Isnin, 22 Ogos 2011

DUIT RAYA.....SEPULUH RIBU!!!!

Isnin, 22 Ogos 2011
Seperti tahun2 yg lepas jugak....Mp akan tukar duit raya sbnyak RM10,000..ulang semula...SEPULUH RIBU. Kadang2 lebih. Semuanya bergantung pada keadaan. Kalau dapat BONUS..lagi bnyak yg perlu ditukar......Banyakkan!!!!!Setahun sekali jer...bukannya tiap2 bulan pun..Jadi apa salahnya tukar bnyak2...


Jadi....kalau sape2 yng TERINGIN nak duit raya...cepat2 lah  msj pada MP di FB yer..sape cepat dia dapat...!!!!!

Opppppsssss.....JANGAN PERCAYA pada lidah yg tak bertulang ni...Kalaulah Mp jutawan,segalanya mungkin.....Sebenarnya, mmng betul Mp akan tukar duit sbnyak tu stiap kali nak raya...Tapi semuanya tu bukan Mp punya..Mp dan seorang kawan dilantik scara tak rasmi di sekolah utk tukar duit raya bagi pihak kawan2...Tak payah ler beramai2 pergi beratur di bank utk tukar duit raya.. Biasanya, pihak bank akan memaklumkan bila pertukaran duit boleh dilkukan...Jadi, Mp akan hntar senarai jumlah duit yg ingin ditukar kpada pihak bank...Mereka akan
sediakan..(tapi pastikan anda kenal mnger bnk tu yer)Lepas tu g ambik....
Cuma...perlu BERHATI-HATI  semasa prjalanan pergi dan balik dari bank..

Bercakap pasal duit raya, mmng ramai yg berebut tukar duit....Semuanya nak duit baru.Sebenarnya, keseronokan dapat duit raya tu amat dirasai oleh kanak2...Dia orang sanggup jalan keliling kampung/taman semata2 nak kumpul duit raya.....Penat berjalan tak dihiraukan..janji dapat duit raya..Bnyak sikit bukan persoalan...kegembiraan jelas terpncar di wajah ketika kita mnghulurkan sampul raya...seronok tak terkata.
Kita pernah merasai situasi yang sama suatu ketika dulu..
.cuma berbeza tempat dan masa....Jadi, apa salahnya berkongsi sedikit kegembiraan yg pernah kita perolehi SUATU WAKTU DAHULU dgn mnghulurkan sampul raya utk kanak2 yg bertndang...bergantung pada kemampuan masing2.......Dan pastinya kita semua mmpunyai memori yg menarik di sebalik DUIT RAYA yang tak mngkin dilupakan....Semuanya akan menjelma semula setiap kali menjelangnya raya....

28 ulasan:

nuwairani ismail berkata...

kalau dulu kite seronok dapat duit raya...sekarang kite pulak seronok nak bg duit raya utk org lain...hmmm...

Yan berkata...

Alamakkkk belum tukar duit. Selalunya memang terlewat tukar..

zino berkata...

zino tukar duit siling je hehe

Ann Huda (Ate) berkata...

Ate tiap tahun tukar dg kawan yg kerja di Bank Negara. Bank in kan sblm tarikh di tutup, dah dpt dia tlg antar ke rumah, rezeki ada org kenal di bank :).

ajumohit berkata...

Saya siap masuk duit dlm smpul dh kak, anak2 yg excitednya...dulu2 singgit tu besar nilainya beza dgn skrg

MulutPayau berkata...

Nani...betul tu...skrang giliran kita pulak.....


Yan...cepat2.....takut habis duit tu nnti..hihihi

Zino...syiling tu utk tabung jer...

MulutPayau berkata...

Ate...Senangkan, kalau kenal orang krja bank..tak perlu berebut nak tukar duit...


Aju...Wahhh!!!! tak sabar2 nak tnggu raya ye..betul tu..skarang ni bdk2 tak brapa pndng duit singgit...

Kak Rosaliza berkata...

Assalam MP.alangkah bahagianya kalo 10 ribu akk sorang yang punya untuk beraya...bahagianya...

kanak2 lah yg paling seronok raya n kutip duit raya

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum MP,

Bagus cara MP dah kawan2 buat. Pakat ramai2 untuk tukar duit baru.

Di kampong dibandar sama jerkan. Budak2 akan datang beraya, cuma bezanya di kawasan rumah kak anilah, bila budak2 datang nak beraya, di pintu pagar mereka tanya "mak chik/pak chik boleh nak datang raya". Kesian sepatutnya hari raya tak payah tanya2kan.

Apa nak buat sekarang ni nak buka pintu pagar sentiasa pun banyak keburukan dan kebaikan. Di kawsan perumahan kak ani ni dalam bulan puasa kadang2 tu ada rumah yang dimasuki pencuri 2 kali seminggu. Licin mana yang ada, kesian sungguh.

Tuan rumah pergi sholat terawih, dia sedap masuk rumah.

missgee berkata...

Mp,
Saya pun dah tukar duit raya..
Tue pun suruh adik saya yang kenal
ngan orang2 bank..
Kali nie lebih sket dari tahun lepas..
Maybe sebab dapat bonus separuh gaji.. :)

Acik Erna berkata...

Assalam MP..minggu ni tak dapat tuksr..bank kata..dah habis duit kecik..

~ yus ~ berkata...

salam kak...

banyak tu tukar sampai 10 ribu. memang kena berhati2 masa kuar bank tu kan...

salam aidilfitri ya..:)

Maya Mayana berkata...

salam kak,tk pernah merasa pegang duit byk tu...hihi nk wit raya sikit..hehe,,selamat hari raya...maaf zahir batin...

Hanis Azla berkata...

banyak tu.. selambak duit rayanya.. kat ofis ni pun dia org buat mcm tu.. dgrnya berbelas ribu juga.. saya pula nasib baik ada adik kerja di bank.. jd calling2 aje minta dia tolong tukarkan dulu..

NzA berkata...

wow..byk tu..hati2 MP...

Akak smpt tukar RM400 je thn ni..idok tau la cukup ke??? johor raya 1 bln n yg dasyat tu rumah slalu kena serbu dgn anak2 murid after 1 minggu kembali dr kg....he...

maiyah berkata...

assalam..

mmg mashukkkk kalo byk tu, sy tukar sket jek hehe

MulutPayau berkata...

W'salam...Kak Rosaliza..
mmng bahagia kalau duit tu kita sorang yg punya...hihihi

Kunang-kunang...
W'salam kak...mmng betul..di bndar situasinya brbeza ngan di kg......kalau di kg, bdk2 bebas beraya rumah sapa2...
Kesiannya...tentu habis semua brang2 brharga..

MulutPayau berkata...

MissGee...Alhmdulillah..rezeki dikongsi bersama...

W'salam Acik....Mp tukar awal2..takut duit habis..hihihi..

w'salam Yus...duit kawan2...risau jugak masa pergi bnk ari tu...

MulutPayau berkata...

w'salam Maya...Banyakkan tukar duit raya...kalaulah kita yg punya..alangkah bahagianya..selamat hari raya jugak utk maya..

Hanis Azla...setiap thun kita orang buat mcm tu...pakat ramai2..senangkan kalau adik krja bnk..tek perlu susah2 nak beratur...

NzA..
Mp punya ciput jer...Tak pe kak..tak cukup, tukar lagi..kalau ckgu, mmng perkara biasa umah kena serbu..hihihi..

MulutPayau berkata...

Maiyah....
W'salam...saya punya sikit jer...tlong kawan2...dapat merasa pegang pun jadilah...

azi berkata...

salam MP
Dah 2 kali saya komen balas..tapi tak ada ye...:)

Kalau semua tu duit MP, pagi2 raya lagi saya dah tunggu depan pintu rumah MP..:)
Saya awal2 dah tukar dah..Cik Abang keja bank..jadi sayalah tukang tukarkan duit kawan2 ofis...tapi macam MP cakap, kena hati2...kalau hilang, jenuh nak berganti...

missSenget berkata...

kak MP..nk duit raya..

kami muda lg..kekeke..

MulutPayau berkata...

Azi...
Bahagianya klau semua duit tu kita yg punya...hihihi..
Kalau cik abang krja bnk..lagi senangkan...tnggu di rumah jer.....

Miss...boleh...jom dtang umah akak...dah siap masuk sampul ni...

sayangibu berkata...

sedap dah baca tadi seploh ribu
sambil fikir, uikss tak takut ke bawak duit bebanyak gitu ?
baca lagi
alamak..sesaja nak buat lawak rupanya

cemomoi berkata...

sskali buat lawak bagi sampul kosong kat dorang bole kot

nyanyisunyi berkata...

kak ida pun ditugaskan tukar duit raya ni..tp kak ida punya yg paling sikit..

MulutPayau berkata...

sayangibu...hihihi..mmng bnyak, tapi duit kawan2...


cemomoi...
Boleh kot..tapi kena tadah telinga dgr apa kata budak2 yg terkena nnti...

NS..
samalah tu kak...kita tukar, tapi kita punya sikit jer...

Wan Collection's berkata...

uiks bahaya nih klu org lain tau u p tukar duit dkt bank.


hati2.
*sbnrnya sy pnh g bank bwk duit rm100k dlm plastik tesco. kehkeh. duit bos ok

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang