Rabu, 19 Oktober 2011

MISTERI DI SEKOLAH......

Rabu, 19 Oktober 2011
PERCAYA ATAU TIDAK...???? TERPULANGLAH....


Pada tahun lepas, anak bongsu Mp (Hamiz 8 thun) selalu merungut dan brthu Mp yg dia ternmpak sorang pompuan bersama anaknya melalui celah2 dinding sekolah...Berulang kali dia bercerita...Tapi Mp abaikan..Mp anggap itu imaginasi anak2..tambah2 pulak Hamiz suka sngat mnnton citer hantu...Dia tak jemu2 brcerita utk menarik perhatian Mp...katanya, pompuan itu berpakaian putih, memimpin anaknya dan akan mnghilang dalam dinding kelas...Ckgnya pernah brcerita yg Hamiz tiba2 suruh ckg diam ketika bercakap...dia kata ada orang nak lalu...Hampir sthun Mp abaikan cerita trsebut...shnggalah Hamiz berasa bosan...Dia tidak lagi membuka cerita pasal pompuan tu..Mp pun tak de pulak dgr citer pasal tu dari bdk2 lain...

Dan satu kejadian yg tak disangka berlaku bila sorang k/tngn sekolah Mp 'terkena'...hampir 4 jam dia tidak sedarkan diri..meracau..menjerit..sehinggalah trpksa memnggil seorang ustaz utk meredakan keadaan...kata ustaz tersbut...'bnda' tersbut marah krna tempat anaknya bermain diganggu...

Mp mula terfikir akan kata2 Hamiz ..Adakah Hamiz berimaginasi atau dia mmng nmpak????? tetapi 'benda' tersebut tak pernah mngusiknya atau mnyakatnya...
Apabila kejadian tersebut berlaku, Mp cuba merisik khbar dgn 'jaga' sekolah..Dan jawabnya..mmng dia sllu nmpak sorang pompuan meminpin anaknya brjalan2 di kawasan skolah...Pengusaha kntin pun pernah 'terkena'...aduhaiiiiii.....betul ke????

Bila bercerita dgn rakan2...semuanya mnganggap ada sesuatu yg tak kena.....Dan pada mnggu lepas, Mp terlambat utk ambil Hamiz di sekolah dsbbkan hujan turun dgn lebatnya..Dia tamat kelas KAFA pukul 5, tapi Mp pergi pukul 5.30 ptng..Puas Mp mncari Hamiz di sekitar kawasan sekolah...Biasanya dia akan duduk di kntin jika hujan lebat....Mp mula menjelajah kawasan skolah mencari Hamiz..Mp terkejut melihat dia duduk seorang diri di belakang bngunan sekolah dalam keadaan yg agak mncurigakan..Dia seolah2 dalam dunianya sendiri dan macam dipengaruhi oleh sesuatu...Mp lantas mnggilnya..namun tdak dihiraukan dan dia seolah2 ingin lari dari Mp...Berkali2 Mp pnggil dan memegangnya...barulah dia sedar...Dia memeluk Mp dgn erat...malas nak pikir pnjng, Kami terus pulang ke rumah...

Setibanya di rumah...setelah didesak berkali2..barulah dia brthu yg dia tak nmpak apa2...cuma bila Mp pnggil, dia nmpak Mp mcm orang lain...wajah hodoh sangat..terkedu Mp seketika...

Dan hari ini....perkara yg tak disangka berlaku lagi...ketika Mp dan kawan2 berbual2 time rehat..seorang kawan Mp 'A' tiba2 jatuh pengsan.  Dalam kedaaan separuh sedar, dia mndngus seolah2 marah, meracau, ketawa, mnjeling......kami semua mmng terkejut...!!!!!

Namun malang lagi bila seorang kawan Mp 'R' yg lemah semngat mula 'terkena'..menjerit....marah...dan menangis...Nasib baik ada jugak dikalangan kami yg tahu jugak bab macam ni..kami mngasingkan mereka berdua...dan mana2 yg lemah semngat diminta mnjauhkan diri..Kedaan mmng gempar seketika...

Oleh kerana mnmui jalan buntu, kmi mnghbungi suami A...Suaminya datang dan mmbrikan rawatan yg sepatutnya...Nasib baik suaminya dah tahu macam mana nak buat...Dia pernah 'terkena'..Alhmdulillah dia pulih sprti biasa..

Namun lain citer pulak dgn R...dia meracau dan mngis tanpa henti...seorang ustazah brjaya mngawal keadaan.....Selepas dia sedar, dia brthu yng 'bnda' tersebut marah kerana mngacau biliknya..Barulah kami tahu yg R masuk ke dalam stor buku lama utk mngemas bilik tersbut..bilik tersbut mmng lama tak digunakan...
Bila diusik tempatnya...'bnda' tersebut mmng marah...

Kami semua diam tak terkata...Mngkin betul apa yg dikatakan oleh R...Makhluk halus ada di mana2...
Tetapi Alhmdulillah...setakat ni , tak de pulak bdk2 yg 'terkena'.......Nak percaya atau tidak...entahlah......


43 ulasan:

ajumohit berkata...

Ya Allah meremang bulu Roma saya baca citer Akak, hamiz di bawak berubat x kak? Eiiii seramnya lah, bilik lama yg tak berpenghuni mmg dgrnya bleh jd begitu, elok dibuat mjlis bacaan yasin utk elak gangguan, moga2 pelajar2 tidak diganggunya

Kak Aya berkata...

baca entry ni ketika semua orang masih lena...bulu roma meremang ....

saya percaya benda-benda macam ni ada, Hamiz tu dberi keistimewaan untuk melihat, nasib la dia tak kacau hamiz. Ada kawan kat ofis tu dia mmg nampak sepanjang masa benda2 mcm tu disekeliling kita semua.

Jendela Hati berkata...

MP, sy emang takut bab2 nie.. seram bc kisah nie.. alhamdulilah anak MP tak apa2..

Zefa NorAsmara berkata...

Mahluk sedemikian rupa mmg ada, tp untuk menjelaskannya agak sukar. Sama2lah kta mendinding diri kita dgn amalan bacaan al-quran dan zikir, mudah2han kita terhindar dr gangguannya..wallahua'alam

Fitri Senin berkata...

selalu dulu kat sekolah bila jadi benda2 cmni kami semua buat bacaan yassin..bukan nak menghalau dia dari tempatnya tapi berusaha supaya dia tak mengaco kita

Puan Kutu berkata...

sy jarang rasa seram..tp baca entri nie memang meremang bulu roma sy.Alhamdulillah anak akk takde apa2..

~ yus ~ berkata...

meremang bulu roma baca citer akak ni...

kena hati2 kak, sbb benda tu mungkin suka bermain dengan anak akak tu, sbb anak akak boleh nampak dia...

mungkin boleh di adakan solat hajat dan bacaan yassin di sekolah agar benda tu tidak mengacau budak2 dan guru di sekolah...

eii..seram pula yus..huhu

missSenget berkata...

meremang bulu tengkuk..

xpenah tgh org2 'terkena'

rasa belum kuat kot..

Sharifah Nadzarah berkata...

SERAM PLAK BACA...
TERINGAT PULAK KAT ANAK SY..HARI2 LALU TEPI BANGUNAN BELAKANG SEKOLAH UTK KE KELASNYA..WALAUPUN RAMAI YG MENGGUNAKAN LALUAN TU TAPI AGAK SUNYI...
TAWAKAL JE LAH...

EmbunRosaliza berkata...

Assalam Mp. akk percaya ada benda2 halus dan dirasuk gini, walaupun akk tak pernah kena namun dari kisah2 yg MP cerita tu, mmg logik. Ingat lagi masa akk sekolah dulu dan dok asrama selalu budak yg kena bila asyik dok bergalak atau gelak2 tak ingat dunia, pasti mlm tu ada lah yg meraung2, biasanya dorm bdk2 la. Sekali ingat mmg seram

azi berkata...

MP..
Memang kadang-kadang kita macam tak percayakan...tapi..realitinya...
begitulah...ada "makhluk' lain disekeliling kita....

Masa saya duduk asrama ting.6 dulu..saya pernah kena MP..digoyangnya katil....lama jugak saya jadi fobia ....tidur dengan surah yassin...

Acik Erna berkata...

Mp..benda2 ni memang wujud..makhluk allah juga..nak kena cari oang yang pandai untuk memindahkanya..

ainnoraini berkata...

heii..seram la MP..dah la kite ni penakuttt...

Yati berkata...

Benda tu, kita tak kacau dia, dia tak kacau kita. Tapi rasanya, elok kot seminggu sekali baca yassin ramai-ramai.

ikatankasihku berkata...

berdiri bulu roma sy kak..
benda ni susah nak ckp, tak pecaya pon tak boleh , nak pecaya sgt pon tak boleh, tapi yang mesti kita ingat ialah, jin tu tetap ada di mana2.selalu budak2 yang akan nampak dulu dr org dewasa

WuMing berkata...

WuMing memang sangat suka layan cerita-cerita mcm ni...

Best wooo..

NzA berkata...

seram je MP.meremang!!!!!.kt SK kita pn ada benda ni espclly kt PSS....ada je bende yg disorokkan n kdg2 "dia" menyerupai wajah rakan2.....

Sy rasa baik mp bawa hamiz brubat seblm trlambat cz adik sy pernah nampak bnde2 ni masa kecil, Masa tu kalau dia ckp kitaprg buat xendah dan bila besar br kami percaya ttp sakitnya dh agak teruk..smpaikan skrg dia belajar di luar negara pn bende tu ikut n menjaganya.benda tu seolah2 xbagi adik brcampur dgn org ramai..bila adik dlm kuliah "dia" akan tenung adik smpai adik mengiggil ketakutan...kami dh bawa dia berubat setiap kali dia blk msia......

nuwairani ismail berkata...

ala.....kan dah takot nak tdo malam ni....tapi tula perangai...dah tahu penakut, nak juga baca mende2 mcm ni... tapi kan kak, mende2 mcm tu memang ada...cuma org kata jangan kacau tempat dia, jangan nak buat mende2 pelik...mulut takleh cabul... banyak2 berzikir la..insyaallah selamat....

anitaare berkata...

susah gak nak komen bab nih..tp org selalu ckp..makhluk halus ni suka ganggu org yg lemah semangat..wallahualam

mel haslina amir berkata...

mcm tu la,dlm dunia ni,bkn alam kita jer,mcm2 alam ada.kdg2 kita bkn nak kacau depa,tapi depa ni jenis x faham bahasa,terus marah2,dh bnyak kes mcm ni sy handle,cuma kalau budak2,kesian,dia boleh jadi fobia

Kamariah Awang berkata...

Ya Allah... Ma memang penakut. Tapi ma percaya benda2 ghaib memang ada. Perbanyakkan bacaan pendinding diri MP yer...

Pia berkata...

"benda2 ghaib ni mmg wujud..tanyalah ustaz mana pun...itulah jawapannya..Cuma nampak dgn tidak jer...."

Maya Mayana berkata...

emm akak kena bawa anak akak berubat la kak...kesian dia

cik aisha berkata...

budak2 lg senang nampak benda2 ghaib ni...dan ada sesetengah org yg mmg boleh terasa kehadiran benda2 tu.percaya kak sebab mmg wujud makhluk lain selain kitakan...

MulutPayau berkata...

Aju....akak tak bawa pun Hamiz berubat...tapi bukan d skolah saja yg dia nmpak..di rumah, dan dimana2...akak pun risau jugak..ingatkan nak bawak jugak dia prgi berubat...Bacaan Yassin smnggu skli diadakan...


kak Aya...kadang2 risau jugak yer bila anak2 nmpak bnda2 mcm ni...tapi stakat ni tak kacau lagi...


Jendela hati...anak akak macam tak de apa2 jer...

Zefa...mmng betul tu...kita kena mndinding diri...cuma bmbng juga kalau anak2 terkena...

Fitri...kat skolah akak pun sllu jugak buat bacaan yassin..Alhmdulillah, bdk2 tak prnah kena..

puan Kutu...Alhmdulillah dii..takat ni tak de apa2 lagi..

MulutPayau berkata...

Yus..bukan d skolah sahaja anak akak nmpak...tapi di rumah pun ada...sllu jugak dia mnnton tv sorang2 pukl 2-3 pagi smbil ketawa...mmng ada buat bcaan yassin kat skolah..


Miss...kalau tgk meremng jugak bulu roma..nasib baik akak jenis yg kerass jugak...

Sharifah....kalau dah mcm tu, mmng tawakkal jer lah yer...tapi hati ibu tetap bmbng...
terima kasih sudi snggah...


Kak Rosa...
w'salam....mmng kalau kat asrama sllu terjadi bnda2 mcm tu...mmng seram jugak..

Azie....yerlah kan...'bnda' ni mmng ada....ohhhhh pernah terkena lah yer...mmng takutkan...

Yati....mmng bacaan yassin sllu diadakan...mujur jugak bdk2 tak pernah kena..

MulutPayau berkata...

IkatanKasihku...
Ikin...anak akak ni kira keras smngat jugaklah...bukan dskolah jer dia nmpak..tapi kat rumah jugak sllu dia brthu ada 'bnda' tu...

Wuming...jommmm layan citer serammm...

NzA...yer ke??? kat PSS skolah saya pun sllu jugak dgnngu..Ehhhh takut pulak bila dgr citer NzA ni...Hamiz pun sllu nmpak..kat mana2...di rumah pun dia sllu mngadu ada...dah bncang ngan suami nak bawak berubat..tapi suami kata 'bnda' tu tak usik dia..


Nani...heheheh panakut rupanya..mmng bilik tu lama sngat tak de orang masuk...tiba2 kawan akak masuk..dia pulak mmng jenis lemah smngat....

Anita...mngkin kot coz kawan yang terkena tu mmng jenis yg lemah smngt...

Mel Haslina...yer lah, sbnrnya kita bjn nak kacau tmpat tu...ohhhh, jadi mel dah biasa hndle kes mcm nilah yer..tentu bnyak pngalaman...risau jugak pasal anak ni...


Kamariah...yer lah Ma saya pun prcaya jugk bnda ni ada...tapi yg susahnya nak ajar anak2 baca ayat2 pndinding ni...

MulutPayau berkata...

Pia..mmng betul tu...cuma anak Mp jer yg diberi sdikit keistmwaan nmpak bnd2 macam ni...cuma dia tak pernah merungut takut jer...

Maya Mayana
Yana...akak dah bnyak kali bncang ngan suami...tapi sllu suami kata 'bnda' tu tak usik hamiz..biarlah..stakat nmpak jer...akak pun risau jugak...

Ros berkata...

Salam Mulut Payau,

Makluk ni memang ada di mana mana, cuma kita tak nampak depa saja. Anak Kak Ros pun selalu cerita dekat Kak Ros,di sekolah dia selalu jugak ada yang terkena macam tu.Ingat kat allah banyak banyak supaya dia jauhkan kita dari gangguan ni semua.

rozisalehin berkata...

Salam Mulut Payau,

Makluk ni memang ada di mana mana, cuma kita tak nampak depa saja. Anak Kak Ros pun selalu cerita dekat Kak Ros,di sekolah dia selalu jugak ada yang terkena macam tu.Ingat kat allah banyak banyak supaya dia jauhkan kita dari gangguan ni semua.

MulutPayau berkata...

cik aisha...akak pun kadang2 terasa jugak khdiran 'bnda' ni...cuma ia tk mngganggu jer...

Ros..
w'salam..terima kasih..InsyaAllah lepas ni kena berhati2...

Gen2Merah berkata...

laaaa, seramnya saya baca tengah2 malam macam ni...
betul juga kak, kanak2 memang ada yang boleh nampak benda2 macam tu..

apa pun dia pun Hamba Allah yang lemah kan,... yang penting kita tak buat kacau dunia mereka..

ibuintan berkata...

memang ada benda2 macam tu, kawasan sekolah memang biasa didengar cerita begini


sekolah akk begitu juga, cuma kita hendklah sentiasa beringat selalu, benda tu juga makhlukNya


cuma ingatkan anak MP supaya jangan merayau berseorangan lagi

S..U..D..@..I..S berkata...

sllu dengar kejadiaan disekolah,,,tp 'benda' tu dimana2 pun ada...

Hanis Azla berkata...

Ya Allah, naik bulu roma saya membacanya.. mmg ada org boleh nmpk benda2 mcm tu.. sepupu saya pun gitu.. dulu masa kecik2 mak dia ingat dia berkhayal, tp bila dah besar ni barulah percaya sbb smp skrg dia masih nmpk lagi.. dah jd doktor pun.. jdnya klu kat hospital tu mmg mcm2 dia nmpk..tp sebab dah biasa agaknya, dia buta tak tahu saja dan baca ayat2 quran..

Ucu Faridah berkata...

Salam MP...

Makhluk halus itu juga makhluk Allah...

Ucu pun pernah pengalaman mcm ni (tp bukan ucu yg kena la) thn 1990 kt asarama..mmg pelik n menyeramkan..

Banyak bacaan ayat Kursi untuk anak sebagai pendinding..

hani@debumelukut berkata...

takottttttt.....

sal berkata...

serammmm....

pesan2 ngan anak, bacalah ayat2 lazim yg dia tahu (ayat mudah al Quran) sebagai pendinding diri..

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum MP,

Benda2 ni memang ada. Beringat2lah selalu bila ke tempat2 yang kita rasa tak sedap tu.

Mudah2an anak MP dan kawan2 MP dilindungi Allah selalu.

Papa Mifz berkata...

erk...seram nih...huhu

MulutPayau berkata...

Gen2Merah...tu lah kanak2 biasanya nmpak bnda2 mcm ni...tapi nasib baik jugak anak akak bukan jenis panakut..

Ibuintan...betulkan..cerita begini bnyak di skolah..budak2 kdng2 apa yg kita brtahu tak dihiraukannya...

sudais...mmng btul, bnda tu ada dimana2...

Hanis....memang takut kalau kita nmpak 'bnd2' mcm tu..tak dapat nak byangkan..

MulutPayau berkata...

W'salam Ucu...
Biasanya kat asrama sllu ada bnda macam ni...Saya suruh anak hafal ayat2 yg senang jer...Dia tgh belajar ayat kursi..

Kak Hani...kalau trjadi kat kita mmng takuttt...

Sal...dah suruh anak hafal ayat2 lazim yg senang...

Kuanag-kunang..
w'salam kak...risau jugak kalau terjadi lagi...Terima kasih kak..

Papa Mifz...kalau tak terkena kat kita..tak pe...kalau terkena mmng takut..

Totie@Tomy berkata...

pernah terjadi pada saya masa kat sekolah dulu..tp saya tak menegur..takot di ganggu..

Catat Ulasan

terima kasih daun keladi....

 

Copyright © 2013 Reserved to MulutPayau
Design by Cik Kumbang