujian dan dugaan hidup...kene byk bersabar dan berdoa..insyaalllah

Aishah Jahirah berkata...

berat dugaan rumah tangga sampai talak tiga....insyaallah ada hikmah dugaan sebesar tu untuk dia.

Gen2Merah berkata...

sayu plak baca kisah ni... hidup ini bermacam2 dugaan dan ujian.. semoga kita semua tabah dan sabar menghadapinya..

Mama Gee berkata...

hidup bermadu tak mudah...
g tgk depan mata g...
mcmana isteri yg tak mendapat keadilan
terseksa buat seumur hidup...
siann mak...huhu
tp kalau lelaki tu buat cara baik..
adil dr segala aspek....mungkin takde masalah sgt kot...huhuhu..ntahlah ya....
yg pasti diri snediri tidak setabah mak..utk melalui apa yg dia lalui...huhu

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang