Khamis, 30 Ogos 2012

Itulah Cita-cita Saya....

Khamis, 30 Ogos 2012
Dua mnggu lepas, ujian bulanan diadakan di sekolah.Setiap kali periksa, memang Mp akan berdebar2 menunggu keputusan exam anak2...Ada subjek yg dia orang ok sangat..dan ada jugak yang sedang2..
Kali ini, Mp nak berkongsi pasal kertas penulisan si bongsu Mp..(Muhammad Hamiz.)
Soalan Penulisan utk murid tahun 3 taklah susah sangat...memang sesuai dgn tahap dia orang.
Dan pada exam baru2 ni, Hamiz memilih utk menjawab soalan 'Cita-cita Saya'..
Nak tahu apa2 cita-cita Hamiz????
Mp pun terkejut jugak bila baca karangan yg dia tulis...Memang tak sangka betul...

Okehhh, sedikit petikan jawapan penulisan Hamiz..(Mp ambil 2 perenggan sahaja)


Saya bercita2 utk menjadi ustaz kerana ustaz boleh mengajar tentang agama..Ustaz juga boleh mengajar tentang para nabi dan juga tentang malaikat. Menjadi ustaz juga boleh mengajar orang sembahyang dan mengaji Quran.Ustaz juga boleh mngajar orrang tentang rukun Iman  dan juga rukun Islam.

Perenggan terakhir....
Sebenarnya saya ingin menjadi polis, tetapi saya tak kuat berlari. Sebab itulah saya mengambil keputusan utk jadi ustaz....

Adoiiiiii...ayat utk perenggan terakhir itu membuatkan Mp gelak terbahak2......Sian Hamiz,...cita2 nak jadi polis terpksa ditukar gara2 badannya yg agak montel...
Tapi, Mp tak sangka dia boleh menulis macam tu..kalau kawannya rata2 mahu menjadi guru, doktor dan saintis...tapi dia pulak lain dari yg lain...Terharu jugak bila baca pasal cita2nya...
Mp berharap agar cita2nya menjadi kenyataan......Mp memang sokong 100% cita-citanya.....



31 ulasan:

Gen2Merah berkata...

hehehehe... kesian Hamiz... nak jadi polis tapi terpaksa dipendam.. hehehe.. Jadi Ustaz pun lagi ok kan.. moga2 Hamiz membesar menjadi seorang anak yang berguna kepada orang tuanya..

salam aidilfitri ya kak...

fadh leyanie berkata...

yang perenggan akhir tu lawak,
sejuk hati seorang bonda kalau anknya menjadi ustaz :)

Maya Mayana berkata...

Jadi polis pun tk salah...polis yang soleh...Hamiz kan boleh diet...tapi kalau jadi ustaz pun lagi baguih ;)

Khairul Hakimin B. Muhammad berkata...

muahahaha

comel je.haha

NoorVictory berkata...

Hehehehehehehe~ comelll!!

Budak-budak memang sangat berterus-terang, kan kak? Hee

Saya pun harap Hamiz dapat capai cita-cita dia. :) amiiin.

Ena's Palace berkata...

Alhamdulillah...sungguh murni cita² dia...sejuk pewot MP..
auntie doakan semoga cita² Hamiz tercapai..jadi contoh pada adik²..

azi berkata...

Bagus MP...saya pun teringin sangat kalau anak lelaki saya yg.sorang tu jadi ustaz......:)

♥MAMASYAZA♥ berkata...

sungguh jujur si hamiz tu. hamiz saya masih kecik, tak tau le besar nanti camne lak...hehehehe

Kasih Salina berkata...

salam lebaran kak MP..selamat hari raya dan maaf zahir batin andai tersilap bahasa..alhamdulillah, semoga cita2 nya kekal hingga dewasa..bagusnya,pandai cara dia berfikir..

~ yus ~ berkata...

terbaiklah karangan anak akak, untuk darjah 3 memang bagus bagi yus. Anak yus dah darjah 4 karangan masih hancus kak, risau yus. Dia memang lemah subjek BM, bukan untuk penulisan sahaja, pemahaman pun sama...huhu

moga cita2 anak akak tercapai.

Salam aidilfitri kak MP, maaf zahir dan batin

EmbunRosaliza berkata...

Assalam MP, bagus cita2 hamiz tu, kalo ank2 akk semua tak minat jd ustaz. si abahnya suka sangat hehe

lieyalatif berkata...

hahaahah bijak2....lieya pun tegelak2 tau bace...lawak...tapi serius lawak dlm bijak...mmg bijak anak MP...syukur alhamdulillah...

dwaty berkata...

insyaALLAH... ada pewaris USTAZ DON... hehehehe

eMMe berkata...

Salam Kak MP, ayat Hamiz matang kak, walaupun baru darjah 3...harap dia jadi anak yg cemerlang dalam pelajaran dan ingat jasa mak ayah dia... InsyaAllah...

ummiross berkata...

hehehe..ummi pun turut tergelak ni MP. Moga-moga Hamiz berjaya mencapai cita-citanya dengan galakan dan dorongan dari Mp sekeluarga..

syiela berkata...

terharunya saya.. 1st time baca cita2 nak jadi ustaz... InsyaAllah moga dia berjaya nanti..

*** tak tahan ayat yg last tu :)

Amie berkata...

Hamiz jujur... dia menulis dari hatinya yang tulus. Insya-Allah cita-citanya akan tercapai.... amin!

MamaEma berkata...

baguslah..kecik2 dah bercita nk jd ustaz

Kamariah Awang berkata...

Insya Allah... mudh2an termakbul hendaknya. Ma pun tolong doakan yer...

mama aini berkata...

assalam MP..semuga cita2 Hamiz akan dimakbulkan olih Allah..amin..

Rozita berkata...

Matang pemikiran dia Mp, alasan nak jadi ustaz tu memang bijak. Semoga cita cita hamiz dimakbulkan Allah, aminn

mama ju, berkata...

Salam sejahtera,

wah tahniah, hebat sangat dia..budak2 nampak dia jujur.Apa2 pun maaf zahir batin, beraya sakan? cikgu mengajar mana?

Cikgu Ma berkata...

sebenarnya jd guru agama sangat bagus...cth kalo jd guru di skolah, dan skolah kekurangan guru, ustaz dan ustazah masih boleh membantu mengajar cthnya BM...jika tiada ustaz/ ustazah, guru bukan agama yang memang kurang penghayatan tak berani mengajar agama... =)

salam merdeka :)

Aishah Jahirah berkata...

yang penting cita2 dia tu baik...ala kak mana taw dah besar nanti dia fit untuk kerja polis,kecik lagi sekarang...heheh.apapun bagus juga jadi ustaz,sejuk perut mak dia nanti....amin...

MystoryPic berkata...

hahahah... sebenarnya fikiran budak kecik ni susah nak duga... kreatif pastu ikhlas jer ayat dia...

Maiyah berkata...

kecik lg dah bercita-cita
jd ustaz, bgus tu
rsanya bdk2 x rmai
kta cita2 mrk nk jd ustaz kan

Puan Kutu berkata...

hahaha sy pun tergelak baca perenggan terakhir tu.lawak2.hehe

baguslah cit2 hamiz sgt mulia.Insyaallah hamiz boleh berjaya menjadi ustaz yg disegani..:)

Puteri Nurhayati berkata...

Hamiz sebaya la dengan Amirul, tahun 3. :)
Sejuk dengor cita-cita nak jadi ustaz. Semoga cita-citanya tercapai. :)
Yati tak pernah dapat baca karangan Amirul. Yang latest ni pun cikgu dia belum mark lagi.

sal berkata...

Ada hikmahnya dia tak kuat lari..
rupanya ada plan b....insyaAllah, imam muda pun bole..

NzA berkata...

hahaha...xtahan baca perenggan trakhir tu....kelakarkan..luahan hati yg ikhlas dr hamiz....
Semoga apa yg hamiz cita2kan akan trcapai..kalau si farouk pula minat nk jadi engineer. Berangan nk cipta kereta canggih utk Msia ttp masalahnya malas belajar...huhuhu.....

eita berkata...

kalau nak jadi polis kena start diet sekarang ni....

tapi jadi ustaz lagi bagus....
banyak ilmu boleh di kongsi

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang