Ahad, 29 April 2012

YANG DAH BASI....

Ahad, 29 April 2012
Jommmm lihat  baju pra raya Mp...Ada kisah sedih sebenarnya disebalik baju2 tersebut....

kombinasi warna manik yg menarik..

 Sweet jer...

 agak berserabut..manik tenggelam...


Maniknya jugak kurang menarik..

yang ni ada kelainan sikit...

Sebenarnya, Mp tempah baju ni utk raya 2011...dihantar pada orng yg jahit manik pada bulan 3/2011...kononnya nak melaram pada hari raya..sekali hantar 5 pasang..Al-kisahnya, Mp mngunjungi seorang kawan, tengok baju2 dia yg glemer, teringinlah nak cuba jahit manik dgn kawannya...Namun tunggu punya tunggu (raya pun dah lepas) .....baju tak siap2 jugak (mmng kecewa sangat)..bnyak kali msj, call kawan tnya baju..jawapannya sedang dijahit...Memang agak geram. Bulan tiga baru2 ni, Mp minta nak ambik semula baju tu sama ada siap atau tidak...

Dan semalam, baju tu dikirim kpada Mp melalui seorang kenalan..sebenarnya Mp pun tak kenal siapa yg jahit manik baju Mp ni sbb Mp hanya kirim kepada kawan...

Bila diberitahu harganya..memang terkejut jugaklah ..hampir luruh lemak2 dibadan Mp..
RM600 utk 5 helai baju...hnya jahit manik sahaja.....Dahlah setahun lebih baru siap....Adoiiiii....Biasanya tukang jahit Mp ambik skitar Rm100 utk manik dan jahit baju...

Baju ni kira dah basi, tuannya pun dah tak ghairah nak pakai....dah ketinggalan...

Sebenrnya nak tanya kawan2 yg arif pasal jahit manik ni..berbaloi ke rega dgn jahitan manik tersebut?????????????????

41 ulasan:

eMMe berkata...

isk2! Kesian kak MP.. Kalo x byr x boleh ke? Blah je cepat2, geram lak saya kak, agak la harga jahit manik je, ni sampai RM600..x masuk akal... Sabar je la...

ummiross berkata...

Alahai mau tak luruh lemak2, rambutpun boleh gugur kalau macam ni MP.Nak keluarkan RM600 tu bukannya sedikit,tambah kalau kita dah tawar hati,kan MP!

MulutPayau berkata...

eMMe...
akak tak bayar lagi...dia dah bagi no akaun suruh bnk in duit....rasa mcm melampau sangat rega tu kan....dahlah lambat...


ummiross..
saya memang betul2 dah tawar hati....Rm600 tu bukan sikit..mmng mnggeleter tngan nak bayar....lepas ni dah tobat tak nak jahit manik ...takut terkena sekali lagi...

umialya/k.tini berkata...

tau tau rega pasaran sbb xpnah tmpah, rasa2nya bek beli siap baju siap bermanik kalu cmtu

azi berkata...

MP...
kesiannnn...dekat setahun baru siap jahitan manik tu...rasanya manik yang dijahit tu, dah fesyen lama...saya ada juga baju bermanik macam gambar no.1 & 2, baju saya tahun 2005 lagi...MP boleh minta gantirugi lewat siap dengan kurangan bayaran...

Aju Mohit berkata...

alahai akak, bukan nak tambah sakit hati akak, tp skrg ni kalau beli baju siap rm120 dapat sepsang baju contton siap dengan jahitan manik di lengan dan leher, akak cube nego dengan dia, mahallah kak pastu pemilihan warna pulak agak menyedihkan, tp kalau dh bayar, redha jelah kan, pasni jadi pengajaran jangan simply percaya tanpa face to face dgn dia ye

Rozita berkata...

Eiii...mahalnya MP. Tapi menurut kenkawan yg biasa tempah jahit manik ni...sebelah tangan baju jer pun dah boleh cecah rm20-rm30. Kalau satu baju boleh cecah rm60-rm80 ikut design dan kuantiti manik yg digunakan. Tapi siapnya cepat lah dlm 1 minggu jer, tak la sampai sethn.

AziE berkata...

Mintak diskaun la MP sbb lambat deliver. Rasa pun mahal jugak tu.

Nazayiena berkata...

Cuba minta diskaun sbb lambat siap MP,dahlah lambat charge spi RM600 plk tu.....

ikatankasihku berkata...

ape, 600??????????
jahit manik lg mahal dari kain..mcm tak betol je kak...

Zaitun berkata...

Rm600...mahalnya...melampau betul.

Kadang2 kita selalu terpikat pada jahitan orang yang kita tak berapa kenal kan,itulah juga yang terjadi pada kak Zai tempohari.

Norsalmi berkata...

RM600 tu rasanya tak berbaloi dgn tempoh utk menyiapkannya..
Cuba la minta diskaun.Sepatutnya dia bertimbang rasa sebab dah buat MP tertunggu2 hampir setahun..

EmbunRosaliza berkata...

Assalam Mp, rasanya kalo baju ni siap raya tahun lepas MP ok je, ni di sebabkan setahun bru siap tu yg sangat tak puas hati. Biasanya baju yg di jahit sarat dengan manik2pun paling mahal pun rm 70 sehelai. Agaknya dia tau datin n orfg kaya sbb tu dia kena mahal2 heheh

Nuwairani Ismail berkata...

perghhhh! mahal gilor! kalah baju pengantin kalo harga mcm tu.

LYAfrina berkata...

kussss... baik beli bju adymade dgn mnik2 lg cun n puas hatikn... lya x psti la..tp rsa mcm tlalu mhl sgt2..sbb kt sini lya tmpah dlm 30-50 j... itu pon ikut jns mterial mnik y jnis mrh atau mhal...

satu kes lg... slps sthn bru siap...pon nk charge hrga g2??? huhu..sygnya duit..

sal berkata...

Amboi , terasa nak keluarkan rmrmrm..
cubalah minta diskaun..mana tahu dapat kurang sikit, lagipun baju dah lama tempa,kan..

S..U..D..@..I..S berkata...

alamak.. rabak hampir separuh duit tunggakan...MP..tak mampu den....

Kasih Salina berkata...

ishh..langsung x berbaloi la akak..mintak less la dgn org tu..teruknya org yg buat tu..kalo sy x ambik dh baju tu..ckp jer kat dia, sedekah..hihi..

jemarisuri berkata...

setahun baru siap...aduhh tp MP blh sanggup plak tunggu lelama camtu..kalau js mahu cari gaduh dh ni...hehe..

rasanya elok MP discuss balik pasal harga tu...kalau manik tu betul2 berkualiti tak tau la kan..sbb setahu js ia bergantung kpd kualiti manik..js pun tak sure mahal ke tak dgn harga tu ...hihi

Kamariah Awang berkata...

Alamak rm600? Sebulan gaji kerani kecik tu, MP. Dahlah lambat siap.. Atau dia charge kerana lama dalam tangan dia? Ma rasa tailor ni jenis tak sayang pelangganlah agaknya... Sekali orang upah terus lari, tak berbaloi langsung..! Kesian MP terkena...

mama aini berkata...

assalam MP..kesiannya..ehem mama beli je baju yg ada manik..takut jadi perkara2 begitu..hu2x..
mama tak tahu harga jahit manik tu..hu2x..

dwaty berkata...

saya pun pernah kena dgn member sendiri... hantar kain 2009... 2011 baru siap... tapi saya dah maafkan la coz... time tu dia ada masalah... cuma yg sedihnya bila kita nak promote ngan kengkawan dah tak jadi..

pasal mannik tu... memang mahal... tapi tak la sampai mencecah ratus... giller mahal...

Puteri Nurhayati berkata...

Hi Kak Ina! Sihat ke?
Yati rasa, agak mahal harga tu. Lagi pun, dia lambat siap. Mungkin boleh runding dengan dia, untuk kurangkan sikit harga. :)

eni berkata...

kak eni pun duk jahit baju...tapi jahit yg simple dan biasa2 saja...tapi tak pernah terlambat sampai camtu...charge ikut bunga dan jenis manik,batu dan mutiara...pernah jahit baju pengantin yg kainnya ya amat susah..kena draw dulu design bunga...charge tak lebih dari rm200..termasuk baju depan belakang,tgn..kain ..semua penuh bunga...batu lebihkurang 600 biji...tapi kalau yg baju biasa rasanya tak sampai mcm harga yg adik sebut tu...mungkin org tengah charge sama kut...

Aine Ainun berkata...

mahalnya Kak sampai gitu..
tapi kalo kemas jahitannya, puas hati x pela...

Saya baru be;lajar jahit manik...=))

syiela berkata...

kesian MP. saya tempah manik sarat la ala ala baju mak datin cuma RM100 tapi area kedah la.

yang kat pertama dan kedua tu simple je. yang lain tu boleh tahan la

tak berbaloi kan . dah la lama menungggu.

RM600 mau mengingau malam tu :)

Ros berkata...

Assalamualaikum MP,

kak Ros pun tak tau berapa harga upah jahit manik ni...tapi kak Ros rasa mahai sangat la RM600 tuuuu....

ummiarissa berkata...

cantik juga sesetengah manik tu..tapi saya tak tahu berapa orang upah jahit...

Puan Kutu berkata...

sy pun tak tahu sgt pasal harga manik nie semua.selalu beli baju dh siap manik.

tp melalui pengamatan sy,maniknya kelihatan macam dh outdated n tak berapa berbaloi dengan masa ia disiapkan..pendek kata mmg mahal!

۞ s.m.i.l.e ۞ berkata...

Salam. laamaaaaaaaaaaaaaa sangat saya tidak melawat kalian, semoga terus menulis dengan senyuman ye... ◕‿◕

kak, manik memang mahal, kalau penuh macam tu mang cecah rm100++ kalau yang biasa kat tangan ngan leher, yang simple je leh cecah rm75 tau.. tu untuk 5pasang, memang murah jugakla... jatuh sepasang rm120 camtu...

manik+menjahitnya memang memerlukan masa, tapi takdela sampai setahun, mungkin dia banyak tempahan kot ye... lama sangat pulak...

ieja amieja berkata...

assalam MP..
terkejut beruk tgk rege jahit manik tu..klu siap thn lps tu mungkin la kot ikut rege season peek..ni dah basi pun mahal jgk..mungkin jg ikut byk mana dan jg corak tp x lah semahal tu kot..x tau lah area tmpat MP kan..

Dinas Aldi berkata...

Allahu akbar, mahalnya dia charge jahit manik..akak takdak pengalaman dengan manik2 ni jadi tak tau harganya..

Zareda Norman berkata...

contact sendiri dgn tuan jahit manik.. mintak diskaun sbb siapkan lambat.. pas tu jangan hantar lagi dah.. hehhehhe

Azian Elias berkata...

benda ni semuanya bermusim kan..

Hanis Azla berkata...

baju yg cantik.. harganya mcm tak berbaloi, di tambah dengan lama benar dia ambil masa..

Rinna berkata...

Baju cantik2 bila dah dijahit manik tapi.. kalau sekadar jahit manik saja tak kan laa sampai RM600.. adoiyai mahalnya..

Mama Gee berkata...

MP ...semua cun2!
Gee dh 2 tahun tak menempah baju kt tailor..asek beli baju dh siap jek! huhu

NzA berkata...

aduyai tensionnya MP...dh la kena tunggu lama..ttp dr pngalaman sy tmpah jahit manik shj mmg tukang jahit ambil sekitar RM80-RM100 utk sehelai baju MP.xtrmasuk upah jahit..kalau baju yg dh siap dibeli sekitar RM200+++..lagi pn manik tu penuh...ttp trperanjat beruk juga tgk jumlah bila dikumpulkan tu..dh la 1 thn br dpt....

izan mama mia berkata...

bg saya..mmg mahal sgtlah...kalau cepat siap ok..tapi dh setahun mmg tak berbaloi..

Aishah Jahirah berkata...

mak aih sampai RM600...sethn lak tu baru siap...pendapat saya tak berbaloi la kak...harga mahal siap cepat xpe gak.ni harga mahal siap lambat.terperam lama tu...

Arina Shamsul berkata...

ayokkkkk...rm600 untuk 5 helai baju yang tertangguh berbulan2?tak berbaloi kak...

baik akk belajsr je jahit manik sendiri kak..bukan payah sangat pun..huhuhu

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang