Rabu, 9 Mac 2011

Aku dan Hobi

Rabu, 9 Mac 2011
GILA MEMBELI @ GILA MEMBACA


ASSALAMUALAIKUM.......

Entry kali ini MP nak berkongsi pasal hobi MP iaitu membaca novel.Memang dari sekolah lagi MP suka membaca novel dan pilihan tentulah terbitan Alaf 21....(Terbitan lain pun beli jugak..sprti Kakinovel)

Kalau zaman sekolah dulu, sanggup perabih duit biasiswa semata2 nak beli novel..Lepas tu sanggup dop di kedai buku berjam2 tuk membaca sinopsis novel sbelum membelinya..Yelah..kena berjimat...Itu belum lgi bab menghayati novel tersebut...menangis teresak2, ketawa dan tersenyum adalah perkara lumrah ....Sanggup ketepikan tidur untuk menghabiskan novel...kawan2 dan keluarga tidak boleh ganggu...mmng betul2 FOKUS!!!!!

Tapi lain hal pulak bila kerja ni...minat membaca masih menebal..cuma kekangan masa mnyebabkan bacaan sering trtangguh..Namun  MP  masih lagi mencari novel2 terbaru di pasaran..Tmbahan pulak persaingan drpda penerbitan buku membolehkan kita membuat pelbagai pilihan..Terlalu bnyak novel2 yang menarik ditulis oleh penulis2 baru..(tetapi Alaf 21 tetap di hati)...

Kalau dulu..MP memng gila membaca novel..tapi kini berubah menjadi gila membeli novel....Nak baca tak sempat..so beli jer dan simpan...


 Antara novel2 yang MP  beli dan masih tersimpan rapi dalam almari..pembalut plastik pun masih belum di buka....

Hampir semua novel ni merupakan novel cinta dan keluarga..Rasanya kalau dikumpul hampir 30 buah novel yang dibeli tapi masih belum trusik lagi...Tapi jng terkejut pulak..ada juga novel yang MP baca separuh jalan...ye lah baca sinopsis sikit punya menarik...alih2 bila baca novel tersebut..jalan citer berterabur...Namun ia..bergantung pada persepsi  masing2...

Bila agaknya nak baca semua novel2 ni???? MP ...tunggu time cuti sekolah!!!.....Itupun kalau habis..kalau tak..simpan jer lah buat koleksi...




..


14 ulasan:

Nurul Atika berkata...

mak aihh..yang x besh tu, cube bg ika bace.. k0mpem beshh..hee~

Dr Love berkata...

banyak membaca, banyak ilmu.bila banyak ilmu, org suka kat kta. tp jangan terlalu terbawa2 dgn kisah hidup rekaan penulis.amik yg baik sebagai pengajaran sahaja

MulutPayau berkata...

ika...nak baca ke???? semua tu kisah cinta..hahah kompem best..

Dr. Love....btul tu..tapi kdang2 trikut2 jugak ngan watak dlam novel yg dibaca..yg baik jdikan teladan...

Yati berkata...

Banyaknya novel MP. Yati dah jarang baca sekarang. zaman dulu masa anak dara ada la. :)

kpah k-poh berkata...

alamak...mcm sama jer lah dgn akak...ada lagi tu novel2 yg tak baca...sejak berblog ni..lagi ler tak terusik...

Nurul Atika berkata...

kisah cinta la best...b0le brangan2..hee~

sadrina berkata...

cikgu nk pnjm nk pnjm hohoho...

MulutPayau berkata...

Yati...yer lah..bnyak sngat bnda nak kena sttle..tak sempat nak ngadp lama2...

Kpah...hahahaha..samalah kita...

Nurul...kalau novel cnta yg best..mmng berangan ler..

sadrina....boleh ajer...

Sharinginfoz berkata...

bagus membaca, di samping novel maybe boleh tambah benda2 lain

J.M.R berkata...

kan membaca amalan mulia..at least ada niat nak baca sumer buku-buku tu..kira ok la kan..hehehhe

ammarghazi berkata...

bila nak buat novel sendiri nie nak beli....

axelida berkata...

alahaiii sayangnya novel2 tu tak dibaca..

cer bg pinjam kat saya nih.. hehe tp rasa2nya tatao bila leh baca gak... dulu kalau novel best leh baca 1-2 hari dah abes dah.. skang ni nak baca paper pon laju2 jer.. tu pon baca tajuk besar hahaha

toyolkiut berkata...

buat GA la, derma novel2 yg MP x mau baca tu..
hehe..
TK xpnh beli novel, tp ada bnyk koleksi novel2 zaman 80-an dulu mak sedara tinggalkan, berkotak2.. ada jg yg TK baca.. novel dulu x la panjang 4-5 ratus m/surat mcm yg la ni.. sbb tu bnyk yg merapu.. hehe..
tp TK suka bc majalah, langgan perempuan, jelita, nona.. sampai ke pintu umah stiap bln.. (x beli kan mak TK membebel pula.. hahaha)

MulutPayau berkata...

Ammar....novel sndiri???? tnggu kucing tumbuh tanduk dulu..heheh

axelida....nak pinjam??? heheh boleh..
samalah tu...kalau best shari mesti habis...kalau tak..mmng baca sekerat jalan jer...

TK..good idea..nntilah..akan dibuat GA tu..btul jugak..drpada simpan jer..Wah!!!...Tk ni mmng peminat majalah lah yer....

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang