Isnin, 12 Mac 2012

tak tahu tajuk.....

Isnin, 12 Mac 2012

Memperkecilkan suami di hadapan orang lain antara sedar atau tidak. Walaupun perkara yang dikatakan itu benar, anda tidak perlulah mewar-warkan pada orang lain terutama ketika berkumpul sesama kawan atau jiran. Kerana itulah kebiasaan manusia, pantang sahaja berkumpul, mesti ada sahaja cerita yang hendak diceritakan.

copy dari FB ensaiklopedia petua melayu lama..
#################################################################################

TAPI MACAM MANA PULAK DGN SUAMI YG SUKA MEMPERKECILKAN ISTERI DAN MEMPERLEKEHKAN ISTERI DI HADAPAN KAWAN2NYA..?????

40 ulasan:

Norsalmi berkata...

Terima kasih MP..
Peringatan buat kita semua. Maklumlah kadang2 berborak sampai lupa diri..

Norsalmi berkata...

Sama juga dgn kes suami memperlekeh dan memperkecilkan isteri.. Bukankah Tanggungjawab isteri menjaga maruah suami & begitu juga sebaliknya, suami wajib menjaga maruah isteri..

lisa berkata...

sama2 kena beringat. hm tak baik malukan orang lain :)

..::..aRe-Na..::.. berkata...

betui tu kan,kkdg tlebih melepak
mnyembang sampai melalut2 kan..bagus MP ngan peringatan camni,kurang2 kita sama2 beringat..kan...kan...hehehe!!

Totie@Tomy berkata...

tak baik buka aib suami berdosa..

umialya berkata...

sebaik mkin kita kena jaga maruah suami begitu jugak sebaliknya

Puan Kutu berkata...

pada sy tak kira suami atau isteri,dh jadi tanggungjawab kita utk jga maruah masing2..semoga dijauhkan dr sifat itu.:)

Aine Ainun berkata...

Sbb tu kena kurgkan bercakap.. Apatah lg kalo bersembang, kdg2 kita x sedar kan...

Itula tanggungjawab, suami isteri saling mjaga maruah...

Sama2 kita beringat kan;)

ikatankasihku berkata...

sama2 kene jaga bab tu..mane leh berat sebelah kan..penting tu.. :)

Deru Ombak berkata...

Assalamualaikum Cikgu..
Seorang isteri hendaklah menjaga maruah suaminya.
Begitu juga suami.

Kalau si suami Memperlekehkan isteri depan kawan2nya.
Suruh dia tidor ruang tamu seminggu.. Haha!
(nasihat jahat) kekeke

Kunang-Kunang berkata...

Salam MP,

Sebagaimana isteri begitu jugalah suami, kenalah jaga maruan isteri/suami.

Bukankah dia sebahagian dari kita. Malu dia malu juga kita.

NzA berkata...

biasa la kita ni terkdg bila berborak sampai lupa segala2nya..trkdg saja2 buat lawak ttg isu tu....moga msg2 saling brhati2 n ingat mengingat.....

zul permatang badak berkata...

Duduk diam2 jangan bercakap atau bercerita.....he..he...
bercerita soal lain......

sal berkata...

betul..suami isteri kena beringat..masing2 perlu jaga tatasusila tersebut..
terimalah seadanya..kerana itulah yg ditakdirkan..Allah merencanakan sesuatu yang baik untuk kita..

Rozita berkata...

Kenkadang, bila dah asik berborak, terkeluar semua cerita yg tak sepatutnya..Sama sama muhasabah diri..

LadyBird berkata...

kdg2 buat tu scr x sedar kan? huhuhuhu

Gen2Merah berkata...

baik suami mahupun isteri, pandai2 lah jaga diri dan kehormatan masing2... itulah pentingnya kerahsiaan alam rumah tangga..

Amie berkata...

Dua2 kena jaga aib masing-masing, aib rumahtangga, aib suami isteri.... sebab saling lengkap-melengkapi dan ada kekurangan masing-masing.

dela berkata...

sama2 kena jaga kebaikkan dan keburukkan pasangan.. 1 peringatan..ni

S..U..D..@..I..S berkata...

sepatutnya suami atau isteri cuba tutup kelmahan pasangan masing2 betul tak MP.....

mama ju, berkata...

Salam

iTU SATU INGATAN UTK KITA SEMUA.Sama2 jaga .

LYAfrina berkata...

pasangan suami isteri mstilah sama2 mnjaga hal rmh tangga masing.. x kira baik buruknya suami/isteri.. dia dh jd milik kt.. jd xperlu pkecilkan psangan kita kan..

etuza berkata...

Nampaknya best membaca info puan ni.
Tq ke laman Pesona EWWK.
Kepada semua suami ....tak payahlah cerita hal kelemahan isteri..selesaikan secara harmoni..

Mama Gee berkata...

kadang2 kita tak perasan dlm ghairah bersembang..tercerita yg tak sepatutnyaa...

tima kasih atas perkongsian ini...

ummiross berkata...

Jaga aib orang, Allah akan jaga aib kita,apatah lagi suami sendiri.InsyaAllah sama2 jagakan..

Hanis Azla berkata...

suami isteri patutnya sama2 menjaga maruah satu sama lain kan.. tak perlulah nak bercerita pada org lain..

Ucu Faridah berkata...

yg pling penting ....bila ada masalah elok diselesaikan dlm rumah...keadaan ini berlaku bila mana ada perasan x puas hati dan dipendam antara kedua2 pihak....

dwaty berkata...

kedua2 nya perlu menjaga hal rumah tangga... tapi mesti ada yang terlepas juga kan???

EmbunRosaliza berkata...

Assalam MP, dlm tak sedar mungkin terkeluar la sikit sebayank, tapi perlekeh tu tidak la kan. Tidak adil juga untuk isteri bila mana suaminya bercerita pd org lain ttg isterinya, pttnya sama2 menghormati antara satu sama lain

Aishah Jahirah berkata...

ada je laki yg mulut murai...yg burukkan isteri depan kekasih baru merangkap future wife...agak2 la kan...even dah ceraipun tak elok buka keburukan bekas suami/isteri...

Jendela Hati berkata...

ye lah mp... kalu dah berkumpul tu tak de topik lain kan... apa2 pun kena jaga maruah sesama sendiri...

ieda berkata...

aib suami , wajib isteri menjaga , rehda suami menjanjikan kita ke syurga , aib isteri yg di perkatakan itu adalah dosa dia dengan allah yg maha esa .. balasannya tetap ada ..

4 perkara yg allah janjikan syurga buat seorang isteri solehah adalah

1) sembahyang 5 waktu yg x pernah di tinggalkannya
2) berpuasa wajib di bulan ramadhan
3) menjaga maruah diri sebagai isteri
4) mentaati segala perintah dan mengabdikan diri kepada suami

sekiranya ini yg dpt kita lakukan di dunia ini .. allah telah menjanjikan seraya berkata
" pilihlah pintu syurga yg mana anda inginkan "

wallahualam

Ros berkata...

Salam Mulut Payau,

Lebih baik kita berelak daripada dok bersembang lama2 kan MP....Bila dah lama sangat dok bersembang ni ada saja lah benda yang tak sepatutnya akan terkeluar.....

Pn Kartini berkata...

Assalamualaikum my dear sis MP:)

Moga keberkatan dalam berumahtangga sentiasa ada...InsyaAllah..
:)

tq yaa sis utk peringatan :)

Teenager Housemaid berkata...

memperkecilkan sesiapa pun sebnarnya tak boleh...:)

MaryaYusof berkata...

As salam MP,

Suami kita tu mcm cerminan diri kita, klau kite perkecilkan die seolah2 kite memperkecilkan diri kite sendri... Terima kasih atas peringatan, tp klau puji lebih-lebih pun xboleh jg... nnt org menyampah...hikhikhik :p

jemarisuri berkata...

krg brckp maybe lbh baik utk citer yg bkn2 kan..hrp js pun tak tersasul time berckp...hehe

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

kdg-kdg berborak syok x sedar apa yg diceritakan menjatuhkan maruah suami..


nk selamat x payah cerita langsung psl suami..

Nazayiena berkata...

Memang sentiasa beringat selalu akan perkara nie....

Yati berkata...

Citer suami isteri sesama suami isteri dah ler, tak yah lah cerita kat orang. :)

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang