Sabtu, 3 Mac 2012

Seronok bila ada i/c.......

Sabtu, 3 Mac 2012
03.03.2000

Hari kelahiran hero Mp (AMMAR HISYAM).....Dan hari ni 03032012 dah cukup 12 tahun umurnya.. Cepatnya masa berlalu......Teringat lagi masa Ammar kecil2 dulu..Dia yg paling kuat memberontak dan paling suka menjawab mulut. Sepatah kita, dah berpuluh patah yg keluar dari mulutnya. Dan kerana itulah jugak, mulutnya pernah dicili oleh Mp ketika dia berumur 6 tahun. Kalau diingtkan kembali,rasanya Mp ibu yg paling 'kejam'.2 biji cili padi Mp sapu ke mulutnya.Selepas kena, mulutnya membengkak.Dia tak menangis...cuma diam jer...terus masuk bilik dan tidur... Tapi tidurnya diiringi esakan kecil...hampir menitis air mata Mp melihatnya...Sesal pun dah tak guna..Bila ayahnya balik, Mp terus brtahu pasal Ammar... Ayahnya terus masuk bilik dan bbrapa kali mencium Ammar yg sedang tidur..Tidak ada sepatah pun kata2 yg keluar dari mulut suami Mp..Tapi airmatanya bergenang...Sesalan mmng bertamu di hati Mp..

Tapi Alhmdulillah...bila dia bngun jer tidur, bengkak dimulutnya surut...bila ditnya, dia kata dah tak pedas lagi.....Dalam hati, Mp berjanji tidak akan lakukan lagi .....Cukuplah sekali anak terkena...

suka sngat buat muka tak senonoh  macam tu....

Selepas perstiwa tersebut...dia tidak lagi melawan...tidak lagi membntah dan tidak suka memberontak...Dia menjadi anak yg manja dan mendengar kata...Mungkin dia dapat pengajaran yang paling berguna..Sehingga ke hari ini..dia masih ingat peristiwa tersebut.....kakaknya selalu mngusik Ammar pasal prstiwa tersebut, tetapi dia cuma gelak dan senyum jer...

Tahun ni...tak de pulak dia minta hadiah atau kek utk hari jadinya...Cuma dia teruja sngat nak dapatkan i/c..dah besar katanya.....Tak sabar2 nak dapatkan i/c......

 anak manja ayah....seiras...

sengih ada makna.....tahun ni nak hadapi UPSR.....

Biasanya dia akan minta jersi bola atau kasut bola utk hari jadinya...Nmpaknya, tahun ni dia hnya minta i/c jer..hahaha..jimat duit umi ngan ayah....

Apapun.....semoga Ammar menjadi seorang anak yg soleh...sntiasa membahgiakan orng tua dan cemerlang dunia dan akhirat.....

SELAMAT HARI LAHIR AMMAR...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TERIMA KASIH KPADA ADIK2 DAN KAWAN2 YG BAGI RESPON (CADANGAN DAN PANDANGAN) PADA MASALAH MP YG TERKENA MINYAK PANAS.......TEMPAT YG MELECUR TU DAH MNGGELUPAS.....INSYAALLAH, AKAN BAIK NNTI....

35 ulasan:

Azian Elias berkata...

i masih lagi percaya dengan cara didikan yang macam ni.. Bukan nak bunuh anak kan.. Nak ajar dia.

Nazayiena berkata...

Selamat hari jadi Ammar,semoga jadi anak yg soleh....

ieda berkata...

eppy bday ammar semoga jadi anak yg soleh serta cerdik pandai

anak2 nie cepatt je besar kan .. macam x caya je ;)

Acik Erna berkata...

Selamat hari lahir ammar.
dah bujang ammar..dah boleh pegang ic sendiri.

Puan Kutu berkata...

selamat harijadi Ammar..bagus ammar nie sekali kena cili dh tk celupar..kadang2 anak2 nie kena bg pengajaran macam tu kan kak..:)

Pn Kartini berkata...

HapPy BeSDay To Ammar..:)
Moga jadi anak soleh yang menjadi kebanggaan ibu dan ayah ..InsyaAllah..
:):)

Deru Ombak berkata...

Hepi besday Ammar...

Dah Ada ic maknanya dah besar tau.. Jgn melawan ckp umi yer.. Semoga Ammar menjadi anak yang Soleh Dan kebanggaan ibu bapa ok..

EmbunRosaliza berkata...

Assalam Mp, selamat hari lahir buat Ammar, semoga membesar menjadi anak yg baik berjaya dunia dan akhirat

sal berkata...

selamat hari lahir buat ammar..
seronok tengok anak dah besar yee..
moga menjadi anak cemerlang di dunia dan akhirat

ajumohit berkata...

happy besday ammar!!! ensem boy dah besar kan..sedih baca entry yg awal tu, tkpe ammar dah besar ni mesti jadi budak baik kan, smg pjg umur and murah rejeki!!!!!!

Aishah Jahirah berkata...

selamat hari lahir ammar...besar dah anak bujang akak ni...moga jadi anak yg soleh.amin.

ummiross berkata...

Selamat hari lahir Ammar, semoga menjadi ank soleh, permata hati ibu dan ayah.

Totie@Tomy berkata...

selamat hari lahir buat anak kaka mp..semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki amin,,

Zefa NorAsmara berkata...

SElamat hari lahir ammar, semoga jadi anak yg soleh, berjaya di dunia dan akhirat..

ps: maryam sy tu pun byk mulut juga.. byk kali terdetik nak cili juga sebenarnya.. sib baik ada ayahnya setiap kali ibu naik angin.. kalau tak?.. huhu..

NzA berkata...

hepi besday Ammar..moga membesar menjadi anak yg soleh n cemerlang......ammar muda 1 bln dr Naurah ye...Naurah pn baru lepas buat i/c last week....akibat kesibukkan ayah n ibu...

Sesuatu yg pahit itu membuahkan kemanisan...bukan tujuan mendera anak ttp lebih kpd mengajar jadi anak yg baik..Syabas MP, tahniah Ammar......

Jendela Hati berkata...

happy birthday... dah 12thn dah... mesti la teruja nak dpt kan ic kan... pst pst...jgn kan ammar teruja, anak sy 10thn pun tak sabar nak dpt kan ic...isk3x

jemarisuri berkata...

wah dh ada lesen bsr ye...hehe..

tp jgn lupa pesanan mak dan ayah kita ye dik..semoga menjadi anak yg baik...dan sukses dlm upsr nti..insyaallah

ckLah @xiiinam berkata...

ALHAMDULILLAH dah anak teruna dah....anak bongsu ckLah pulak tak sabar nak buat ic lepas harijadinya bulan 9 nanti....

ckLah @xiiinam berkata...

ALHAMDULILLAH dah anak teruna dah....anak bongsu ckLah pulak tak sabar nak buat ic lepas harijadinya bulan 9 nanti....

dela berkata...

Selamat hari jadi Ammar semoga jadi anak yg soleh dan dapat membanggkan kedua org tua.. amin..

Hanih Borhan berkata...

Hahaha, saya pun pernah kena cili dengan ayah saya...

Bagi saya kan kak, sesekali perlu jugak hukuman2 macamtu, kalau tak, saya tak tawlah saya jadi apa sekarang, jadi orang ke tak, hahaha...

zino berkata...

dah bujang anak omak.... kalau anak saya memula dapat IC dulu mak dia kata jangan bawa.. bawa yg photostat je hehe...ada ke

Kakzakie berkata...

Lambat auntie nak ucap buat ammar sebab 3-4 hari ini auntie tak sihat.

Happy belated birthday sayang...

Percayalah kasih ibu walau dia buat hati ammar sakit tapi itulah kasih yg tidak terhingga mahu menjadikan ammar anak yg terbaik...

Salina berkata...

selamat hari lahir dan semoga menjadi anak yg cemerlang dunia & akhirat ye..

ikatankasihku berkata...

kdg2 kita sbgi ibu, nk kan yg terbaik utk anak2..tp tanpa kita sedar, kdg2 sikap kita keterlaluan kan..ikin pn kdg2 grg dgn anak2..semuanya utk membentuk diaorg :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

sy salu ingt cilikan mulut tu peribahasa jer HEHE tp boleh cilikan betul-betul ya..


tp mmglah budak-budak nih kdg-kdg ada yg jenis melawan..sy lak kalau sedih sgt risya melawan sy..sy guna tektik diam..x nk layan dia..



tgn kena minyak panas ya..cer try sembur propolis kat tgn tu..nnt cpt baiknya

Gen2Merah berkata...

didikan macam ni lah yang dapat membentuk anak2 kita agar lebih menghormati dan lebih berdisiplin.. alhamdulillah, ammar dah membesar menjadi anak taat..

semoga dia membesar menjadi anak berjaya dan taat kepada kedua orang tuanya... amin

Yati berkata...

Happy belated birthday untuk hero Ammar. Dah besar tu, dapat ic. :)
Tujuan untuk mendidik tu, Kak Ina. Takde apa yang perlu disesalkan.

S..U..D..@..I..S berkata...

dah besar anak teruna tu....

Hanis Azla berkata...

Alhamdulillah dia dpt pengajaran yg berguna dari peristiwa tu.. semoga anak Mp jadi anak yang membahagiakan hati kedua org tuanya dan keluarga... hensem anak bujang MP tu.. semoga terus membesar dengan sihat hendaknya.. dah dpt ic hadiah lain dah taknak kot.. he..he..

syiela berkata...

selamat hari lahir ammar

syukur alhamdulillah ammar dapat pengajaran buat hari2 mendatang

moga ammar membesar sebagai anak yg soleh

** muka dah ok ke (tetiba je keluar tajuk)

suri solehah berkata...

hepi belated bisday...moga jadi anak yang soleh..sonok dapat IC ye hehe
-rindulah ngan akak mp.

Norsalmi berkata...

Happy belated birthday, Ammar..
Moga jadi anak yg cemerlang dunia & akhirat..

saniah berkata...

Ina...sori terlewat berjalan ke blog ina...i tak sempat nk bw sgt sbb masa menggunakan laptop terhad..ya la pinjam org pny..nk reply komen pun guna hp tak syok la kan

Anyway...happi birthday pada ammar..anak kita sebaya..suhaila birthday on 11/10 nanti..:)
semoga ammar menjadi anak yang soleh dan cemerlang dlm pelajaran ya..amin

LYAfrina berkata...

happy birthday ammar..moga dimurahkan rezeki n bjaya d dunia n akhirat.. gud luck utk upsr yer

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang