Khamis, 5 Mei 2011

HIDUP TDK SELALUNYA INDAH....

Khamis, 5 Mei 2011
Tatkala berpaling belakang melihat kesengsaraan dan penderitaan orang lain..Seharusnya sejuta KESYUKURAN dipnjatkan...Walau hidup kadang kala sengsara, namun kaki masih lagi boleh melangkah...walau kdng hati terluka, namun masih lagi boleh bertahan...walau tdk smewah orang lain, namun hidup masih lagi boleh diteruskan...biarpun kadang kala hati berbisik..."Alangkah beruntungnya dia...semua nya serba lengkap"..

Sememangnya, kita hanya mampu melihat luaran seseorang shaja....bagaimana dia, siapa dia, bertuahnya dia..hanya mampu dilihat dari mata kasar...Dan biasanya lakonan di luar filem adalah yg TERBAIK..
Kita semua PELAKON yang HEBAT..boleh mmgang pelbagai watak bergantung pada keadaan..
Dan ia tdk memerlukan skrip...


Hakikatnya..kehidupan yg kita lalui tdk semudah yg dijngka..Terlalu bnyak ujian yg trpksa kita tempuhi...ujian..dri sgenap pnjuru sama ada anak, suami,isteri, klurga, kawan dan jiran..Seiring dgn perjalanan usia..ujian dan dugaan trpaksa dihadapi..biarpun perit,biarpun pahit, biarpun langkah kadang tersadung..hati mula goyah, jiwa mula membrontak...mula terasa betapa tidak adilnya putaran hidup ini...Namun ujian bukanlah penamat bgi sgala khidupan..
Tetapi ada saat dan waktunya ...kita mula mnyalahkan TAKDIR atas apa yg berlaku..."Mengapa aku yg harus menerima ujian ini.....????" sedangkan orang lain mampu TERSENYUM BAHAGIA..KETAWA GEMBIRA...

Namun begitu,
kesabaran yg jitu..kecekalan hati yg padu mampu menenangkan ribut taufan mahupun ombak tsunami yg menggila..Hanya padaNYA kita MENARUH HARAPAN ........



INGATLAH.......UJIAN yg ALLAH berikan kpada kita krana DIA mnyayangi kita..supaya kita lebih rapat denganNYA..Setiap insan di dunia ini tdk trlepas dari ujian...pastinya kita akan mndapat kbhagiaan slepas mnrima ujian ttapi ia mmrlukan kesabaran..Jadikan ujian dan dugaan sbagai cabaran untuk kita lebih tabah dan berjiwa kental....Hnya DIA yang sentiasa mendengar tangisan, keluhan dan rintihan kita...bila2 masa walau di mana jua..

p/s...kepadamu sahabat....kita semakin jauh...terima kasih kerana sudi berkongsi cerita..mendengar bicara, dan menitip nasihat biarpun kadang lngkah kita berbeza.....terima kasih juga kerana trpksa berkorban masa dan tenaga demi sebuah PERSAHABATAN...TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA...

20 ulasan:

zino berkata...

mengeloh kepada perkara yg telah berlaku se olah olah kita tidak menerima takdir yg telah di tentukan...

mommylavender berkata...

salam kenal juga dari mommy~yup.... bile kte bersedih ade lagi orang yg sedih...mungkin kehilangan orang yg tersayang....bile kite di timpa masalah..lihat lah insan seagama kita yang lain..lagi susah..perang dan segala bagai~ alagkah beruntungnya kita kan.....hidup ni bukan sekadar memandang kedepan kena selalu menoleh...dan menoleh....

zul permatang badak berkata...

lengkap dari keuwangan harta benda....namun kasih sayang bagaimana ya....mana ada yg sempurna......

miskin /kaya....ktentuanNya......
redha....

toyolkiut berkata...

apa yg terlihat, kdang2 mata silap mntafsir..
apa yg kita ada, kdang2 nikmatnya kita lupa kerana asyik mmandang orang lain punya..

ammarghazi berkata...

emmm..nak komen dan sambung tak reti ler...nak tgk kamus dulu....

Insan Marhaen berkata...

betul tu. hidup ini tak seindah drama di tv.

zino berkata...

salam hujung minggu...

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum MP,

Wah rumah baru ni.

Kata orang "tidor sebantal, mimpi berlainan". Itulah kita tak boleh meneka hati orang. Jadi eloklah berbaik sangka selalu pada orang lain

MulutPayau berkata...

Mommylvender...Terima kasih sudi singgah blog Mp..

Zino..selamat brhujung minggu...

Zul...sntiasa redha menerima tkdirnya..

Tk..Terima kasih dik...

MulutPayau berkata...

Ammar....carilah apa2 yg patut yer...

IM...btul tu...

W'salam KK...
susahnya utk meneka hati ssorang...

nyanyisunyi berkata...

MP
membaca coretan di atas seperti membaca isihati MP..
sy kerap diuji..terlalu kerap..cuma ada ujian2 tersebut tidak dpt sy kongsikan kerana terlalu peribadi..namun semuanya sy anggap ujian dr DIA untuk memberikan hikmah yg terbaik buat sy..insyallah...selagi kita tabah dan redha...Allah pasti ada utk kita.

Yati berkata...

Bila sedang diuji, bila rasa diri serba kekurangan sedangkan orang lain dalam kemewahan, Yati selalu tengok orang lain yang kurang nasib baik. Yang korek tong sampah cari makan, yang tidor kat kaki lima takde rumah, etc. Takde sebab untuk sedih, tapi kena syukur, atas apa yang ada. :)

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

sama2...apa2 kita kena bersyukur dgn apa yg ada pada kita.

Zaitun berkata...

Salam ziarah

Selamat menyambut hari ibu.

MulutPayau berkata...

NS....Betul..setiap ujian ada hikmahnya...redha menerima segalanya....


Yati...kalau kita susah..pasti ada yag lebih susah dari kita...bersyukur dgn apa yg ada..

BSB.....ya..bersyukur dgn apa yg ada..

Zai...terima kasih..

S..U..D..@..I..S berkata...

kehidupan ada liku2 nya, juga ada warna warni, yang pasti ada bayang.....

ainnoraini berkata...

selamat pagi..terima kasih sudi singgah n folow ye...

salam kenal dari saye n folow u 2...

Yan berkata...

Betul tu. Now i diberi ALLAH ujian atas kesihatan.. Kalu tak kuatkan hati mau nak nangis je tiap hari..

S..U..D..@..I..S berkata...

ya kita hanya melakunkan watak yg telah diciptakan..
langit x sllu cerah...ptg ni pun mendung disini

MulutPayau berkata...

Sudais....ya betul..kadang2 mndung dan hujan lebat mencurah2...

Ainnoraini....terima kasih..

Yan.....kita sntiasa diuji dgn ujian yg berbeza..Pastinya Yan kuat mnghdpi ujian tersebut..

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang