Selasa, 29 Mac 2011

Aku Dan Kisah Hidup

Selasa, 29 Mac 2011
HATI SEORANG IBU......

Bergelar seorang ibu memang amat membahagiakan..Namun gelaran tersebut menjadikan jiwa aku cukup sensitif .....Apatah lagi bila berhadapan dengan karenah anak2 yang cukup mnguji kesabaran jiwa......Air mata amat mudah mengalir walaupun hal2 yang kecil dan remeh....Walhal anak2 masih mentah lagi dan amat memerlukan perhatian.......Kenakalan anak2 boleh mngundang air mata...Kegagalan anak2 mencapai kcemerlangan dalam peperiksaan mngundang lara di jiwa.....Semuanya bersatu dalam hati dan jiwa aku menjadikan emosiku tidak stabil...

Itu belum masuk bab sakit lagi...Kalau anak sakit, aku yang cukup gelisah dan resah, semua yang dibuat bagaikan ada yg tak kena.Rela berkorban dan ketepikan segalanya... Jika boleh, ingin dipindahkan kesakitan itu pada diri ini...Biar aku yg tanggung kesakitan itu....Betapa sayangnya kita pada anak2...tidak boleh ditukar ganti..Pastinya semua ibu akan merasai apa yg aku rasa...

Teringat aku zaman kanak2 dan remaja dulu..selalu sangat melawan cakap ibu...Sepatah ibu bersuara..sepuluh patah yang keluar dari mulut ku.....tapi masa tu tidak pernah terfikir dibenakku..adakah ibu terasa hati dgn perbuatan aku ...Tetapi setelah bergelar ibu...barulah aku sedar semua tu...bila anak tdk mndngr kata...terasa luruh jantung...rasa macam tdk dihargai..dan seribu satu macam rasa disudut hati...tetapi aku cuba kawal diri......memang sifat anak2....kadang2 agresif, degil dan tidak mndngar kata...terutama anak2 lelaki....Hanya kesabaran menjadi raja dihati...


Semua ibu bapa inginkan yang TERBAIK untuk anak2.Begitu juga dgn aku...anak adalah ANUGERAH yg tidak TERNILAI...Kita yg mnjadi contoh dan idola kepada mereka...Dan...Kita akan bahagia jika mereka bahagia...Hanya KASIH SAYANG kita mengikat segalanya...


Semoga anak2 kita menjadi anak yang TERBAIK dan CEMERLANG di dunia dan akhirat....

 

9 ulasan:

kpah k-poh berkata...

Semua pun mengharap yg terbaik...tapi kalau dapat yg sederhana baik pun dah syukur...

Yati berkata...

Sabar tu kunci dalam mendidik dan membesarkan anak-anak, kan. Mudah-mudahan dia orang akan menjadi orang yang berjaya di dunia dan akhirat, amin.

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

Assalam,insyaallah semoga anak2 kita menjadi anak yg terbaik dan cemerlang di dunia dan akhirat.

toyolkiut berkata...

orang kata, x rasa x tau..
bila dh jd ibu baru kita tau kan?

itu la..
TK blm jd ibu, tp blaja mnjadi anak yg baik d mata ibu.. payah amat sbnrnya..

a.samad jaafar berkata...

salam perkenalan..
catatan ini menzahirkan apa yg tertulis pada profile tu.. ibu yang penyayang tentunya..saya juga memiliki 3 org anak.. apa yg perlu, kita jgn terlalu mengharap anak2 menjadi terlalu sempurna..nanti peningnya kita sendiri..

tkasih sudi singgah ke 'rumah' daif saya.. saya ziarah utk kenal tetamu..

MulutPayau berkata...

Kpah....mmng kita mngharap yg trbaik..ttpi BAIK pun dah syukur...

Yati....
Mmng kena sabar...Sama2lah kita berdoa agar anak2 kita berjaya didunia dan akhirat..

MulutPayau berkata...

BSB...InsyaAllah...

Tk...smoga terus mnjadi anak yg baik di mata ibu dan bapa...dan pasti beroleh gnjaran dariNYA...

MulutPayau berkata...

A. Samad Jaafar...salam perkanalan juga..
mmng pening dibuatnya..apatah lagi jika tdk sprti yg kita harapkan...
Terima kasih juga kerana meluangkan masa ke pondok saya...

nyanyisunyi berkata...

Salam MP
bila bergelar ibu baru kita tahu bagaimana pengorbanan ibu kita dulu kan..dan sebagai ibu tentulah kita sentiasa mengharapkan yg terbaik buat anak2..ibu manalah yg tk mahu lihat anak2 berbahagia dn berjaya..namun usah terlalu meletakkan harapan yg tinggi..terimalah seadanya apa kemampuan anak2.

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang