Ahad, 29 Julai 2012

ala kadar sahaja.....

Ahad, 29 Julai 2012
Sebut jer puasa...tak sah kalau tidak ke param...Pelbagai juadah yg disediakan yang semestinya tidak terdapat pada hari2 biasa...Maka, berlumba2 lah antara kita merebut peluang utk berbelanja di param..Apatah lagi dgn kesibukan kerja, jadi param merupakan tempat yg sesuai memilih juadah berbuka..Namun dalam ghairah kita berbelanja, tanpa kita sedar kadang2 kita melakukan pembaziran akibat 'lapar mata'...Semuanya sedap di mata kita....walhal, bila makan, aduhhhhhh tak seindah rupa...

Ketika berborak dgn kawan2 sekerja pasal param ni, ada kawan  yg mnghbiskan RM50 sehari berbelanja di param...dan ada jugak yg mnghbiskan paling minima Rm30 sehari...ternganga jugak Mp mndgrnya....Kalaulah RM50 sehari di darab dgn 30 hari....fuhhhhh bnyak jugak tu....Agak2nya apa yg dibeli shingga habiskan Rm50 tu????Malas pulak Mp nak selongkar apa yg dibeli...Cuma jgnlah kerana 'lapar mata' kita menjdi 'best prend'  yg ditahan dilokap utk smntara waktu tu....

Bercakap pasal param, Mp sebenrnya tak berminat utk ke param..tak nak bersesak2 dgn orang ramai...mungkin kalau pergi Mp kena pakai baju besi buat perisai...hehehe....Tapi mmng dari dulu2 lagi Mp tak jejakkan kaki ke param...Alhmdulillah, anak2 tak pernah merengek utk ke sana..Kalau bulan2 biasa, Mp mmng cukup liat utk ke dapur..Beras 5kg sebulan pun belum tentu habis...Anak2 makan di sekolah sblum balik.Suami pulak jarang2 ada di rumah. Hanya malam sahaja Mp masak, itupun hanya ala kadar shja...Peti ais sntiasa kosong...jarang2 beli lauk..Tapi berbeza dgn bulan puasa, segala mak nenek lauk ada dlam peti. Beras 10kg sebulan belum tentu cukup....Masa nilah sibuk mencuba pelbagai resepi...paling suka bila apa yg kita masak licin dikerjakan oleh anak2 dan suami....Cuma Mp cukup beruntung sbb anak2 dan suami tak minat kuih. Jadi Mp tak perlu nak buat sbrang jenis kuih...Kami berbuka puasa dgn terus makan nasi....

Tapi kerajinan Mp ke dapur cuma pada bulan puasa jer...lepas jer raya, kembali ke asal..Paling lucu bila Mp masak sesuatu makanan..si bongsu akan kata "ohhhhhh...umi pandai rupanya buat lauk ni..selama ni umi tak buat pun..." hehehe..sian anak umi....

Mungkin bagi sstengah isteri yg bekerja, ke param merupakan satu kewajipan...Kesuntukan masa dan kesesakan jalan raya mnybbkan masa utk memasak begitu terhad...Dgn pilihan juadah yg pelbagai, tunjuk jer, bungkus, bayar dan bawa balik....Senang..!!!!Tak perlu peningkan kepala nak pikir juadah apa yg perlu dimasak..Tak kisahlan masak sendiri ataupun beli...yang penting kita TIDAK MELAKUKAN PEMBAZIRAN.....

42 ulasan:

Norsalmi berkata...

Rumah akak pun sama.. Mesti berbuka dgn nasi.

Setuju dgn MP.Elakkan pembaziran.. Tak kisahlah masak sendiri ataupun beli

kak tini (umialya) berkata...

akak masak ntuk sekali makan je

Zefa NorAsmara berkata...

Samalah kita kak mp.. Berbuka dgn nasi. Sy pun belum jejak lg kakini ke param. Sok2 x tahu ler.. :-)

NoorVictory berkata...

Betul, klo ke bazar memang rambang mata!

Errr.. Param tuh bazar ek kak? Heee

Kasih Salina berkata...

salam kak, kalo belanja rm 50 tu perabiskan semua makanan takpelah sebab xde pembaziran.bagus akak, bertambah2 la pahala memasak di bulan puasa ni.selamat bersahur buat akak sekeluarga..

zino berkata...

hari kerja kami tunjuk di param juga.. hehe

Jendela Hati berkata...

salam kak...begitu jua umah kami terus berbuka dgn nasi dan lauk pauk..tp kueh pun depa nak jugak...huhu jd kena lah cari gak...

Deru Ombak berkata...

Assalamualaikum Cikgu ..
Bersederhana dalam semua perkara adalah sifat terpuji.
Setakat ni baru sekali ke bazar ramadhan beli popia RM3.

ummiarissa berkata...

uih kalau RM50 sehari..berapa pulak darab ngan pose 30 hari...bazir ni...memang macam2 orang jual...sebb tu saya elak diri jalan2 ke bazar ramadan ni...saya baru 2 kali je g...baik masak macam biasa je...

dwaty berkata...

Alhamdulillah... seronok baca entri akk.. hope jadi macam akk bila dah kawen... hikhikhik...

kalau dulu saya ni pantang tengok bazar... rambang mata... semua nak beli... tapi sama macm yg akk ckpla... yang kita beli tak sesedap rupanya...

tahun ni... kalau saya malas masak.. saya akan pikir dulu nak makan apa... so, pegi bazar terus beli tu jer... jimat duit, tak membazir...

ratu siput berkata...

betul2.param ni byk yg buruknya drp baik.tp semuanya terpulang pd individu.selagi tak membazir tak mengapa.RS pun dah tinggal 3 beranak je ngan anak2 slalu berbuka rumah mak dan mertua bergilir2.masak pun utk sahur je tu pun satu lauk je.kalau berbuka kat rumah kdg2 pegi param juga sbb anak2 suka kuih dan menda2 lain slain nasi...beli sorang satu juadah cukuplah :)

azi berkata...

MP..
Saya pun teringin nak rasa masakan MP....mesti sedapppp....:)

Zareda Norman berkata...

10 hariberpuaa zar pun belum ke param lg. Masak sendiri je.. Simple simple cam pak campak tetap masak sendiri. Weekend masakbest best sikit...

Ucu Faridah berkata...

As salam MP...sihat jer pepagi ni..

ucu pun belum pernah ke param lagi sebab balik awal dlm 4.15 ptg jadi sempat lah masak...pastu jiran sebelah rmh ucu boleh dikatakn hari2 antar lauk..jdi bertambah lah menu kt meja...kalau masak sendiri senang nk bajet n nk balas pinggan jiran..

cuma kekadang tu Pak su ada la jugak beli kuih sebb ucu suka mkn kuih..

yan's cottage berkata...

salam MP....
yan sebulan puasa tak pergi param
yan lebih senang masak sendiri.....
kan menyediakan juadah untuk orang
berbuka besar pahalanya.....!!!!!

Kak Imun berkata...

Salam, MP. Kak pun sama juga. Hanya masak nasi, sayur dan lauk saja semasa berbuka. Kuih pun sejenis saja. Asalkan ada, syukur Alhamdulillah....:)

ieja amieja berkata...

salam MP..
umah sy pun paling tidak mesti kena msk sejenis lauk..beli mknan kat param mmg kemestian jg awal2 pose ni..maklum je la tekak ank2 msg2 berbeza..tugas ke param slalunya hb je pegi otw blk keje..klu dulu sume kue2 ank2 mmg x gemar, tp skrg yg sulung dah pandai lak makan kue mue ni..

syiela berkata...

salam Mp.. saya pen kalau sempat masak 1-2 jenis je.. kalau beli pun sama.. kalau tak mesti tak habis

MamaEma berkata...

kalau masak dua jenis lauk...beli pun setakat dua jenis lauk juga

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

sy mmg tak gi param..malas..besanya hubby yg pegi sbb nak beli kuih-kuih..maiin course biasa sy masak je

Ati Masrif berkata...

oo...mp pandai masak rupanya..hihi

kita pun rajin buat kuih masa bulan
ramadhan ni jek...hihi

bazar mmg tak pergi lagi takat 10
hari posa ni :)

Kesuma Angsana berkata...

umah KA pown nasi mesti tuk en hubby! kuih2 kdg beli je

Zaitun berkata...

Kalau weekend kak Zai jarang masak sebab dah 5 hari bertungkus lumus kat dapur.Kak Zai akan ke bazar atau makan luar tapi pergi ke tempat yang dah biasa.

Aishah Jahirah berkata...

betul tu kak, tak kisahlah masak sendiri or beli asalkan jgn membazir je...

mama aini berkata...

assalam & slm ramadhan MP..maaf baru dpt jenguk MP..ehem..mama & en.hb kerap kePARAM..hu2x..sbb masalah kesihatan mama..ehem RM50 dah spt RM5 je kan..semua makanan kat PARAM mahal2 skrg ni.. :(

Nur-nba berkata...

Setuju dengan pendapat akak. Jangan membazir.. Memang lebih elok masak sendiri. Tapi apakan daya, kadang2 kena juga beli..

eMMe berkata...

Salam Kak MP, kalo sempat masak, mmg masakla Sis, kalo gi PARAM, beli kuih manis n pedas je, utk dua org makan, InsyaAllah tak membazir, sure habis punye.. RM10 cukup kot, kalo darab dengan 30 hari, erhm... lebih kurang duit raya tahun ni, hahaha!

tapi mmg suke masak lagi sebenarnye, tgk la kalo masak takde la mcm masterchef, takleh laju2... tak reti masak cam mak2 kita, hehehe.. cekap di dapur..hehee..

ieda berkata...

memang pon dikk
banyak membazir kalau ke param nie huhuhu sedih ..
kadangtuuu x nak beli
tapi beli jugak huhu

LYAfrina berkata...

mybe perut org melayu..apa2 pon nak nasi..sama la dgn lya..nasi msti ada.

jemarisuri berkata...

samalah ngan js nasi menjadi pilihan utk berbuka...hehe...sahur pun sama...muah3

Maya Mayana berkata...

kalau difikirkan masa bulan puasa kita lebih banyak keluarkan duit disebabkan "lapar mata"

apa boleh buat kadang2 kita ni spesies tk berapa rajin masak,tapi rajin makan..ehehehe

Rinna berkata...

Minggu pertama puasa ada gak ler memasak.. tapi kdg2..tuh pun tak abis.. jadi skrg nie beli je kat PARAM.. 2/3 jenis lauk.. cuma masak nasi jer.. :)

Puan Kutu berkata...

oh jarang msk rupanya akk sorg nie.bln posa je msk ekk.time nie la nk tunjuk skill memasak ye.hehe..

sy hari2 msk,kadang2 en suami je ke bazar.layankan nafsu beliau mmg habis rm50 gak sehari.pasni sy kata nk mkn apa beli bahan sy msk.klu beliau pegi bazar mmg beliau beli segala mak nenek.sy gak yg gemuk mkn byk sbb nak elak pembaziran.hehe

ummiross berkata...

Salam Ramadan, salam bertemu kembali Mp..

ummi pulak makan nasi sikit je MP, suka kuih2, tapi perut kecik je, tak boleh makan banyak, hehe..

Amie berkata...

Ikut pengalaman kak Amie, kalau beli di param memang menyeronokkan tapi memang berlaku pembaziran.... baiklah masak sendiri, terjamin kebersihan dan tak semestinya masak yang pelbagai, cukuplah buat alas perut.

Norzie hany berkata...

Saya pun jarang beli makanan di param.Berbuka pun sama mcm Mp makan nasi.Kalau rajin buat la juga kuih sikit2.

Kamariah Awang berkata...

Dah masuk minggu kedua berpuasa, sekali pun ma belum ke bazaar. Tah kenapa tahun ni, ma malas benar nak meredah kepayahan parking kereta dan tekak pun okey aje, tak terasa nak makan yang pelik2. Tapi kalau pergi pendek kata apa ditengok semuanya nak...!

Mama Gee berkata...

hubby berbuka tak makan nasi...makan kuih2...so dialah yg kena pi param utk beli kuih2 yg dia nak makan..

g cuma masak lauk pauk utk sahur je...masak simple2 sudah..... :)

missSenget berkata...

kite dulu suka jugak ke param..

tapi dah besar2 ni, malas nk sesak2.. hahaha...

selalu je dah smpai kt hujung param, tangan masih kosong..

sal berkata...

bulan puasa memang meriah sikit..
macam2 menu nak testing..
kepuasan memasak pula akan dirasa apabila anak2 makan dengan habisnya yee..
selamat berpuasa..

EmbunRosaliza berkata...

Assalam mp akk pun tak suka ke param, terutama kat KL ni, selalunya kuih2 tak sesedap mana, akk lebih suka masak2 sendiri walupun biasa2 saje, anak2 pun suka mkn. Tapi kalo blk klate wajib singgah kat pasar ramadhan TM tu, suka beli murtabak kat situ hehe dan mcm2 kuih klate eheh

Aine Ainun berkata...

betul tu kak,
yg penting jgn membazir kan...

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang