Rabu, 29 Februari 2012

GARA-GARA IKAN KELI

Rabu, 29 Februari 2012
Segan sbnrnya nak buat ntry ni...Tapi memikirkan blog ni macam catatan harian yg boleh dibaca bila2...dan menjadi tempat luahan hati serta mnympan memori tersendiri, Mp gagahkan jua utk menulis....Peringatan utk Mp dan kawan2 jugak..supaya sntiasa berhati2....

Alkisahnya, peristiwa berlaku pada hari Sabtu 25hb lepas....Selepas hantar anak ngaji dan seterusnya dia orang ke library...Mp balik rumah utk memasak. Anak Mp dah berpesan supaya buat nasi ayam..Tapi bila bukak peti tgk ikan keli..lantas Mp ambik keptusan goreng ikan keli trsebut brsama lauk yg lain...

Biasanya kalau goreng ikan keli, Mp akan sntiasa berhati2 krna ia akan meletup dgn percikan minyak..Tapi baru2 ni entah di mana silapnya, ketka Mp ingin tudung ikan yg di goreng dalam kuali...tiba2 ia meletup dan percikan minyak panas tersebut betul2 terkena muka Mp...Terkejut yg amat sangat...!!!! Oleh krana panas dan pedih Mp lantas membash muka...Hampir seluruh muka dan leher Mp terkena percikan minyak panas tersebut..pedihnya hanya Allah saja yg tahu...

Hampir menangis dibuatnya..Kebetulan suami tidak ada...Call suami dan dia suruh ke frmasi beli krim....Oleh krana tak tahan, Mp hnya sapukan madu jer...tak pergi pun farmasi..

Hari ini dah hampir 4 hari..namun kesan melecur tersebut jelas kelihatan di muka Mp...Anak2 sibuk kata 'muka umi dah tak cantik'..ada jugak kawan yg gatal ,mulut mengata kat Mp 'tu laaa suka sangat bergambar..skrang Allah dah tarik nikmat tu".....tak kisahlahkan...hhehehe

Anak2 jadi mngsa pertanyaan budak2 kat sekolah....Tengok macam mana beza muka Mp..
v
v
v
v
v
v

sebelum...senyummm jer...

selepas kena....dihidung, mulut, mata (mata masih lagi kabur) dan hampir seluruh muka melecur terkena percikan minyak panas...tapi masih jugak senyummm....

Mp cuma gunakan madu dan aloe vera jer utk hilangkan pedih....utk hilangkan parut..tak tahulah nak buat macam mana....Rasa segan sangat nak keluar rumah...stkat pergi kerja tu oklah....dahlah muka tak cantik..bila kena lagiiiii buruk nampaknya....

Kalau difikirkan..ini hanyalah sedikit ujian dari Allah, berbanding orang lain yg lebih teruk...Dan ia berlaku akibat kecuaian diri sndiri....

Mungkin kawan2 ada petua utk cepatkan hilang parut tersebut....kalau ada brthu ya....sekarang ni kalau pakai bedak 4 inci pun masih jelas kelihatan kesan melecur tersebut......

p/s...sorri sangat tak sempat nak bw ke rumah kawan2...sakit kepala makin mnjdi2...InsyaAllah...kalau dah ok nnti...Mp akan jenguk ya....




44 ulasan:

Hanih Borhan berkata...

Ya Allah, teruk tu...

Kak Mp, yg penting jangan usik2 muka tu, takut b'parut teruk nanti...

Kalau letak aloe vera, insyaAllah boleh hilang, lagipun luka baru kan...

mek yusz berkata...

Ya Allah kak...
dah la sy suka sgt mkn ikan keli..hehehe..pahni make ikan keli mesti teringat ko MP...insyaAllah nnt okla tu cuma amik ms la sket ..

sal berkata...

cian..
kadang-kadang prkara spt ini tak dijangka2..moga cepat baik..
klu letak aloe vera..ambik masa sikit untuk baik, insyaAllah..

ainnoraini berkata...

Kalau masak ikan keli mmg kene berhati2 kan...jiran saya kene lagi teruk MP melecur tangan dia...kene gi klinik cuci lagi sampai sembuh.
Biasa la tu mulut org saya slalu jugak terkene mcm tu kalau salah mkn habis satu muka gatal2 sbb elergikkan...
Cuba carik kat farmasi gune vitaminE oil,hari tu muka saya ada kesan parut alhamdulillah hilang...tp ambik masa la jugak...

NzA berkata...

MasyaAllah...sampai gitu skali MP..teruk juga tu...masa angah kena airpanas thn lepas ada gak beli jelly krim..ttp dh lupa la jenamanya....MP dh p klinik ke?????

Sapa la mulut xde insuran. Kalau nk brgurau tu tgk la tmpat...

Moga cpt sembuh...sy yg ngeri tgk....

Gen2Merah berkata...

alalala kak.. kesiannya.. sabar ya kak.. kemalangan dan kecederaan mmg kita tak duga... saya pun kurang arif pasal ubat2 ni.. rujuk ke klinik la ya kak

p/s: sakit ati plak bila dengar kawan akak sindir macam tu

missSenget berkata...

kesiannya...

mata kabur..? x gi check doktor ke kak..??

Yours truly berkata...

salam perkenalan MP..

Akak ada petua, jika terkena minyak panas ke melecur ke, cepat2 sapu colgate/ubat gigi..insyaallah tak teruk sgt.

kalau dah jadi parut tu wallahualam, tak pasti la pulak, tapi dah pakai aloe vera tu insyallah okey nanti.. :)

Rinna berkata...

Napa laa ada manusia yg mulut yg celupar sgt..tuh.. bukan nak bersimpati tapi nak menyakiti laa plak.. Sabar yer MP.. ini dugaan kejap jer tuh.. bila dah sapu krim aloevera tuh insyallah..sembuh laa.. atau cari vitamin E.. kat farmasi ataupun bio-oil..

Zareda Norman berkata...

mp
cuba cari jeli gamat atau losyen gamat.. Jangan garu garu ek nanti berparut pula. Take care ok

kasihibu berkata...

semoga cepat hilang parut tu ye...

dah sah sah pun tak naik dah ikan keli kan>

kasihibu berkata...

semoga cepat hilang parut tu ye...

dah sah sah pun tak naik dah ikan keli kan>

eMMe berkata...

Ya Allah kak MP, camner leh jadi mcm nih... nasib baik tak pape...akak okey ke ari ni? ingat akak elegik makan ikan keli jadi camni..huhuhu..
sian akak...

Rozita berkata...

Aduhh..saya bayangkan sikit jer kena, rupa rupanya begitu teruk sekali. Sabar jer la MP, mulut orang memang camtu.

fadh leyanie berkata...

malang tidak berbau,kalau kena minyak panas dkt tangan sakit dkat muka apatah lagi,semoga parut cepat sembuh,guna bio oil .

Aishah Jahirah berkata...

jahatnye mulut...kena kat diaorg baru taw....
kak jgn makan benda2 yg gatal sbb takut berair lecur tu.kalau saya mmg elak makn benda gatal,elak makn kicap sbb org ckp kicap blh sebabkan parut.tataw la kebenarannya.
utk cepatkan parut bek,rajin2lah sapu krim vitamin E,aloevera tu pun dah ok rasanye..kwn saya dia amek collagen dalam sebulan dua nak cepatkan kesan pemulihan.wallahualam la kak....moga cepat baik...amin

Deru Ombak berkata...

Assalamualaikum Cikgu manisss..

Jgn di kutil2 ok.. Sapu krim jek siang malam.

Kakya kalau goreng ikan keli Pakai helmet full face tu...
Haa.. Selamat.

Yati berkata...

Guna gamat kot kak, air gamat ke, jelly gamat ke.
Banyak juga Kak Ina kena tu.
Yati kalau goreng ikan keli, ambik tudung periuk besor, buat shield tutup muka. :)

syiela berkata...

Ya Allah teruk tu.. saya yg terkena sikit pun dah sakit yg amat...

sapu lendir aloe vera yg ori mmg ok.. takpun pakai Vitamin E oil yg di jual kat farmasi tu.InsyaAllah ok nanti

lepas ni syiela makan ikan keli ingat MP.Peberet tu

Zefa NorAsmara berkata...

Sapu gel gamat pun ok kak. Gel tau bukan minyak..

Semoga kak MP cepat sembuh

ieja amieja berkata...

salam cikgu..
sy terkena masa goreng tlur mata kerbau 3 ari lps, seb baik ckit je(tepi mata & dahi)..cikgu kena teruk jg tuh..cikgu guna french oil je..mmg berkesan..parut lama pun blh hilang tau..kakak sy accident parut dia mmg dalam..sy bagi minyak tu..alhamdulillah..hilang parut..insyallah

Zaitun berkata...

Kesiannya Mp,teruk nampaknya tu.Cuba pergi kat farmasi tanya ubat yang sesuai dan serasi.

Pn Kartini berkata...

Assalamualaikum my dear SIS MP..;)

InsyaAllah sis...mg ilang kesan lecur..
Kerani sekolah tini tempohari ada jg terkena myk panass di muka...tak lama tu..hilang parut Di mukanya...InsyaAllah tini Cuba tanya camne dia buat ..

Norsalmi berkata...

Kesian MP. Dah lah sakit, ada pulak yang mengata. Banyak2 sabar ye. tu semua ujian Allah.
Biasalah manusia ni, cepat sangat nak menghukum orang..
Akak juga pernah kena minyak panas di muka.
Alhamdulillah parut hilang lepas amalkan menyapu gel aloe vera

Puan Kutu berkata...

panas hati plak sy dengar mulut lazer yg kata macam tu, tak kena kt dia bolehlah cakap..

Ujian Allah tu kak..sabar ye..

Kamariah Awang berkata...

Kesiannya MP, buat sementara ni jangan minum air kelapa muda, ye MP.. Nanti parutnya lambat baik. Mudah2an bertemu krim yang sesuai untuk menghilangkan parut, ma tak ada idea... Sabar MP<..itu ujian Allah..

Pn Kartini berkata...

Assalamualaikum my dear sis MP,

Bersiaran sekjp...br lps tanya kerani td..
Katanya dia guna produk CNI- nutrimoist,
Ada utk parut baru,dan ada utk parut lama...
Pe2..akak tanya lah dulu yaa..kut2 tdk sesuai dgn kulit kita..
:)

Totie@Tomy berkata...

saya pun pernah jadi mcm akak pi klinik doktor bagi vit e..

Nazayiena berkata...

Kak Nurul pun pernah kena percikan minyak panas waktu goreng keropok lekor,muka dan leher habis nie,tp dlm seminggu rasanya boleh baik dan hilang yg melecur kecik2 tu,dan spi skrg ada lg tanda kat muka mana yg dlm sikit melecurnya tu....

ikatankasihku berkata...

kak ina, ciannya akak..
aduhhhh, benda dah jadi kan, nk buat mcne..akak leh cool l
g, senyum je kan...

ikin tak tau mcne nk ilangkan parut ni ..
tak tau nk tolong akak mcne..huhuhu

ikin doakn akak nyer kulit makin elok nanti k..

~ Cik Azz ~ berkata...

Ya Allah MP... Teruk jugak ni.. Sabar ya...

Kalau pasal ubat tu, hari tu kakak saya ada beli losyen apa tah nama dia sebab muka dia mengelupas teruk masa kat Mekah sampai berparut2..

Kalau ikut petua saya, sapukan muka tu dengan kulit pisang yang belah dalam tu... seeloknya gunakan kulit pisang berangan.. amalkan selalu... asal kering je, tenyeh lagi... Insyaallah, kurang sikit parut tu nanti..

Moga cepat sembuh MP...

dela berkata...

Ya Allah... teruk jgak tu.... sya boleh terbayang camna minyak tu meletup... seriau tgok.. moga cepat sembuh ye...

Ros berkata...

Salam Mulut Payau,

Ya Allahhhh....sampai macam sekali...awat MP tak pi hospital ja....kalau tak pun pi kat famasi...cari saja ubat kat sana,jangan bubuh sembarangan nanti lagi teruk jadinya...

..::..aRe-Na..::.. berkata...

salam akak..
cian akak...ikan keli nyer psl
kn..pasni ati2 tau akak...sama la tuk diri ana ni jgk..hehe..x pe nti ok balik la tu akak..leh bgambor balik dh insya-ALLAH..

ummiross berkata...

Mp..serius jugak nampak tu, mesti sakit masa kena tu kan. Moga cepat sembuh..

WuMing berkata...

Dalam Blog WuMing ada petua untuk mengelakkan dari melecur apabila terkena air panas atau apa yang panas..

Cari tengok... hari ini tak guna... tapi masa depan sapa tau....mungkin juga boleh bantu orang lain

Gen2Merah berkata...

harap kondensi akan baik2 saja yaa... takda entri baru kek kak.. rindu nak mengomen2 sini.. ehe

AziE berkata...

Banyak jugak minyak melompat ke muka tu. Moga dah sembuh. Salam kenal.

Ucu Faridah berkata...

kesiannya mp...sabar ye..Insyaallah baiklah nanti...

sebenarnya banyak info klau nk tau ikan keli ni jenis ape..n kenapa dia boleh meletup lain drpd ikan keli yg biasa..
cuma mp search berkenaan ikan keli...

Ucu dah lama x mkn ikn keli sebab....

Maya Mayana berkata...

kejap lagi oke la tu..sabar kak :)

EmbunRosaliza berkata...

Assalam Mp, maaf ya akk terlambat sampai, macam mana boleh lepas n3 ni, alahai siannya Mp, mesti sakit n pedih tu, akk pun selalu kena juga minyak panas tapi sikit je, mmg ya kalo goreng ikan keli dia suka meletup2 walaupun kita dah buang lemak kat perut tu pun masih meletup, jadi atkut lak akk nak goreng ikan keli nih.

Kalo ada parut selalunya akk guna jelly gamat je, semuga muka Mp cepat sembuh n pulih seperti biasa.

Org tu mmg tak sayang mulut, kena kat dia sekali baru tau, bersabarlah Mp, senyum sokmo gituu, insyallah hilang juga parut2 tu cuma amik masa je, sabar ya

Salina berkata...

salam akak..kesian tengok akak jadi camtu..sy n anak penah kena air panas..sy cuma letak lendir lidah buaya jer,sentiasa letak..alhamdulilah tak tinggal kesan parut..tapi kat anak, saya bubuh minyak jugak..luka dia jadi cepat sembuh..segala jelly gamat n aloe vera yg beli kat farmasi x menjadi sgt..baik guna yg betul2 n fresh dari lendir lidah buaya tu & terasa sejuknya..akak cuba la ye..

kahirudin ramli berkata...

Salam kak..cuma nk britahu klu nk membeli ikan keli dipasar kebanyakannya ikan itu diberi mkn perut ayam dan lemak byk..carilah ikan keli yg mkn dedak insha Allah klu digoreng x kan meletup minyaknya..

kahirudin ramli berkata...

Salam kak..cuma nk britahu klu nk membeli ikan keli dipasar kebanyakannya ikan itu diberi mkn perut ayam dan lemak byk..carilah ikan keli yg mkn dedak insha Allah klu digoreng x kan meletup minyaknya..

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang