Sabtu, 26 Oktober 2013

Tajuk karangan : Hobi Saya..

Sabtu, 26 Oktober 2013
Karangan ni kena mulakan dengan pendahuluan ke???
Kalau ada pendahuluan kena ada isi..kalau ada isi, kena ada penutup pulak.....
Tak pelah...buat jerlah...

Dari dulu lagi mmng Mp suka sangat tanam pokok yg tak berbunga...
Kalau tanam pokok yg berbunga, tunggu kucing bertanduk pun tak kan keluarkan bunga...
Nasib badan..tak serasai kot..
Baru2 ni, masa balik rumah mak..tengok bnyak pokok puding ( tu pngilan Mp..tak tahu pulak tempat lain panggil apa)
Pokok ni mmng bnyak jenis, dgn daun yg pelbagai warna...
Abah mengoferkan pada Mp pokok yg dah siap disemai..
Apa lagi, seronok sakan lah...
Tak payah berhabis duit nak beli kat nsry...abah pulak bagi dgn tanah bajanya sekali...
Datang hantar lagi kat rumah...
Dan bermulalah kerajinan Mp membelek dan menukar pasu pokok2 puding ni..

Inilah antara pokok2 puding tu..cantik sangat daun2 pokok tersebut..

proses menukar pasu dan berbaja dijalankan dgn jayanya....

Abah siap pesan..pokok ni kena letak tengah panas..warna daunnya akan bertambah cantik...

cantikkan daun pokok ni...

Susunan yg berterabur...kalau rajin nanti susun balik...


Dan yg ni pulak, buku yg sedang Mp baca...tak khatam lagi..Masalahnya sekarang, dah 2 malam berturut2 Mp mimpi jumpa watak  MAYA dalam buku ni..Seolah2 Mp sndiri salah satu watak dalam buku tu..tengah pikir nak habiskan tak bacaan buku ni...Seolah2 kita yg berhalusinasi...


Yang ni pun sedang baca jugak..tak khatam lagi...tapi buku ni mmng best sangat2...
"Kesenangan dunia sering melalaikan kita.Bsikan syaitan menggoda tanpa berputus asa.Puncanya adalah NAFSU semata2!!!.Mahukan kita terus hanyut di arus dosa???????..Sedangkan hidup cuma semntara.Rahmat-NYA luas tidak terkira...

Okehhhh...dah habis karangan hobi saya utk kali ini...

p/s..utk sahabat Mp merangkap kaunselor peribadi yg tak bergaji tu..Jangan ler dop kutuk kata Mp ni ular sawa..Asyik tidur memanjang jer...Haaaah, ini buktinya ya...Apa pun Mp tetap sayang kamu..

17 ulasan:

❤Kamsiah❤ berkata...

pokok puding sangat2 senang ditanam dan tak perlu dibelai mcm pokok2 yg berbunga...ros umpamanya..yg amat cerewet...

NzA berkata...

Suburnya pokok2 tu mp. Suka tgk. Makin ceria la laman rumah mp. Wah, trbw2 smpai dlm mimpi tu....comel je mp nih.

mama sara nur berkata...

Assalam mp
Arr hobi sy jg he hee dua2 suka yg berdaun Dan berbunga tp lg best yg berbuah he hee sb blh mkn sekali
Pokok puding ni lg elok atas Tanah sb ianya besar kalu pasu nanti kena yg besar bg akak le kan
Daunnya memang cantik kan kat kg kelilng umah mcm pagar jadinya

ANIM berkata...

2x5 lah MP. saya pun suka tanam pokok berdaun. dasar "RAJIN"...hehe

Aisy Nasiha berkata...

Bagusnya abah MP .... macam tu sekali dia tolong... lega tgk pokok ni kembang segar di halaman rumah sendiri..kan? Dah susun mesti lagi namlak meriah tu

BUNDA a.k.a KN berkata...

Assalam, dulu bunda pernah juga tanam pokok puding ni...memang cantik bermacam bentuk dan warna...senang juga menjaganya..

Puan Kutu berkata...

woo namanya pokok puding ye,,sy pun tak tahu menahu pasal pokok ni..tp daunnnya warna warni mmg cantik la..

penangan halusinasi smp bawak ketidur ye..sabo jer la..

hobi yg bagus,bercucuk tanam n membaca...pastu tido..haha gurau je!

Cikda berkata...

jeles dgr abah mp siapkan bunga2 tu..huhu..cikda xde.. anak yatim piatu katakan.. pokok puding mmg senang nk tanam. tak yah belai2 .. kalu campak atas tanah pun idup subur n cantikk..
oo baru tau petuanya kena panas baru segar n cantik.. ;)

Aju Mohit berkata...

{\rtf1\ansi\ansicpg1252
{\fonttbl\f0\fnil\fcharset0 ArialMT;}
{\colortbl;\red255\green255\blue255;\red34\green34\blue34;\red255\green255\blue255;}
\deftab720
\pard\pardeftab720\partightenfactor0

\f0\fs26 \cf2 \cb3 \expnd0\expndtw0\kerning0
\outl0\strokewidth0 \strokec2 mak aju dulu mmg suka sgt kumpul koleksi pokok bunga puding, sampai kami sendiri boleh tut bunga ni walaupun baru sekolah rendah, seronok tgk pokok subur ;)}

sal berkata...

cantiknyaa pokok bunga...senang hati melihat ia hidup subur menghiasi kaw persekitaran rumah..

Acik Erna berkata...

assalam MP..acik dulu masa dok sungai Burung..memang banyak pokok puding tu..semua yang mp tunjuk tu acik ada..ada lebih 40 jenis..macam2 warna..macam2 bentuk..tapi masak nak pindah KLIA dari Sg,Burung tu satu pun acik tak bawak..kalau bawak..3 lori pun tak cukup..tak sanggup acik..

MulutPayau berkata...

Acik...sayangnya pokok2 tu ditinggalkan ....

LydSunshine berkata...

MP, segar2 nampak pokok puding tu. Saya pun panggil pokok puding jugak. Ntah apa benda yg puding nya.

ros_reeza berkata...

kaunselor tak bergaji?.. hihi..
memang cantik la pokok tu.. Mak Ros pun memang suka tanam pokok bunga.. macam -macam jenis ada.. Sekarang ni Ros pun baru nak berjinak-jinak tanam bunga. tapi kena pandai pilih yang sesuai. sebab sekarang ni duduk rumah kuarters.. so, tanam kat pasu je la..

hainom OKje berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
hainom OKje berkata...

Kalau okje kurang suka pokok puding.....hehe
Tak payah le baca buku tu lagi kalau cenggitu punya teruk berhalunisasi MP ...

n O e s u h a i m i berkata...

kat umah mak noe pun ada pokok puding ni...senang nk idup...tp pokok ni...daun je kut...x ada bunga...

mak ai...siap masuk dalam mimpi tu....menjiwai sungguh tu... :)

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang