Sabtu, 17 November 2012

KECEWA di MALAM RETRO...

Sabtu, 17 November 2012


Sebenarnya kisah ini telah dua mnggu berlalu.Pada mulanya mmng tak nak buat ntry ni..Tapi bertukar fikiran pulak..Sekurang2nya dapat dijadikan pengajarn utk Mp sndiri pada masa depan.

Al-kisahnya, pada malam 6 Nov tmpat kerja Mp adakan dinner akhir tahun utk semua staf bertemakan retro. Jadi kita orang pakat2 google cari pakaian utk tema trsebut.Mp pulak telah tempah skirt labuh utk dipakai bersama baju plkadot..Masing2 brsmngat utk bergaya..

Seusai solat Maghrib, dgn smngat berkobar2 mnyarung baju dgn tudung ala2 retro..Fuhhh, brgaya sakan.Ketika sedang membelek muka di cermin, husb balik.Tak semena2 keluar prkataan dari mulutnya "TUKAR BAJU TU" ...Pada mulanya ingatkan husb brgurau, tapi dgn nada serius dia mminta menukar baju.Mp cuba pulak baju lain..sehingga 5 pasang pakaian bertukar ganti..Namun semuanya TIDAK DILULUSKAN.Air mata hampir mngalir.Akhirnya Mp menyarung baju kurung moden tanpa apa2 tema pun...Keluar rumah dgn perasaan seribu satu macam...Cukup kecewa dgn sikap suami.Kenapa susah sangat dia nak memahami. Bukannya selalu pun..Tapi akur dgn kenyataan, apapun dia suami.Mungkin dia inginkan yg terbaik utk isterinnya..Nasib baik jugak dia izinkan pergi ke majlis tersebut.

Mungkin salah Mp jugak tidak memaklumkan lebih awal tntang pakaian tersebut..Dari awal kawin smpailah skrang, hmpir semua pakaian Mp dari atas kpala hngga ke kaki ditentukan oleh husb..Saiz baju hngga kasut dia hafal dan dibeli bersamanya.Kalau ada yg Mp berkenan, dibeli jugak curi2 tanpa pngthuannya.

Ketika melangkah masuk ke dewan pada malam tu..Mp terkejut tengok semua kawan cukup sporting dgn pakaian masaing2.. Mp ambik tempat dan duduk tanpa spatah kata..Memang cukup kecewa.Masih terbayang sikap suami di rumah dan hati masih mnyalahkan suami...Bbrpa orang kawan perasan sikap Mp..Dan Mp trpksa citerkan semuanya...Malam tu, tidak ada snyuman, tidak ada kata2 dan tidak ada hilai tawa.

Selesai jer majlis, Mp terus angkat kaki utk pulang.Rasanya Mp yg terawal pulang tnpa brgambr dgn kawan2 dan tanpa skping pun gmbar knangan pada malam retro tersebut.



apasal pulak ada ksilapan pada tarikh di belakang tu..??? baru perasan yg ditulis 6 septmbr bukan november..

.
 semua gmbar dicilok dari fb rakan (erin dan pndidik sksw)
Hanya 4 kping jer yg dicilok sbgai tnda kenangan..

Apa yg berlaku mnjadi pngajarn utk Mp.Apapun yg kita lakukan dan akan kita lakukan mestilah dalam pengetahuan suami (utk yg dah kawin) dan mndapat izin darinya.Apa yg menarik di mata orang tidak semestinya menarik di mata suami kita......

24 ulasan:

mek yusz berkata...

mcm kenal ja cikgu berambut alfro tu..hehehe...

MulutPayau berkata...

haha..ckgu glemer di skolah tu yusz..

eita berkata...

nak buat macamana...
dah dia suami kan..

sabar je lah...

Wak Gelas™ berkata...

nmpk meriah uoolss.. ehhheEE

ieda berkata...

Sabar ye mp, nak buat macam mana, permintaan suami tu kadang2 memang buat kita x puas hati tapi x perlahh, demi memuaskan hati suami pastinya ada hikmah, kena percaya tu ;)
Berbeza dgn suami akk pula, dia x pernah kesah akk pkai apa, cuma akk sendiri yg nak sesuaikan keadaan, janji kita tahu segala yg kita pakai suami yg akan bertanggungjawab, kalau tidak, pastinya kita akan sedih dan rasa bersalah ;)

TiranaAduka berkata...

salam mp
Sedangkan lidah lagi tergigit.

❤Kamsiah❤ berkata...

salam
takpe la MP...mendapat reda suami lbh penting dari memuaskan hati org lain,kan..

Totie@Tomy berkata...

saya pun sama suami banyak tentukan setiap apa yang saya nak pakai...tp kadang2 pk juga macam kak mp...tp pk balik tak apalah apa yang suami suka saya pun kena suka..kecuali tersasar dari landasan islam..tak wajib bagi saya untuk dengar ckp dia...

Yantisa berkata...

salam MP..rupanya nasib kita serupa ,tapi akak ni selalu jugak memberontak .... kalau tak makan hati memanjang. Masa mula kawin dulu lagi kuat mengontrol ... dah lama ni dia dah ada tolak ansur sikit la . Bersabar je la ya ... asalkan husband baik dgn kita . Beralah bukan bermakna kita kalah .

zan berkata...

sabor ajelah,..itulah salah satu dugaan dlm rmh tangga.

azi berkata...

MP...
tak pelah Mp...sayapun selalu macam tu, besar ganjarannya ikut cakap suami, mesti dia nak yang terbaik untuk isterinyakan...janji suami bahagia, kan syurga dibawah telapak kaki suami....

p/s sebab tu saya tak buka FB sebab cik abang tak kasi....entahlah..cemburu kot..:)

Nor Salmi berkata...

Sabar ye MP. Redha suami tu lebih penting. Suami buat macam tu mesti bersebab.

Rozita berkata...

kenkadang memang tension bila berlaku cam tu, nak buat macam mana redha suami itu lebih penting...

Kesuma Angsana berkata...

amboi terbaik ni!

Shariful Bob berkata...

kemah mp.. adik slalu sokong mp

Shariful Bob berkata...

kemah mp.. adik slalu sokong mp

NzA berkata...

xpelh MP, sabar jelah....masing2 ada kelebihan dan kelemahan sndiri..mungkin sejak kawin suami MP yg jadi perunding imej MP...terima suami kita seadanya w.pn hati trluka....lama2 sejuk la tu ye......

Hanis Azla berkata...

salam kak..

takpelah kak tak dapat ikut tema asalkan dapat ikut cakap suami.. saya pun ada baju yang saya suka sgt tapi en.asben tak suka kalau tgk saya pakai.. sudahnya dgn berat hati terpaksa bagi kat orang.. tapi takpelah asalkan suami kita senang hati kan kak..

Kasih Salina berkata...

tu dia bergaya sakan depa ni ye..takpe kak, mungkin ada hikhmahnya..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Bersabarlah MP, en suami saya pun macam tu juga... kalau dia kata pi tukar... kena tukar juga sekarang.. ingat hari tu saya pakai tudung bawal.. en suami kata pi tukar tudung tu jarang sangat.. kalau nak pakai sangat pakai anak tudung yang labuh didalam tu.. nampak leher awak... serupa tak tutup aurat jer... huhuhu saya redha kerana redha Allah sebab redha suami :D

Puan Kutu berkata...

wpun akk bengang tahap seratus tp percayalah berapa kecewanya akak,pahala yg akk dpt kerana taat dengan suami melebihi segalanya.bersabarlah hati n semoga jadi pengajaran buat semua para isteri

Tanpa Nama berkata...

rm1/pc upt pregnancy dan opk kesuburan
email; lovidoobidoo@gmail.com
blogshop; http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com

umialya berkata...

camner akak boleh terlepas entri ni?? mungkin ada hikmahnya...

Nazayiena berkata...

Mungkin ada hikmah disebalik semuanya itu,samalah dgn hubby Nurul bab pakaian nie memang ambik kisah.

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang