Ahad, 26 Ogos 2012

Antara Kawan, Teman Dan Sahabat....

Ahad, 26 Ogos 2012
copy dari fb

Beruntung jika kita mempunyai seorang sahabat yang sanggup melakukan apa saja untuk kita.Sentiasa ada saat kita memerlukan...Sentiasa bersama saat kita dilanda duka dan sentiasa memberikan teguran saat kita alpa dan melakukan kesilapan.Namun, jgn terlalu mengharap kita akan miliki sahabat seprti ini.Sahabat yg baik ibarat sebutir PERMATA atas butiran pasir pantai...Terlalu sukar utk dimilki dan andainya kita memiliki, jangan  biarkan ia terlepas dalam gengaman kita....

Untuk bercerita tentang sahabat, rasanya tiga hari tiga malam tidak mencukupi.... Antara kita mungkin ada kenangan tersendiri bersama sahabat... Sama ada kenangan manis atau kenangan pahit ia tetap terpalit di jiwa..

Dalam persahabatan semuanya berkemungkinan terjadi...ada kalanya kita tertipu dgn kebaikan yg ditunjukkan sedangkan hakikatnya ia cuma topeng semata2....Ada yg suka menjadi talam dua muka, ada yg menikam kita dari segenap penjuru....Semuanya sukar utk kita kenalpasti..Setelah  TERKENA barulah kita mula mnyedarinya....

Perjalanan masa mendewasakan kita dalam mencari erti sebuah persahabatan di alam realiti...Biarlah dituduh sombong andai itu yg terbaik utk kita...Biarlah kita dituduh terlalu memilih asalkan pilihan kita menepati..tidak menyakiti dan tidak disakiti...

Keikhlasan dalam persahabatan sukar utk dinilai, dihitung, dikira dan dicongak walaupun dgn mnggunakan kalkulatr......Hanya empunya diri yg tahu sama ada dia ikhlas atau tidak dalam menjalinkan persahabatan dgn kita..

Sebenarnya bagi Mp, prsahabatan di alam maya lebih mnyeronokkan dan lebih membahagiakan berbanding di alam reliti...Walau tidak bersua muka, tetapi jalinan ikatan terasa kukuh dihati, terasa indah disanubari..tidak ada perasaan dengki, jauh sekali utk iri hati...

DAN
Mp cukup bertuah punya seorang kawan, teman dan selayaknya dipnggil sahabat ..Dia sntiasa bersama saat diperlukan...sntiasa memberikan kata2 smngat saat hampir terjatuh.Dia ibarat bintang dalam hidup Mp.Mp cukup sayang dan tak snggup kehilangannya...walau adakalanya dia mngutuk dan menegur Mp, tapi Mp yakin dia cukup ikhlas dalam persahabatan....biarlah persahabatan ini terus kekal tnpa dicemari dgn perasaan negatif yg menyakitkan hati...


23 ulasan:

kak tini (umialya) berkata...

akakpun sama, seronok kenal ngan teman2 di alam maya, kita berkongsi segalanya tanpa prejudis

Totie@Tomy berkata...

saya pun seronok berkawan dengan kawan2 alam maya..banyak yang dapat saya share..berbanding dengan kawan realiti..kerana kawan realiti kita perlu berhati2...ada yang ok ada yang tak ok..pandai2lah kita menilai..

ieda berkata...

hakikatnya kita memang payah nak jumpe yg namanya kawan sejati ..
akk x pernah jumpe selama akk hidup nie .. kawan yg sekadar namanya kawan memang banyak ..

semoga kita dpt menghindari dari segala perbuatan x baik dan dilindungi allah selalu .. aminnnnnn

tapi bila sebut pasal kawan2 blogger nie .. so far alhamdulillah akk memang senang dengan cara kita disini .. walau x semua dpt di kongsikan bersama , tapi alhamdulillah disini kita dpt hilangkan kesepian kita kan ;)

Puan Kutu berkata...

sahabat sejati mmg susah dicari.cukup klu ada seorang, dah rasa syukur sgt..mesti sahabat akk tu sgt istimewa..:)

Ummi Iman berkata...

Saya mmg tidak terikat dgn kawan yg dianggap sahabat. Biarlah sama2 saling ingat mengingati sudah memadai. Bila kita terlalu rapat sgt dgn seseorang biasanya kita akan jd renggang bila silap sedikit. Namun saya bersyukur kerana kawan2 saya tu sentiasa ada di sisi bila saya memerlukan dan saya sudah cukup lama mengenali mereka.

Kwn2 maya bg saya ibarat keluarga... seronok membaca kisah masing2 dan ramai yg pemurah :)

Nor Salmi berkata...

Bukan mudah mencari sahabat sejati.. kerana ia berkaitan dgn hati..Cukup bertuah jika memiliki.. seorang shj pun dah amat memadai..

Sahabat sejati bukanlah sahabat yg hanya membenarkan segala kata dan perbuatan kita tapi yang sanggup menegur kesilapan dan kesalahan kita..

Aishah Jahirah berkata...

kadang2 keadaan xizinkan kita terlalu baik dgn kwn,tp bukan bererti kita lupa atau tak anggap dia kwn baik.dalam hati sentiasa terkenang dan doakan yg terbaik utk semua kawan2 termasuk kwn maya...

p/s:selamat hari raya aidilfitri kak...maaf zahir batin.salah silap terkasar bahasa,terkecil ati saya mohon maaf...;)

EmbunRosaliza berkata...

Assalam MP. akk pun gembira dengan teman alam maya ini, walupun x jumpa namun kemesraan tetap utuh terjalin.

Masa akk bunjang2 dulu, akk ada seorg kwn yg selalu ke hulu kehilir bersama, kemana saje kami pergi wajib berdua heheh.

Hubungan akk dengan dia sampai hari ini masih baik, walaupun berjumpa setahun sekali, kami sentiasa menelefon...terasa indah sangat erti persahabatan,

azi berkata...

N3 yg.sangat menarik...
Mp, sahabat yg.baik adalah sahabat yg.sanggup menegur kita wpun tegurannya itu terlalu pahit untuk didengar...saya cukup suka kalau ditegur andai melakukan kesalahan..tapilah teguran itu biarlah kena caranyakan...

semoga persahabatan dialam maya ini akan berkekalan ye Mp...yg.penting kita ikhlas...betul tak?

Acik Erna berkata...

assalam MP..alhamdulillah bila MP ada kawan yang memahami..alhamdulillah acik jugak ada kawan/rakan/sahabat yang dari sekolah hingga kini sentiasa bersama..walaupun jarang berjumpa..sentiasa berhubung melalui telefon

Mama Gee berkata...

kalo nk kata2 betul2 yg layak digelar sahabat sejati...ada sorg je...Alhamdulillah...ada juga....harap2 jgnlah ikatan persahabatan itu terputus di tgh jalan....

Ucu Faridah berkata...

salam dipagi hari dibulan syawal....

ucu suka berkawan...x kira dialam maya @ realiti...tapi selagi bernama manusia, kena berhati2 walaupun dialam maya atau didepan mata....

fadh leyanie berkata...

memang manusia ramai yang digelar sahabat,,tapi yang sebenar2 sahabat itu nisbah dia mmg sikit.

Rinna berkata...

Kawan yang betul2 boleh bersama susah dan senang mmg susah nak jumpa.. Kalau ada pun tak laa ramai. Betuah laa pada sesapa yg punyai kawan sebegini..susah senang bersama..

Kesuma Angsana berkata...

bukan senang nak cari sahabat sejati !

ummiross berkata...

menariknya n3 MP ni..
Memang sukarnya mencari sahabat.
Bagi ummi, suami ummi adalah sahabat ummi yang paling akrab, hehe..

ummi pun seronok dapat ramai kawan2 di alam maya..dapat juga berkongsi rasa , berkongsi cerita serba sedikit.

MamaEma berkata...

bukan sennag nak mencari seorang kawan sedemikian

MystoryPic berkata...

Semuanya subjektif.... susah nak mencari yang betul2 baik

Nur-nba berkata...

Realitinya memang sukar nak menemui sahabat sejati.. Yang selalu jumpa, rakan2 yang bermuka2 dan berpura2..

Ros berkata...

Assalamualaikum MP,

Selamat hari raya maaf zahir batin....

Bersyukur sangat kalau kita ada sahabat yang sejati ni kan MP...

mama aini berkata...

ehem..susah nak jumpa `sahabat` yg sejati..yg sanggup bersama waktu susah & senang..untung MP ada sahabat begitu..

ammarghazi berkata...

suka baca entry..ini...emmmmmm

syiela berkata...

susah nak ada sahabat sejati.. namun terselit juga seorang dua.. syukur alhamdulillah

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang