Sabtu, 13 Oktober 2012

Tanah Sekangkang kera pun tak reti nak jaga....

Sabtu, 13 Oktober 2012
Pelik tapi benar...Bukan kerana sibuk, tapi sejak akhir2 ni memang kemalasan melanda..Mungkin kerana terllu bnyak kerja mnyebabkan satu pun tak terbuat...Nak on l/top pun agak malas....Balik kerja rasanya nak guling2 atas katil jer...Pejam mata dan bayangkan yang indah2....
Duduk di taman...dikelilingi bunga2 ros yang harum dan berwarna-warni....Tidak ada gangguan..Fuhhhh, alangkah seronoknya..!!!!!
Petang tadi, dari balkoni belakang...Mp terpandang sesuatu yg mnyemakkan mata....Baru perasan yg Mp dah lama tak  singgah ke situ....
Bukan di tempat lain pun...dalam pagar sendiri...

Inilah tanah sekangkang kera yg terdapat dalam pagar Mp...tempat lain semua dah disimen...Ini pun merayu pada suami supaya tinggalkan ruang utk Mp  menanam lengkuas, cili, pandan dan sbgainya...kononnya rajinlah lah tu..Padahal nak lengkuas beli kat pasar sebab dah  dicuci...Memang semak..terasa semak di mata dan semak di hati...Dipenuhi dgn pokok keledek yg bukan ditanam oleh Mp...Subur pulak tu....memang kena cari masa utk buang mana2 yg mnyemak...
Esok lusa, ada masa Mp akan bersihkan......adoiii, nak ke tak nak, kena buat jugak...kan ada pulak penghuni lain tumpang tidur di situ....

Dan dari balkoni belakang jugaklah, Mp akan lihat panorama yg indah...(Sebenarnya, jarang2 bukak pintu belakang...)Rumah Mp di atas bukit, jadi hampir satu taman perumahan akan nampak. Tengok rumah jiran2 kat bawah, kawasan rumah dia orang bersih jer....tak semak mata memandang sebab dia orang rajin...


Dan hangin satu badan jugak dgn perangai si bongsu....Minggu depan dah nak exam akhir tahun..bila suruh baca buku, punya ler liat...Tapi buat benda lain boleh pulak.....Berjam2 ngadap benda tu...tak jemu2...

Hari2 ngadap puzzle...,  gambar yg sama pulak tu...Satu bakul rotan penuh ngan puzzle dia...Rasa macam nak bakar jer puzzle tu semua....

36 ulasan:

Nur-nba berkata...

Takpe kak..esok boleh bersihkan laman tu.. Cantik pemandangan dari rumah akak tu..

Alahai Kak MP dah naik angin... Sabar kak.. sabar...

Zareda Norman berkata...

okla tu sekankang kera, zr nitanah sknkn semut je.. Boleh tanamdaun pandan je.. Daun kari semu taam dalampasu

Kamsiah Yusoff berkata...

tu cara anak release tensen kut..

sal berkata...

cantiknya pemandangan..

wlupun ada tanah kecil, jika dimanfaatkan dan digunakan sepenuhnya sudah cukup memberi kepuasan kpd tuan rumah ..

azi berkata...

MP..
Wpun nak sikit-sikit sahaja bahagian rumah MP, tapi saya tahu, mesti cantik punya....atas bukit lagi...:)

p/s..Adik Aishaa pun suka main puzzle..memang tak jemukan diorang ni, duk mengadap itu aja..

azi berkata...

MP...
pembetulan...!!! wpun "nampak..."..

♥MAMASYAZA♥ berkata...

hujung minggu bebaru ni, kami semua bergotong royong tebang mana pokok2 yg dah besar, mesin rumput kasi clear. memang penat tapi hasilnya cukup memuaskan. sama gak cam siratu, kalo soh buat latihan, ada ja alasannya

Mrs JemariSuri@mama QiSha berkata...

nasib baik umah js mmg takde tanah..hihi...

MulutPayau berkata...

Nur....
kadang2 bila tengok umah orng lapang dan bersih, jelesss jugakkan..tak pe, lepas ni akak kena merajinkan diri...

Zar...
kadang2 baik tak de tanah langsung..hehehe

Kamsiah...
Agaknya lah kot..hehehe..

MulutPayau berkata...

Azie...tu laaakan, tak jemu2 dia orang ngadap puzzle tu..

Mamasyaza...
Seronokkan kalau buat kerja sama2...mungkin hari mnggu nanti saya kena ajak rakyat jelata bersihkan kawasan jugak...

JS...
Lagi senangkan tak de tanah.....tak payah nak pikir pasal nak cuci kawasan rumah...

MystoryPic berkata...

Buka pintu belakang pandang ke depan luas mata menamdang ... lapang jer, jangan pandang ke bawah.... semak, hehehe

Kak Imun berkata...

Wah, klu tanam cili, pandan gerenti menjadi ni. Tengok keadaan pun tahu tempat tu subur, hehe....

~ Cik Azz ~ berkata...

Lepas ni kalau anak tu minta mainan, jangan dibelikan sbb nanti maknya hangin satu badan... hehe..

Aishah Jahirah berkata...

kak tanah sekangkang kera pun blh dapat hasil yg memuaskan...kdg2 benda seciput pun nak beli leceh jugakkan...bila tanam sendiri,bila2 masa nak blh petik/amek je...
kena sorok dulu sementara puzzles tu kot kak...

NzA berkata...

betul la MP, lepas UPSR kesibukan kita kian memuncak la pulak....huhuhu...

nza pn baru smlm smpat jengah blakang rumah..pokok kari dh sama tinggi dgn bumbung rumah.....

eita berkata...

bile senang nati leh lah kemas tanah tu....

mama aini berkata...

assalam MP..ada juga pokok yg MP tanam..rumah mama semua habis disimen..hu2x..satu pokok pun takde..

Acik Erna berkata...

assalam MP..sabo jangan bako..he he..

Kasih Salina berkata...

salam kak..cantik rumah kak MP..elok juga tanam pokok2 tu semua..nanti ada masa blh la jaga kan..

Kamariah Awang berkata...

Tenang nampaknya rumah Mp. Yang digusarkan tu, sikit aja... Hehe...

Kesuma Angsana berkata...

pelan2 lah buat ye

dwaty berkata...

dia nak ambik mood dulu kot... hikhikhik

Rozita berkata...

Takper MP...ambil masa tuk kemas tanah comel tuu..
Tentang puzzle tu, bukan si bongsu akak jer, anak saya yg baru umur 4 tahun tu pun, memang suka main puzle. Yang paling tak tahan, kalau puzle yg baru beli, menangis nangis kalau tak dapat buat... saya yg tension dengar dia menangis, so, kenalah tolong dia siapkan puzle tu.

Ujie berkata...

tanah sekangkang kera saya pun semak gak. rasanya elok simen je sume, rasa nak tanam..tanam kat pasu je.

bagus la dia main puzzle. belikan gambo lain, elok utk asah minda.

Zaitun berkata...

Bestnya rumah atas bukit...rumah idaman kak Zai.

Biarkan aje anak2 main puzzle,boleh meninggikan tahap IQ.

Puteri Nurhayati berkata...

Selamat menebas kak Ina. Buat hujung minggu je, hari kerja kan penat.
Elok la main puzzle tu kak Ina, dari main robot atau game, takde faedahnya. :)

kak tini (umialya) berkata...

akak lg le teruknya, dulu2 masa xder anak dara, kemain lg rajin bercucuk tanam, berkaktus..

dpt jer dorg taman bunga kt laman sama spesis ngan hutan simpan, mklm le 11 thn tak bersntuh, hrpkn hubby jer siram hari2, berbajanya tak..

azieazah berkata...

Main puzzle tu sebenarnya bagus la MP. Merangsang minda berfikir lebih cerdas dan cekap!

..::..aRe-Na..::.. berkata...

sonoknya tgk umh akak....tenang jek,x pe akak..nti leh urusan tanah tu hehhee

Anum berkata...

salam perkenalan thanks sudi follow anum
anum dah follow u back.. keep in touch

Afasz berkata...

cantik la laman umah

ieja amieja berkata...

salam MP..
budak2 ni sama je perangai..nak exam buku sume ntah kemana..ank sy cam tu gak..game jgk yg dihadapnya..peel ank bongsu MP sama ngan ank bongsu sy..x jemu2 mengadap puzzle dia..pantang nmpk je mesti nak beli..

Nor Salmi berkata...

Cuti sekolah nanti bolehlah buat operasi bersih tu. Cantiknya pemandangan dari rumah MP.

Samalah dengan bongsu akak..

Arina Shamsul berkata...

kalau saya dear,mungkin sekangkang kera tu dah penuh bunga dah..mungkin je la..hahaha

jangan bako..bagi kat saya,saya pun pengila puzzle juga..hahaha.

ummiross berkata...

Mp cantiknya view dari beranda rumah MP tu, rumah atas bukit, tentu sejuk dan nyaman.

syiela berkata...

saya semuanya dah masuk tong sampah kekekeke..

kat belakang rumah saya lagi haru kalau tunjuk so biarkan aje :)

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang