Ahad, 15 Julai 2012

Tak Sangka ......

Ahad, 15 Julai 2012
Pernah tak anak kita didedahkan dgn permainan tradisional?????
Mungkin bagi sesetengah ibu bapa, sejak kecil lagi anak diajar utk mengenali permainan tradisional yang diwarisi sejak dahulu lagi....
Namun tidak semua ibu bapa yang berminat utk mengajar anak mengenali pelbagai permainan tradisional yg pernah dimainkan dulu2....
Bagi Mp sendiri, sejak kecil anak2 disogokkan dgn sahiba, saidina, catur dan pelbagai permainan moden..Tak terlintas utk mngajar anak bermain atau mngenali permainan tradisional....
Suatu hari, ketika kami singgah makan di sebuah restoran ala2 kampung yg menyediakan beberapa papan congkak dan guli...
Si kakak mengajak adik bermain congkak,sementara menunggu makanan dihidangkan.
Tercengang2 si adik....
Si kakak bukannya pandai sangat bermain congkak, tapi tahulah sikit2 pasal permainan ini berbanding si adik yg tidak tahu langsung....
Tak kenal papan congkak...apatah lagi utk bermain...
Terkedu Mp seketika....
Kalau congkak dia tak tahu, apatah lagi permainan lain....
Dan..
Si ayah, dengan gigihnya mengajar adik cara bermain congkak...
 
berminat jugak nak main.....

cuba  bermain dengan kakak...masih lagi tak pandai main...

setelah hampir sejam....
barulah boleh main sikit2...

Masa budak2 dulu, Mp mmng suka bermain congkak...Dulu2 mana ada papan congkak jadi kami buat lubang atas tanah jer....Guna biji getah..
Biasanya lubang tu dibuat di bawah pokok tempat teduh..Bila selesai main, kami tutup lubang tu supaya tidak masuk air sekiranya hujan turun...
Seronok pulak mngimbau kenangan dulu....





56 ulasan:

Acik Erna berkata...

salam MP..acik rajin ajar dan bagi tau nk2 permainan dulu2.klu congkak tu siap beli di melaka..jenuh la nak melayan di main

Jendela Hati berkata...

yelah kak, teringat zaman 'muda2' dedulu, main congkak 'tanah' dgn buah biji getah kan

Zareda Norman berkata...

tapi anak zar pandai main congkak dan batu seremban. Ibu dia pulak tak pandai main congkak.. Hehehe

Nuwairani Ismail berkata...

kami pulak memang ayah belikan papan congkak yang macam dalam gambar tu.pastu dek kerana bising sangat, ayah bawa balik kg papan congkak tu. dah tak boleh main lagi.

ibuintan berkata...

mengimbau kenangan silam... dulu2 akk pun main congkak guna buah getah tak mampu nak beli masa tu

ainnoraini berkata...

Mmg pun zaman dulu2 mmg seronok main permainan mcm tui...atas tanah jugak dgn bijik getah...

pinky berkata...

lama btl tak main congkak...

ratu siput berkata...

permainan skang byk pakai otak...permainan dulu byk pakai kemahiran n tenaga.tp yg dulu lg seronok kan...main lastik getah..main teng2..main guli...main cakar ayam... :)

eMMe berkata...

Salam Sis MP, smalam tak online blog pun.. weekdays boleh le..hehehe...

Saya pun suke men congkak, kalo time kecik2 dulu.. dah diajar dkt skolah.. main dam aji, batu seremban.. selalu kat skolah la budak2 leh tau permainan tradisional... rugi la budak2 skrg kalo tak tau main permainan tradisional ni..

Mama Gee berkata...

klasik sungguh main congkak gali lubang kt tanah tu kak..hehe zaman g papan congkak dh ade dh..so main guna tu je...


tau tak g tak pandai main dam aji sampai skrg? satu2nya dam yg g pandai main...dam ular...hahahaa

azi berkata...

MP..
Saya dulu pun pernah main congkak dalam lubang atas tanah...bijinya biji getah...tupun seronok sangatttt...kalau cuti sekolah, congkak tu lah yang dimain dari pagi sampai petang...ha...ha...lepas tu walid saya terus beli congkak dari kayu sebab emak bising kuku saya hitam kena tanah...:)

kesian adik, tak pandai main ye....nanti MP bolehlah beli dan ajarkan dia...:)

syiela berkata...

salam MP

saya pun tak pernah ajarkan anak main permainan tradisional ni.. kena ingatkan balik

saya dulu pun main kat tanah juga.. habis la kuku hitam hehehhe.. merata kutip biji getah.. best sangat masa tu kan :)

wantie berkata...

thanks datang jenguk kucing kucing saya tu yer.

saya datang & follow u ok.


Tak pernah pun ajar anak anak main congkak. tapi main guli ada le. Tapi dia tak pandai sangat pun. kalau suh main congkak mesti mati kutu punye lah...

Kesuma Angsana berkata...

dulu masa kecik2 antara permainan yg mesti main ni!

Zefa NorAsmara berkata...

Congkak ni feberet saya kak mp. Tp sah2 yusuf dan maryam x reti main. Kena ajar juga ni..

Amie berkata...

Nostalgia lampau... samalah kita MP, main congkak dalam lubang atas tanah dengan biji getah, tapi kami tak main bawah pokok getah sebab banyak nyamuk... kami buat lubang dekat tepi rumah.

Aine Ainun berkata...

Yela kan,
tapi, anak2 akak nk jugak main, ade sesetngah budak xnk mian langsung da,
yela skrgkn makin byk mainan yg hebat2

Ucu Faridah berkata...

samalah kita..tapi tak berani mkn kt rumah takut nanti kena bantai dgn kakak sebab dia rajin sapu laman....masa tu dijaminlah kuku mesti hitam...kenangan betul

mama aini berkata...

assalam MP..kanak2 skrg byk terdedah kepada dunia baru..semua jenis tab & pad..mama kecil2 dulu pun main permainan tradisional tu.. he2x..

Rai berkata...

dulu kecik2 main congkak gali lubang bawah rumah kan..kalau bebudak skang mesti geli nak main tanah..hehe..

Rinna berkata...

Anak saya reti gak main congkak nie.. tapi main kejap aje laa.. dia lebih suka main game xbox jerk..

jemarisuri berkata...

js suka main batu seremban cari batu jln....smpi membulat batu tu hasil berseremban...hehe

Pn Kartini berkata...

Ingat dulu2..
Org tua2 cakap dulu2..jangan main malam2...nanti tidur ada lee dengor bunyi org main congkak malam2 nanti..hhuhhu...mitos nihh..hehe

Marya Yusof berkata...

As salam MP,

Kalau di sini if ade exhibition or something kita akan keluarkan semua permainan tradisional ni... Oh, org sini very fast learner! The most important they're enjoying the game! :)))

Dinas Aldi berkata...

Akak tak reti main congkak tapi kalau main batu seremban & lompat getah tu terer la kecik2 dulu, heheh!

makchaq berkata...

Anak2 makchaq main jugak congkak ni.. Nafisah pun dah pandai isi 7 guli dlm lubang2 tu.. Tapi main suka hati dia saja.. Tu yg jadi gaduh dengan Khadijah

dwaty berkata...

saya rindu nak main saidina.... congkak saya failed sikit... selalu kalah... pastu cara main kat sini ngan kat kampung lain...

Kakzakie berkata...

Rumah kakak ada seet congkak yg kakak beli laaama dah. SO anak-anak kakak bolehlah main MP..

yan's cottage berkata...

salam MP.....
yan dulu main congkak memang juara...
anak anak pun yan ajar main juga....
kat rumah kalau tak kemana mana inilah mainan kami sekerluarga....!!!!

Norzie hany berkata...

Dah lama tak main congkak.Betul tu MP dulu2 selalu congkak atas tanah yg di buat lubang.

Aishah Jahirah berkata...

teringat lak dulu2 kak...ada yg menipu masa main congkak tu,letak dua guli sekali sbb nak menang la,mcm2 la....
dulu saya selalu main congkak dengan batu seremban...;)sekarang tataw la boleh ke x lg main...kot2 dah lupa...hahaa

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

sama kak..kita pon main congkak cungkil tanah..best kan mainan ni hehe

MamaEma berkata...

teringat waktu main congkak dalam lubang yg dibuat sendiri..betul tu kak, kalau kita tak tunjukkan pada anam-anak..memang anak-anak tak akan kenal permainan yg pernah kita main dulu

LYAfrina berkata...

a ah..rasanya..asya x pnh pon jumpa congkak..igt zaman lya dulu... byk game tradisional..bdk2 skarang main game kat internet.

Kamariah Awang berkata...

Ghalib kalau bermain congkak MP... Tak cukup sejam dua... Hihi...

Kasih Salina berkata...

seronok main congkak masa zaman sekolah dulu,nasib baik saya sempat kenal dgn permainan tradisional camni..selalunya main dgn guli arau buah getah la..kalo buah getah tu main dlm lubang tanah biasanya..

Nurlyla berkata...

klau ibubpa x wariskan kpda ank, mcmana nnti anak nk wriskn ke cucu cicit.. nnti hilanglh wrisan brhrga tu.. nsib baik ada bpa mcm dlm entri ni..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

tetiba teringat citer congkak tue..

Zaitun berkata...

Kat rumah kak Zai ada mainan congkak ni. Ingat lagi kalau hubby main dengan anak2 susah betul 'mati'sebab dia akan jatuhkan kat lubang yang banyak buah aje.

Suhana Shuib berkata...

mainan nostalgia.. dulu2 pon mai lubang congkak kat tanah gak..abis kuku masok tanah..

Cho Zila berkata...

memang nostalgia tu... tapi tuler nak ajar budak2 main takder masa ler pulak...
memang kecik2 dulu main congkak korek tanah... bijinyer buah getah.. sekarang pokok getah kat kampung dah takder.. orang kampung sekarang tanam kelapa sawit...

ieja amieja berkata...

assalam cikgu..
br berkesempatan ke cni..
teringat dulu2 masa kecik2 main congkat kat dpn umah..mcm MP jg gali lubang dan guna bj getah..byk permainan tradisional yg bdk2 skrg ni x tau..plg fames mungkin bt seremban la kot..

secangkir madu merah berkata...

Saya suka lagi main batu seremban... hehehehe

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak buat MP sekeluarga

missSenget berkata...

kite pn xreti sgt main benda ni..

sbb ms kt kmpung, rule dia lain..
jumpa kwn2 skola menengah, rule dia lain..

mcm pening..

main batu seremban pn, mcm 2 kite jumpa rule dia..

malas nk ambik port sgt..

Yumida berkata...

sy x reti sgt main congkak ni...org tua2 larang klo main malam..hehe..

Gen2Merah berkata...

laaa, cerita pasal congkak memang dah lama tak main.. hahahaha.. budak2 sekarang mana lah reti nak main benda2 macam tu kan... apa pun jangan biarkan tradisi ini hilag di telan zaman

tariqmian berkata...

Salaam o alaikum,
Ramdan mubarak

please visit and follow my blog.
jazaakAllah

Aishah Jahirah berkata...

slmt menyambut ramadhan n slmt berpuasa esok kak....slh n slp terguris ati saya mohon maaf....;)

Hanis Azla berkata...

Alhamdulillah.. anak2 saya tahu permainan tradisional ni.. tp pendedahan mmg dari kwn2 mereka.. klu harapkan kami agaknya anak2 pun x kenal permainan2 tersebut.. he..he.

Salam ramadhan buat MP sekeluarga.. selamat berpuasa kak..

ieda berkata...

congkak memang permainan lama yg masih org minati zaman skrg .. ok lah sbb anak2 akk pun tahu pasal permainan tuu ;)

fadh leyanie berkata...

permainan tradisional kadang2 bermusim,bila time gasing semua main gasing,bila mai musim batu seremban semua main batu seremban.:P

Nurlyla berkata...

singgah lgi.. salam ramadhan.. :)

..::..aRe-Na..::.. berkata...

ala..la..la..sonoknya depa dok layan congkak eheheh..a'ah la kn..skrg dh jarang sekali dh tgk bdk2 main ngan mainan kita dulu2...terus tingat zmn dulu2..leh jd ratu guli dah wakakaaaaaa......tgk depa main,tekun sguh aih hehehe:-)

hannahsarah berkata...

sama la kita...gali lubang atas tanah n berbijikan buah getah....

Outbound di malang berkata...

salam kenal sobat :)
Nice blog :)
Buatlah hari esok lebih baik dari sekarang !
di tunggu kunjungan balik.nya!terimakasih ...

Nur-nba berkata...

Teringat zaman dulu2 main congkak dengan biji getah.. Lama dah tak main congkak.. :)

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang