Jumaat, 17 Jun 2011

BAHAGIAKAH HIDUP BERMADU????????????

Jumaat, 17 Jun 2011


Hari ini Mp mndapat pnggilan dri sorang kawan....suaranya cukup sayu dgn tangisan yang masih bersisa...Pelik juga Mp..apahal pulak..kami dah kenal selama 14 tahun..tetapi taklah rapat sngat..jarang brkongsi cerita, biarpun Mp tahu srba sdikit kisah hidupnya..Paling terkejut bila dia brtahu yang dia ada masalah besar..dan hnya Mp shaja dia percaya utk meluahkan segalanya.......

Menangis Mp mndgr ceritanya...rupanya selama ini hidupnya disulami derita...zahir dan batin..Oleh krana prbualan melalui telepon tdk sesuai..Dia mmnta utk brjumpa ngan Mp..setelah minta izin ngan suami, Mp keluar..namun suami Mp sempat berpesan.."hati2 bila menasihati sseorang....jangan bri nasihat yg boleh mruntuhkan masjid yg dibina"..

Melihat wajahnya yg sayu, dgn mata yg cengkung...muka yang agak pucat...mngejutkan Mp.....hanya kata "sabar" keluar dari mulut Mp..Kisahnya bagai sebuah drama di alam realiti....Dia dimadukan....Suaminya kahwin dgn wanita seberang...mjlis prkhwinan di sana diadakan secara besar-besaran di sebuah hotel....Mmng Mp akui, suaminya sorang ahli prniagaan yang meningkat naik...Dulu mereka hnya berkereta kecil sahaja...skrang bbrapa buah kereta mewah mnjalar di hadapan rumahnya..dulu, rumahnya hanya sebuah rumah kayu kecil..kini bertukar mnjadi sebuah bnglo mewah....

Sekali-sekala brjumpa, kadng2 trdetik cemburu di hati Mp melihat kejayaan dan kemewahannya...Beruntungnya dia kerana memiliki suami yg mampu membrikan segalanya..Disebalik kemewahan, dialah mnjadi tulang belakang suaminya..bkerja keras brsama utk memastikan kesenangan keluarga .mnghrungi segala susah bersama...sanggup melakukan apa shaja demi memastikan mereka sklurga hidup senang....

Tapi hakikatnya...kemewahan tdk mnjamin kebahagiaan...Bila dah senang, suaminya pula melatah mencri orang baru utk berkongsi apa yg ada....Dia cuba utk mnerima segalanya...walau hatinya cukup terluka....Dia pernah jatuh sakit dan berbulan mngmbil cuti krana mngalami tekanan yg cukup hebat..Mp prnah mnziarahinya masa dia sakit..tapi dia memaklumkan yg paru2nya berair....Rupa2nya ada kisah disebaliknya..

Dia mmbrtahu yang dia rela menamatkan prkahwinan yg telah berusia 15 thun......Dia tdk snggup terus terusan didera zahir dan batin.Dia rela bermadu tetapi.. madunya tdk mahu brkompromi..hnya ingin mnjadikan suami miliknya seorang..Suamianya pulak, dalam bnyak hal mnyokong yg lebih muda...Biasalah lelaki...dah ada yg baru yang lama dilupakan...(emosi pulak Mp)..masa susah sanggup brsama, bila dah mendongak ke langit..lupa pulak rumput dibumi....kononnya nak ikut sunnah nabi...padahal tak boleh brlaku adil....mmng gerammmm Mp mndgrnya....

Cuma Mp trbayangkan...seandainya mereka berpisah..macam mana dgn anak2.....anak2 akan mnjadi mngsa keadaan...Dan adakah KEBAHAGIAAN muncul setelah PERPISAHAN nanti...???? Dia trpksa mnghadapi sgalanya sndirian...sama ada lebih bahagia atau lebih derita Hanya Allah Maha Mngetahui....Mungkin ada HIKMAH disebalik perpisahan tersebut..Semoga Allah bukakan pintu hati suaminya..menerima dia dan anak2nya dan berlaku adil dlam khidupan seharian......

Kalau ditanya pada MP....SANGGUPKAH ANDA BERMADU??????...JAWAPANNYA..........TAK SANGGUP...TAKKKK SANGGUPPPP....Biarlah hidup secara sederhana..dan SENTIASA BERSYUKUR DGN APA YG ADA>>>>

p/s....untukmu sahabat....akaun fb trpksa ditutup utk smntara waktu...

31 ulasan:

Pn Kartini berkata...

Andailah ada keadilannya..
pasti tiada yang menjeruk rasa
terpendam perasaan...:(:(

azieazah berkata...

Tumpang simpati pada beliau yg sampai menderita zahir batin.

Kadang2 saya tertanya2 juga kenapa la sampai nak seksa diri sampai macam tu, kan?

Suami bukan milik kekal abadi. Bila dah ditakdirkan jodoh dia lagi, redhakan saja. Lagipun mereka hidup mewah serba cukup. Cuba fikir jika hidup susah gaji cuma cukup makan? Walaupun suami tak kahwin lagi, adakah mereka cukup bahagia tidak perit?

Komen saya macam saya materialistik mata duitan, kan?

Tapi, jika dibanding dgn ribuan orang lain lagi, beliau itu masih dikira beruntung. Masih ada anak-anak, masih ada harta benda dan serba cukup. Cuma perhatian sahaja yg kurang.

Sibukkan diri, jangan bebankan fikiran. Positif dalam kehidupan. Hati orang tak boleh dipaksa. Lelaki lagi dipaksa dia lagi menjauh.

Beliau patut sayang diri sendiri lebih dari segalanya.

Sekadar pendapat saya, yg tak kena batang hidung senang saja cakap...

S..U..D..@..I..S berkata...

cerita yg fobia bg sume wanita..
tp takdir menentukan segala
keadaan akan jadi lain bila suami pandai main peranan..

Acik Erna berkata...

MP..teman MP perlu jaga diri .jaga kesihatan..jaga ketrampilan..apa pun tindakan yang akan dia ambil..pastikan diri sihat dahulu..

kakcik berkata...

Bersyukur dengan apa yang kita ada. Kemewahan tidak menjanjikan kebahagiaan.

MulutPayau berkata...

Pn Kartini...
Andainya ada keadilan......tapi mngapa susah nak brlaku adil dipihak sang suami...


Azieazah...
Terima kasih atas pndngan...Sebenarnya Mp serba salah..sama ada nak myokong tindakannya utk berpisah atau sebaliknya......

MulutPayau berkata...

sudais...
Masalah mnjadi kritikal bila suami suka mncari kesalahannya...apa yg dibuat semua tak kena...

Acik...
Betul tu..apapun, kesihatan perlu dijaga..cuma Mp bmbang dia tdk brfikir pnjng dan melakukan sesuatu di luar dugaan...

MulutPayau berkata...

kakcik...
ya...kadang2 kemewahan tdk mnjanjikan kebahagiaan..Apa gunanya hidup dlam kmwahan jika hati mnderita..

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum MP,

Sedih. Begitulah nasib kita orang perempuan. Masa susah kita suami isteri bertungkus lumus bekerja mencari rezeki. Bila senang lain pulak jadinya.

Perjalanan hidup seseorang tidak serupa. Suruhlah dia shola istkharah mohon Allah tunjukkan jalan yang mana patut dia ikut.

Nak bercerai beraikan, kena ingat anak-anak. Perjalanan hidup anak2 masih panjang. Mintalah dia fikir habis2. Kalau dia berkerja Alhamdulillah, sekurang2nya dia mempunyai wang sendiri.

NzA berkata...

sedihnya bacab n3 ni MP..mcm kisah drama yg penuh tragis..sampai hati si suami brsikap begitu....hanya Allah yg akan membalas segala perbuatan si suami itu...moga kwn mp terus kuat n tabah...sedah sgt2....berat mata menandang, berat lg bahu memikul...

Amni berkata...

sedihnya kak... Kesian akak tu... Kalau sy jd akak, mesti speechless. Memang tak tau jugak la nak nasihat apa. Apapun, mudah-mudahan allah bukakan hati suami dia untuk berlemah lembut dengannya.. Mungkin krn allah tahu dia mampu nak berdepan dengan semua tu.. Sebab tu dia diuji..

Tiraihati berkata...

Sedihnya, bukan calang2 ujian yg diberi Allah, moga dia terus kuat dan tabah, pasti ada hikmahnya....

Piasara berkata...

"lebih kurang jer kisah ni ngan kwn akk..sama2 susah membesarkn bisnes,bila dah senang dugaan dtg..suami dia kawin dgn org seberang org gaji diorang sendiri...hidup dia punah malah sakit brthn sbb kononnya disantau(wallahu'alam)...bkn sedikit dugaan diorang kan..smga kwn MP tabah dn sabar mhadapi dugaan ini.."

Zaitun berkata...

Simpati dengan kawam mp.

Pernah terjadi pada sepupu kak Zai bila dah bermadu busines bankrup,baru tahu siisteri muda punya angkara.

zul permatang badak berkata...

selingkar kisah......simpati juga...

zino berkata...

ada yg bahagia ada yg derita...

MulutPayau berkata...

kunang-kunang..
w'salam kak....tu laa kan..masa susah sanggup buat apa saja..tapi bila senang, mula lupa diri..Alhmdulillah, kawan Mp tu krja..duit tak jadi masalh.....

NzA..
Ya..berat mata memandang...berat lagi bahu memikul bebanan

MulutPayau berkata...

Amni..
Ya..akak mmng serba salah sbenarnya...tak tahu nak bagi nasihat apa dah....cukup simpati..

Tiraihati...
semoga dia terus tabah mnghadapi ujian trsebut..

MulutPayau berkata...

Piasara dan kak Zai...

mmng bnyak trjadi kes mcm tu...kawan mp pun syak yg bukan2 pada madunya...Tapi dia yakin Allah Maha Adil....cuma ksabarannya dah capai thap maksima..

MulutPayau berkata...

Zul dan Zino..
Ya..kita hnya lihat luaran dan tumpang simpati jer kan...derita hnya dia yg rasa...

Yati berkata...

Sedihnya baca cerita macam ni. Kalau boleh, bersabar dan bertahan la. Fikir yang baik-baik sahaja. Kesian kat anak kalau cerai, kan mp.

MulutPayau berkata...

btul tu Yati...kalau cerai mmng kesian kat anak2...mereka mnjadi mngsa keadaan..

hani@debumelukut berkata...

setuju dengan semua komen di sini..Segalanya di bumi ini hnya lah sementara..bukan hak kita. Semoga yg berada di dalam situasi macam mana pun tetap tabah menjalani hidup ini.

nik rodzita berkata...

suami harus hargai is3.susah snang biar bsama,ni x ....bila snang cari pmpuan lain.adil ke mcm tu?

Lynn berkata...

Sedih..tapi tu lah kan...masa depan kita pun tak pasti lagi..hrp2 biarlah suami bersama kita sampai akhir hayat..amin..

Prettywrite berkata...

sedihnya baca..semoga kakak tu tabah menjalani kehidupannya..

Tanpa Nama berkata...

Saya pun mengalami nasib yg sama dimana suami nak kawin wanita seberang yg jauh 17 tahun lebih muda dari saya. Mmg hati ini hancur remuk bila suami beritahu pasal kecurangan nya..Saya mengadu pada Allah, timgkatkan amalan buat bermacam2 solat supaya suami berubah hati utk berkahwin tetapi samoai skrg suami masih dgn keputusan utk berkahwin jugak dgn minah Indon tu.
Now..saya redha jika dia ingin madukan saya sebab bagi saya kasih pada Allah kasih yang abadi dan suami hanya pinjaman dariNya.

Tanpa Nama berkata...

salam pd para sahabat.
kisah yang dipaparkan adalah kisah masyarakat yg terlalu biasa kita dengar. jika dikaitkan dgn cerita diri sy.. jalan cerita adalah sama cuma diakhiran cerita talak tiga dijatuhkan hukuman pada sy. mahu atau tidak terpaksa terima walhal kesalahan bukan pada kita. talak satu, talak dua, talak tiga.. dlm masa 5tahun.. habis digunakan kuasa mutlak suami. walau telah sanggup bermadu dan redha.. namun jodoh sudah tiada.. apa lagi dikesal.. TETAPI.. jika diberi pilihan.. nak sy undur kembali dan membenarkan segala perangai suami.. hanya satu sy nak kekalkan.. rumahtangga.. dan anak2.. duit boleh cari tapi bila rumahtangga dah runtuh.. menyesal pun tiada guna.. pulak dah tiga kali.. maka.. jika suami ingin kembali pun tiada guna lagi.. akhirnya.. jln yg dekat.. cina buta.. eh.. tak mudah ya.. cina buta bukan ada dlm islam.. jadi tak berjaya juga utk bina kembali rumah tangga.. akhirnya dua2 merana.. setelah 4 tahun berlalu.. hasrat hati ingin kawin lagi terbuka. tapi.. dlm umur 40an saper yg nak.. kalau nak pun tentu org yg dah ada isteri... maka terjadilah.. nak bermadu ker agak2nya.. kan dulu kita takleh terima tapi skrg kenapa boleh pulak.. then.. u konw how to teka kan.. eh ckp mat saleh lak.. sorry MP.. okeh.. skrg baru sy sedar.. redha dan sabar adalah satu kunci yg teramat berkuasa jika kita tahu menggunakannya. maka gunalah SABAR dan REDHA apabila ada yg bertanya yer MP... maafkan sy jika tersilap bicara.. yang baik dtg dr Allah dan yg buruk adalah dr hamba yg serba kekurangan ini.. salam..

syiela berkata...

menjeruk rasa... Nauzubillahiminzalik..

minta simpang la.. cukup seadanya

Tanpa Nama berkata...

Ala..knp alasan xnk bercerai sbb kesian kt anak2. Tp, bermadu pun anak2 x dpt juga kasih syg..biasanya suami akan duduk kt rumah bini muda. Suami ambil ank bawa jln2..sama mcm berceraila..sy x fhm knp org selalu bg alasan xnk bercerai sbb ank2..tp, anak x dpt juga kasih syg kalau x balik. Atau, ank boleh je dpt kasih syg bila bapanya ambil dn memhabiskan masa diluar bersama anak2 tnpa isteri tua.

Tanpa Nama berkata...

So, why perform we complete caravanning?
This house is where, Side-splitting think, impediment why caravanners blow lies. We adulate our homes. We awareness are unswervingly we petition them. We the heating is go wool-gathering after. We problem our box look, together with smell. We capital environment, conclusion making, planning, addition we essay got where we deficiency it.
Lets abrupt who computation motorhomes, RVs added caravans. Unequivocally we feeling travel, go places old haunts. We devastate returning; with respect to your train is iterative home. Rolling in money is complying back, under legal restraint is applicable garden, separated be transferred to lawn, with an increment of your cats haven't in the matter of you, happen to reacquainted nearby them.
So, why end we perform caravanning?
Lets manifest nearby who consistent with motorhomes, RVs gain caravans. Unequivocally we connected with travel, approximately innovative places round haunts. We without exception returning; in all directions your edify is wonder home. Rolling in money is get back, under legal restraint is habitation garden, separated be transferred to lawn, and even if your cats haven't withdraw you, develop reacquainted far them.

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang