Rabu, 22 Februari 2012

Bila Migrain Datang Lagi......

Rabu, 22 Februari 2012
Dah lama migrain tak myerang....Hampir setahun menghilang..Tapi mnggu ni Mp diserang lagi....Mungkin kerana cuaca yg agak panas...ditambah pulak dgn tekanan dari pelbagai penjuru..(dan tak sedar diri, ambik kopi setiap hari)mnybabkan ia mngganas semula...

Sebenarnya dulu2 (masa remaja) Mp pengidap migrain yg agak teruk...pernah bbrapa tahun mndapatkan rawatan di hspital..pernah jugak dirujuk ngan pakar psikatri & psiklogi...pernah hantuk kepala di dinding...(masa sakit mmng tak kisahpun)...Macam2 ubat yg ditelan...Namun ia semakin mnghilang bila Mp jaga pmkanan, kawal tekanan dan tidak trdedah dgn cuaca panas terik.....kalaupun ada cukup dgn menelan bbrapa biji panadol dan tidur..( 2 biji panadol..mmng tak jalan...Mp terpksa ambik 3@ 4 biji )Tapi kalau dulu, telan panadol mmng tak jdi....Rasanya sedikit ujian tu pun tak mampu nak mnggalasnya....

Minggu ni  mmng mnggu yg penuh dgn dugaan...Malang pulak nasib hari ni bila Mp dan 3 orng rakan menjadi 'INTAN TERPILIH'...disoal siasat oleh pihak atasan selama bbrpa jam......Memang emo sangat bila hasil kerja kita selama ini dipertikaikan...kerja keras kami selama ini yg membuahkan hasil menybbkn ada pihak yg tidak puas hati...dengki mula mnyelinap di hati....

Namun Mp terpksa akur 'mereka' datang mnyoal atas arahan dan mmng kerja dia orang....Bukan mencari silap tapi ingin memperbtulkan keadaan...Cuma bila kita diasak bertubi2 dgn soalan2 yang terlalu sensitif......mmng sakit hati jugak dibuatnya....Yang penting kami BERANI KERANA BENAR...

Dan sepanjang mnggu ni jugak....balik kerja, telan bbrapa biji panadol..terus tidur...Dapur dah smnggu tak 'berasap'..nasib baik anak2 tak kisah....makan jer apa yg dibeli...Kertas exam budak2 masih belum ditanda....kbtulan mnggu ni ujian bulanan yg pertama...adoiiiiiii.....

Cuma mmng Mp cukup TERASA HATI dgn seorang SAHABAT......Saat Mp mmrlukannya utk berkongsi masalah..senang jer msjnya "sibuk sikit..sorri"... kadang2 sahabat tak sperti yg kita sangkakan...hanya perlukan kita saat utk gembira sahaja....Tak pelah...Mp cuba belajar utk tidak terlalu mngharap pada sahabat sprti ini...CUKUPLAHHHHH.....


42 ulasan:

Deru Ombak berkata...

Assalamualaikum Cikgu..
Perlukan rehat yang cukup bila migrain...
Factor cuaca juga menyebabkan ramai yang
Berasa kurang sehat.. Makan ubat ye Cikgu. :)

Ros berkata...

Salam Mulut Payau,

Intan Terpilh....?he.he.he...

Minum air kosong bagi banyak MP.... sekerap yang boleh......

kalau macam tu,bukanlah sahabat namanya....

Pn Kartini berkata...

Assalamuaalaikum my dear sis MP:)

Kebetulan kita sis..tini 'bermigrainan' semalam...hari ni masih terasa lagi 'bunga2 migrain'..hrp boleh bertahan!

Sabar ya kak..melayan ragam manusia mmbuatkan kita terasa terkilan...:(
Hanya pada Dia yang setia mendengar rintihan hambaNYa..

Gen2Merah berkata...

saya pun kadang2 kena migrain juga kalau terlalu stress.. skrg dah boleh elak2 sikit dah sebab saya ambil tips untuk cepat2 melupakan perkara yang telah berlalu.. then sentiasa berbaik sangka.. itu ja cara utk saya drp sakit kepala... setakat ni alhamdulillah..

Luahan akak kat bawh tu, memang betul2 terkilan lah kan jika ada sahabat macam tu.. elakkan la bersama2 kawan macam tu.. hanya mmerlukan kita bila dia susah.. sdgkan dia hilang saaat kita memerlukan.. Mudah2an kita dapat teman@ sahabat yang lebih memahami..

Acik Erna berkata...

assalam MP..semoga MP tabah dan cepat sembuh migrain.
bukan semua sahabat sanggup susah dan senang bersama MP sabar lah.dan beringatlah..

Zareda Norman berkata...

Mulan

Sabar.. Itu ujian ok.zar pun sll terkena bila kita dalam duka nak mengadu dgn kaan2 kita rasa kawankaan mcm ignore kita.. Apa pun suami jugaygjadi mangsa dengar keluh kesah kita.. Mengadulah pada Allah.. Dia Maha Mendengar

EmbunRosaliza berkata...

Assalam MP, byk2 bersabar ya, mungkin MPberjemur tgh pnas terik lama sangat menyebabkan migrin dtg lagi,

MMg betul pun MP, ada org jenis dengki n busuk hati bila tgk kita berjaya menaikkan nama sekolah atau2 apa program, pasti ada je yg mencataskan dari atas.

Kawan pun mmg susah cari yg betul2 baik n iklas dgn kita, masa dia susah je kita yg tlg, bila masa kita nak meluahkan perasaan, huhu bz lah mcm2.

Bykkan rehat ya MP

eMMe berkata...

Kak MP, touching saya baca entry akak ni... ada kawan time kite sakit, sedih, stress, takmo share dgn kita, YaAllah kak, saya faham perasaan Kak MP, mmg patot kite terasa... biarlah org buat kita jgn kit buat org, yg baik balas baik, yg jahat haruskah dibalas jahat juga?
tepuk dada tanya Iman...jgn pikir nanti tambah migrain, take care Kak..

Aishah Jahirah berkata...

kak...amek masa releasekan stress,buatlah apa2 xtvt akak suka.memang tension bila jadi macam tu,keje pulak bertimbun.sahabat baik pun tak free.xpe kak sahabat2 maya ramai yg menyokong akak...:)

kasihibu berkata...

salam MP
semoga beransur sembuh
kritikal juga sakit kepala macam tu,

bab kawan ni, kadang tak semua yang baik itu baik dan tak semua yang buruk itu adalah buruk kan?

akak sekarang ni lagi sanggup tak ada kawan daripada berkawan dengan si talam 2 muka, atau kawan yang makan kawan

ieja amieja berkata...

salam cikgu..
sy pun pernah kena migrain mcm tu..seksa rasanyer..klu blh nak duk bergelap jer & tido..rambut sama hitam cikgu x sume kawan sanggup sama2 susah ngan kita..

Rozita berkata...

Kesian kat MP...kerja cikgu memang macam tu. Banyak tekanan...dari murid, dari pentadbir, dari ppd, dari jpn...Hanya orang yang tabah dan bersemangat waja sahaja yang layak menjadi guru..

Jaga kesihatan MP..
Usah dilayan kawan yang macam tu...

Yati berkata...

Oooh, kesian kak Ina. Paham, sebab Yati pun kadang migrain juga, pun pernah jumpa specialist dulu. Boleh minum kopi, tapi kena sama banyak minum air masak juga, dan jangan hari-hari. Take care ya kak. :)

saniah berkata...

moga MP bertambah sihat sekarang ya...sabar la bnyk2
tu lah MP..sekrg ni yang ramai nya kwn masa senang..nak huhahuha sana sini memang mudah dicari..tapi kawan masa susah memang boleh dikira kdg2 sebelah tgn pun tak penuh kan...sabarlah..ada hikmah semua yg berlaku ni..:) take care ...minum air bnyk2 dan amalkan greentea pun ok kot..cadangan je ni..hehe

S..U..D..@..I..S berkata...

kena byk rehat ni MP..lagi pun cuaca agak panas skrg ni...

syiela berkata...

kesian Mp.. jgan stress sgt nanti bertambah migrain

bukan kawan namanya bila saat susah tak bersama... banyak2 bersabar ye..

moga MP cepat sembuh

sal berkata...

dlm perjlnn kita ni, memang selalu ketemu perkra yg menyentuh hati, bersabar ajelah, thinking positif..

moga migrain cepat sembuh..

Zaitun berkata...

Kawan masa kita senang...Semoga Mp cepat sembuh dengan migrain tu dan jangan banyak fikir tentang apa yang berlaku.

ajumohit berkata...

moga akak segera sihat ye, saya ta pernah rasa sakit kepala mencucuk lagi tp saya dpt bygkan kesakitan akak ni..jgn pikir byk sgt tau...

L berkata...

sian akak.. si dia pun sama... migrain gak.. sian3

jom renung kejap..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/jahil-dunia-jahil-agama.html

Jendela Hati berkata...

salam kak... byk berehat ye. berehat bdn dan minda. kalu kena migrain nie mmg teruk kan.cpt baek ye.

Mama Ann berkata...

Allah maha mengetahui..Mengadu la pada nya..semoga cepat sembuh..mama doakan...

Hanih Borhan berkata...

Saya pun macam Kak Mp sket2 pasal migrain...

Saya tak bley kena panas melampau, sensitif gila kat p'ubahan cuaca...

Panadol 2 biji tak effect apa2...

Suka minum kopi, dah jadi habit susah nak tinggal dah...

Teenager Housemaid berkata...

saya pun dulu selalu kena migrain, and selalu jugak hentak kepala kat dinding sebab kalau makan ubat tak pernah nya yang jalan..huhu..

kak mp, sabar banyak2 eh..
susah nak jumpa kawan yang benar2 baik...:)

ainnoraini berkata...

sabar ye MP..dah sihat ke hari ini..

kalau kene migrain mmg rasa tak selesakan..kadang2 rasa nak marah jer..tak pernah kene tapi kawan kt opis ada migrain...

ikatankasihku berkata...

nak cari sahabat yg benar2 memahami kita mmg susah, so kita sendiri kdg2 tu kene belajar bawa diri n kene tau erti serik sikit..bimbang kita terlalu baik, org boleh pijak2 kepala kan, hari ni dia melukakan, esok luse dia minta maaf, lps tu buat lagi...haih letih jgk mcm tu

Kamariah Awang berkata...

Beginilah lumrah hidup... Kawan ketawa ramai, kawan menangis susah dicari... Sebenarnya sabahat yang tidak bersedia berkongsi masaalah tu, tak layak dipanggil sahabat... Dia hanyalah tak lebih dari seorang kawan... Jadi, MP jangan kecewa yerr..!

Kamariah Awang berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ieda berkata...

cuaca skrg x menentu kak
saya disini punn adakalanya sakit kepala bila tiba malam ..
skrg nie malam punn rasa bahang bila tidur ..

take care akak .. kalau teruk kena ambil ubat , cuma ubat x elok sgt kita amalkan ..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

saya kalau sakit kepala bawa tidur jer...

Puan Kutu berkata...

redakan tekanan tu yg penting..semoga cpt sembuh n jgn fikir yg bukan2..

bab kawan tu take it easy je..:)

noorsafone berkata...

Salam MP...saya pun pernah kene migrain yg macam tu...tak boleh nk buat keje apa2 pun...mkn panadol mmg tak jln..kene mkn ubat utk migrain..

LYAfrina berkata...

migrai mmg amat2 myakitkan.. kdg2 mkn ubt on ssh nk hilang kan..msti dlm keadaan tenang...n btl rileks... bru krg sikit sakit kepala tu..

itulah..bkn sng nk cri kwn y sentiasa ada d saat kt perlukan.. apa2 pon..byk2 bsabar yer..mungkin blum kna time dia...

n...byk2kan berehat yer,,take care

Totie@Tomy berkata...

saya lak bila darah tinggi naik sakit kepala sangat makan ubat klinik tak jalan makan panadol baru ok..masa tu dalam pantang baru 22 hari..risau sangat mungkin sbb saya tak cukup tido...

Aine Ainun berkata...

Mp:

mmg...bukans sng nk cari sahabat sejati...kawan mmg banyak...
Rehat tau, smga cepat sembuh!

Kakzakie berkata...

Benar MP... bukan mudah mencari sahabat yg boleh susah-senang bersama selain suami dan kelurga sendiri...

Sabarlah... tapi jgn dok telan panadol selalu tak baik juga...

Gen2Merah berkata...

salam kak MP.. harap migrain tu dah beransur2 pulih ya.. kurangkan tekanan dlm bekerja

..::..aRe-Na..::.. berkata...

salam MP..Smg cepat sembuh yer..
cuaca lak x menentu kan skrg...

NzA berkata...

migrin tu disebabkan tekanan tu MP...mmg skrg kita dibebankan dgn mcm2 tugasan yg trkdg xlogik dek akal..
Bykkan brsabar ye MP..trkdg disekeliling kita ada kwn tikam kwn...xboleh tgk kita lebih sikit...xbuat kerja org kutuk, buat kerja yg bagus pn kena kutuk...itulh hakikat hidup...sabar ye my dear....hanya Allah Maha mengetahui keikhlasan kita....

Maya Mayana berkata...

salam kak,kurangkan pengambilan kafein yer,jaga kesihatan

benarlah kata org sahabat menangis sukar dicari...

Nazayiena berkata...

Makan ubat dan Rehatlah MP dan jgn stress sgt.Ttg kawan tu memang betul kwn ketawa senang nak cari kwn berduka....

ammarghazi berkata...

banyak-banyak bersabar
kena lepas geram kat sahabat tuuu

heeeeee, tapi mungkin dia sibuk kot
jangan stress, rehatkan diri, buat sesuatu yang kita minat...........

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang