Khamis, 6 Disember 2012

TENTANG IBU...

Khamis, 6 Disember 2012
Kali ni Mp nak berkongsi pasal sebuah buku yg Mp beli masa berkunjung ke Jakarta baru2 ni..Sebenarnya buku ni Mp terpandang masa makan di sebuah restoran yg diletakkan di tepi kaunter bayaran .Cepat2 suruh suami belikan.Harganya cuma rp10.000.Bukunya cukup nipis (55m/s) jer namun isinya cukup memberi pengajaran.
Masa dalam flight balik, Mp terus buka dan baca..teresak2 juga masa membacanya...Dah hilang rasa malu pada suami.Nasib baik krusi satu lagi kosong..

Sebenarnya semua kisah dalam buku ni diambil dari intrnet dan dibukukan semula.Semua cerita dalam buku ni cukup mginsafkan kita tetang kehdiran seorang ibu...

Sedikit perkongsian yg terdapat dalam buku ni..
KISAH IBU DAN KITA...

## Ketika berusia stahun, ibu suapkan kita makanan dan mndikan kita.Kita ucapkan terima kasih dgn menangis spnjang malam.

## Bila usia 2 thn, ibu mngajar kita bermain.Kita ucapkan t.kasih dgn lari sambil ketawa apabila dipanggil.

## Menjelang 3 thun,ibu mnyediakan makanan dgn penuh kasih sayang.Kita ucapkan t.kasih dgn menumpahkan makanan ke lantai.

## Ketika kita 4 tahun, ibu membelikan sekotak pensel warna.Kita ucapkan t.kasih dgn menconteng dinding.

## Bila 5 thun, ibu mmbelikan baju baru.Kita ucapkan t.kasih dgn bergolek2 di tmpat kotor.

##Ketika usia 7 thn, ibu mmbelikan sebiji bola.Kita ucapkan t,kasih dgn memecahkan cermin kaca tetangga
.
## Ketika menjelang umur 13 tahun.Ibu mnyuruh kita memakai pakaian mnutup aurat.Kita ucapkan t.kasih dgn mngatakan pakaian trsebut ktnggalan zaman.

##Menjelang 15 tahun, ibu pulang kerja dan rindu pelukan kita. Kita ucapkan t.kasih dgn mngunci pintu bilik.

## Ketika berusia 20 tahun, ibu tanya kita tentang teman istmwa. Kita berkata "itu bukan urusan ibu"

## Menjelang usia 24 tahun, ibu bertemu bakal menantu dan brtanya mngenai masa depan.Kita menjeling dan merungut 'ibu, tolonglah.....!!!!!

## Pada usia 30 tahun, ibu memberi nasihat dan petua pnjagaan bayi..Kita megah berkata 'itu dulu, skrang dah moden...'

## Ketika berusia 40 tahun, ibu mengingatkan kita tentang acara di kg.Kita mngatakan kita sibuk dan tak de masa utk pulang.

## Ketika kita berusia 50 tahun, ibu jauh sakit dan minta kita mnjaganya.Kita brcerita tntang kesibukan dan kisah ibu bapa yg mnjadi beban.

## Dan kemudian kita mndgr berita kematian ibu..Khabar itu bagai petir.Dalamn lelehan air mata barulah kita sedar segala perbuatan kita terhadap ibu menerpa satu persatu.

Maaf..Mp trpksa edit dan pndekkan kisah ni sbb ia agak pnjang...

p/s..kaki masih lenguh2 lagi gara2 panjat bukit....dah lama tak daki mndaki ni.....

39 ulasan:

❤Kamsiah❤ berkata...

MP mengingatkan akak pd ibu yg telah tiada...:(

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

Mp sedih nyerrr...rasa skg gak nak peluk bonda tersayang.

missSenget berkata...

xdapat bayangkn bila mak xde nnt cmne..

huhuhu..

Aishah Jahirah berkata...

blh buat air mata mengalir mmg betul menyentuh perasaan kandungannya...kak dalam bahasa indonesia ke buku ni...

Nor Salmi berkata...

Ringkasannya saja menyentuh hati. Tentu cerita sebenar lebih lagi.. Teringin nak baca.. Di sini tak ada jual ke, MP?

izan mama mia berkata...

teringat pada arwah mak..

Zaitun berkata...

Rindunya kak Zai pada arwah mak,kalau boleh diulang masa.

Amie berkata...

Tersentuh.....

MulutPayau berkata...

Nor Salmi...
Tak pasti pulak kak, ada ke tidak dijual di tempat kita buku ni...

Aishah Jahirah..
Ya dik, mnggunakan bahasa Indonesia..

mama aini berkata...

assalam MP..thnaks kongsi tentang buku ni..jika ada jual dimalaysia teringin mama nak membeli nya..sob2x.. teringat mama..seorg ibu blh menjaga 10 org anak..tetapi sepuluh anak tak berupaya menjaga sorg ibu !!!..hu2x..

mama ju, berkata...

Menariknya bku tu. Tapi isinya saya dah baca lama dulu.

saniah berkata...

Teringat pd mak akak kat kmpg...rasa nk balik sekarang jugk...huhuhuuu
Thanks ina..sbb berkongsi buku tu :)

zino berkata...

hargai ibu anda...

che mid berkata...

Sekarang anak kita sendiri buat kita mcam tu.. sabar dan redha je laa.. mungkin inilah putaran hidup..

Jemari_Suri berkata...

kita akan tau bila kita dh menjadi seorg ibu...begitu jugaklah ibu kite time kite dulu2...^^

ibuintan berkata...

semakin rindu dengan ibu yang telah tiada

EmbunRosaliza berkata...

Asalam MP, akk pun suka baca kalo buku yg nipis, mesti terharu baca sampai leleh air mata tu, tersentuh hati. Semoga kita semua menghargai ibu bapa kita

LiYa HaNiF :: berkata...

Nak gak buku nie... :(

azieazah berkata...

Saya pernah terfikir suspens keadaan jika ibu saya pergi...

QueeN TerataI berkata...

mmg byk dan besar jasa ibu pada kita semua kan MP.. kalau sya sndr baca buku ni rasanya tentu sama je mcm MP..

sal berkata...

kisah-kisah tentang ibu..
tentu seronok dan sedih ketika menghayati ceritanya...
akak pun sedang baca novel..sambil mengemas, terjumpalah novel2 anak2..selak2, leka pula membacanya..

Hanis Azla berkata...

sebak.. semoga kita dapat membalas jasa ibu kita sebaiknya.. terima kasih kak atas perkongsian ini..

umialya berkata...

betul tu, bila mereka tiada, kita mula terasa kehilangan

NEKCIK berkata...

Nekcik teringat arwah ibu....alhamdulilah kami berikan kasih sayang hingga ke akhir hayatnya..alhamdulilah..kini hanya kiriman Alfatihah setiap hari untuk kedua mereka...

whitecappuccino berkata...

baca yg ni pun dah rasa tersentuh...

Totie@Tomy berkata...

ya Allah besarnya jasa ibu...sayang mak saya..

aimaniman berkata...

Oh ibu.. besarnya pengorbanan mu.. tingginya kesabaranmu, hinanya anakmu ini...

Raudzah Zahari berkata...

Tq MP for sharing ..Kasih ibu sepanjang hayat...tiada tandingan..

Puan Kutu berkata...

isi bukunya cukup terkesan.baca entri ni pun sy dah touching gila..:)

Wak Gelas™ berkata...

wak pon ingat arwah ibu wak.. uuHUuu

syiela berkata...

sedihnya.... baru ni balk kg dapat peluk mak kuat2

Pn Kartini berkata...

pengorbanan ibu mmg tiada tandingannya...

dwaty berkata...

salam lama tak jenguk sini.... kalau cite pasal ibu mesti sedih ni... i luv my mom...

syiela berkata...

ziarah isnin

Kasih Salina berkata...

salam kak mp..cukup tersentuh dgn kata2 tu..semoga kita semua menjadi insan yg sayangkan orang tua..

Kamariah Awang berkata...

Masa usianya, ibu sentiasa mendoakan kita panjang umur, kerana dia tak sanggup kehilangan anaknya semasa dia masih ada....

Zefa NorAsmara berkata...

Catatan yg menyentuh hati.. huhu.. sedih membacanya..

Yati berkata...

Harap kita tak jadi camtu kan, bila mak sakit, kena balik tolong jaga mak. (peringatan untuk diri Yati sendiri). hehe...

TiranaAduka berkata...

i love my mak so much.!

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang