Selasa, 19 April 2011

HEBAT SANGAT KE ANAK KAMU???????

Selasa, 19 April 2011
Sebenarnya...Mp dalam keadaan yang memang risau, bimbang dan rindu...Entahlah...hantu mana dlam kepala Mp kali ini..Risau dan bimbang memikirkan keadaan anak Mp...rindu yg teramat sangat padanya..Padahal, baru 3 hari dia mninggalkan rumah...

Anak Mp (11 tahun) trpilih mnyertai perkhemahan pringkat kbngsaan di Melaka....Mcm2 terbayang di kepala Mp...mcm mana lah dia di sana...boleh ke dia bawa diri????? Mampukah dia melakukan semua aktviti?????Dia mmng lasak..tetapi agak mnja berbanding adiknya...

Kadang2...Mp serba salah jugak...sbagai ibu dan juga guru di sekolah anak...Mp trpksa berkorban..Minggu ni, semua murid mnjalani peperiksaan...dia pulak berkhemah...Peperiksaannya trpksa ditangguhkan...Sbagai guru, Mp bngga melepaskan dia pergi ..Tetapi sbagai ibu, Mp trpksa berperang dgn perasaan....

Dia mmng minat dgn sukan....awal tahun padat dgn latihan bola sepak...wakil skolah. Mp sndiri pun tdak tahu aktvti yang dibuat di sekolah.Lepas tu,..boleh pulak dia dilntik jadi kpten bola baling...wakil skolah jugak..Dan tdi kawan Mp brthu yg mnggu depan dia wakil skolah dalam perminan catur....Ya Allah...bila pulak budak ni pndai main catur???????????????Risik punya risik..rupa2nya...dia slu main d skolah..lawan ngan kawan2 dgn tnjuk ajar guru  time rehat..atau waktu petang....

Tapi yg mnjadi masalahnya.....selalu ckg yng mngajar dia mngadu pada Mp yg dia sering khayal dlam kelas...letih, mngantuk dan tdk tumpu perhatian masa belajar...Keputusan periksa yg lepas pun cukup makan jer...walau tdk ada yg gagal...Itu yg mmbimbngkan Mp...Balik perkhemahan nnti..dia trpksa ambik priksa dalam keadaan yg penat...Entahlah....

Cuma Mp kena fikir cara yng terbaik untuknya....biar seimbng antara akademik dan ko...Mungkin tahun depan Mp trpksa sekat semua aktvtinya kerana dia akan mnghadapi UPSR...Rasanya itu lngkah yang TERBAIK....Tapi mampukah Mp mnyekat hak anak2 dan hak dia sbagai murid...Rasanya Mp pasti berdepan dng dilema.....antara guru dan ibu.....


Mungkin dilema sbagai ibu dan juga guru akan berterusan nanti.........................

8 ulasan:

hani@debumelukut berkata...

salam, bakat tersembunyi anak memang banyak..tunggu masa saja nak keluar.

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

as salam,nie yg susah nie, kalau lebih sana kurang sini pulak....rasa nyer tahun nie ok ler tapi next year kena pantau ler sbb nak UPSR.

toyolkiut berkata...

emm..
orang kata budak yg aktif ni bijak..
besar nanti pun akan jadi anak cemerlang..
TK lebih suka budak2 cmni, berdikari dari budak2 yg asyik duk rumah je, manja, penakut..
jd jika tahun depan UPSR, kena kurangkn sikit xtvt tu.. mesti ia boleh buat..
xde pe perlu d risaukan..

LindaRahim berkata...

xpe...anak sy pun sibuk memancing, taekwondo, pertandingan itu ini, pelajaran dia memang yg sedang2 aje...skrg bru 10 thn...mmg sy cadang nk sekat aktiviti dia bila umo 12 nanti...buat persediaan utk upsr pulak...insyaallah dia dpt menikmati nikmat menjadi kanak2 yg cergas dan cerdas semaksimum yg mungkin...kalau asyik tumpu pd pelajaran pun nanti byk benda lain yg akan terlepas...moga apa yg sy hajati dan harapkan akan menjadi kenyataan...mohon juga petunjuk dariNya minta dipermudahkan...bukan mudah sebenarnya mendidik anak2...

Hanis Azla berkata...

kita mmg suka anak2 aktif.. tp bila dah aktif penumpuan tentulah tak boleh pada semua perkara kan.. mmg selalu dalam dilema sebab kita mahukan yg terbaik untuk anak2.. dan disebab itu kita terpaksa memilih mana yg paling baik untuk diri mereka..

MulutPayau berkata...

Terima kasih kepada semua rkan alam maya Mp yg sudi beri pendapat dan pndangan....Mp amat mnghargainya..

Yati berkata...

Tahun depan kena kurangkan sikit aktiviti tu rasanya, untuk UPSR. Bagus anak mp, nanti sijil dia penuh aktiviti wakil sekolah.

MulutPayau berkata...

Yati...mmng btul..Dia mmng aktif ttpi plajarannya makin trtinggal...

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang