Sabtu, 4 Ogos 2012

Maafkan Umi....

Sabtu, 4 Ogos 2012
Minggu ni emosi betul2 tak stabil....Mungkin terlalu penat dan bnyak kerja yg perlu dibereskan.....Macam laa orng lain tak de kerja.....Dan macam2 benda yg bermain di fikiran...
Malam tadi si bongsu menjadi mangsa kemarahan Mp...kerana sedikit kesilapan yg dilakukan, dia dibantai oleh Mp...Tersedar bila si kakak bersuara "Cukuplah tu umi, sian adik"....Ya Allah..!!! Apa yg aku lakukan????? Menitis air mata lihat si adik menangis...Kenapa kesabaran dalam diri semakin terhakis?????
Melihat si adik tidur dalam sisa esakan yg pnjang....terasa diri  begitu bersalah....Mungkin kerana dia terlalu mnja..dan kadang2 kemanjaannya mmbuatkan Mp cukup geram....
Ketika Mp membelai rambutnya dan mngucup dahinya ...terdengar sayu dia bersuara.." adik sayangkan umi'..
Dan air mata Mp terus mngalir laju membasahi pipi....Maafkan umi....!!!! Umi sayang..teramat sayang pada adik.......

**************************************************************************
   sekadar prkongsian ...diambil dari Fb...

36 ulasan:

kak tini (umialya) berkata...

kita cuma manusia biasa pasti melakukan kesilapan, harap2 apabila mereka dewasa, anak akan faham kenapa kita tegur, marah2 mereka, ibu mana yang tak sayangkan anak, sabar ye

Ena's Palace berkata...

alahaiii..sayunye baca...kesian anak yang kecil tu....bagi kita marah tuk mengajar, tapi perasaan dan kesakitan anak ketika itu...Allah sahaja yang tahu...byk2 bersabar ye MP...lagi2 bulan posa ni yer...peace :)

Pn Kartini berkata...

sayu je hati bila membacanya...
InsyaAllah,anak sis MP tahu yang maknya hanya utk perbetul kesilapannya agar menjadi anak yang soleh..:)

♥MAMASYAZA♥ berkata...

sama gak cam saya, ptg semlm waktu berbuka kat umah abg ipar, hero kecik buat perangai, siap nangis bagai, ganggu org lain nak berbuka. geram punya pasal, saya bantai ja sihero kecik tu, geram sgttt, terus dia terdiam, tergezut agaknya tak sangka saya nak bantai dia

bersama kak Es berkata...

betul la...kadang2 ntah apa2 kan sensitif kita ni

kalau betul lelaki semua sejati... nasib baikkkkk la

zino berkata...

alahai sian adik... kena banyak bersabar di bulan ramadhan ni...

EmbunRosaliza berkata...

Assalam MP. tersentuh baca coretan kali ini, anak2 akk pun selalu mcm tu, bila kena marah,kejap tu tulis surat ckp dia sayang mama lah apa hehe...itu lah kita manusia biasa, kekdang emo tinggi sikit dan cepat nak marah

Aine Ainun berkata...

Ala kak..sedih tau...
nak nangis rasa..

yela kan kak, kekadang kita tak ble nak kawal diri, moga pasni jadi pengajaran...

NoorVictory berkata...

Sedihhhhhhh.. :(

Saya pun pernah marah adik-adik.

Mak dengan ayah saya kan kak, kalau dah marah-marah sebelum tidur akan datang bilik kami lepas tuh akan cium dahi kami.

Wuwuwuwu~ nak balikk.

*nangis

ummiross berkata...

Sayu pulak rasa, teringat masa anak2 kecik dulu, ummi pun selalu menyesal kalau marah anak, macam mp jugak, siap cium2 bila depa tido. Alhamdulillah sekrang dah besar, tapi masih penuh kasih sayang pada kami suami isteri.

azieazah berkata...

Bulan
posa ni kesabaran kita akan terduga tanpa kita sedar. Orang berjaya
mengawal emosi dan marahnya adalah orang yg berjaya. Semoga menjadi
pengajaran di masa akan datang. Sian anak-anak...

Zaitun berkata...

Salam Mp...n3 ini membuatkan air mata kak Zai menitis, teringatkan kata2 anak lelaki kak Zai...kalau mama tak pukul abang dulu abang tak akan pandai mathematik.Masih dalam ingatan walaupun sekarang dia sudah berumur 26 tahun.

Norsalmi berkata...

Tersentuh akak baca coretan MP ni. Teringat masa anak-anak masih kecil. Ada masa memang karenah mrk menguji kesabaran kita. Ada suatu kejadian yang buat akak menyesal sampai sekarang. Harap2 MP tak jadi begitu. Banyak2 bersabar..

Rozita berkata...

Tersentuh hati saya bila baca catatan mp ni....sebab saya juga pernah mengalaminya...sayu rasa hati

Zareda Norman berkata...

emosi wanita mmg halus.. Kdgkala kita x mampu mengaalnya.. Banyakkan zikir supaya kalimah allah sentiasa lekat dihati. Zar pun sll gak emo emo.. Sedih tanpa sebab..

Kamariah Awang berkata...

Hati ibu ni memanglah lembut. Marah dan tindakan tu mesti bersebab, tapi kerana kelembutan hati tetap juga rasa bersalah. Lebih2 lagi dibulan puasa ni... darah cepat naik, kalau tak cepat sedar dan istighfar, kita juga yang menyesalnya..

Amie berkata...

Nak berlinang airmata baca entri MP... kak Amie dulu pun pernah begitu dengan anak sulung (15 tahun lalu yang buatkan Kak Amie memangis bila melihat satu hari si sulung menangis, dan Kak Amie tanya kenapa abang menangis, katanya dia teringat kak Amie 'buat' dia ... terus kakak menangis rasa menyesal sambil memeluknya), kakak cuba fahamkan dia kenapa kakak buat begitu, tapi sebenarnya kakak sangat menyesal!
MP,
Pengajarannya, selepas sesuatu kejadian itu kita perlu berlapang dada apabila merasa tertekan, tarik nafas panjang-panjang dan asingkan diri buat seketika daripada anak-anak kalau kita kenalpasti anak-anak akan jadi tempat melepas rasa... sabarlah sayang, kita insan biasa, tak lepas dari salah dan silap.....

makchaq berkata...

Nafisah paling beruntung.. dah berumuq makchaq jadi penyabaq.. rasanya dia tak pernah kena pukul lagi..
tapi makchaq memang tak berapa pandai nak pukul/cubit ke.. selalu mulut saja lebih..

Dinas Aldi berkata...

Sayu baca entri ni, tambah sayu lagi bila pandang wajah si bongsu tu. Tapi saya percaya MP bukannya dengan sengaja nak marah2 teruk si bongsu tu. Setiap ibu pasti sayang & mahukan yg terbaik untuk anaknya kan.

Nuwairani Ismail berkata...

adoi kak...sayu je hati ni baca entry ni...

Puan Kutu berkata...

mmg sayu baca entri ni..bila tgok wajah adk rasa nak menitis air mata..kita manusia bisa mmg tak lepas dr buat salah...

sal berkata...

Memang kadangkala kita tak dpt mengawal kesabaran..lepas tu baru rasa sayu..
Walaubagaimana pun kasih sayang tetap menebal di sudut hati..

secangkir madu merah berkata...

sebagai manusia biasa kadang2 kita terlepas laku.. harap2 lepas ni beringat2lah supaya tidak bertindak mengikut perasaan.. syian si kecik..

azi berkata...

MP..
Kita ni manusia biasa...selalu mengikut kata hati..saya pun selalu macam tu......

saniah berkata...

Dulu2 akak mmg cpt jgk mnampar ank esp si abg...mgkn sbb muda lg dan tak pandai nk tangani tekanan...tp skrg dgn adik tak de lg dahh....dah pandai sabar
Dah tua sama kan...
Harap mp tak susah hati sgt ya....:-)

jemarisuri berkata...

buat hati js sayu baca entry ni...sbb js mmg xpernah tgnkan ank just marah2 camtu je...xtau kenapa sbb kalau nk pukul mrk rasa kesian...mungkin itulah jiwa js kot...apapun bersbr ye MP..maybe xsengaja..moga ank MP pun fhm suatu hari nti kenapa jadi begitu..

fadh leyanie berkata...

sedih sy baca,.emosi gagal mngawal diri.ay pun kdng2 geram dgn adik.

syiela berkata...

kesian adik.. kdg2 bulan ramadhan ni kesabaran kita hilangkan dek karenah anak2

Jendela Hati berkata...

sedih baca entry MP...

sedih bc kisah org tp diri sendri (sy nie ler) pun kdg terlebih emosi jugak pada anak bngsu, ye mungkin dia bongsu dan manja bila dia buat silap tu emang rasa marah...last2 rasa bersalah dgn sendiri tiba...huhu

missSenget berkata...

kite pn selalu..

marah anak sedara sakan2..lepas tu nyesal..

Y__Y

Puteri Nurhayati berkata...

Sabor ya Kak Ina. Lagi-lagi di bulan posa ni. Yati bila rasa nak pukul anak, time out jap, lari pi tempat lain. Nanti anak bukan saje sakit, dia boleh ingat pulak tu bila kita pukul. Huhu... Kecuali kalau nakal sesangat ler.

hannahsarah berkata...

Apb emosi menguasai fikiran kita bisa bertindak di luar kawalan. Selaluya anak2 jd mangsa krn ketidakmampuan mrk melawan. Seringkali juga terjadi pd diri. Akhirnya sesal dan menangis sendiri.

Aishah Jahirah berkata...

biasa tu kak...kdg bila tgh serabut, gangguan kecik pun jd besar...tp bukan niat dihati nk mrh org tersyg kita,tak sengaja...;(

MamaEma berkata...

perasaan yang tak dapat dibendung lagi... samalah kak, bila merah menuasai diri..anak jadi mangsa.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

sy lak yg menitik air mata bila baca..

NzA berkata...

itulh kita MP..trkdg prkara kecil boleh buat kita naik hangin xtentu pasal...yg jadi mangsa org2 sekeliling.....kesian adik, moga dia cpt ok..nza pn trkdg mcm tu dgn farouk...bila tgk dia tidur dlm tangisan br rasa sesal....huhuhu.....

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang