Sabtu, 27 Oktober 2012

HARI INI DALAM SEJARAH......

Sabtu, 27 Oktober 2012
Raya kali ni, Mp dan keluarga tak balik kg...tak jugak ke rumah mertua...Pertama kali suami mengesyorkan beraya di rumah sendiri....Mulalah pening kepala memikirkan menu utk dihidangkan..Biasanya kalau beraya di rumah mak, Mp tak perlu susah2 nak pikir menu utk pagi raya.Mak yg sediakan semuanya..Begitu jugak kalau beraya di rumah mertua...Kakak ipar yg brtngkus lumus mnyediakan masakan..Mp jadi pemerhati jer...

Malam raya, sibuk dgn anak dara go0gle cari resepi masak lontong, sambal dan resepi utk ayam...Jumpa resepi dari blog Ucu Bakery..Ayam mandelay...Memang sedap ayam tu...
Seawal kul 5am dah bangun siapkan apa yg patut...Nasib baik semuanya siap sblum solat sunat hari raya....

Kali ni, mak dan abah dipaksa rela beraya di rumah Mp..Pukul 11 pagi, mak, abah dan adik tiba di rumah...kbetulan abang dan adik dari KL balik, terus singgah rumah beraya sama..Cukup seronok kumpul ramai2..Riuh rendah dgn suara anak sedara....Bila mak tiba, mak yg ambil alih masak utk makan t/hari dibntu olek kakak ipar yg mmg terer memasak..Lega rasanya..

Tapi pada malamnya, semua berangkat pulang ke kg...Mp tak ikut mak pulang...cuma sibongsu yg ikut sama...Malamya, ada kawan datang..seronok rupanya beraya di rumah sndiri..

Raya kedua..menerima kadatngan beberapa tetamu...Rumah Mp kembali riuh dgn suara kanak2....Merajinkan diri memasak nasi utk utk tetamu yg datang...Letih tapi berbaloi.....Paling seronok dgn kahdiran kawan2 lama masa sekolah dulu....

Dan petang tadi. masa mngemas rumah...barulah Mp perasan ada sesuatu yg tak kena....Cari telepon utk call si bongsu..tapi telepon tak de...puas mencari di merata tempat..tapi hampa..Mula2 call, tak berjawab..lepas tu tutup terus..Terkedu Mp sktika....Telepon tu suami letak atas meja makan... Dah sah ada orng ambik..Nak tuduh siapa????? entahlah.......Semua no penting dan gambr2 dalam tepon tu....Hilang kawalan jugak kejap....Sepatah kata suami.."kadang2 orng yg kita kenal tidak boleh dipercayai..."

Telepon tu pulak pemberian suami...Ye lah kan, telepon boleh beli baru...cuma apa yg ada dalam telepon tu susah nak cari ganti...Mungkin bukan rezeki Mp..

Sebenarnya nak tayang apa yg Mp masak..tapi gmbr2 semua dalam telepon tu....Tak de kenanganlah jawabnya....PERINGATAN utk DIRI SENDIRI, letak barangan berharga dalam bilik jika ramai tetamu yg datang....!!!!!!!!!! Sebab rambut sama hitam, tapi hati ada yg lagiiii hitam....

 Pagi raya, sempat posing ngan 'kesayangan' yg telah diambil alih orang lain...pic cilok dari tepon suami...

Zoommmmmm kan pic tu...Bukan milik lagi...mungkin ada yg berkenan ngan cover oren yg kiut miut tu........


39 ulasan:

aTieYusof Family berkata...

salam aidil adha MP..
selalu sgt kes mcm ni jadi kan..
masa ramai org kt umah kite sempat lg depa 'mengambil' barangan yg bukan milik depa..
ermm.. bukan rezeki kita kot nk pkai benda tu lama...:(

umialya berkata...

pnah gak berlaku di rumah sndiri, tiba2 brgn hilang tnpa dikesan

Nur-nba berkata...

Alahai.. kasihannya akak.. Takpe kak.. Tentu akak akan dapat sesuatu yang lebih baik.. Pengajaran lepas ni kena lebih berhati2..

zino berkata...

ada yg panjang tangan ... anggap la bukan rezeki ...

Zefa NorAsmara berkata...

Salam aidiladha kak MP.. err, blm lewat sgt kan ucapan ni. Hehe..

InsyaAllah. mudah2han ada rezeki yg lebih baik utk akak sekeluarga..

Nor Salmi berkata...

Kesilapan yg selalu kita buat.. Selalu anggap orang lain jujur macam kita..
Redha dgn segala ketentuan.. Insyaallah, mungkin ada rezeki yg lebih baik nanti.

Granny Hani berkata...

entah2 lepas ngemas nanti ada terselit kat mana2 tak...?
Heran jugak kan, ada ke dtg bertamu tapi panjang tangan..macam2 lah manusia ni.

Wak Gelas™ berkata...

wak pon sukak sofa kaler kreme jugakk.. ehheeE

EmbunRosaliza berkata...

Assalam MP , meriahnya raya bila ramai tamu yg dtg.

Rasa sungguh ralatkan bila harta benda kita hilang masa kedatangan tetamu yg kita kenali.

Harap2 ada lah telefon tu tersorok kat mana2 dan di jumpai kembali. No telefon yg penting juga no tipon kita tu. Tumpang simpatai dgn MP

sal berkata...

salam aidil adha..
sesekali merasa kemeriahan beraya sendiri sendri...bes jugak..

eyndayusoff berkata...

Salam Aidil Adha.... iskkk tak sangka pulak tetamu datang rumah kita & jadi pulak perkara macam ni... bukannyer kat luar rumah... dlm rumah & org2 tu kita yg undang...hhmmm...sabar je la...

azi berkata...

Salam Aidil Adha MP...
Saya pun sebenarnya teringin nak beraya kat rumah sendiri...dan raya haji kali ini, kitaorang balik kampung mentua selepas sembahyang raya...pagi-pagi kat rumah sendiri...

p/s..mungkin bukan rezeki MP...lepas ni mesti Cik Abang MP belikan telefon baru yang lebih canggih lagi....:)

ummiarissa berkata...

raya tak pernah beraya di rumah sendiri terutama raya pertama,sebab mak ayah dan ayah mertua masih ada,kami balik kg...saya cukup pantang orang tangan panjang ni,amik barang bukan milik kita tak gelisah ke hatinya...biarlah, barang curi tak kekal lama ditangan pencuri.Memang kita kena selalu berhati-hati walaupun orang itu kita kenal....kasihan pada akak...

izan mama mia berkata...

dah jadi korban raya..ishh siapalah agaknya tersilap ambil tuu ?...

azieazah berkata...

Terambil atau nampak dan sengaja ambil? Nampaknya berkorban la nampaknya..

Betul, beraya di rumah sendiri pun seronok kalu kena caranya.

Puteri Nurhayati berkata...

La.. sayangnya, kak. Boleh hilang diambik orang. Bukan rezeki kita kot. Selamat hari raya korban, kak Ina.

mummY daniSha berkata...

salam kenal....selalu kena mcm tu jugak..kdg2 bile ramai2 mayb ada org luar (pembantu rumah sedara mara ke) yg pjg tangan la kot....tp x semestinye la hehe

ieda berkata...

uishh sure meriah tahun nie raya aji MP .. bukan senang nak beraya pertama kali di rumah sendiri .. alhamdulillah
semua berjalan lancar .. sure masak ayam tuu sedap kan ;)

Mrs Lya berkata...

patutnya tetamu datang bawa seribu rahmat.... tapi xpelah, tetamu yg 'itu' bawa beribu2 rahmat. Insyaallah ada rezeki lain.

eita berkata...

salam aidiladha...

tak baik betol lah diorang mencuri...

MystoryPic berkata...

selamat hari raya MP... kalau dah takder rezeki ... benda yg simpan dalam rumah pun hilang

Kamariah Awang berkata...

Sampai hatilah orang yang mengambil tu yer.... Begitu ikhlasnya kita menerima dia sebagai tetamu, ini ke balasannya? Tak per, Mp. Nanti Tuhan ganti dengan yang lebih elok lagi..

-ytazzi- berkata...

ish,ish,ish,, jahatnya !!! meh dtg blog saya pulak :)
http://ytazzizzaty.blogspot.com/2012/10/jus-manggis-xango-untuk-kesihatan.html

Zaitun berkata...

Satu pengajaran dimasa akan datang kalau ada tetamu make sure barang yang berharga disimpan ditempat yang selamat.

Dulu setiap tahun kak Zai akan beraya dirumah sendiri,hari kedua baru berangkat balik kampung atau ke rumah mertua.

Kesuma Angsana berkata...

xde rezeli kita lah tu! betul HP mmg boleh beli len tp info2 dalam tu yg kita rasa terkilan sgt2 kan

S! M4T4 C0KL4T berkata...

js xpernah lg beraya di umah sendiri...mmg wajib blk kg...^^
hurmmm..camne la beraya umah sendiri kan...mesti penat nk fikir menu nk dimsk...^^

Ros berkata...

Assalamualaikum MP,

Salam Aidil Adha MP...
Selalu jugak Kak Ros dengar kes yang macam ni...memang susah kita nak menilai orang ni.. kan MP...?

syiela berkata...

siapa la yang terambil tu.. harap dengan senang hati pulangkan kepada tuannya...

sabar ye kak MP mmg rambut sama hitam tapi hati kita tak nampak

Ema Blog berkata...

salam aidiladha utk MP..laa, siapa pula yg tangan panjangnya..harap si dia pulangkan balik

Cikgu Ma berkata...

sabar kak...bukan rezeki akak la tu...

Rozita berkata...

Bukan rezeki MP ...Peringatan untuk orang lain jugak MP..

Rinna berkata...

Laa siannya MP.. dah cuba ke call hp MP tuh.. mana tau kut salah letak.. Tapi kalau dah tak jumpa tuh nak wat cam na kan dah bukan rezeki.. Tu ler moga jadi pengajaran laa kan.. remind utk diri sendiri jugak nie..

ibuintan berkata...

sabar MP... sy pun dah pernah terkena begitu semasa buat kenduri, nak buat camna dah xde rezeki


dah rezeki nak yg baru pulak tu

Nazayiena berkata...

Buat peringatan kita semua,klu ada kenduri kendara ke,tetamu dtg rumah ke kena simpan barangan yg berharga di tpt selamat.Pernah terjadi juga ngan hubby cincinnya hilang....

Nazayiena berkata...

Betul tu,masa kita kecik2 xde peluang nak memiliki benda nie.

Puan Kutu berkata...

mmg dh takde rezeki akak la tu.mmg la terkilan tp benda2 cmni selalunya berikan kita pengajaran.semoga lebih berhati2 lepas ni

Aishah Jahirah berkata...

alahai ada yg panjang tangan le tuh...sygnya tp bukan rezeki dah kan.

ummiross berkata...

Alahai kesiannya. Sayangnya tak dapat tengok gambar2 masakan MP tu. InsyaAllah, Allah gantikan yang lebih baik lagi..

mama aini berkata...

siannya MP..biasalah MP kadang2 saudara sendiri pun tak bolih dipercayai !!, ini belum lagi org lain..pernah jadi kat hb mama..sabar ya.. :(

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang