Isnin, 5 September 2011

JEJAK KASIH ---- EDISI RAYA...

Isnin, 5 September 2011
Raya kali ini cukup bermakna buat Mp...beraya di rumah mak..stelah 2 thun brturut2 beraya di rumah mertua..Memang macm2 perancangan utk raya kali ni..Seusai solat Aidilfitri, mata melilau mencari shabat2 lama di masjid..Dlam hati hnya Allah yg tahu, biarlah kali ni Mp dapat brjumpa...rasanya sudah trlalu lama tak brjumpa kwan2 masa skolah dulu....tak disangka seorng kawan mncuit bahu Mp..gmbira tak trkata, rasa mcm nak melompat masa tu jugak. Tiga orng kwan bertemu di pagi raya..aduhhhh..riuh rendah dgn gelak tawa....apa lagi perancngan diatur utk mncari kawan2 yg lain..

Bayangkan, kami terpisah stelah tamat tingkatan 5..sudah hampir 20 tahun tdk bersua muka. Tmbahan pulak masing2 dah brkluarga..Bila kita beraya dikg, dia orang beraya di rumah mertua....dan masing2 mnggalkan kg halaman utk brhijrah dan bkrja di tmpat baru...Ramai jugak yg ambik kputusan utuk terus menetap di kg mertua...

Balik ke rumah, Mp mnta izin dgn suami utk beraya bersama kawan2...Alhmdulillah, suami cukup memahami... Kami berempat (dalam satu kereta) mula mncari kawan2..Nasib baik ada FB..walau tk jumpa, tapi tahu mngenai prkmbngan masing2...Dapat jugak Mp hubungi dia orang mmklumkan bahawa edisi jejak kasih akan diadakan...Kalau dah bersama kawan2, terasa diri kembali remaja semula...suami dan anak2 hilang entah ke mana...

Walaupun hampir 20 thun tak jumpa, tapi dia orang  taklah berubah sangat..Mp jer yg macam kontena..dah berubah menjadi 3G...Semuanya nmpak muda lagi..Bila bersama, seakan2 baru shaja mninggalkan zaman sekolah.....Edisi Jejak kasih kali ni menemukan Mp dgn hampir 10 orang kawan lama..Beberapa orang kawan tidak ada di rumah krna mngunjungi saudara mara...Tak pelah, tak de rezeki kali ni...


Mp pulang ke rumah tepat jam 8.00 malam (keluar rumah pkul 11.00 pagi)..itupun suami call bbrapa kali....hampir sehari sntuk bersama kawan2..Balik jer umah, abah brtahu, ada kawan yg datang..aduhhhhhh....terlepas pulak!!!!!!!...Kawan2  suami ada jugak datang...nasib baik mak ada..boleh layan tetamu...Sesekali  bersama kawan2..mcm tak ingat dunia....macam2 cerita yg ingin dikongsi....Namun yang pastinya, tahun depan kami tak dapat berkumpul macam ni lagi...semuanya akan beraya di rumah mertua....Rindunya saat itu....!!!!!!!!!



17 ulasan:

amie berkata...

MP,
nampaknya program jejak kasih dapat merealisasikan impian.... best jumpa kawan2 lama, memang betul tu MP...tak ingat orang lain dah!

umialya berkata...

seronoknya!!

Pia berkata...

"wah best nya MP dpt jumpa kwn2 lama...tentu macam2 cerita yg keluar...dari pagi sampai ke malam pulak tu...rindu dendam lah katakan...selamat hari raya utk Mp sekeluarga.."

ajumohit berkata...

Seronoknya kak bjalan raya ngan kwn2 lama, sungguh memahami keluarga akak ye hihi, klu dpt peluang saya pon nk mcm ni juga...rindu kt kawan2 lama

Acik Erna berkata...

Assalam MP..memang seronok sangat kalau dapat berjumpa kawan sekolah kan..

NzA berkata...

seronoknya....thn ni sy xbrkesmptan nk brkunjung ke rumah kwn2...last year kami smpt buat reunion....lama xjumpa mmg riuh n meriah....

missgee berkata...

20 tahun tak jumpa..
sangat lama tue..
Harus berjejak kasih
dan bernostalgia kembali :)

P/s: Suami akak memang super cool.. Terbaik!!!

zul permatang badak berkata...

tuu dia beraya sakan.............betul kata orang, tempat yg paling jauh adalah kenangan,tak akan kembali di tingkatan lima tapi omelan kawan tentang tempat yg jauh itu....tentu tergambar riang ria alam sekolah, saat remaja....telah berlalu.

tapi itulah bila diungkit kembali,menjadi asyik.....setelah masing2 membawa haluan.........
menggalas tugas dan tanggungjawab.......

Puan Kutu berkata...

wah bestnya kak.20taun tak jumpa mmg jejak kasih..dpt bygkan cmna gembiranya.masing2 punya komitmen,bkn sng nak berkumpul.dpt berkumpul dlm 10 org ni dh kira hebat dah.semoga terubat rindu..:)

ainnoraini berkata...

seronoknye dpt jumpe kawan2 lame...20tahun mmg tersangat la lamenye..

selamat hari raya MP...

Yati berkata...

Bestnya dapat jumpa kawan lama. Yati pun haritu hajat nak jumpa sorang kawan masa sekolah rendah, tapi tak sempat, dengan karenah anak lagi, lagi pun kita di kampung mertua, bukan kampung kita. Mungkin di lain masa. :)

hani@debumelukut berkata...

memang tepat..kalau jumpa kawan lama, kita kembali ke zaman lama itu..lupa usia sebenar sekejap. kawan2 dan kita mungkin berubah dari pandangan mata, tapi karektor tak berubah, masih mcm dulu2 jugak..Seronok dan akak pun pernah merasai keseronokan jumpa kawan lama.

Zaitun berkata...

kalau cerita pasal jumpa kawan lama memang seronok boleh lupa suami dan anak2 seketika.Semoga persahabatan yang terjalin kekal sampai bila2.

azi berkata...

Salam MP..
Perasaan seronok jumpa kawan2 lama memang tak dapat digambarkannnn MP....saya tak berpeluang langsung untuk jumpa dan cari kawan2 sekolah dulu..masing2 sibuk dgn. hal sendiri....hanya 2-3 orang saja yg masih berhubung sehingga kini....

Bagus MP dpt. suami sporting....:)

Hanis Azla berkata...

seronoknya dapat bertemu kembali teman2 lama.. dalam FB pun dah terasa kemeriahannya.. klu bertemu muka mmg lebih syoklah jadinya.. bila bertemu tu mcm2 citer kenangan lama yg keluar kan.. itu yg best tu..

IMANSHAH berkata...

suka ambo kelih jupo nga saing lama

missSenget berkata...

sampai ke sini rasa seronok tu... :)

slmt hari raya sis..

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang