Jumaat, 12 Ogos 2011

DIA MEMANG TAK SEMPURNA....

Jumaat, 12 Ogos 2011
Dia mmng tidak sempurna.....dilahirkan dgn keadaan fizikal yang cacat....tidak mmpunyai kaki dan tangan yg sempurna...Namun ketabahan, kecekalan utk meneruskan hidup tanpa brgantung pada orang lain mnybbkan dia sntiasa berusaha mmbaiki kelemahan diri.....Tidak pernah meminta ...tidak juga menagih simpati...Semuanya dilkukan sndiri...

Dia...seorang lelaki yg berusia awal 40an...seorang tukang jahit yang agak tersohor di kawasan Mp..walau namanya taklah sehebat pereka fesyen ternama...Namun hasil krjanya tdk pernah mngecewakan....hampir 8 tahun Mp mnggunakan khidmatnya utk mnjahit baju..sebutlah fesyen macammana....manik jenis mana..semuanya boleh dilakukan...Pernah sehari suntuk Mp duduk di rumahnya mmrhati cara dia mlkukan krja..cukup teliti dan cekap....Rasanya, Mp yg sempurna dan cukup sifat ni..mmng tdk mmpu melakukan krja sprtinya...Itulah KELEBIHAN yang ALLAH anugerahkan utknya...

Orangnya mmng kecil jer....masih single lagi...

Rumahnya diubah suai mnjadi sebuah butik yg comel...Dia mmng kreatif..Kadang2 segan pulak tgk hiasan rumahnya....mngalahkan pompuan...Mp sndiri mmng tak brapa pndai nak hias rumah...main letak jer perabut....Dia mmng tdk sempurna fizikal..tetapi dia mmpu melakukan sesuatu yg kadang2 jauh lebih baik dari kita yg dianugerahkan dgn fizikal yg cukup sempurna....


Antara koleksi pakaian yg dijahit olehnya...


manik jahitannya....

p/s...kesal dan cukup kesal melihat mereka yg dilhirkan dgn cukup smpurna fizikalnya...tetapi malas berusaha..dan sntiasa mngharapkan bantuan orang lain....



33 ulasan:

missgee berkata...

Allah maha adil..
Tak sempurna tapi diberi kelebihan
yang sempurna dari org yang sempurna..

P/s: Akak, tue baju raya untuk tahun nie kah?? Lawa :)

NzA berkata...

Anugerah Allah kepada hambanya juga berkat usha yg gigih....bangga melihat seorang OKU mampu berdikari n brjaya seperti ini.....

zino berkata...

kelebihan yg di anugerahkan Allah utk hamba nya...

hani@debumelukut berkata...

dia bukan ada kekurangan tapi ada kelebihan. MasyaAllah, besarnya kuasa Tuhan.

zul permatang badak berkata...

ketelitian melahirkan ciptaan yg memuaskan hati pelanggan. Semoga kelebihan yg ada pada sahabat tu,diteruskan....mengusahakan butik,yg mana kerjaya
yang jarang dceburi kaum lelaki.....sukses...

ajumohit berkata...

Kekurangannya tidak membataskan beliau utk mencari rezeki tanpa Kita sedari betapa besarnya nikmat Allah kpd kita yg cukup serba serbi...

Tanpa Nama berkata...

Allah Maha Adil

Kesempurnaan itu hanya pada mereka yang tahu menghargai...

zareda

Puan Kutu berkata...

itu kelebihan yang allah bagi pada beliau.walaupun insan istimewa,beliau punya semangat dan impian yg tinggi kan..

S..U..D..@..I..S berkata...

setiap orang ada kekurangan dan kelebihan masing2

Maya Mayana berkata...

Itu kelebihan dia supaya menjadi tauladan bg yg sempurna ini spy jgn memandang mrk sebelah mata dan utk kita sendiri menjadi manusia yg lebih baik :D

nuwairani ismail berkata...

aduh...kagum dengan semangat insan2 seperti ini... menyebabkan kita pulak rasa rendah diri dengan kebolehan dan keistimewaan yg ada pd dirinya...semoga dia berjaya dalam bidang yg diceburi...

Kak Rosaliza berkata...

Assalam MP, org yg istemewa ini lagi teliti n cermat buat kerja, mcm akk, menjahit pun cincai2 je, janji siap heheh

Akk cukup kagum dengan org yg gigih seperti kwn MP tu, tidak mengharap bantuan org lain, dan tahu berdikari, berjaya pulak tu, semoga allah memberi kesihatan yg baik buat dia

~ yus ~ berkata...

Allah itu memang adil kan kak...

walau tidak sempurna fizikalnya tapi ada kelebihan lain yang tidak ada pada kita...

Acik Erna berkata...

MP..kelebihan kurniaan illahi..cantiknya dia buat..kalau dekat..mau acik pun nak pi tempah ngan dia..

a.samad jaafar berkata...

setuju ngan komen rosaliza.. mmg mereka sangat teliti.. di kampung saya ada sorang buta yg mampu membina rumahnya sendiri.. cukup kemas buatannya.. kadang2 hasil keje dorang mcm tak masuk dek akal kita..itulah keadilan Allah buat hamba-Nya

Kak Aya berkata...

sesungguhnya itu anugerah yang tak ternilai buatnya, kita yang kelihatan sempurna sebenarnya banyak kekurangan.

MP, terasa nak tempah baju kurung jugak lah dengan dia, boleh ke?

MulutPayau berkata...

Gee...baju tu utk pra raya..hihihi

Acik...mmng hasil krjanya cantik dan kemas..

kak Aya....nak tempah boleh..tapi utk raya dia dah tak ambik tempahan..lepas raya tu bolehlah kot..

MulutPayau berkata...

NzA, Zino, kak Hani, Aju, Puan Kutu, Yus, zareda, maya mayana.....Ya, mmng betul..Itulah kelebihan yang Allah kurniakan kpadanya di sebalik kecacatan fizikalnya...

Zul...semoga dia brjaya dlam bidang yg diceburinya..

Sudais...ya, setiap orang ada kelebihan dan kkrngan masing2...

MulutPayau berkata...

Nani...akak pun rasa mcm tu...rendah diri bila lihat kebolehannya walau dia tak sempurna...

W'salam kak Rosaliza...betulkan..biasanya mereka cukup teliti dalam mlkukan sesuatu krja...sama2lah kita berdoa smoga Allah berikan ksihatan yg baik utknya...

a.samad jaafar...betul tu..Itulah kurniaan Allah utk setiap hmbaNYA..hanya DIA Yang maha Mngtahui..

missSenget berkata...

alaa sis MP..

tiba2 rasa malu jugak..

hurm..nk bljr jahit jugak..

die ada bukak kls tak?

Yan berkata...

Masyallah.. hebatnya dia...

Pia berkata...

"akk rasa malu dgn diri sendiri..kdg2 nak buat sesuatu,asyik sebut di mulut jer tp takde tindakan...selalu juga berkalau..astaghfirullah."

zmah berkata...

Cantiknya awak...dimana lokasinya? Akak selalu tempah baju di Kelate je...

sayangsayangibu berkata...

tahniah pada beliau, sya tengok baju tu pun cantik jahitan tu, keadaan persekitaran dlm rumah tu pun kemas.

Jendela Hati berkata...

hrp beliau makin berjaya dan sukses selalu dgn anugerah yg dia ada skrg

azi berkata...

Salam kenal..
Setiap makhluk ciptaan Allah..ada kelebihan dan kekurangan masing2...syukurlah dengan setiap pemberiannya.

Cantikkk...baju raya..:)

Puan Kutu berkata...

menyinggah jenguk kak mp..;)

MulutPayau berkata...

Miss....dia tak buka kelas...

Yan..kurniaan Allah uk hmbanya...

Pia....yerlah kdng2 kita yg smpurna fzikal ni tak mmpu buat macam tu...

Zmah...kelate...

MulutPayau berkata...

sayangsayang ibu....rumahnya mmng sntiasa kemas..padahal tiada pmbntu....

Jendela Hati...sama2lah kita berdoa semoga dia brjaya...

Azi...terima kasih sudi snggah....baju pra raya..hehehe...

Puan Kutu...terima kasih dik...

azieazah berkata...

Tuhan Maha Adil, lagi Maha Penyayang.

Sayu tengok kehebatan dan kelebihan beliau. Kagum dan tabik.

Kita yang normal ni wajar menyokong usaha mereka, kan?

Ramadhan: Nuzul Quran “bacalah...”

MulutPayau berkata...

azieazah..mmng betul tu...

Ann Huda (Ate) berkata...

Dia hanya cacat fizikal tapi yang lain mungkin dia lebih sempurna dari kita. Kita sahaja kadang tidak menyedari akan 'kecacatan diri sendiri'.

MulutPayau berkata...

Ate....betul tu..kena sntiasa muhasabah diri..

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang