Sabtu, 5 Mac 2011

Aku Dan Catatan

Sabtu, 5 Mac 2011
CERAI 15 MINIT!!!!!!!!!!!!!!


Amat mngejutkan apabila kadar penceraian di kalangan pasangan suami isteri di Malaysia berlaku dalam tempoh setiap 15 minit..kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim...
Kadar perpisahan  ini amat membimbangkan..Beliau mnyatakan bahawa banyak faktor yang mnyumbang ke arah penceraian pasangan suami isteri ini...antaranya suami atau isteri yang tidak mnjalankan tanggung jawab dan tidak menjaga solat......Statistik 2009 mnunjukkan bahawa jumlah kes penceraian meningkat tahun demi tahun.Timbalan Pengarah (Dasar) Jakim, Othman Mustafa berkata kes penceraian yg direkodkan 27,110 drpada 135,136 prkahwinan.

Namun begitu...terdpat juga kes penceraian di sebabkan oleh laman sosial Facebook.......Perbincangan secara terbuka tentang masalah rumah tangga dan sikap suka mmburukkan pasangan juga turut mngundang padah...Fenomena ini begitu ketara..apatah lagi bila pasangan mula mencari kekasih lama dan berhubung kembali melalui laman sosial ini....hal ini menjadi punca pergolakan dalam rumahtngga...Jangan hanya menuding jari menyalahkan sebelah pihak...selamilah hati pasangan kita, agar perhubungan brkekalan..

TIPS MENGELAKKAN PENCERAIAN..

1. KOMUNIKASI DUA HALA
2. KETERBUKAAN TENTANG MASALAH SEKS
3. MENERIMA PASANGAN SEADANYA
4. JANGAN BIASAKAN BERBOHONG
5. JANGAN CEMBURU BERLEBIHAN
6. HINDARI KECURANGAN
7. CARI ORANG TENGAH
8. TETAP MESRA
9. PASRAH KEPADA YANG ESA



5 ulasan:

Yati berkata...

Teruk juga masalah cerai kat Malaysia ni ya. Kalau ada masalah tu, elok la bawak-bawak berbincang kan sesama suami isteri.

BeaN MorENo berkata...

cerai itu halal tapi Allah tak suka...Komunikasi itu penting...takpun ajak dengar lagu Monoloque & Atilia...haha

zmah berkata...

Cerai...perkara HALAL yang paling tidak disukai ALLAH.

toyolkiut berkata...

entah la kak..
makin lama makin menjadi2 pulak ye..
agaknya senang sngt nak ucap kot, dh terlepas malu nak tarik balik..
tu la yg TK bimbang nk kawin ni..

MulutPayau berkata...

Yati....yelah..semakin menjadi2 pulak...persefahaman tu penting..

Bean dan zmah..betul tu..halal tapi tak disukai oleh Allah..

Tk...tu laaa....salah sikit jer lafaz...tu yg makin mnjadi2 tu...Tapi tak semua mcam tu..
Harap2 TK dapat pasangan yg baik dan bhagia hingga hujung nyawa..

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang