Rabu, 2 Februari 2011

Aku Dan Catatan

Rabu, 2 Februari 2011
               MENGUMPAT 
                   
Mngumpat sama seperti kita memakan darah daging kita sendiri...tapi kalau diprhatikan sklling kita..ramai yg sntiasa mngumpat hal orang dan suka jaga tepi kain orang..


Umpatan adalah apabila kita mnyebut tntang ssorang mngenai sesuatu yg tidak disukainya apabila smpai di pndgnrannya...kita mngumpat tntang fizikal, kturunan, kelakuan shingga  hingga kpada semua yg dimikinya...

Allah s.w.t telah mnegaskan betapa trcelanya prbuatan mngumpat ini dlam Al-Quran ayat 12 Surah al-Hujarat yang brmaksud :

'Dan janganlah mngumpat satu sama lain. Adakah agaknya orang di antara kamu yg suka memakan daging saudaranya yg sudah mati? Maka kamu tiada mnyukainya.

Rasulullah s.a.w bersabda :

'Janganlah kamu dngki-mndngki. mrah memarahi,janganlah tmbah menambah pd berjual-beli dan lainnya.Janganlah belakang mmblkngi dan jngnlah mngumpat satu sama lain.Adakah kamu semua hamba Allah yg bersaudara???

Berikut antara sebab ssorang mngumpat....:

1. Meredakan Kemarahan.... apabila ssorang berda dlam keadaan marah akan kluarkan kata2 mngenai kejahatan ssorang...

2 Mnyertai teman-teman......Apabila teman brcerita tntang ssorang..dia akan mnyertai prbualan trsebut dan mngiakan kata2 umpatan tersebut......


3. Untuk membnggakan diri.........Dalam proses menaikkan dan mmbnggakan diri sndiri kita cenderung tuk merendahkan orang  lain..

4. Disebabkan dengki......Perasaan cemburu trhadap kejayaan orang lain mnyebabkan sseorang itu akan mncaci dan mrendahkan sifat ssorang... Tujuannya supaya orng brhenti memuji orng yg dicemburui..
 
5. Bergurau senda.......Ada orng yg mmng suka melakukan lawak...apabila aksinya mndapat smbutan, dia smkin galak dan beraksi mnggayakan atau mmprkatakan ssorng..

PENDENGAR JUGA TERMASUK DALAM KATEGORI MNGUMPAT..
Kebiasaannya...pndgr akan trtarik dgn umpatan ini dan mmberikan perhatian mnybbkan si pngumpat semakin sronok mngumpat..Dan si pndgr pula akan mngiakan percakapan si pngumpat..Mbenarkan umpatan sama sprti mngumpat. 

Rasulullah s.a.w bersabda :
"Yang mndgr itu adalah salah seorang dari orng yg mngumpat"

Sedarlah bahawa...betapa kita sakit hati mndngar orang mngumpat tntang kita...samalah juga orang merasa sakit dgn mndgr umpatan kita..Mencaci orang lain dan mmprkatakan tntang klemahan ssorng samalah dgn mncela suatu yg dijadikan oleh penciptaNYA iaitu Allah..

UMPATAN TIDAK TERHAD PADA LIDAH SAHAJA

Pengertian mngumpat tdk terhad pada kata2 atau lisan shaja. Perbuatan yg mmbwa erti sprti isyarat tngn dan mata, gaya serta gerak dan tulisan turut mmbawa erti umpatan..

Sekarang ni ramai di kalangan kita mngumpat cara moden..mnggunakan kemudahan intrnet untuk mngumpat sprti di Facebook dan sbgainya......menggunakan telefon dan sms..mngutuk dan mencaci ssorng tnpa difikir kesannya........

Ssorang itu patut tahu bahawa prbuatan mngumpat ini akan mnsia2kan kebaikannya di akhirat kelak. Amalan baiknya akan berpindah kepada orng yg diumpatnya...

Berhrntilah dari bercerita tntang keburukan sseorang....kerana kita semua tidak sempurna....Hidup kita cuma smntara...Jngn trlalu angkuh dan sombong dng apa yang ada shingga kita sntiasa mmndang rendah pada orang lain..

Kesimpulannya....wajib ke atas ssorng yg mngumpat itu mnyesali dan bertaubat atas perbuatannya...

3 ulasan:

Mr.TN_SkY berkata...

haa..nice entry la..bgus entry nie..dpt menyedarkan si mulut pot pet ! =_=

KENALI CIRI PENGIKUT DAJJAL, ADAKAH KITA???

MulutPayau berkata...

SKY...mmng ramai yg suka mngumpat dan mngutuk orang..diri sndiri pun tak btul...

kpah k-poh Sharifahnor berkata...

weyyyy..nice entry...bagus-bagus...k-poh2 tapi bukan ngumpat tau...heeee....

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang