Ahad, 7 Ogos 2011

BERBALOI KE BUKA PUASA DI HOTEL???????

Ahad, 7 Ogos 2011
Setiap kali tibanya Ramadhan, pengusaha hotel akan berlumba2 menawarkan buffet yg menarik dgn harga yang pelbagai...Bermacam jenis makanan yg dihidangkan bermula dari masakan kampung, kuih trdsional, masakan Cina, Jepun,  makanan barat, semuanya ada dan pastinya mngundang selera..Asal penuh jer poket, pilihlah mana2 hotel yg disukai..Namun perlu juga ingat, sbgai umat Islam...pilihlah hotel yg mnyediakan masakan HALAL...Tak susahpun mencari, maklumat ada dihujung jari...Kadang2 kita mmng TERKENA..ada logo HALAL..tapi bila semak dgn JAKIM...takde pun snarai hotel tersebut....

Mp sendiripun, setiap kali Ramadhan, suami akan bawa kami skluarga berbuka di mana2 hotel yg sesuai dan mnwarkan harga yang paling minima tetapi bnyak pilihan makanan....Sekali ataupun 2 kali jer spnjang Ramadhan...Itupun bergantung pada poket suami......

Berbaloi ke berbuka puasa di hotel???? Entahlah..Mp sndiripun sukar utk mmberi jawapan.......kalau ikutkan makanan yg disediakan mmng berbaloi....macam2 ada...dan boleh makan sbnyak mana yg mahu...ttpi perut kita tidak mampu untk mnmpung semua makanan tu, tambahan pulak bulan puasa...minum air jer 2 gelas...dah trsandar...

 Berbuka bersama sepupu dan kluarganya  di sebuah hotel ....Perangai anak2...diangkut semua makanan..Selalunya mmng mcm ni....nafsu mngatasi segalanya...semua yg dipndang mnyelerakan..



 Penuh satu meja....tak tahu nak kata apa......Kalau lah perut tu boleh sumbat semua makanan tu...mmng berbaloi...Tapi biasanya bnyak yg tak habis..membazir betul!!!!!!..Rasanya semua pngunjung macam tu..ambik mknan..tapi makan sikit jer...alasannya..'aku bayar'.....Biasanya anak Mp selalu kata..'ni round pertama'...pah tu g ambik pulak utk round ke 2...ke 3...Masa mkan yg singkat ( nak kejar solat Maghrib) juga mnybbkan kita tdk mmpu mnghabiskan semua makanan tu.....


Berbaloi ke tidak????? tepuk dada tnya selera.....Tapi kalau kita berbuka puasa di hotel dan ditaja..mmng berbaloi.....!!!!!!!Tapi kalau kluar duit sndiri...emmmmmmmm....tepuk dada tnya poket.....yang berduit..tak de msalah..hari2 boleh berbuka di hotel. Pendapat prbdi  Mp sendiri, lebih baik berbuka puasa di rumah.....lebih mnjimatkan dan tidak berlakunya pembaziran....

30 ulasan:

Piasara berkata...

"YaAllah..tak payah ler mengarut berbuka kat hotel...memang membazir sgt2...kita bayar mahal,ambik makanan pun belambak lah sbb dah bayar..ms berbuka minum air jer dah kenyang..ishh mmg mengarutlah..Ini pendapat peribadi yer..tp kalau di taja ok lah..insyaallah kami pun minggu dpn nak berbuka diluar..hotel ker mana belom tau..tp ini ditaja...hehhe..rezeki jgn ditolak.."

missgee berkata...

MP,
Meriah tue meja..
Semeriah harganya.. :P

Kalo ada duit,
takpe kot bawa anak2 berbuka posa
kat hotel..
Tapi kalo buffet nie
sesuai ngan kaki makan..
Ruang kat perut agak besar..
Baru berbaloi-baloi :)

nuwairani ismail berkata...

masa nani makan di steamboat chimchum kt kota bharu tu, dia siap tulis lagi, KALAU AMBIL MAKANAN TAPI TAK HABIS MAKAN, KENE CAJ LEBIH. ebih kurang gitu la ayatnya...walaupun bayar utk 1 kepala RM18, tapi kalau tak habis makan, dia kira balik yg tak habis tu. Pendek kata, kita hanya akan ambil makanan yg kita rasa betol2 nk makan n habiskan..nak taknak memang tak membazir la mcm tu. tp kalau dh berbuka di hotel ni, konfm la semua benda nk try. lebih2 lagi sebab tgh pose, perut pon lapar..

ajumohit berkata...

kak sekali skala takpe sebab mmg keinginan itu luar biasa skali hehehe..duk memikir nk buka kt luar jugak tp bawak adam tecit tu kak, tak jadi pulak...sebab..nanti dia duk masuk bawah meja ke kan tak ke haru tu..hehehe..tapi seronok tgk gambar makanan penuh satu meja tu

Kak Aya berkata...

belum mampu buat masa ni utk berbuka puasa di hotel bersama anak-anak...makan kat rumah je .

tapi ada beberapa kali bos belanja buka di hotel masa bujang dulu, mmg agak membazir kerana perut tak dpt nak terima makanan yg byk pd masa yang begitu pendek.

zino berkata...

zino tengok berlaku banyak pembaziran... dan makanan terlampau meriah... boleh melekakan... dulu selalu gak terima jemputan.. sekarang ni kalau boleh di elak akan di elakkan dengan pelbagai alasan...

insan_marhaen berkata...

Yelah, orang berbelanja, kita merasa.

Acik Erna berkata...

assalam MP..acik kalau bulan puasa memang tak pernah berbuka diluar kecuali dikampung ..
rasa tak sempat nak makan dan nak sembahyang..kalau dirumah boleh makan sikit je..balik dai masjid baru sambung makan.

sayangibu berkata...

enpakwe pun tak suka berbuka puasa di luar, inikan pulak di hotel2, rasanya last kami bebruka di hotel masa duduk di s.alam 5 tahun yang lepas..huhuhu..lama dah kan?

Jendela Hati berkata...

lagi best buka puasa di rumah. senang dan selesa.

tp untuk sekali sekala berbuka beramai2, tak salah. apa2 pun betul kata MP tepuk dada tanya poket. tak pun tepuk dada tanya perut. hehehe.

anitaare berkata...

assalammualaikum MP,

tak dinafikan berbuka dihotel atau ditempat mewah2 ni juadahnya memang mengundang rasa ingin makan semuanya almaklumlah pelbagai..pembaziran itu memang ada jika kita sendiri tak dapat mengawalnya..berbaloi atau tidak kita sendiri yang tentukan..jika kita rasa berbuka dihotel byk pembazirannya elakkanlah..memadai berbuka dirumah saja..apapun makanan atas meja tu mmg menyelerakan kalau berbuka dgn ahli keluarga yang ramai pasti habis kan..salam ramadan

Puan Kutu berkata...

kt rumah lg jimat..tp klu nak buka kt luar better kt restoren biaa.lg murah..sekali dlm sebulan klu poket besar tu bolehlah buka kt hotel..tp better pegi bazar jer..macam2 ada.dpt tolong penjual bazar.haha..

MulutPayau berkata...

Pia...kat mana2 pun tak kisahkan klau orang blnja..heheheh rezeki jng ditolak...

Gee....mmng btul...yg perut besar rasanya tak de masalah kalau buffet...bedal jer...


Nani...kalu lagu tu mmng cnfrm orang tak akan mmbazir...takut kena caj lebih kan...

MulutPayau berkata...

Aju......sekali skala apa salhnya...akak tgk kat hotel pun ada si kecik...tapi dipntau oleh ibu bapa...nakal2 sikit tu mmng dah prangai dia orang..

Kak Aya..mmng cnfrm membzir kalau berbuka di hotel..seronok berbuka di rumah..tak trkjr masa..

Zino...yer lah mmng melekakan...waktu Mghrib dah nak habispun masih dop bersembang...

abah khalisha berkata...

kat hotel mahal sangat,,br ni abah berbuka buffet kat restoran TUU....DIA PAK TAM dengan harga RM9.90 seorang..mm puas hati betul makan..murah je..plan nak berbuka dgn wife kt restoran nelayan di taman tasik titiwangsa plak..menarik tmpt tu..harga dlm RM35 je tk silap

MulutPayau berkata...

w'salam Acik....yer lah Acik...kalau brbuka diluar terkejar2 masa...makan pun laju smcam jer..baik berbuka di rumah...


sayangibu...lama jugak tu ...sbnrnya lebih seronok berbuka di rumah....rasanya lagi berbaloi..

JH @ Puan Zai....mmng betul...lagi best berbuka di rumah....heheheh tepuk dada tnya perut...stkat mana buleh masuk....

MulutPayau berkata...

Anita....w'salam...betul tu...cuba elakkan kalau rasa ia mmbazir....yer lah, klau makanan atas meja tu dimakan oleh klurga yg ramai, rasanya tak mmbazirkan...salam Ramadan juga utk Anita...

Puan Kutu.....mmng jimat kalau berbuka di rumah...tak perlu kluar blnja yg bnyak...taklah smpai mmbzir....

MulutPayau berkata...

Abah Khalisha...wowww...mmng murah kalau buffet Rm9.90...kat mana2 pun tak kisah..asal sedap dan myelerakan serta tak mmbazir...

p/s...terima kasih sudi singgah..

MulutPayau berkata...

IM..rezeki jgn ditolak...orng mmberi kita merasa...

NzA berkata...

sskali bolehlah MP ttp suami akak ni susah sikit...lebih suka berbuka kat rumah dgn kami...kalau ada meeting or seminar bln puasa, dia sanggup brkerja blk rumah..katanya mknan kt hotel xsesuai dgn tekak dia..alahai suamiku!!!!!

Bestkan berbuka ramai2 camtu..

hani@debumelukut berkata...

ubah2 rasa dan tempat, seronok juga.

L berkata...

jom befikr sejenak http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/jom-berfikir.html =)

Zaitun berkata...

Masa anak kak Zai kecik2 dulu memang tiap2 tahun kami berbuka puasa di hotel tapi bila dah besar2 masing2 ada haluan,jadi tak seronok kalau tak cukup kuota.

MulutPayau berkata...

NzA....mmng sskli tu bolehlah brbuka diluar...beramai2..
Mmng kdng2 mknan kat luar tak mnpti ctrasa...

Kak Hani...sesekali ubah selera....


Kak Zai....betul tu kak..kalau tak cukup sorang, macam ada yg tak kena....

eMMe berkata...

berbaloi...asalkan kite makan setimpal dgn bayarannya, hehehehe....

pst: saya sihat, Alhamdulillah MP pula bgaimana? harap begitu juga...

CS @ Mama AA's berkata...

CS mmg x dela nak p hotel sesaje kalau bukan org nak belanje hehe. Sebab, rase rugi la... dahla mahal pastu x puas makan sebab anak2 kecik lagi duk buat hal yg berbagai ragam, jd mkn tentula x tenang... :). selalunya kakak CS rajinla belanja bulan pose ni, tp thn ni sonyap yo... :)

MulutPayau berkata...

eMMe....Alhmdulillah..akak pun sihat..


CS....kalau orng blnja, mmng berbaloi kan......puasa masih pnjng lagi..sempat lagi tu kakak CS nak blnja...

Chekgu Azrine berkata...

pose tahun ni pose yg banyak masak je.. sebab dh takde selera beli makan kat luar.. tak tahu kenapa.. even balik mengjar dh kul 5.30... takde alasan nak ponteng masak.. hehehe.. puas tgk anak2 dan suami makan masakan kitakan..

MulutPayau berkata...

Chekgu Azrine...terima kasih sudi snggah...

Betul tu...bagi anak2 masakan ibu yg paling best..dan suami pulak..tntunya air tangan isteri lebih mnyelerakan...mmng puas hati dan bngga bila anak2 dan suami makan masakan kita....

missSenget berkata...

tak pernah lagi buka puasa kt hotel..

tunggu suami support..


tapi suami xde lagi..

hihihi..

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang