Khamis, 21 Julai 2011

BIHAI DALAM KENANGAN....

Khamis, 21 Julai 2011
Baru2 ini, MP berpeluang mnyertai program bersama murid2 asli di SK. BIHAI GUA MUSANG...Memang teruja sangat...SKB terletak lebih kurang 60km dari daerah GM..Kami difahamkan, jika hari hujan prjalanan boleh mngmbil masa hampir 6 jam..ttpi kalau cuaca elok, hanya 2 jam shaja...kami bertolak dari bndar GM lebih kurang pkul 2.30 pm..Cuaca ketika itu amat cerah..Empat buah Hilux double cab yg membawa kami ke sana...Namun, dalam prjlanan, hujan turun agak lebat...Kami melalui jalan2 balak..mmng mncabar..2 kali hilux kami sangkut dalam selut..tapi nasib baik ler pmdu trsebut terer ..berdebar jugak dalam hati walau Mp dah biasa dgn aktviti lasak meredah hutan brsama suami...

melalui jalan balak yang mmng mncabar

Kami tiba di SKB lebih kurang pukul 5.30 petang....Mp mmng TERPEGUN melihat sekolah trsebut..tersergam indah...sprti skolah di bndar...

pemndangan sekolah  dari atas bukit

Kehadiran kami disambut dgn malu2 oleh murid2 asli di situ....Rombongan MP semuanya prmpuan..sedangkan sekolah mereka tdk ada guru prmpuan.....

si cilik yg mnyambut kami..

Pelbagai program disusun oleh PPD spnjang 2 hari di sana.....Pada malamnya, kami brpeluang mnyaksikan sewang oleh penduduk asli di situ....selepas itu diadakan prtndingan karaoke..Fuhhhhh suara2 mereka cukup power!!!!!Penduduk di situ cukup gemarkan hiburan...Mereka boleh mnyanyi pelbagai lagu...Mp pulak trpksa jadi bidan trjun mngadili prtndingan trsebut....Kelakar jugak...

Bersama geng sewang

Keesokannya, kami melakukan snmrobik brsama murid2 SKB..yang kelakarnya, mereka tak nak kami brhenti...mereka nak dgr lagu2 rancak dari CD yang dipasang...Si cilik ni pulak, brsnmrobik hnya pakai selipar jepun jer..aduhhhhhhh.....

alahai....snmrobik ngan selipar jepun jer...

Aktiviti dalam kelas


Dikerumuni  peminat kecil....

Sebenarnya, Mp cukup bngga dgn disiplin murid2 asli trsebut...Mereka semua tnggal di asrama...semasa dalam dewan makan, mereka cukup tertib dan berdisiplin...tak nmpak pulak yg berlari....cekap dan tangkas semasa menyusun kerusi dan meja dalam dewan....cuma mereka agak ketinggalan dalam pelajaran....


dalam dewan makan

Kami meninggalkan SKB dgn seribu memori manis dan pngalaman berharga yg tak mngkin dapat dikutip di tempat lain...Bersama si cilik yg cukup sporting. Bersama suara unggas yg cukup mndamaikan....Terima kasih yg tdk terhingga kepada warga SKB dan pendidik SKB yang melayan kami dgn begitu baik spnjang berada di sana...Kesanggupan mereka berkhidmat di sana, amat menyentuh hati..rela berkorban demi murid2 tercinta..SYABAS!!!!

'Ckgu...datang lagi yer...'..itulh kata2 yg keluar dari mulut murid2 tersebut...Dan InsyaAllah...Mp akan ke sana lagi jika berpeluang......



27 ulasan:

Acik Erna berkata...

assalam MP..ada asram dan sekolah yang cantik..bertuah mereka kan..

Amie berkata...

Assalamualaikum MP,
hanya insan terpilih seperti MP saja ayang dapat mengalami & merasai suasan di SKB.... mudah2an anak SKB terus maju ke hadapan dlm semua bidang...

TK berkata...

seronoknya punya pngalamn sbegitu, kn?

S..U..D..@..I..S berkata...

pengalaman macam ni bukan sume orang dapat..
sesuatu yg indah merentasi kawsan pedalaman

ainnoraini berkata...

tak semua dpt pengalaman mcm tu...
mesti sedihkan MP..bila murid2 ckp mcm tu...mmg dia sangat2 menghargai guru2 yg dtg mengajar mereka tu...

MulutPayau berkata...

w'salam Acik...
Ya..mereka semunya tinggal di asrama yg serba lengkap...mmng mereka amat bertuah...

MulutPayau berkata...

Amie...
w'salam ....tu laa...rasa bertuah sngat berpeluang bersama2 mereka tu...kalau diasuh dan dididk dgn cara yg betul, tak mustahil mereka juga boleh maju dlam semua bidang...

MulutPayau berkata...

Adik TK...
Akak mmng seronok sangat dik....tapi masa cukup singkat bersama mereka....


Sudais...
Dlam prjalanan tu..mmng akak takut jugak..macam luruh jantung bila hilux sangkut....pulak tu ada yg kata jalan yg kami lalu tu mrupakan laluan binatang buas....

MulutPayau berkata...

Ain...
Mp ni kira bertuah jugaklah...dapat merasa pnglaman macam tu...sbnrnya, SKB tak de guru prmpuan...bila rombongan Mp pergi...mmng xcted lah dia orang...

missgee berkata...

Wah..
Pengalaman menarik..
Seronok je nengok..
Beruntungnya :)

P/s: Tak pernah rasa lagi pengalaman mcm nie

azieazah berkata...

Seronoknya dapat peluang macam ni. Bukan senang nak jumpa pengalaman dan lihat suasana orang pedalaman begini. Best kan? teringin juga nak rasa.

Pssstttt... next time, gambar upload tu buat large. Baru puas nak tengok. :)

*Alamat sudah di email ke: zulina_zul@yahoo.com
Thanks, dear!

NzA berkata...

wow...prtama kali trpegun tgk sk mrk...besar!!!!

brtuahnya badan trpilih ke sana n mendekati anak2 org asli yg sgt asing dgn kita......syabas.

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualauikum MP,

Lihat dari gambar-gambar dan baca ceritanya, akan rasa teruja sangat. Seronoknya dapat berpeluang berjumpa dengan dia orang.

Puan Kutu berkata...

bestnya dpt pengalaman macam nie.dpt bygkan kegembiraan akk..klu sy berkesempatan, nak jugak kesana..:)

insan_marhaen berkata...

betullah kata kawan-kawan IM, orang asli suka hiduran. sebab itu nak umpan mereka, umpan dengan hiburan..

Zefa NorAsmara berkata...

Pengalaman berharga ni MP.. teringin juga ada pengalaman sebegitu.. :-)

MulutPayau berkata...

missgee..mmng akak rasa bertuah dapat ikut serta..


AA...mmng seronok sangat...frst time tu..susah nak dapt peluang mcm ni...heheh Sorri yer, pic tu kelabu..tak clear..guna tepon jer..

Dah terima emel dan hadiah telah dihantar...terima kasih yer..

MulutPayau berkata...

NzA...sekolah mreka cukup besar...tapi murid tak ramai...yg klakarnya tak fham dia orang cakap...ramai yg guna loghat asli mereka..


Kunang-kunang...
w'salam kak....Mp mmng seronok sangat...!!!


Puan Kutu....kira akak ni bertuahlah yer...hhehe

MulutPayau berkata...

IM..betul..mmng mereka gemarkan hiburan...

Zefa....pnglaman yg paling brharga....mmng seronok!!

Zaitun berkata...

Kalau tengok jalan kak Zai surrender nak ke tempat macam tu tapi betullah cantik sekolahnya.Hubby kak Zai pun cakap sekolah kat Pantai Timur besar dan cantik2.

Kak Aya berkata...

satu pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk melaluinya..bertuah MP dapat merasai pengalaman begitu.

JunAina berkata...

MP...jasamu akan di kenang...

pengalaman yang hanya sesetengah orang sahaja yang dapat lalui...

Aku Ibu Muda berkata...

Salam MP,

1st time singgah sini...menarik nya kunjungan ke sekolah anak2 org asli tu :)

MulutPayau berkata...

Kak Zai.....yelah...walau jauh d pedalaman..tapi sekolah tu besar dan cantik...

Kak Aya dan JunAina...pnglaman yg mmng berharga..suka sangt brpeluang mndkati mereka..


AIM....w'salam..
Terima kasih sudi singgah...

zino berkata...

best tu nak minta pindah situ ke? hehe

MulutPayau berkata...

hah!!!! mnta pindah situ??????stakat ni tak snggup lagi.....

Khairul Fahmi berkata...

Saya pernah mengajar sini.

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang