Ahad, 18 Mac 2012

Tak Sama....

Ahad, 18 Mac 2012

Sebenarnya memang MALAS nak bercerita pasal diet dan lemak2 yg degil ditubuh....Tapi Mp ada kisah menarik pasal ni...Mp ada sorang adik pompuan...beza kami cuma 3 thun saja dan dialah satu2nya sedara pompuan Mp sbb kami cuma 4 beradik...2 lelaki dan 2 pompuan.

Masa remaja, dia mmng slim giler...berbanding dgn Mp jauh bezanya. Mp memang jeless dgn adik coz dia lebih tinggi sdngkan Mp macam bonsai...hehehe..Namun selepas melahirkan dua orng anak..Badannya makin mngembang...Bila jumpa kami pakat2 ketawa. dan mulalah pelbagai strategi dibuat..

Adik Mp berjaya mngecilkan badannya....(dia ambik cuti tnpa gaji semata2 nak kuruskan badannya) Tiap2 pagi dia joging di Tasik Shah Alam selepas hntar anak ke nrsry...

Pasal makan...mmng dia kontrol giler...sebut jer karipap..dia dah tahu berapa kalori....kalau boleh semua mkanan nak dihafal kalori....sikit2 kena pntang....sikit2 tak boleh makan.....

Dan hasilnya..mmng berbaloi..selepas 3 bulan..fuhhhh Mp mmng terkejut tgk badannya...kembali seperti dulu...Sehingga skrang dia masih lagi hafal kalori makanan...Susah kalau nak makan dgnnya...ambik jer kuih...dia mula membebel...kalori tu..bla bla bla bla...Aduhhhhh susah betul...jngn makan itu...bnyak lemak, jng makan ini...kalori lebih.....

Bila kami jalan bersama....terasa macam gajah berjalan ngan zirafah..hahaha....Cuba jugak  nak  slim...tapi selera tak pernah padam....



Perbezaan kami.....memang tak serupa dan tak sama.....suka tgk gmbr ni..skma jer...



Anak dara Mp pun lebih tinggi dari Mp sekarang ni.....kalau nak brgmbar dgn Mp dia kena bengkokkan lutut...Nasib ler ...uminya spesis yg rendah...

56 ulasan:

eMMe berkata...

kak Mp mcm anak dara la, tak byk beza dgn adik kak mp, kalo kurus sgt pun x cantek la kak, kasi berisi skit n menten... Jgn sampai pakai kain jadi sendat plak, mmg faktor usia gak kot kan kak...?

Aine Ainun berkata...

MP tak la bam bam pon..
cute je, rasa AA lg berat..

Saya dah turun10 kilo=)..
diet stat blan11..

yakin boleh, kalo betul2 nk krus mesti boleh=)))

Mama Ann berkata...

Jgn jadi mcm mama..jaga lah kesihatan..diet tu sgt penting..selama ini mama tk pernah kesah tentang diet..Ashik masak n ngap aja..sedap aja mulut ni nk makan..yg sedap2 pula tu..Terasa rugi tk makan..Bila dh gemok mmg susah nk kurus balik unless kita betul2 keje keras kearah itu..

Teenager Housemaid berkata...

kak mp, saya tengok kak mp normal je..takdela gemuk ke apa..:)

tapi, err..memang boleh nampaklah anak dara kak mp tinggi..muehehehe
jgn maraaa haa..:D

ajumohit berkata...

gigihnya adik akak ni nak kurus, mmg kenelah dengan pengorbanannya tu, saya ni nak kurus jugak tp makan belasah jek, cmno? hehhehehe

Acik Erna berkata...

assalam MP..acik bila dah berusia ni pulak kemain susah nak turunkan berat badan..naik je..walaupun tak makan..

MulutPayau berkata...

eMMe...
Berat akak mmng tak padan dng tinggi...nak menten susah sangat..betul tu dik..mngkin faktor usia....


AA...
wahhh...boleh turun 10kg..jelass akak dgr...mmng akak kena buat betul2 ni...

MulutPayau berkata...

Mama Ann...
samalah tu mama...saya pun asyik ngap jer apa yg ada depan mata...nak kurus mmng kena kerja keras...kuatkan semangat...kena try jugak ni...


TH...
Adik.....tu laaaa....anak akak dah tinggi dari akak...huhuhu...errrr kena makan kalsium jugak ni...hehehe

MulutPayau berkata...

Aju...
Kita serupa...angan2 nak kurus tapi semuanya dibelasah....jom kita pakat2 diet ya.....agak2 bila kita nak mula...????eskrem dalam peti masih bnyak...hehehe...

Acik..
w'salam....samalah kita Acik...bila naik susah nak turun.....

umialya berkata...

nampak ok... kalu berjalan ngan anak gadis ibarat kakak n adik je

ieda berkata...

Aah betul ckp emme, akak taklah gemuk dan kurus sgt dpt maintain berat mcm skrg ok dah, lgipun dah berumur nie memang kena jaga sgt kan kak, sya selalu beringat sokmo, penjagaan mkn tu penting kak :-)

sal berkata...

slim...cantik2 semuanya..
alhamdulillah sihat dpt menjalani kehidupan dgn sempurna..

Amie berkata...

Selamat pagi MP,
nampak masih ok... cantik, yang penting rasa selesa dan sihat!

mama ju, berkata...

Aslkm

MP nampak ok tu. Mama teringin jugak nak kurus tapi entah bila....

EmbunRosaliza berkata...

Assalam Mp, ok je akk tgk tu xdak lah besar mana pun lebih kurang je, mmg dh cantik badan MP tu, mmg ya kalo kurus sangat x cantik pulak, pas tu org gossip haaaa mesti ada masalah tu heheheh sbb tu kurus kekek. dh ok tu

ikatankasihku berkata...

gambar yang last tu membuktikan akak still young..dah macam kakak ngan adik jer..
cepat senyum lebar2..hehehehehe
mama dia tetap vouge n maintain cun :)

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

ok jer...tak gemuk punnn...

Hanis Azla berkata...

akak nmpk cantik aje.. comel, tak gemuk pun.. saya pun gitu kak.. selalu nak kurus, tp makan susah sgt nak control.. he..he..

Zefa NorAsmara berkata...

Waaa.. Bagusnya adik Kak MP tu. Bilalah sy nak ada smgt mcm tu.. Huhu..

Puan Kutu berkata...

kuat semangat betul adk akk ye..tp serius sy tgok akk ok jer,takde pun macam gajah..kurus sgt pun tak seksi ok.haha..

Ucu Faridah berkata...

biarlah rendang mcm bonsai tapi dapat makan semuanya...nikmat tu..takut2 nanti dah sakit baru nk makan tp selera dah hilang...lagi susah...

bak kata pepatah (ucu) ...bonzai itu yg plg unik...hihihi...

♥MAMASYAZA♥ berkata...

kalo betul2 diet, mmg buleh kurus. sama la cam akak pun bonsai gak...hehehehe

Rozita berkata...

Sekali imbas nampak cam adik ngan kakak je gambar MP ngan anak dara tuu...

Aishah Jahirah berkata...

kak...tak nampak gemuk la...maintain je lagi tuh....kalau ngaku adk beradik dgn anak dara akak pun org caya je lagi....:)

Pn Kartini berkata...

Sis..:)
Tinie tgk ok jee akak..
sweet pun ada...;)

Ros berkata...

Salam Mulut Payau,

Mana ada berisi punnn...Kak Ros tengok ok ja badan MP nih...lebih kurang sama saja ngan adik tu...

Muka MP macam mana, dah ok dah ka...?

Kasih Salina berkata...

ok apa badan mp tu..cute jer..sy x suka kalo kurus cekeding sgt..mcm tiang lampu jer..hihi..

NzA berkata...

ok je MP..xdelh besar bdnnya..kira oklh diusia kita nie...nza lagi suka tgk badan MP tu tau.....nza spesis yg tinggi mcm adik MP tu....lbh kurg 165cm..xsuka la tinggi mcm nie......hu.hu.hu.....

Kamariah Awang berkata...

Ma tengok MP cantik dan berwajah lembut. Orang perempuan ni, rendah sikit pun takpe... Alhamdulillah, syukur dah sempurna bagi pandangan matakasar ma.

Maya Mayana berkata...

kagumnya dgn adik akak tu..tabik spring la kat dia...

sebenarnya yana ada dengar aritu mrk kata org pompuan mkin berumur mkin menurun metabolismanya..so bila mkn lebih tp kalori tu tk digunakan buat apa2 aktiviti tu lemak berkumpul tp dh tua2 ni tk sempatla yana ni nk senam..hehe

Gen2Merah berkata...

1st time nampak gambar akak ni... memang akak MP ni lawa la orangnya... (",)

Zareda Norman berkata...

kakak dan adik sama sama comel

noor berkata...

citer psl diet nih jd sedih lak..
psl nor asik xbjaya ajer

dela berkata...

anak dara MP pun dah besar... tpi MP masih slim melim.. jeles dela.. :)

Mama Gee berkata...

alalahh tinggi tak tinggi tu tak penting...janji maintain voguee gitu...hehee

takdelah gemuk pun...sedap2 je gitu...

missSenget berkata...

alaa kak MP..

takde laa besar pn..

oke laa macam tu...

Zaitun berkata...

MP taklah gemuk mana berbanding kak Zai lagi bambam dah tu bonsai pulak hikhikhik.....

ainnoraini berkata...

Saya ni berat...entah bila nk susut tak tau laa...
Tp MP ok jer..tak la gemuk sangat pun..sedang2 jer..

lisa berkata...

rajinnya dia hafal semua kalori..hm kalau lisa lah kan, main tibai je. hehe :D

MaryaYusof berkata...

As salam MP,

Saya tgk MP ok je... Gebu gitu! Kurus sgt nnt xsexy lah...hahaha ;)

Kuat betul semangat adik MP, smp sanggup amik unpaid leave... Klau sy bkn bdn shj yg kurus kot, poket pun kurus gak...kekekekek ;)

ummiross berkata...

Dah cantik tu Mp,sedap mata memandang..

Yati berkata...

Mana ada kak Ina macam gajah, ok ler tu. Kurus sangat pun, tak sedap dipeluk, hehe... :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

ala kak MP bukan gemuk sgt pon..okehla tu :)


psstt..jomlah jenguk blogshop sy kalau sudi

Totie@Tomy berkata...

kak mp saya tengok kategori badan sederhana..

Deru Ombak berkata...

Assalamualaikum Cikgu ..

Cikgu bukan rendah, tapi kecik molek,comel & sweet..

Ez-1 berkata...

assalamualaikum...singgah sini. :)

LadyBird berkata...

salam akak... nak kurus macam senangla plak kan... nak gemuk susah .. huhuhuhu

mama maman aka yana berkata...

mama pun nak kurus tp tak kuat menahan godaan makan.. hahaha

L berkata...

tgk ok jer.. huuu.. huu. yg penting jaga kesihatan..

jom tambah ilmu sikit..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/03/turunnya-nabi-isa.html

Nazayiena berkata...

Wah memang betul2 gigih adik MP nak kuruskan mkn spi byk makanan yg dia hafal kalorinya dah diharap lps nie mantain je...

LYAfrina berkata...

brt badan lya pon skarang naik...tp x kisahlatu petanda lya dh makin sihat..kalo x dulu... sekeping j... sbb mmg sakit kan

ieja amieja berkata...

salam cikgu..
sy tgk cikgu maintain cantik je..x de gemuk x de la kurus..mmg sedang2 cantik je..rasanye adik cikgu tu kot terlebih kurus ckit..oppss sory ye..ni cuma pandangan sy je..ada sesetgh org mmg suka kurus, setengah org pulak suka berisi ckit..ada jg yg suka bam bam gt2..huhu

dwaty berkata...

MP pun slim la... kalau jalan dengan saya... akk yang kena bengkok lutut... hehehehe... saya rendah dan merendah diri orgnya...

WuMing berkata...

WuMing juga selalu jaga pemakanan... Bukan apa... dah lebih muatan nanti susah nak turun.....

Norsalmi berkata...

Akak tengok MP ok je. Kurus sangat pun x cantik lah.. yang penting jaga kesihatan.

mama hani berkata...

yang cantik itu dlaman kita.....

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang