Jumaat, 27 Julai 2012

MENGAPA PERLU DENGKI....????

Jumaat, 27 Julai 2012
..
Melihat kesenangan orang lain...
Melihat kebahagiaan orang lain...
Melihat orang naik pangkat...
Melihat perniagaan orang maju.....
^
^
^
^.
Mulalah timbul perasaan dengki...
Dalam hati si pendengki sebenrnya ada rasa tidak senang melihat KELEBIHAN yang dimiliki oleh orang lain..
Lepas tu mulalah timbul perasaan BENCI dan cuba MENJATUHKAN orang tersebut...
Apabila perasaan dengki terbit dalam HATI..
INGATLAH akan perkara berikut:

1.Orang yg kita dengki akan peroleh pahala drpada perasaan benci kita.
2. Berhasad dengki sama sprti menentang Allah.Sudah tentu kita tidak mahu jadi manusia yg menentang Allah semata2 kerana perasaan negatif tersebut.
3.Hasad dengki mnghapuskan kebaikan.Bayangkan betapa amal kebaikan dan pahala kita terbakar begitu sahaja kerana hasad dengki tersebut.
4. Jiwa sntiasa terseksa. Pendengki akan selalu rasa tidak puas hati dgn diri sdiri dan orang lain. Hatinya tidak tenteram kerana selalu memikirkan cara utk menjatuhkan orang lain.Sudah pasti kita tidak mahu jiwa kita terseksa seperti itu...!!!
5.Hasad dengki tetap tidak akan mnghapuskan nikmat orang lain.Hakikatnya kita terlupa, jika nikmat orang lain hilang, bukan kerana kita tetapi disebabkan Allah mahu mngujinya. Oleh itu apa faedhnya kita berhasad dengki dgn orang...

BUANGLAH rasa dengki, gantikan dgn amalan baik...Berlapang dada dan tenangkan hati......Jangan biarkan perasaan dengki terus beraja dihati....


23 ulasan:

kasihibu berkata...

Semoga mereka yg bersifat macam tu akan berubah menjadi seorang yg lebih bersyukur dgn nikmat hidup yang dirasai

Norsalmi berkata...

Org yg ada sifat begini takkan pernah tenang hidup mereka..Moga kita tidak tergolong dlm kalangan orang yang berhasad dengki sebegini..

Aishah Jahirah berkata...

perasaan dengki tu normal tapi jangan layankan sgt sampai sanggup nak jatuhkan org lain.dengki pun biarlah bertempat...jauhkan daripada jadi mcm tu...

NoorVictory berkata...

Semoga kita tak tergolong dalam kalangan pendengki kan kak? Huhu~ nanti sia-sia amalan kita :(

EmbunRosaliza berkata...

Assalam MPsudah menjadi lumrah manusia, tidak senang melihat org lain lebih darinya, sebab tu ada perasaan dengki, tapi percaya lah hidupnya tak akan tenang sampai bila2...semoga kita terhindar dari perasaan hasad dengki ini..insyallah

Marya Yusof berkata...

As salam MP,

Apa khabar kak? Selamat berpuasa ;))

Doa tiap hari kita jumpa org yg baik2...insya'ALLAH...

Dengki sejenis penyakit... Syukur sahaja ubatnya... Paham erti syukur pasti tak dijangkiti virus PHD..insya'ALLAH :))

Amie berkata...

Dengki tu penyakit jiwa.. tak ada ubat melainkan keinsafan & sentiasa perlu muhasabah diri.

saniah berkata...

Betul tu ina....klau kita tgk wajah org yg suka dengki2 ni..mmg takde seri la kan...nak bersembang dgn org mcm ni pun rimas sbb asyik kondem org lain je kan
Baik jauhkan diri dr org mcm ni :-)
Iftar apa ptg ni?

sal berkata...

Marilah berusahalah untuk membuang perasaan dengki khianat tu..tak bermanfaat pun..

tukarkan perasaan itu dengan 'semangat' dan doa untuk berjaya ..klu Allah izinkan.Dia dorongkan.Inysa-Allah ..

Ena's Palace berkata...

hi...salam kenal
tak baik la nak dengki2 sesama manusia ni kan...bersyukur dengan ape yang tuhan tentukan kepada kite.

Kakzakie berkata...

Kena pupuk iman dalam diri jgn ikut hasutan syaitan. Suka syaitan bila hasutan dia meresap pada diri seseorg. Na'uzubillah moga kita dijauhkan dari sifat dengki ini..

Kunang-Kunang berkata...

Orang yang sentiasa ada hasad dengki di hati, hidupnya resah dan tak tenang.

Jadi di dunia rugi di akhirat apa lagi.

jemarisuri berkata...

dengki...tak mau lah camtu...jom kita buang sifat camtu tak kemana pun...

NzA berkata...

sama2lh kita brlapang dada n muhasabah diri agar trhindar drp perasaan ini.....

nn lylyn berkata...

semoga aku dijauhi sifat dengki ni amin..

Zaitun berkata...

Memang ramai yang bersifat sebegitu ,pantang nampak orang lebih.Semoga dijauhkan dari kita.

Kasih Salina berkata...

salam kak..memang susah untuk kita membendung org2 yang macam ni..semoga orang bersikap begini akan cepat taubat..

..::..aRe-Na..::.. berkata...

mcm2 org kan akak...smg kita dijauhi dari sifat2 sebegitu:-)

syiela berkata...

minta dijauhkan dengan sifat yg satu ni...

Nuwairani Ismail berkata...

itulah manusia...susah untuk berasa senang kalau melihat orang lain senang.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

pttnya jgn dengki tp iri secara positif..tgk org lain lebih maju kita pon bertekad nk jd mcm diaroang bukan dgn cara berdengki smpi nak jatuhkan org tu kan..

moga kita dijauhkan dr sifat hasad dengki ni..

mama aini berkata...

ehem..dah jadi lumrah manusia kan,perasaan hasad dengki sukar dibuang..hu2x..

missSenget berkata...

kite selalu je rs dengki kt orang kak..

T__T

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang