Jumaat, 1 April 2011

Aku Dan Kisah Hidup..

Jumaat, 1 April 2011
LUPA LAGI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ketika Mp asyik menonton perlawanan bola sepak di kaca tv..Tiba2 telefon rumah berdering...Rupa2nya emak Mp yg call...Nada suaranya lain dri biasa...sayu jer Mp dgr...Mp pun pelik jugak...Mungkin dia terasa hati coz dah bbrapa hari Mp tak call..

Emak : Dah bulan 4 rupanya..
Mp: Kenapa???..( dlam hati knapa pulak tnya bulan)..macam ada yg tak kena..
Emak : Cepatnya masa...bulan 3 dah berlalu...
Mp : Yelah...
Emak: Bnyak btul bnda yang tak sempat buat..
Mp : Ada apa???? 
Emak: Tak pelah..
Seusai mmberi salam, emak meletakkan gagang telefon....

Mp mula terfikir...ada apa dgn bulan 3???? 
Hari jadi anak Mp dah lepas..03.03...
Ya Allah!!!!! Hampir terjerit Mp....Rupa2nya hari lahir emak 23.03...Macam mana Mp boleh lupa...???
Anak sulung Mp dgn cepat menyampuk..'Umie..mcm mana boleh lupa hari lahir nenek??? Kakak tak prnah lupapun hari lahir umie"
Terkedu Mp seketika...
Sebenarnya...Mp tahu sngat prangai emak..bukan hadiah yg diminta..cuma ingatan padanya lebih penting..
Macam mana Mp boleh lupa??????????
Padahal, emak tetap ingat tarikh lahir kami 4 beradik..Setiap tahun, ada saja hadiah yg diberikan pada kami.
Malah hari lahir cucu2nya dia hafal dalam kepala..


Memang Mp betul2 lupa....Rupa2nya adik bradik Mp yg lain pun sama...lupa jugak..Patutlah emak 
macam merajuk jer....
Semuanya jadi PELUPA...mungkin kerana kesibukan kerja dan kekangan masa mnjadikan kami semua
alpa ..walhal..kami cuma ada seorang IBU..tidak ada DUA...!!!!!!!!!
Dan yang seorang itu, perlu kami jaga hatinya...
Bukan menyakitinya....kerana KASIH SAYANGNYA..tiada TANDINGAN
dan PENGORBANANNYA tidak dapat dibalas walau dengan segunung emas dan selautan berlian..
Maafkan kami......

15 ulasan:

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum MP,

Apa yang dirasakan oleh emak MP tu pun akak pernah rasa. Sedih.

Untuk menyedapkan hati kak ani pujuk diri sendiri, mungkin mereka tak perasan. Nak buat macam mana banyak perkara yang perlu difikirkan.

Insan Marhaen berkata...

semakin tua sel memori kita semakin menguncup..

toyolkiut berkata...

slalunya kita tlupa krn kita bnyk mngingat perkara br, dan mnganggap yg tlupa itu enteng saja..
sbb tu utk mak, TK sediakn pling lewat 2 minggu lbh awal.. takut tlupa cmtu la.. sbb TK mngejar bnda2 bkaitn hal ehwal kerja yg x pnh abis ni..

KoPiahJo berkata...

Hahaa Nice En3 weh~ heee :D

Pn Kartini berkata...

Assalamualaikum..:)

aduhaii...
bila kesibukan mendatang..terlupa itu lumrah
Bukan disengajakan kan..
Tapi hati ibu kena jaga..mohon maaf yaa..InsyaAllah..kan sejuk nanti:):)

MulutPayau berkata...

W'salam Kak Ani (kunang-kunang)....
Yelah kak Ani..mmng rasa bersalah sangat... kita patut mnghargai ibu walau dgn apa cara sekalipun...


IM...betul agaknya tu....


TK..akak mmng setuju cara TK tu...sedia lebih awal..may b lepas ni kena buat awal2....

MulutPayau berkata...

Terima kasih KopiahJo...

Pn. Kartini..
Mmg bukan sngaja...trlupa betul..dah minta maaf dng emak..Alhamdulillah..hati ibu sekejap jer rajuknya...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

As salam, BSB pun selalu lupa gak. tapi bila ingat cepat g rumah mak beri hadiah.

Yati berkata...

Uish, harus pulang ke kampung tu, mintak ampun sambil bawak buah tangan. Hehhe.... nanti sejuk la tu rajuk ibu mp. :D

MulutPayau berkata...

BSB....
W'salam...smnggu baru ingat..biasa tak pulak mcam ni...


Yati....
Alhmdulillah..berkejar pulang ke kg..senyum jer mak bila tgk anak cucu pulang...rajuknya entah ke mana...syukur sangat..

Atiey berkata...

kita ni memang cepat lupo kalau pasal orang lain tapi bila pasal kita kalau orang lain lupa pandai pulak merajuk...hehhe

Cik Sue berkata...

Salam MP...
Lupaaaa...makan semut lebey nieeee...hahahah..

MulutPayau berkata...

Atiey.......
Betul tu...kalau orang lupa pasal kita..maunya muncung pnjng sedepa...

MulutPayau berkata...

Cik Sue...

Agaknya ......pah tu makan pulak kepala ikan..heheh

kpah k-poh berkata...

Akak lagi lah mp..pernah satu ketika akak tak tahu langsung tarikh harilahir mak..sebab akak tinggal dgn nenek..mmg tak mesra dgn mak...tapi nasib baik ler adik2 yg lain selalu ingat...kami ada 9 org semuanya..jadi mak pun tak perasan jika ada yg tak ingat...

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang