Sabtu, 11 Jun 2011

HO CHI MINH CITY (part 2 ) 3-8 Jun 2011

Sabtu, 11 Jun 2011
Perjalanan dri Phnom Penh (Cambodia) ke Ho Chi Minh City (Saigon) Vietnam mngmbil masa slama 6 jam dgm menaiki bas..Mmng penat dan letih, tmbahan pulak dah lama tak naik bas....Tapi yg hrannya, mata tak mahu lelap walau seminit....seronok melihat pemndangan spnjang prjalanan...sawah padi yg mnghijau, rumah2 di tepi sawah yg menarik..(hampir sama dgn M'sia)..Jalan yg agak sempit dengan mtosikal yg bnyak di jalan raya mnyebabkan prjalanan agak lambat.......

Tibanya di sempadan Kemboja/Vietnam...kami dkhendaki turun bas dan mmbawa beg masing2 utk pmriksaan paspot ....trpksa heret beg krana bas mnggu di di hdpan.Cuaca di Vietnam dan Kemboja mmng panas mmbhang....

Berhenti rehat di sempadan.....gadis comel sebelah Mp tu brnama Azizah, (gadis Kemboja) Dia yg mngiringi kami spnjng di Vietnam....


Tibanya di Vietnam, kami dibawa ke Cu Chi Tunnel...Di sini, kami boleh melihat kesan peperangan menentang Amerika...terowong bawah tanah, jrngkap samar dan sbagainya...dgn tayangan video yng menarik mngimbau kembali zaman peperangan dahulu...



Rombongan turut dibawa menaiki bot ke My Tho ( Delta Sg Mekong)..dan selepas itu dibawa menaiki perahu kecil untuk ke pulau2 di situ...Kami dijamu dgn buah2an yg segar dari kebun, merasa madu lebah, dibawa melihat kraf yg dihasilkan oleh penduduk...Cuaca yg mmng panas mnyebabkan mood utk brgambar terbantut... hampir sehari suntuk berada di tgh panas...kepala mmng dah berpusing..

Di jeti, selepas menaiki perahu kecil...kbnyakan yg mngayuh perahu trdiri drpada wanita..dan mereka memakai terendak...Takut jugak coz kami tak pakai pun jaket kselamatan...

Makan t/hari di prkampungan Delta sg Mekong...Lucu jugak tgk ikan yg dihidangkan...mmng kreatif..

Hari kelima...Mp ngn penaja tak ikut rombongan...kbetulan Ustaz Farid.(dari Kemboja) ikut serta dlam rombongan, jadi kami berdua dipelawa melawat sekitar bndar Saigon ...mencari orang2 Islam Kemboja yg masih menetap di situ...Dan paling suka bab makan2....boleh mncuba pelbagai masakan yang tak de diM'sia...Akhirnya trjumpa jugak gerai orang Islam Kemboja di Vietnam yg mnjual k/tiaw sup..mmng sedap....nak mnta tambah malu..heheh.

K/tiaw sup ni dimakan dgn ulam sprti daun pudina serta plbagai daun lagi.(tak kenal)...dan disertai ngan roti perancis yg besar...

Di mana sebenarnya tempat soping yg popular di Vietnam??????? Otak dah brfikir tntang telekung, sutera dan sbgainya yg diwar2kan murah oleh teman2...Dan paling ditunggu2....kami dibawa ke Ben Tanh...pasar yg popular..patut ler...ramai btul orng M'sia dop soping di sana.

Rata2 pnjual boleh brbahasa Melayu walau tdk berapa mahir...Masalah tmbul bila bab pertukaran duit..Aduhhhh pening utk mngira dgn m/wang Dong..berpuluh ribu..Dan Mp hnya mnggunakan m/wang us sahaja utk soping...Tapi jgn pelik, mereka turut menerima RM..tapi kita kena pndai kira..takut2 trtipu pulak..
Di hadapn pasar Ben Tanh.....
Soping????? bnyak ke Mp soping???....Biasalah kan...bab soping mmng tak akan tnggal..Kalau di kemboja, Mp bnyak tgk jer..tapi di Vietnam, keinginan utk soping membuak2...Rambang mata tgk kain pasang yg cantik2..
 Antara kain pasang yg sempat Mp sambar...jahitan maniknya mmng cantik....maunya dekat 8 pasang beli dgn corak yg berbeza..

28 ulasan:

zul permatang badak berkata...

ikan tu pakat tengok ke....sayang pulak nak sentuh.....nok cubit lagu mano...?

Acik Erna berkata...

MP..mesti seronok kan,,
memang cantik kain2 pasang yang mp beli..sempat ke nak pakai raya..
kenapa MP tak beli banyak2..boleh jual..dan acik pun boleh beli..he he..

MulutPayau berkata...

Zul..isi ikan tu sbnrnya ambik ngan garpu..tapi gak lepah tu ikan tu dibaringkan...pakat cubit ngan tangan...mula2 meme tak reti nak make...tapi kita pakat wat cara kita sndiri...

MulutPayau berkata...

Acik...
Kain2 tu memng cntik..rega pulak murah jer...Tu laaa rasanya tak sempat nak pakai utk raya...tailor dah tak nak...Ingat nak beli bnyak2 nak jual..tapi takut pulak tak laku...

Pn Kartini berkata...

G cuti2 memang seronok kan..:):)
Apatah lagi..yang cantik2 lagi murah2...duit lam beg asyik nak melonjak2 keluar jekkk!!!aduhaiii

mommylavender berkata...

salam malam..... mp~ seronoknya jenjalan luar msia..tmbah dapat soping....melayang2 stresss ilang dari otak kan kan

MulutPayau berkata...

Pn.Kartini..
mng seronok prgi bercuti...bila balik jer pening kpala, fikir pasal duit yg trbang...habis semua melayang...hehehe..

MulutPayau berkata...

Mommy..
salam malam jugak utk mommy..stress hilang masa g sana dan soping..balik umah..stress dtng smula...adoiiiiii.....duit licinnn...

zino berkata...

best nya berjalan2...

Zaitun berkata...

Duit licin takpe asal barang yang kita suka ada dalam genggaman hehehe...

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum MP,

Bestnya dapat jalan-jalan ke vietnam dan kemboja. Mesti shopping sakankan.

Amni berkata...

akak... macam mana dorang leh cakap melayu eh? habis tu kalau dorang nak tukar duit malaysia tu macam mana pulak? err.. cam pelik je boleh guna matawang orang len kan... hoho.. saya hantu sopping jugak.. kalau p sana, habis la..

eMMe berkata...

Assalam MP, kak, syok la jenjalan Ho Chi Minh city, shoping kain pasang tu yg syokkk skali tu, heheheh...

MulutPayau berkata...

zino...heheheh jln2 lepas tu makan2..mmng seronok..


kak zai..
kena cari duit ..nak mnmpung mana yg dah kurang..hehehe

MulutPayau berkata...

kunang-kunang
W'salam kak...bab soping tu yg tak leh nak elak...kalau boleh nak borong semua...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

ikan tue tawarkan...byk ker shopping?

MulutPayau berkata...

Amni...may b ramai orng M'sia dop soping sana..tu yg pnjual di pasar tu boleh brcakap melayu ..money chngr ada kat dalam pasar tu...dia orang boleh tukar duit sndiri..tapi tu lebih mneyenangkan kita..kalau nak tempah baju lagi best...ari ni tempah, pagi2 esok dah siap hntar ke hotel...tak kira berapa pasangpun...

MulutPayau berkata...

w'salam eMMe..
yerlah dik..bab soping kain pasang mmng syok...


BSB...
ikan tu mmng goreng tawar...soping??? heheh licin duitt........rasanya bawak satu guni pun habis....heheheh

Mama AA's berkata...

bestnye... ble la sya dpt p oversea ......

lalallaalallaa

MulutPayau berkata...

Mama AA's...
InsyaAllah....ada kelapangan tu boleh lah prgi...

missSenget berkata...

seronok nya kak MP pi jalan2..

next destinasi mana plak??

hehehe..

MULAN berkata...

owwhhh... saya rindu saigon...!!!

anitaare berkata...

assalammualaikum mp,

seronok ek..jalan2 tgk negara orang..akak tak tahu lah lagi leh sampai ke tak kat sana tu..

en_me berkata...

sibbaik bukan ikan siakap masih hidup yg dihidangkan kannns.. ehehe

MulutPayau berkata...

Miss senget...
tengah rancang percutian akhir tahun..destinasi..rahsia lagi yer...



MULAN..
Tentu rindu ya...Mulan kan lama dop sana...

MulutPayau berkata...

Anitaare...
W'salam..InsyaAllah..akak akan brksmpatan utk ke sana..

en-me...
tu laaa...nasib baik...heheeh

NzA berkata...

bestnya.....knapa xbesarkan gambar2 tu mp...xpuas la..kalau besar lg best tgk...he.he.he...

MulutPayau berkata...

Nza...rasanya dah besar....tuan punyer blog ni mmng pemalu..heheh

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang