Rabu, 11 April 2012

Indahnya Saat Itu.....

Rabu, 11 April 2012
Alangkah indahnya, andai masa boleh diputar kembali.....

gambar google

Terbayang saat-saat indah bersama rakan2 dan sepupu zaman sekolah dulu...Di sinilah kami selalu lepak selepas waktu sekolah....Berbasikal beramai2 untuk ke sini...Berlari di gigi air sambil melihat ombak memukul pantai....Menjerit memanggil sang burung seolah2 pantai itu kami yg punya....Menulis bait-bait puisi di atas pasir yg memutih...Menghambat sang ketam dgn penuh keriangan....Mengejar penjual aiskrim tanpa segan silu....Ketawa dan terus ketawa tanpa secalit rasa duka...Dan,sesekali gelak tawa kami menjadi tumpuan dan jelingan tajam....

Namun, semua itu hanya tinggal kenangan.....kenangan zaman remaja yg cukup mnyeronokkan...Sudah lama Mp tidak mnjenguk ke sini... Sejak berhijrah, pantai ini seolah2 dilupakan...Sebenarnya Mp tidak snggup utk ke sini lagi...tidak sanggup utk mngimbau memori dulu dan tidak mahu kenangan itu terus terpahat di hati...

Setelah mnginjak dewasa....hubungan Mp dan kawan2 dulu, terus terputus...Setelah berkeluarga dan berkerjaya, masing2 membawa haluan. Ikatan prsaudaraan semakin luntur dan kami semakin jauh ..Mngkin jarak dan masa yg memisahkan kami.... Terasa sebak dan pilu  bila mngingati semua itu....Namun apalah daya ini.....

Yang digemar menjadi bosan...
Sukarnya cari ketenteraman...
Bila hati bersedih...
Semuanya tak betul....

Ku cuba ...
Setabah hati melupakan....
Dirimu dari ingatan...
Tapi semakin dicuba..
Semakin rindu....

44 ulasan:

ainnoraini berkata...

Selamat malam MP...
Tiba2 teringat plk zaman remaja dulu2 mmg indah dan seronok sgt... rasa nk balik zaman tu kannn...

Lagi la bila teringat zaman sekolah...rindu..rindu sangat2...

selalu pesan kt anak2 masa sekolah ni la saat paling seronok, sekali jer dpt rasa zaman remaja ni jd gunakan sebaik2nya...jgn buat benda2 yg tak baik nnt menyesal bila hari akan dtg...

MulutPayau berkata...

selamat malam Ain...

Rindu sangat saat2 itu kan Ain...kalaulah dapat diputar kembali masa.....

fiqas berkata...

kenangan zaman sekolah adalah yang paling indah.. sukar utk lupa...


salam kenal dari saya..:)

MulutPayau berkata...

fiqas...
mmng betul tu..

terima kasih sudi snggah blog akak...

Zareda Norman berkata...

zaman sekolah mmg indah. Jadikan kenangan paling manis.. :-)

sal berkata...

kenangan lalu memang sukar untuk dilupa dan akan terus tersimpan dlam memori ingatan sepanjang hayat...

Deru Ombak berkata...

Assalamualaikum Cikgu.

Singgah subuh mengintai rindu.

Himpunan cerita masa lalu bukan untuk di ingat-ingat
Tapi biarlah untuk di kenang.

Kata-kata adalah pelukis setia peristiwa. :)

Rozita berkata...

Kenangan memang tak bisa dilupakan. Terutama zaman remaja la. memang tak semuanya indah, maka yg tak indah itu menjadi pengajaran yg sangat berguna.

Acik Erna berkata...

kenangan mengusik jiwa..

Amie berkata...

MP,
nostalgia masa lalu memang indah, sayangnya masa tidak mungkin dapat diputar kembali ke zaman itu.... hmmmm sekarang segala kenangan indah itu akan dimiliki oleh anak-anak kita pula ye MP.

azi berkata...

MP..
Kenangan dulu memang indah untuk dikenang..seperti MP, saya pun teringin nak kembali ke zaman itu...nak merasa indahnya bermain kejar2 ditepi sawah...ketawa riang tanpa duka...kanak2 le katakan...tapi MP, itulah hakikat yang perlu kita terima...semanis manapun kenangan itu...tak akan dapat kita "kesana" lagi...

Apapun, kehidupan harus diteruskan...

Norsalmi berkata...

Kenangan zaman persekolahan amat indah utk diingat kembali.. Kenanglah ia selagi mampu kerana makin lama masa berlalu, makin banyak yg hilang dari ingatan..

norh berkata...

zaman yg tak ada stress.. :)

Nuwairani Ira berkata...

skrg kan dah maju, ada FB, blog,, cuba MP jejak diorg...manalah tahu kan boleh terjumpa...

mama aini berkata...

assalam MP..cantiknya pantai tu..kat mana ya?..ehem mama selalu kePD..juga mencari ketenangan ..rasa damai mendengar bunyi ombak yg memukul pantai..masa yang lalu tak mungkin berulang kembali..mama pun merindui saat2 itu..hu2x..Thanks MP..

Jendela Hati berkata...

salam kak, indah kan kenangan dedulu?

NzA berkata...

kenangan indah dalam hidup xmungkin dilupakan....
Kg MP dkt dgn pantai ke??? kt pntai mana????

Puan Kutu berkata...

kenangan mmg cukup indah utk dikenang.

adakah puisi tu akk tujukan utk seorg sahabat?sy seakan boleh membaca apa maksud tersiratnya..:)

Teenager Housemaid berkata...

saat indah masa remaja..:)
best kan..:)

Nieda berkata...

Masa dan keadaan menjadikan kita semakin jauh dgn kenangan ..wow

Kamariah Awang berkata...

Kenangan mengusik jiwa. Masa yang berlalu tak akan kembali lagi....

..::..aRe-Na..::.. berkata...

salam akak,
tetiba kenangan tuh dtg kan..
klu boleh diulang kembali kan
mesti beh kan...
tiap org mesti ada tempat2 kenangan
yang x kan dilupakan kan..
x pe..jadikan sume tuh sbg kenangan
terindah dlm hidup...

ikatankasihku berkata...

menggamit memori :)

Kunang-Kunang berkata...

Itulah lumrahkan kita MP.

Kenagan2 indah yang tak mungkin berulang lagi dalam hidup kita.

Hari-hari yang berlalu, tak datang menjengok kita semula.

Aishah Jahirah berkata...

kak...internet akak pun xok ye..hehee geramkan.
kak zaman tu la pengalaman terindah yg tak dpt dilupakan, zaman gila2 remaja. dah dewasa ni,masing2 dah ada komitmen.apapun kenangan tu mmg kekal dihati...:)

AziE berkata...

Kenangan. Ada best dan tak bestnya. Itu yang jadi mengusik kalbu kan.

Zefa NorAsmara berkata...

Entry akak ni buat sy teringat juga kisah dulu2.. :D

mama ju, berkata...

Aslkm.

Pantai kat mana tu? Mama selau ke pantai Irama. TAPI SAYANG KAN pantai tu tak terjaga. Dulu mak dan abah pernah menginap di chalet di situ, nyaman dgr deruan ombak.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

kenangan zaman kita membesar mmg sgt indah kak :)

aimaniman berkata...

salam kenal dan dofollow sini.,,.

lepas ni boleh bw sini selalu untuk baca2 lagi.. kenangan ndah waktu muda2 dulu memang meneyeronokkan kan...

Mama Gee berkata...

kenangan indah yg telah lalu..mmg kita takkan dpt kecapi lg...tp syukurlah kita pernah mengharungi sata2 manis itu satu masa dulu :)

۞ s.m.i.l.e ۞ berkata...

terkesan pulak membaca entri ni, ye, sangat teringat zaman dulu2...sekarang semua dah bekeluarga dan membawa haluan masing2... sekadar bertnya khabar sekali dua sahaja, terkadang lama tidak bertegur walau seringkali terpapar wajah rakan di fb dll... rindu kemesraan dulu, salam perkenalan dari *smile*

datang follow dari blog jendela hati seorang ibu

ieda berkata...

huhuhu sebak lak saya baca kak
saya pun rindukan saat2 ituuu
x dpt dahhh huhu

Zaitun berkata...

Indahnya kenangan waktu remaja...Walau dileter setelah penat bermain tak pernah serik,tak pernah jemu.

Kamsiah berkata...

kenangan itu kdg2 membuatkan kita ketawa sorg2...apakan daya,masa dan usia telah mengubah keadaan..

LYAfrina berkata...

kenangan manis yang akan trus mjadi kenangan... masa tetap berjalan..n hari2 y dilalui ttp akn mninggalkan kngan..so, seriakanlah hari2 dgn keindahan agar mjadi knangan terindah dlm hidup..

ummiross berkata...

zaman budak2 dan zaman persekolahan memang indah, persahabatan pun tulus ikhlas, memang rindu saat begitu kan Mp..

Ucu Faridah berkata...

selamat pagi MP...
kalau ditanya pada semua penduduk dunia..zaman apa yg minta dikembalikan tentulah zaman kanak2...sebab zaman tu takde masa nak cari duit bagai..cuma tau nak duit ajer...

ieja amieja berkata...

assalam MP..
memori oh memori..
zaman terindah dlm kehidupan kita adalah zaman persekolahan..betul tu klu lah masa dpt diputarkan blk..

p/s:mcm terselit kenangan pahit je cikgu..

Ros berkata...

Assalamualaikum MP,

Memang tak dinafikan lah zaman persekolahan adalah zaman yang paling bestkan Mp...Bermacam macam kenangan yang dok ada....

Semuanya tu hanya tinggai kenangan.....

Nazayiena berkata...

Memang kenangan zaman sekolah dulu sukar kita lupakan,tp skrg yg sedihnya byk kwn2 yg kita x dpt nak bersatu blk sbb masa merubah segalanya....

aimaniman berkata...

Seronok bila terkenang zaman sekolah..teringat diri ni muda je selalu..tp sedey sbb dok asrama smua kwn dok jauh2 dan terputus hubungan langsung2...

Totie@Tomy berkata...

rindu zaman sekolah..

Dinas Aldi berkata...

Memang tak dinafikan, part "masing2 membawa haluan" tu amat payah untuk diharungi pada mulanya tapi setelah sekian lama, kita pun dapat membiasakan diri dengan keadaan kan. Akak pun telah mengalaminya.

Salam kenal dik, terima kasih sudi ke blog akak :)

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang