Selasa, 12 Mac 2013

KETAWA DAN AIR MATA......

Selasa, 12 Mac 2013
Kalau dulu, sebut pasal sahabat..Mp rasakan Mp paling BERTUAH punya seorang sahabat yg cukup memahami...sntiasa memberikan sokongan dalam apa jua keadaan.Namun, rupanya panas tidak sampai ke petang...Ribut dan hujan turun di tengah hari tanpa disangka2..Betullah kata orang...KAWAN KETAWA SENANG SANGAT KITA JUMPA, TAPI KAWAN YG SUDI MENANGIS BERSAMA..AGAK SUKAR UTK DICARI...
Apa lagi yang perlu dibanggakan jika keadaan berubah 360 darjah...Apa lagi yg perlu dipertahankan jika 100% kepercayaan yg dipertaruhkan kini semakin kabur...
Dan apa lagi yang perlu diungkapkan jika keikhlasan semakin pudar....

Catatan utk seorang sahabat
Saat aku inginkan seseorang utk bersandar tika dibelenggu pelbagai masalah...engkau semakin jauh melarikan diri...jauh....seolah2 aku tidak lagi wujud....Maaf, jika aku terlalu emosi saat ini..Bila luahan tidak mendapat respon, tahulah aku yg aku tersalah langkah dan tersalah tempat utk  mngadu...Mungkin kita ditkdirkan berkawan utk sama2 mngecap saat KETAWA bukannya saat BERDUKA....Dan akan aku nyahkan jauh2 perasaan sedih dan kecewa saat ini walau air mata mengalir laju....Betapa sukarnya menghadapi kenyataan ini...Namun semuanya terpaksa ku telan kerana aku juga punya PERASAAN dan HARGA DIRI...Semuanya cukup memberi PENGAJARAN padaku...Jangan terlalu mudah menilai seseorang...Yang disangka permata rupanya kaca......Aku cuba utk mengawal dan menyelesaikan segala kekusutan yg melanda sendirian walau kadang teramat sukar...Memang aku terlalu memerlukan seseorang saat ini, namun bila kepercayaan terhadap orang2 disekeliling semakin terhakis, lebih baik aku pendamkan..Biarlah segalanya berlalu bagai angin....Hanya kepada-NYA tempat aku mengadu.....
Untuk mnyingkirkan dirimu dalam hidup rasanya teramat sukar....
Tapi, mulai saat ini, kita berkawan hanya utk KETAWA sahaja.....
Mungkin itu yg kau mahu..Dan aku minta maaf andai aku bnyak mnyusahkan dirimu selama ini...
Terlalu bnyak masa engkau terbuang gara2 mndgr setiap keluhan dan masalah aku...
Terima kasih aku ucapkan kerana terpksa memerah otak memberikan pendapat semata2 utk mringankan segala bebanan selama ini...
Terima kasih sekali lagi kerana mnyedarkan aku erti sebuah PERSAHABATAN yg sebenarnya!!!!

21 ulasan:

saniah berkata...

Bersimpati dgn ina...memang sukar mencari sahabat yg ikhlas ni...dari pengalaman akak ...baik kita cuma rapat dgn ahli keluarga sahaja...jadikan suami dan anak2 sebagai sahabat terbaik...adik beradik pun boleh...asalkan takde sifat iri hati dan dengki maka saudara sendiri lbh sesuai mnjd sahabat sejati
Org luar ni hanya kawan biasa je boleh la...
Itu pd pendapat akak lah...
Moga ina lebih tabah mnghadapi ujian hidup ya...
Jadikan Allah tempat mengadu ya dik
Dia maha mengetahui.... :-)

Marya Yusof berkata...

As salam sis,

Jujurnya saya ramaaaaaiiii kwn baik! Biasanya saya adalah pendengar setia mereka, saya jarang berkongsi masalah dgn orang... Sebab saya tahu mereka semua adalah manusia... blog & diari adalah sahabat karib saya ;))

Pesanan kak Saniah tu ada benarnya... take care & don't be sad ya sis! Allah always with us... *hugs*

Normi Nieza berkata...

bw pagi...

eMMe berkata...

Salam Sis MP, jgn sedih2..kawan baik selalu di sisi.. tapi nak cari yg serasi, nak dpt susah skali...

hope happy selalu sis... saya kan ada... hihihi.. take care Sis!

Kesuma Angsana berkata...

jgn sedih2 ye... in sha allah akan ada pengganti sahabat yag terbaik nnti ! sabar ye

Rozita berkata...

Jangan sedih MP...semoga Allah gantikan dengan sahabat yang lebih baik dari itu.

Rasp berkata...

as salam sis...
setiap yg terjadi tu ada hikmahNya...
insya Allah ada pengganti tu nanti...
be strong ya sis...
take care...

Zaitun berkata...

Memang amat susah untuk mencari kawan yang boleh sama2 menangis...alhamdulillah kak Zai dikurniakan dua orang sahabat yang boleh bersama2 dalam keadaan susah dan senang.

Apa2 pun mengadulah pada Allah sebab Dia adalah Maha Pendengar.

Fiza Rahman berkata...

Salam kak. Jgn sedih² yer. Kadang2 kawan alam maya lebih memahami dari kawan di alam realiti.

ieda immi berkata...

salam MP ..
jgn sedih dik
beginilah lumrah hidup
adakalanya kita menangis kerana perkara begini , adakalanya kita menangis kerana perkara yag lebih pedih dari situasi ini ..
kita belajar hari ke hari utk
lebih matang dan sedar bahawa kehidupan kita x akan lari dari berlegar dgn masalah ..
kita kena belajar ikhlas terima dugaan allah ini .. insyaallah semoga allah kuatkan hati kita ;)

Cho Zila berkata...

susah nak kata.. tapi memang sukar nak cari kawan yang benar2 kawan.. dulu masa bapak selalu marah kalau kita lebih kan kawan.. kita kata isyh apak ni tak pahamler kawannilah kawan suka dan duka kita.. sampai sekarang berapa ramai kawan yang konon dulu nak sehidup semati masih lagi bersama kita.. yang ada hanyalah mak bapak dan adik beradik yang ada saat kita susah...
kawan biar berpada...

S..U..D..@..I..S berkata...

kadang kita cepat percaya dengan semua lakonan.....

azi berkata...

susah untuk mencari sahabat bersama2 menangis Mp...umpama mencari sebutir berlian dalam timbunan pasir...sahabat masa ketawa dan gembira, memang banyak...sebab tu saya suka pendamkan semuanya sendiri...:)

Aine Ainun berkata...

erm...
kakMP..
teringat kenangan dulu..mmg susah nk cari sahabat yg ble buat sandar bahu...=(

ummiross berkata...

Sukarnya mencari sahabat..
Cukuplah Allah tempat mengadu. Take care ye MP..

Puan Kutu berkata...

jangan sedih2 kak..masih ramai lg sahabat lain yang boleh menghargai kita..:)

Chic Na berkata...

sahabat di kala menangis memang susah nak dicari.

Rumah Kuning berkata...

Jgn sedih2. Memang manusia byk ragamnya. semua yg berlaku ada hikmahnya. Mungkin lepas ni, akan muncul kawan yg seribu kali lebih baik.

Aishah Jahirah berkata...

terlalu subjektif erti persahabatn ni kak..kadang2 kita rasa sahabat tu perlu macam tu macam ni, tp sahabat kita pulak rasa macam lain...

NzA berkata...

sedihkan bila sahabat yg plg kita syg brpaling tadah...biasanya prkara sedemikan sering brlaku bila kita trlalu mempercayai ssorg ttp dibelakang kita mrk mengkhianati...sabar ye MP.....

Kamariah Awang berkata...

Sahabat yang setia boleh dibawa susah dan senang. Dari berduka jadi ketawa... Sedia menjadi pendengar yang setia. Insya Allah Mp akan menemui sahabat yang lain untuk menggantikannya.

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang