Ahad, 26 Februari 2012

KENALI TAPAK TANGAN.....

Ahad, 26 Februari 2012
Hari ni ketika membelek majalah...Mp terbaca tentang Diagnosis penyakit melalui Tapak Tangan...Sebenarnya saraf tapak tangan dapat memberikan gambaran kesihatan dalam tubuh kita.Takut jugak bila tanda2 yg disebutkan ada pada tapak tangan Mp...

1. SUHU TAPAK TANGAN
Tapak tangan panas dan bahagian kaki terasa sejuk, ini menandakan masalah pada bahagian perut dan ke bawah.Tapak tangan panas dan bahagian kaki teasa panas, ini menandakan masalah pada bahagian kepala.

2.KELEMBAPAN
Tapak tangan berpeluh, dikaitkan dengan 3 organ iaitu otak, jantung dan organ reproduktif.Tapak tangan kering dan cengkung menandakan imuniti yang rendah dan mudah diserang penyakit.

3. JARI GEMUK ATAU RUNCING
Jari gemuk di pngkal menandakan kandungan asid urik dalam darah. Jari runcing di hujung menandakan kencing manis.

4.JARI YG BENGKOK
Bengkok di jai kelingking menandakan masalah pada bahagian tulang belakang. Bengkok di bhgian jari lain dikaitkan dgn masalah saraf.

5.KUKU BERGELOMBANG
Menandakan logam berat dalam badan

6. URAT-URAT BIRU YG TIMBUL
Menandakan tekanan (stres)

7.TOMPOK PUTIH DI TAPAK TANGAN
Dikaitkan dgn angin dalam badan.

Dan...

(gambar en.google)
Tapak tangan yg kehijauan seperti bulatan dalam gambar..menandakan paru2 atau pernafasan yg lemah..
Inilah yg selalu berlaku pada Mp bila musim hujan @ sejuk...Pernah Mp tunjukkan pada MIL tapak tangan Mp selepas mandi..Dia mmng terkejut...sebenarnya, Mp akui...mmng paru2 Mp lemah dan pernafasan Mp tak stabil...coz Mp ada asma sejak kecil lagi...Jadi tak heranlah kalau tapak tangan MP berkeadaan demikian....Tapi,setiap penyakit ada ubatnya....



(gambar en.google)

Maaf ya...Mp pun tahu nak jelaskan pasal saraf tngan tersebut.....cuma boleh baca, tengok dan bandingkan dgn tapak tangan sendiri.....

37 ulasan:

sal berkata...

informasi yg baik. Akak baru tahu, klu urat biru timbul menandakan stress...

ajumohit berkata...

Ada jugak yg mcm Ada ditapak tgn saya ni kak, tq for sharing this info kak, pasni kene wat medical checkup ni

Gen2Merah berkata...

Subhanallah.. banyaknya rahsia tapak tangan yang kita masih tak tahu... Indahnya ciptaan yang Maha Esa...

Thanx for sharing

azieazah berkata...

Tapak tangan dan tapak kaki. 2 tempat yang banyak rahsia tersendiri.

~ Cik Azz ~ berkata...

Jari gemuk di pangkal.. huhuhu....

Thanx info ni... Lepas ni boleh la belek2 tapak tangan, kaki dan jari...

ikatankasihku berkata...

first time tau ni semua.... :)

Kunang-Kunang berkata...

Terima kasih MP,

Satu info yang baik. Tapi ditapak tangan kita kalau perhatikan betul2, di tapak tangan sebelah kanan ada nombor 18 dalam bahasa arab dan ditapak tangan sebelum kiri ada nombor 81 bahasa arab.

Jadi kesemuanya 99. Nama-nama Allah.

EmbunRosaliza berkata...

Assalam MP, terima kasih berkongsi info ya, emm akk ni tapak tangan sentiasa panas walaupun akk sejuk huhu.

Acik Erna berkata...

Assalam MP..betul tu setiap penhyakit ada ubatnya..insyaallah dengan ikhtiar dan tawakkal akan sembuh juga nanti..

Hanis Azla berkata...

terima kasih kerana berkongsi kak.. sekurang2nya.. dpt juga saya sedikit ilmu mengenainya..

Rozita berkata...

Terima kasih berkongsi info ni MP..

Rozita berkata...

Terima kasih berkongsi info ni MP..

ieda berkata...

tq AKAK
sgt2 berguna info nie ..
saya ramai gak kawan yg selalu mengadu tapak tangan lembab .. hurmmm baru tahu ;)

obat alami asam urat berkata...

terima kasih, kebetulan telpak tangan saya normal normal saja

Zaitun berkata...

Terima kasih kongsi tips.

Kak Zai pernah pergi ke refleksologi, orang yang mengurut pernahlah tengok tapak tangan,katanya kak Zai ada masaalah saraf.

Aishah Jahirah berkata...

bagus info ni kak.....wah bookmark la nanti senang nak cari...:)
tapak tangan kehijauan paru2 or pernafasan lemah ye...baru tahu...saya selalu juga jadi bila dok lama dalam aircond..saya tak tahan sejuk....

dela berkata...

ada byk rahsia rupanya.... tq kongsi

Yati berkata...

Dulu pernah ada kuku bergelombang. Ada logam berat dalam badan? Aiyo... hehhe.. tapi skrang dah ok kot, sebab dah takde.
Ooo. kak Ina ada asma sejak kecil. Take care ya kak.

eMMe berkata...

aa'ah diagnose camtu je dah boleh kesan kelemahan sistem dlm badan kita kan.. kan...

Deru Ombak berkata...

Assalamualaikum Cikgu..
Mencegah lebih baik Dari mengubati.
Terima kasih berkongsi info

:)

ieja amieja berkata...

alamak!! ada tanda yg dlm bulatan tu la..tp asma masa kecik je ada..cuma kadang2 nafas mcm x cukup je..agaknye berkaitan kot..thanx 4 info

Zareda Norman berkata...

Tabib tabib zaman dulu memabg tengok tapak tangan dan anak mata bila nk diagnos penyakit...

Tapak tangan rasa gatal nak melempang org cam ne plak rupanya ye.. Heheheh

Maya Mayana berkata...

terima kasih kak,yana pulak selalu bengkak2 dan gatal kat tgan dan kaki

missSenget berkata...

tengok tapak tangan sendiri..


err...


tak tau nk kata.. =..=

nampak sangat tak alert diri sndiri..huhu..

Kak Imun berkata...

Nampaknya tapak tgn kak hampir sama nasib dgn MP, selalu kehijauan lebih2 time sejuk... Masa kecik2 dulu pun dah ada asma.....

Teenager Housemaid berkata...

nice info kak..
tapi, saya pun tatau nak kata dari tapak tangan saya ni..huhuhu

suri solehah berkata...

kak,yang tangan panas n kaki sejuk tu macam baby baru suri,,

Kakzakie berkata...

Kakak suka N3 ini MP. Kakak dok membelek tangan kakak. Nak tahu juga. Terima kasih MP...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

aha..mmg organ badan kita berkait rapat dgn saraf kat tapak tangan dan jugak kaki kan..


sy pon tgh belek tangan nih

NzA berkata...

kita alami masalah yg hampir sama...mayb kita mmg pengidap astma kot......

kakyong berkata...

salam singgah sini.. ;)

kakyong ni memang jenis badan yg berangin.. sejak remaja lagi, sampai la dah tua2 ni...

tapi tak nampak pulak tompok2 putih di tapak tangan.. ;)

Norsalmi berkata...

Tq MP atas info ni..
No 4.. Sejak dulu hairan mengapa jari kelingking bengkok.. Dan yang pasti akak memang sakit belakang..

Nazayiena berkata...

Tq 4 sharing,rasanya ada kot tanda2 di atas kat tapak tgn kak Nurul nie...

Totie@Tomy berkata...

wah info bagus ni...tq kak mp..

Mak Wardah berkata...

Salam kenal. Rasanya amat informatif, saypuan ada tanda2 tu...mesti jaga kesihatan nih

kak nora berkata...

bagus info ni..banyak perkara baru kita dapat ..

Nitin Kumar berkata...

http://indianpalmreading.blogspot.com

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang