Isnin, 27 Ogos 2012

Ingatkan Turun...Rupanya Tidak...!!!!

Isnin, 27 Ogos 2012
Sebulan puasa, hati berdebar2...dah sematkan dalam hati nak turunkan berat badan.. paling tidak pun sekurang2nya tiga kg..Tapi bila naik atas penimbang selepas sebulan puasa....berat tak turun2 jugak..Masih seperti dulu..Padahal, tubuh rasa ringan, badan pun agak kempis....aduhhhh silap bacaan kot...

Hari Sabtu lepas, Mp ronda2 mencari baju lepas raya....terjumpa jugak baju idaman hati..Tapi masa nak cuba baju tu, punyalah risau...Takut saiz makin bertambah..Tapi Alhmdulillah, masih lagi muat dgn  saiz M..Jangan berangan utk dapatkan saiz S...MUSTAHIL....!!!!!!!

Seorang Sahabat Mp ada sarankan supaya DIET utk turunkan berat badan...
Alasan Mp..mana boleh diet, nanti air liur meleleh tengok makanan yg sedap2....Takkan nak pandang jer makanan tu...Masa sihat ni laaaa nak makan apa yg disukai...Rugi weiiii kalau diet....

Saranannya yg kedua...suruh Mp BERSENAM...
Hahaha....itulah perkara yg paling Mp tak suka dalam dunia ni....memang betul, bersenam baik utk kesihatan....Tapi hati tak boleh dipaksa...Masa bersenam lebih baik diganti dgn tidorrrrrrr......Alaaaa, esok2 kalau ada masa, Mp akan joging sambil cuci mata tengok mamat2 dan apek2 tua kat tasik....Dapat jugak reles tensen....KALAU ADA MASA ya......sekarang ni mmng tak de masa...

Saranan yg seterusnya...suruh anak atau suami sbgai pemerhati...
Yang ni lagiiiii BEST...Bila Mp tanya suami pasal berat badan, selamba jer dia cakap..'Dah Secukup Rasa'..hahahaha....No komen....Bila dipaksa suruh bagi jawapan yg ikhlas, dia akan kata..'seluar jeans tu muat lagi tak????' Kalau muat, berat tu masih normal.....
Tapi dalam gelak2 tu dia suruh jugak Mp brwaspada coz berat Mp pernah naik macam belon satu masa dulu....
Kalau anak jadi pemerhati lagiii sempoi...skrang ni badan Mp dah sama saiz dgn dia orang....Tak pernah pulak dia orang kata Mp gemuk...si bongsu selalu kata Mp kecil berbanding dgn kawan2  Mp yg lain...Biasanya jawapan budak2 tu IKHLAS.......jadi Mp terima seadanya jawapan suami dan anak2 tanpa perlu rasa risau....

Jadi, Mp ambik keputusan yang PALING TEPAT...biarlah berat badan tu macam tu...Tak payah susah2 nak turunkan sebab memang susah pun nak turun..Buat apa peningkan kepala...Yg penting, HATI MAU GUMBIRA DAN KESIHATAN MASIH TERJAGA....
Alhmdulillah kerana pada tahun lepas kesihatan Mp amat baik...rekod Mp bersih, tiada MC...dan tahun ni harap2 rekod tersebut dapat dikekalkan....

Bersama bekas GB, PKP dan kawan2...





32 ulasan:

Aishah Jahirah berkata...

xpe kak...asal jangan naik mendadak sudah le...hehee.tu la yg penting sihat.kurus tak sihat xsyok jugak...

EmbunRosaliza berkata...

Assalam MP, kalo setakat saiz M orait tu, sedang elok je..kalo kurus sangat tak best pulak...huhu akk ni x tau la kalo dok sebelah MP hehe

kak tini (umialya) berkata...

tengok tu comel ajer...

azi berkata...

Seronoknya MP masih bolehpakai baju saiz M...6 tahun dulu saya boleh, sekarang ni kalau tak L, XL...he..he..

p/s..MP jangan bimbang...dah cantik dah tu..saya suka tengok MP...:)

Khairul Hakimin B. Muhammad berkata...

ok le tu.

saya turun 10kg dari april-ogos.
lepas tu raya arini masuk 9 hari.

sudah naik 3kg. kikikiki

Ati Masrif berkata...

musim raya ni rugi kalau berdiet
payah nak dapat makanan best mcm ginikan...hik3


salam syawal MP :)

buat open hse ...jemput yek :D

syiela berkata...

M tu ok lagi.. don't worry be happy :)

Aidah berkata...

Kalau husband cakap okey, alhamdulillah. Akak ni semua produk akak mentry masa muda2 dulu. Habis jugak duit. Tapi bukan menjadi pun. Kejap je slim. Berhenti makan produk tu dia naik macam juara balik. Sekarang ni akak redho dan jaga kesihatan je, dik agar mudah beribadat. Makan pun taklah pantang sangat cuma sangat jarang makan daging. Time raya je dan sesekali masa kenduri. Yang lain akak sapu je. Hehehe.

saniah berkata...

Ina..takyah susah2 nk turunkan asalkan jg kesihatan...maintainkan je..jg ukur lilit perut sbb kata pakar klau.perut mmbesar kemungkinan masalah jantung...klau dlm family ada diabetic jg pengambilan gula...itu je...heheee pnjg lebar pulak eh?
Apa2 pun akak harap ina sihat k :-)

missSenget berkata...

cantik dah tu kak.. :)


kite skrg ni nk naikkan berat badan.. hihii...

♥MAMASYAZA♥ berkata...

saya blom timbang pun lagi, tapi rasanya tak turun kot...hehehehe
sama gak bila tanya kat anak2, jawapnnya mama kurus lagi dari kwn mama, kwn mama tu gemokkk...cewahhhhh, nak amik hati le tu

AziE berkata...

M?? alaaa takde apa. Teruskan je makan.

LadyBird berkata...

ok la tu sesedap rasa.. :D.. kalau kurus sgt x ok jugak..

Deru Ombak berkata...

Assalamualaikum Cikgu..

Lihat Dari gambar tu, mmg Cikgu paling kecik dan comel. Maintain Cikgu maintain.. :)

Amie berkata...

Saiz M kira cukup cantiklah tu MP.. sebab saiz S tu tak berapa nak comel he he he heh..

yan's cottage berkata...

salam MP....
selamat hari raya untuk MP sekerluarga.....eeeemmmmm.....okey la
tu...size M jangan sampai S nanti tinggal tulang pula heeee...!!!!!!

ammarghazi berkata...

emmm..selagi penimbang boleh mengira berat selagi itu belum dikatakan berat....emmm

Kamariah Awang berkata...

Ma pun..! Rasanya berat badan tak turun, naik adalah! Lepas puasa ni sampai sekarang ma tak timbang, takut bacaannya mengecewakan. Hahaha...

insan marhaen berkata...

syukur saja dengan berat yang ada. cuma selalu riadah dan hepi...

Nur-nba berkata...

Alahai comelnya akak.. Pakai saiz M.. Camne la if duduk sebelah akak ye.. Nur berbdn besar.. Maintain je kak.. Chayok!

LYAfrina berkata...

hehe,,xpea akak.. y pting sihat kan

eMMe berkata...

Salam Aidilfitri Kak MP, hurm...ckp pasal berat badan ni... Me no komen la kak, coz... kite tak tau berat badan kite ni kadang kala leh susut, kenkadang leh naik, tgk baka jugak kot kak, tgk mak ayah kite... kite ni ikut belah mak ke ayah, kalo mak ayah kite sihat2... haa... kite pun sihat2 la kot... InsyaAllah... yg penting, kite tak abaikan kesihatan, jaga makan, makan la makanan yg berkasiat, cwah! pakar pemakanan Me ni lagaknye, hehehehe!

Cikgu Ma berkata...

saya ni plak, x leh fikirkan sangat nak turunkan berat badan..konpem x turun...bila buat tak tau jerr, kdg2 ok jer naik turun naik turun...hmmm...tp setakat ni alhamdulillah, tak gemuk x kurus...menten

Mama Gee berkata...

itu prinsip g gak kak...bioolah badan tu bugar skit pun asalkan sihat...
suami pun tak komplen...asalkan jgn overweight sgt...

sal berkata...

berat badan....
waktu raya ni memacam makanan sedap2, ada open house lagi..payah nak jaga berat badan..
apa2 pun tahniahlah jika berjaya melaksanakan misi menjaga berat badan..

aizamia3 berkata...

seminggu ai beraya berat naik mendadak.. :(
la ni kena usaha bagi turun balik.. itupun tak jugak sebab dok asyik beraya sakan je..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

kalau BMI akak dlm lingkungan normal takda apa yg perlu dirisaukan :))

Kesuma Angsana berkata...

asal saja badan sihat dan hati senang, maintain ajelah

suri solehah berkata...

suka ngan ayat terakhir tu kak..takpayah nak pening pikir..janji hati gumbira..hehe..tp kalau dah m size..mmg tak payah risau dah tu kak...selamat hari raya kak

mama aini berkata...

takpe MP..yg penting sihat & gembira..he2x..

Marya Yusof berkata...

Eh, kita samalah kak...calit sikit... kdg2 risau gak bila tgk bahagian2 yg sarat dgn lemak2 tersembunyi...hiks ;)

whitecappuccino berkata...

Eh! Akak pn mcm tu juga x turun2..pdahal makan x seberapa dlm bulan puasa tu..ermm...bila dh mkin berusia, pyh btul nk turunkn berat bdn...selamat hari raya Mp...

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang